Úvod do psychologie sexuality: teoretická východiska pro studium sexuálního chování Anna Ševčíková Institut pro psychologický výzkum (INPSY) https://inpsy.fss.muni.cz (asevciko@fss.muni.cz) Znaky dobré vědecké teorie • Je logicky sestavena? Je jasně a úsporně popsána? Odpovídá dostupným datům? Obsahuje tvrzení, která lze testovat pomocí dat? • Byly predikce teorie testovány? • Vyjadřuje uvažované vztahy lépe než jiné konkurující teorie? • Je obecná natolik, že ji lze použít na více místech, pro různé skupiny jedinců nebo v různých časových okamžicích? Psycho- analytický přístup • Spíš pro vysvětlení sexuálních úchylek • způsobeny fixací na jednu z vývojových fázích: Psychosexual Stages of Development (Freud) Diagram | Quizletquizlet.com FÁZE VĚK ZAMĚŘENÍ HLAVNÍ ROZVOJ FIXACE . Orální1 Narození až 18 měsíců Ústa – sání, žvýkání, kousání Odvykání od kojení Kouření, přejídání 2 . Anální 18 měsíců až 3 roky Řitní otvor – kontrola střev a močového měchýře Nácvik toaletních návyků Pořádkumilovnost, nepořádnost 3. Falická 3 –6 let Genitálie – zvládání incestních pocitů Řešení Oidipova a Elektřina komplexu Deviace, sexuální dysfunkce 4. Latentní 6 let – puberta Žádné – potlačené sexuální pocity Rozvoj obranných mechanismů Žádné 5. Genitální 12+ Genitálie – zrání sexuálního zájmu Dosažení plné sexuální zralosti Pokud jsou všechny fáze úspěšně dokončeny, jedinec bude sexuálně zralý a duševně zdravý. Klasické podmiňování - I.P. Pavlov • párování stimulů (hlazení v oblasti přirození) a nesexuálního stimulu (pronášení sexuálních narážek) • často používané k indukování fetišismu • K léčbě sexuálních dysfunkcí • Terapie se zaměřením na párování smyslových prožitků s příjemnými pocity Rachman (60. léta); Plaud & Martini (90. léta) Operantní podmiňování - B.F. Skinner • posilovaní daného chování → zvýšení jeho výskytu • trestání nežádoucího chování → snížení jeho výskytu • posilování mnohem účinnější než trestání • Používá se k vysvětlení frekvence sexuálního chování • Bolest, ponížení, stud kvůli sexuálním dysfunkcím → vyhýbání se sexu • Příjemný pocit, připoutání se → opakování daného chování • nápravná/averzní terapie Observační (zástupné) učení – Albert Bandura • prostřednictvím pozorováním druhých se učíme, které chování je dobré si osvojit (experiment s panenkou Bobo) • Jedna z nejstarších teorií pro vysvětlení mediálních účinků Teorie sociální směny – J. W. Thibaut, H. H. Kelley •směna zdrojů je základem sociálních vztahů •každé chování je poháněno vnímanými zisky a benefity, které z výměny v rámci plynou •+ benefit & - náklady= spokojenost •- benefit & + náklady =nespokojenost •ekonomický pohled na sexualitu Teorie sociální směny • Schopná vysvětlit • Partnerskou selekci • Frekvenci sexu • Sexuální a partnerská spokojenost • Mimopartnerské/extramatrimoniální styky Teorie sociální směny v intimních vztazích • Model sexuální spokojenosti založeného na interpersonální směně (Interpersonal Exchange Model of Sexual Satisfaction) (Lawrence & Byers, 1995) • + zisky/- náklady & vyhodnocení převažujících zisků & vyrovnané investice = spokojenost ve vztahu • Investiční model (investment model, C. Rusbultová, 1980) • Předpoklad: míra závazku, která rozhoduje o zachování vztahu, je dána úrovní uspokojení ze vztahu, kvalitou alternativ a mírou investic • COM = fct (SAT + INV – ALTs) Osobnostní teorie • Populární kvůli předpokladu: • relativně stabilní osobnostní rysy mohou generovat stejné chování napříč různými situacemi • sensation seeking (≈ potřeba vyhledávat nové a vzrušující zážitky), Velká pětka, erotofilní-erotofóbní zaměření, sociosexualita Osobnostní teorie – sensation seeking • Sensation seeking - neurologický základ - nižší podíl neuroreceptorů určených pro zachytávání neurotransmiteru dopaminu (odměňující látka; Garcia et al., 2010) Škála sensation seeking (Hoyle et al., 2002) (a) Láká mě prozkoumávat neznámá místa. (b) Rád/a dělám věci, kterých se ostatní bojí. (c) Mám rád/a nové a vzrušující zážitky, i když tím porušuji pravidla. (d) Mám rád/a lidi, kteří jsou nepředvídatelní a akční. Velká pětka - rys Manifestace Sexualita Otevřenost vůči zkušenosti Touha po nové a rozmanité zkušenosti, vynalézavý a zvědavý Svědomitost Spolehlivý a zodpovědný. Sebekázeň. Tendence plánovat než jednat spontánně. Přívětivost Pečující, soucitný/á o ostatních lidech. Obecně přátelský a ochotný. Extraverze Touha komunikovat s ostatní lidé, sebevědomý a společenský Neuroticismus Úzkost a nejistota, emoční nestabilita Velká pětka - rys Manifestace Sexualita Otevřenost vůči zkušenosti Touha po nové a rozmanité zkušenosti, vynalézavý a zvědavý + vztah mezi otevřeností a sexuální chování (nižší sexuální úzkost) Svědomitost Spolehlivý a zodpovědný. Sebekázeň. Tendence plánovat než jednat spontánně. Nižší svědomitost ve vztahu k nechráněnému sexu (sexu pod vlivem drog) Přívětivost Pečující, soucitný/á o ostatních lidech. Obecně přátelský a ochotný. Nižší přívětivost a příležitostný sex (tendence k sexu pod vlivem drog) Extraverze Touha komunikovat s ostatní lidé, sebevědomý a společenský Vyšší extraverze = více sexuálních partnerů, rizikové sexuální chování Neuroticismus Úzkost a nejistota, emoční nestabilita neurotismus a rizikový a nechráněný sex Big Five Eur. J. Pers. 18: 301–319 (2004) Published online in Wiley InterScience (www.interscience.wiley.com) DOI: 10.1002/per.520 The Big Five Related to Risky Sexual Behaviour Across 10 World Regions: Differential Personality Associations of Sexual Promiscuity and Relationship Infidelity DAVID P. SCHMITT Bradley University, Peoria, IL, USA Big Five Eur. J. Pers. 18: 301–319 (2004) Published online in Wiley InterScience (www.interscience.wiley.com) DOI: 10.1002/per.520 The Big Five Related to Risky Sexual Behaviour Across 10 World Regions: Differential Personality Associations of Sexual Promiscuity and Relationship Infidelity DAVID P. SCHMITT Bradley University, Peoria, IL, USA Velká pětka a sexuální zdraví: meta-analýza (Allen & Walter, 2018) • Neurotismus pozitivně souvisel se sexuální nespokojeností (r. 18), negativními emocemi (r. 42) a přítomností sexuálních dysfunkcí (r. 16). • Extraverze pozitivně souvisela se sexuální aktivitou (r. 17) a rizikovým sexuálním chováním (r. 18) a negativně s přítomností sexuálních dysfunkcí (r. 17). • Otevřenost pozitivně souvisela s homosexuální orientací (r. 16) a liberálními postoji k sexu (r. 19). • Přívětivost a svědomitost negativně souvisely se sexuálně agresivním chováním (r. -20; r. -14) a sexuální nevěrou (r. -18; r. -17). Erotofilie – erotofobie (Fisher et al., 1988) Please indicate how much you agree with each statement on a scale ranging from 1 (strongly disagree) to 7 (strongly agree). 1. I think it would be very entertaining to look at hardcore pornography. 2. Pornography is obviously filthy and people should not try to describe it as anything else. 3. Masturbation can be an exciting experience. 4. If people thought I was interested in oral sex, I would be embarrassed. 5. Engaging in group sex is an entertaining idea. 6. Almost all pornographic material is nauseating. 7. It would be emotionally upsetting to me to see someone exposing themselves publicly. 8. Touching my genitals would probably be an arousing experience. 9. I do not enjoy daydreaming about sexual matters. 10. Swimming in the nude with someone else would be an exciting experience. Sociosexualita (Gangestad & Simpson, 1990 – sex bez závazku a lásky vs. sex z lásky) Attachment ((citová) vazba) a sexuální chování • Úzkostná vazba: • Vyšší zájem o sex, když si vztahem není dotyčná osoba jistá • Potřeba se ujistit, touha po emoční blízkosti, posilování sebehodnocení • kladný vztah mezi touhou po sexu a potřebou pečovat o partnera • sex za účelem potěšení: žádná souvislost • Vyhýbavá vazba: • Negativní vztah s touhou po emoční blízkosti • Potřebou snížit stres • Negativní vztah mezi touhou po sexu a potřebou pečovat o partnera • Sex za účelem potěšení: ANO • Běžnější zkušenost s příležitostným sexem (Schachner & Shaver, 2002) Attachment a online sexuální chování • Ševčíková, A., Vazsonyi, A. T., Širůček, J., & Konečný, Š. (2013). Predictors of online and offline sexual activities and behaviors among adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(8), 618-622. Model dvojí kontroly Bancroft, J., Graham, C. A., Janssen, E., & Sanders, S. A. (2009). The dual control model: Current status and future directions. Journal of sex research, 46(2-3), 121- 142. • Neurobiologická inhibice sexuální reakce má adaptivní fct. napříč druhy • Jednotlivci se liší ve své náchylnosti k sexuální excitaci a sexuální inhibici • Kontext a kulturní významy nebo scénáře podněcují/utlumují účinek sexuálních stimulů/sex.vzrušení a chování Model dvojí kontroly Bancroft, J., Graham, C. A., Janssen, E., & Sanders, S. A. (2009). The dual control model: Current status and future directions. Journal of Sex Research, 46(2-3), 121-142. • Adaptační funkce sexuální inhibice: • Když je sexuální aktivita v konkrétní situaci potenciálně nebezpečná nebo nevýhodná • Když nastane nesexuální výzva a potlačení jinak rušivých odpovědových vzorců je nezbytné pro zvládnutí situace • Když přílišná honba za sexuálním potěšením odvádí pozornost od jiných důležitých adaptačních funkcí • Když sociální nebo environmentální tlaky vedou k potlačení reprodukčního chování a ke snížení hustoty populace • Když nadměrné sexuální chování (u mužů) může vést ke snížení plodnosti v důsledku nadměrné ejakulace Model dvojí kontroly Sexual Excitation/Sexual Inhibition Inventory for Women and Men (SESII-W/M - 30 položek) 1.Někdy mám tolik starostí, že nejsem schopen dostat se do stavu vzrušení. 2.Když si myslím, že jsem sexuálně zneužíván, úplně mě to vypíná. 3.Když přemýšlím o někom, koho považuji za sexuálně přitažlivého, je pro mě snadné se sexuálně vzrušit. 4.Vidět partnera, jak prokazuje svůj talent, mě sexuálně velmi vzrušuje. 5.Pokud existuje možnost, že nás někdo uvidí nebo uslyší během sexu, je pro mě těžší se vzrušit. 6.Když nejsem jistý tím, co můj partner cítí ke mně, je pro mě obtížné se vzrušit. 7... Bronfenbrennerův biopsychosociální model (1977) • Různorodé složky spoluinteragují a určují podobu sexuálního chování Genderová sexualita v kontextu běhu života (Carpenter, DeLamater, 2012) • Inspirováno sociologií běhu života, feministické teorie, teorie scénářů • Gender a sexualita jsou společně konstruovány • Události v jednotlivých životních etapách jsou provázány • Bere v potaz kumulaci v průběhu života nasbíraných zkušeností, které mohou být psychické, tělesné či sociální povahy • Přesvědčení ohledně sexuality a chování = výsledkem celoživotní kumulace příznivých či nepříznivých zkušeností v průběhu života • Muži a ženy sledují specifické trajektorie • Role tranzitorních/kritických obdobích či „bodů obratu“ (přesun ze ZŠ na SŠ, rozvod, ovdovění atd.) Co byste se rádi v rámci kurzu dozvěděli?