Mgr. Markéta Homolková PSYb2890 TRANSAKČNÍ ANALÝZA PRAKTICKY Co nás dneska čeká? ÚKOL FÁZE VÝVOJE SKUPINY a role vedoucího ROLE jejich systém, model a omezení Reflexe úkolu 1.VYLOSUJETE SI SVOJI ROLI 1 – SI ZAPISUJÍ 3 – PREZENTUJÍ 2 – JAKÝ Z TOHO MAJÍ POCIT Drivery Drivery 1.Buď silný/á 2.Buď perfektní 3.Těš ostatní/mě 4.Snaž se 5.Spěchej TEORIE PAUZA Fáze vývoje skupiny Vývoj skupiny 1.Formování - seznamování, zjišťují o společné činnosti více, rituály, nejistota, nemají představu, co je čeká 2.Bouření - vzdor vůči úkolům, konflikty snaha prosadit se a touha po určité sociální pozici, musí proběhnout, usazení 3.Normování - vylaďování RR, nové normy, struktura, společné hodnoty, postoje a pravidla, snaha dohodnout se 4.Fungování - společné cíle, kooperace, jsou stabilizované a pevné vazby, bez devalvací 5.Ukončení - uvolňují se vztahy, členové se rozchází a skupina zaniká, uzavírá se cyklus TEORIE Jdeme si to vyzkoušet? Jak se podle vás projevovaly jednotlivé fáze vývoje skupiny v našem předmětu? 1. Na co jste přišli?2. Udělejte 3-jice, máte 5 minut Jdeme si to vyzkoušet? 1.Jaké jsou za vás charakteristiky dobré/ho vedoucí/ho? 2.Jaké jsou za vás charakteristiky špatné/ho vedoucí/ho? Udělejte 2 skupiny, máte 10 minut Fáze vývoje skupiny = role vedoucí/ho 1.Formování + jasné kontrakty, časová struktura, program, nastavení hranic, čas na poznání, pozice ++, respekt, zájem - nedostatečná struktura, míšení rolí, orientace na cíl, mnoho pravidel, agresivní či manipulativní chování, tajnosti, pozice +- nebo -+ Fáze vývoje skupiny = role vedoucí/ho 2.Bouření + naslouchá kritickým hlasům, reaguje z ++, je odolný vůči manipulaci, váží si pocitů a vytváří pro ně prostor, podporuje vhodné změny, podporuje v samostatném řešení úkolů, deleguje odpovědnosti, nechává ukázat silné stránky - přehlíží agresi, hněv a rebelii, je slabý, snaží se zavděčit, dramatický trojúhelník, podporuje polarizaci, bez sankcí, nechá je samotné Fáze vývoje skupiny = role vedoucí/ho 3. Normování + oceňuje když členové otevřeně a kriticky testují normy, je flexibilní a otevřený různým cestám k dosažení cíle, podporuje skupinu ve vytváření vlastních pravidel, respektuje skupinu a jednotlivé členy, dává najevo vlastní hodnoty a postoje - oceňuje rigidní myšlení, brzdí vývoj směrem k autonomii, nechce ústřední roli, nezpochybňuje destruktivní chování členů, nechce se vzdát vlastní představy o identitě skupiny, pravidla místo norem Fáze vývoje skupiny = role vedoucí/ho 4. Fungování + více a vice ustupuje z ústřední role, minimální kontrola a maximální ochrana, dává podmíněné i nepodmíněné stroky, povoluje skupině rozhodovat se, experimentovat, podporuje autonomii, autentičnost, kompetence, dává najevo radost ze společné práce - destruktivní kritika, nedostatek ocenění, přílišný důraz na čas, podporuje chování mot. drivery, v chování chladný, neosobní a drží si odstup, zaměření na úkol a cíl - ne na skupinu, neumožňuje autonomii skupiny Fáze vývoje skupiny = role vedoucí/ho 5. Ukončení + dává si čas a prostor na proces loučení, iniciuje ukončovací rituály, stimuluje realistické plánování budoucnosti, otevřeně mluví o svých pocitech - problém nechat skupinu či členy jít, přehlíží potřebu truchlení, nedává čas, spěchá s ukončením, předkládá rituály, které skupina nechce, promítá své problémy s loučením nebo ukončením PAUZA Role Jdeme si to vyzkoušet? 1.Napište si 6 svých rolí a seřaďte je podle důležitosti (koherentní systém hodnot, pocitů a chování, představ o realitě a s ním spojených vztahů) Máte 10 minut −Portfolio rolí, které hraje na scénáři celého světa −Lidskost člověka je vyjádřena způsobem, jakým strukturuje svoje role −Svět osobní/ Svět profesní/Organizační −Kompetence – mít kontrolu nad koherentním systémem hodnot, pocitů způsobů pohledů na realitu a vztahů, které jsou svázané s danou rolí −Integrace – zralá osobnosti integruje i rozdílné role Model rolí TEORIE Jdeme si to vyzkoušet? 1.Dejte dohromady popis nějaké vaší pracovní role Udělejte 3jice, máte 10 minut PAUZA Systém rolí 1.Fixace 2.Vyloučení 3.Kontaminace 4.Zmatenost 5.Rolové zvyky/konvence TEORIE Jak to mám já? 1.Představte si nějakou těžkou situaci, co vás čeká – sepište si, v jaké roli zde chcete vystupovat – co vám v tom brání? Máte na to 5 minut Co máme dnes za sebou? ÚKOL FÁZE VÝVOJE SKUPINY a role vedoucího ROLE jejich systém, model a omezení Sledujte svoje role – omezení, máte někde nějaké patologie? (minimálně 2 příklady) 1. Úkolníček UVIDÍME SE ZA 14 DNÍ