Statistická analýza dat II.

Pokročilé aplikace lineárně regresního modelu


Lineárně regresní model – pokročilé aplikace

Hierarchické budování regresního modelu. Centrování. Kategorické prediktory v regresi. Moderace(Interakce). Mediace a Sobelův test. Power analýza pro regresní model.

Literatura: [F] kap. 9, 10 a 11; [MRH] 69 – 73.   

Rozšiřující čtení: http://davidakenny.net/ 

Příklady studií:

Muenks, K., Wigfield, A., Yang, J. S., & O’Neal, C. R. (2017). How true is grit? Assessing its relations to high school and college students’ personality characteristics, self-regulation, engagement, and achievement. Journal of Educational Psychology109(5), 599–620. http://doi.org/10.1037/edu0000153[SJ1] 

Kondric[SJ2] , M., Kondri, M., Trajkovski, B., Strbad, M., Foreti, N., & Zeni, N. (2013). Anthropometric influence on physical fitness among preschool children : Gender-specific linear and curvilinear regression models Anthropometric Influence on Physical Fitness among Preschool Children : Gender-Specific Linear and Curvilinear Regression Mode. Coll. Antropol.4, 1245–1252.

 

Seminář


Zadání seminárního úkolu

Zpracujte následující analýzu:
Data: V experimentu byla účastníkům popsána právnička, která nebyla v rozporu se svými schopnostmi a ambicemi povýšena. Situace je popsána tak, aby bylo zřejmé, že jde patrně o genderovou diskriminaci. Účastníci byli rozděleni náhodně do tří skupin a v každé z nich byl konec příběhu jiný. V první skupině právnička proti diskriminaci neprotestovala, v druhé skupině právnička šla na vedení firmy a protestovala proti své diskriminaci. Konečně ve třetí skupině svolala skupinový protest proti diskriminačním praktikám ve firmě.  Tohle je naše nezávislá proměnná se třemi úrovněmi - protest. Budeme nejspíš chtít srovnávat absenci protestu s různými formami protestu - podle toho si proměnnou překódujeme na dichotomii.

ZP: Proměnnou, kterou máte modelovat, je jak účastníci hodnotili přiléhavost chování modelové právničky na škále (respapp). Technicky je tato proměnná průměrem čtyř hodnocení právničky pomocí dotazníkových položek. 

Situaci komplikuje to, že různí účastníci v různé míře věří, že ženy jsou v naší společnosti diskriminovány. To měří Modern Sexism Scale (sexism). Předpokládáme tedy, že toto přesvědčení moderuje efekt nezávislé proměnné na hodnocení právničky. I když je zde v roli moderátoru spojitá proměnná a v roli prediktoru kategorická, na tom, jak to v regresi realizovat, se nic nemění. Moderační člen je součinem.
Poslední proměnnou, kterou bychom chtěli kontrolovat, je to, jestli je sám respondent juniorním pracovníkem, členem middle managementu nebo top manažerem (level). 

Doporučený postup je postupovat po blocích. Nejprve do modelu zařaďte level (přepokládáme, že junioři budou s právničkou více sympatizovat a to není ohniskem našeho výzkumu). Pak se podívejte, jak model vylepší protest, a jak bychom interpretovali efekt experimentální manipulace. Nezapomeňte, že nyní už interpretujeme efekt protestu ne na hodnocení samotné, ale na hodnocení "očištěné" o efekt levelu.  A nakonec přidejte moderaci sexismem a interpretujte finální model. (Klidně ale uvažujte i jiný příběh).
Odevzdejte textový dokument se zprávou o analýze, která bude mít podobu sekce výsledky v souladu s doporučeními APA manuálu a příručky Morganové a kol.. Zpráva bude obsahovat:

  • stručné představení dat, vzorku, na kterém byla data získána, a použitých metod měření (velmi stručná verze sekcí Vzorek a Metody),
  • kroky provedené v rámci přípravy dat (čištění, počítání nových proměnných),
  • informace o chybějících datech a strategii, jak se s nimi naložilo v regresním modelu,
  • popisné statistiky všech proměnných použitých v analýze i s korelační maticí (bez dummies)
  • zdůvodnění specifikace modelu  (zde lze zmínit i transformace či jiné způsoby řešení problémů s případnou nelinearitou vztahů)
  • popis modelu s tabulkou parametrů a jeho hodnocení prizmatem vysvětleného rozptylu
  • zhodnocení naplnění předpokladů lineárně regresního modelu a případných omezení, které z toho mohou plynout, též zmínění outlierů a vlivných případů.
  • stručnou interpretaci a diskuzi smyslu výsledků

Formát. Minimum je na slajdech 38 a 39 v prezentaci z první přednášky. Pamatujte na 11. přikázání - NEZKOPÍRUJEŠ TABULKU ZE SPSS!

Odevzdejte také skript/syntax (.sps), jehož spuštěním vzniknou výsledky, které prezentujete ve své zprávě. Nejlépe je to vložit do odevzdávány jako jeden .zip pojmenovaný podle vzoru U3_S3_Bílek_Fialová_Zelená.zip. 

Pro zprávu využijte šablonu, na kterou už jste si zvykli, 

Termín odevzdání je neděle následující po přednášce.