Mgr. Markéta Homolková PSYb2890 TRANSAKČNÍ ANALÝZA PRAKTICKY Reflexe úkolu 1.SDÍLEJTE VLASTNÍ POSTŘEHY K ÚKOLU 2.VYBERTE ZA SKUPINU DVĚ UKÁZKY, KTERÉ PŮJDETE ŘÍCT A NAKRESLIT NA TABULI Udělejte 3-jice – máte 10 minut na reflexi úkolů Co nás dneska čeká? ÚKOLY MOTIVACE, STROKY PSYCHOLOGICKÉ HRY dramatický a vítězný trojúhelník, můj plán hry Stroke Co mě motivuje? 1.STIMULACE 2.UZNÁNÍ 3.STRUKTURA Stroke 1.Verbální vs Neverbální 2.Pozitivní vs Negativní 3.Podmíněný nebo Nepodmíněný TEORIE Jak to mám já? ZAKRESLETE SI PROSÍM PŘÍKLADY, CO PODLE VÁS PŘEVLÁDÁ V RÁMCI ŠKOLY VS. OSOBNÍM ŽIVOTĚ (10 MINUT) 1. 2. ČEHO JSTE SI VŠIMLI? (STROKEFILTER) “Pravidla” pro Stroke •Steiner, 1971 1.Neoceňuj je, budou chtít víc 2.Když si o ně musíš říkat, tak nemají příliš velkou cenu 3.To nic nebylo 4.Když to říkají, musí to být pravda 5.Samochvála smrdí TEORIE PAUZA Psychologické hry Psychologické hry 1.CO UŽ O TÉMATU VÍTE (NEBO NAJDETE) – MODRÝ 2.JAKÉ EMOCE TOTO TÉMA VE VÁS PROBOUZÍ? – ČERVENÝ 3.CO VÁS K TOMU NAPADÁ, JAK SE JIM VYHNOUT? - ZELENÝ 4.CO JE NA NICH DOBRÉHO, JAKÁ JE MOTIVACE? – ŽLUTÝ 5.JAKÁ JSOU RIZIKA JEJICH UŽÍVÁNÍ? - ČERNÝ Udělejte 5 skupin, máte 10 minut na vymyšlení Psychologické hry •Série skrytých transakcí vedoucích ke známému a předvídatelnému výsledku •Jsou mimo vědomí dospělého •Potvrzuji si jimi scénář •Moment překvapení •Končí negativními pocity •Proč do ní vstupujeme? (nejde o hru jako takovou) TEORIE Zisky •Sociální rovina •Psychologická rovina •Existenciální rovina TEORIE Jdeme si to vyzkoušet? Klára –Můj přítel si vždycky vezme do hlavy, že všechno dokáže na bytě opravit sám, ale pokaždé to nějak zvorá. Anna – Hej teď sem slyšela, že FabLab Brno dělá nějaké kurzy, když chceš s opravama začít, tak třeba mu to můžeš doporučit. Klára – Hej to zní skvěle, jenže on na to vůbec nemá čas, znáš to, hodně věcí do školy, ještě jak má teď ty praxe. Anna – Hmm jasný.. tak co mu koupit třeba aspoň nějaký dobrý nářadí k narozkám, je bude mít někdy teď ne? Klára – Jako jo no, ale tak on by s nima stejně neuměl, škoda peněz na něj :D Anna- Tak nebo já klidně řeknu kámošovi, až se vám příště něco rozbije, on je fakt mega zručnej Klára – To mi zase přijde blbý votravovat a brát na byt někoho cizího Anna- Takto už nevím, leda to prostě nechat být. Klára- Jenže to je nanic, takhle nám za chvíli všechno zničí a budeme platit děsný kauce až z toho bytu odejdeme 1.Co vám běží hlavou? 2.Jak by to podle vás teď pokračovalo? 3.Proč tuhle hru podle vás hraje? PAUZA Dramatický trojúhelník •Oběť začíná hru •Máme do vínku danou jednu pozici •Možnost přesunu z jedné pozice do druhé •Klidně i hodně úrovní a lidí Dramatický trojúhelník TEORIE Jdeme si to vyzkoušet? Jak by mohla Anna ze hry vystoupit?1. Co by potřebovala Klára podpořit?2. Udělejte 3-jice, máte 10 minut Jdeme si to vyzkoušet? Klára –Můj přítel si vždycky vezme do hlavy, že všechno dokáže na bytě opravit sám, ale pokaždé to nějak zvorá. Anna – Hej teď sem slyšela, že FabLab Brno dělá nějaké kurzy, když chceš s opravama začít, tak třeba mu to můžeš doporučit. Klára – Hej to zní skvěle, jenže on na to vůbec nemá čas, znáš to, hodně věcí do školy, ještě jak má teď ty praxe. Anna – hmm jasný.. tak co mu koupit třeba aspoň nějaký dobrý nářadí k narozkám, je bude mít někdy teď ne? Klára – Jako jo no, ale tak on by s nima stejně neuměl, škoda peněz na něj :D Anna- tak nebo já klidně řeknu kámošovi, až se vám příště něco rozbije, on je fakt mega zručnej Klára – to mi zase přijde blbý votravovat a brát na byt někoho cizího Anna- Takto už nevím, leda to prostě nechat být. Klára- Jenže to je nanic, takhle nám za chvíli všechno zničí a budeme platit děsný kauce až z toho bytu odejdeme Jak to mám já? 1. CO SE MI OPAKOVANĚ STÁVÁ? 2.JAK TO ZAČÍNÁ? 3.CO NÁSLEDUJE? 4. JAK TO KONČÍ? 6.JAK SE NAKONEC CÍTÍM? 7.JAK SE ASI CÍTÍ OSTATNÍ? Udělejte 2-jice, máte 10 minut na sdílení Co máme dnes za sebou? ÚKOL MOJE MOTIVACE, STROKY PSYCHOLOGICKÉ HRY dramatický a vítězný trojúhelník, můj plán hry Všímejte si her okolo sebe a zapište si část transakcí, které v nich probíhají – jak by se daly změnit ve vítězné? (minimálně 2 ukázky) 1. Úkolníček UVIDÍME SE ZA 14 DNÍ