Charakteristika předmětu
Předmět zahrnuje teoretické přednášky a praktičtěji zaměřené semináře vedené z části externími praktikujícími psychology. Cílem je představit jak žádoucí ideály psychologické diagnostiky a testování, tak jejich praktikovanou podobu, a vybídnout k reflexi rozdílů mezi ideály a praxí. Motivací je samozřejmě, aby tato diskrepance studenty při vstupu do praxe nezaskočila, což by mohlo v extrému vést za zavržení ideálů či opuštění profese. K realistickému náhledu na možnosti a meze psychologického testování a diagnostiky by měl přispět i pokus o vlastní realizaci vyšetření, což je seminárním úkolem studujících v tomto kurzu.
Rozvrh
Přednášky se střídají se semináři ve čtrnáctidenním cyklu. Pozor změna! Letos začínáme přednáškou 30.9. První semináře tak budou 7.10.
Co je potřeba udělat pro úspěšné ukončení kurzu
V průběhu semestru mají studenti za úkol pracovat na níže
uvedených úkolech. Jejich realizace je předpokladem k tomu, aby se student
mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou upřesňovány během semestru.
Čtení
Ke každému tématu jsou v této osnově uvedeny učební texty. Ty se rekrutují ze dvou učebnic - jedna reprezentuje spíše diskurz psychologického testování (Hogan) a druhá diskurz psychologické diagnostiky (Groth-Marnat). V mnohém se překrývají, zdaleka však ne ve všem. Více pasáží specifikovaných jako povinné je z Hogana. Studenti směřující do kliniky budou do budoucna určitě profitovat z hlubšího začtení se i do analogických kapitol Groth-Marnata. Obě učebnice lze snadno získat online. Hlubší a poutavější pojednání o tom, jak psát zprávy z vyšetření (a tím i jak vyšetření vlastně dělat) poskytuje kniha Lichtenbergové a kol. Doplňujícím zdrojem je klasická učebnice Svobody a kol., která doplňuje tuzemský kontext, jak z hlediska jazyka a diskurzu, tak z hlediska přehledu metod dostupných českým psychologům. Poslední povinnou knihou jsou Standardy (ve starším českém či novějším originálním vydání) poskytující eticko-legislativní rámec pro psychologické testování a diagnostiku.
Je zřejmé, že čtení je hodně. Proto u jednotlivých témat specifikuji jen část jako povinnou a snažím se doplnit informaci, co si ze kterého textu vzít. Protože psychologická diagnostika a testování je v mnoha ohledech balancování mezi tím, co víme, a tím, co jen tušíme, je vskutku zásadní číst texty jako celky. Studium z výpisků pořízených někým jiným, popř. soustředění se jen na zvýrazněné prvky, snadno vede ke schematické představě, která snadno vede k přehnaným očekáváním od diagnostiky, nebo naopak k přílišné skepsi.
Na konci interaktivní osnovy seznam povinných, doporučených a souvisejících zdrojů.
Přípravy na semináře
K některým seminářům bude během semestru zadáno čtení. Zřejmým
smyslem je, abychom na seminářích nemuseli ztrácet čas představováním
základních fakt (zejména v případě externích odborníků). Předpokládáme
také, že díky tomu budou semináře bohatší o zajímavé diskuze. V závislosti
na typu semináře může být úkolem studenta buď vypracovat krátký „position paper“
dle konkrétního zadání a přinést si jej s sebou na seminář, nebo
zodpovědět před konáním semináře několik otázek v odpovědníku v ISu.
Pro úspěšné ukončení kurzu je potřeba mít tyto úkoly 100% splněné.
Účast na seminářích
Účast na seminářích je povinná a toleruje se jedna neúčast (s výjimkou seminářů 4.11.)
Seminární práce 1 - Rozhovor a pozorování v kontextu psychodiagnostického vyšetření
Cílem této seminární práce je vést psychodiagnostický a anamnestický rozhovor se zaměřením na aktuální diagnostickou otázku participanta. Základní zdroj informací je rozhovor a pozorování (status praesens psychicus). Pro etické užití je potřeba stanovit se zvoleným klientem reálnou nepříliš závažnou diagnostickou otázku/cíl a stanovit plán vyšetření. Doporučujeme řešit diagnostické otázky zaměřené spíše na osobní rozvoj, než na významné osobní problémy či patologii. Lze využít i reálné diagnostické situace pod supervizí na praxích apod.
Další částí této seminární práce je rozvaha o volbě diagnostické metody a odpovědi na otázky: Z jakého důvodu byste danou psdg metodu zvolili v návaznosti na účel vyšetření? Jaké výsledky očekáváte v návaznosti na informace z rozhovoru či pozorování participanta?
Doporučený rozsah práce jsou 3-4 NS.
Termín odevzdání: 1.11. 2024
Seminární práce bude prezentována v menších skupinkách studentů na semináři 4.11. 2024
Seminární práce je hodnocena "splnil/a", "nesplnil/a".
Seminární
práce 2 - Interpretace metody, závěr a doporučení v kontextu vybrané kazuistiky
Cílem této práce je vyhodnotit a interpretovat vybranou psdg metodu v kontextu zvolené kazuistiky. Součástí seminární práce bude také závěr s adekvátními doporučeními, která budou vycházet z interpretací metody, případně informací z klinických metod.
Struktura práce bude upřesněna na semináři.
Doporučený rozsah práce je 2-3 NS
Práce bude v rámci ústní obhajoby ohodnocena 0 až 25 body, přičemž při bodovém zisku 10 a méně bodů bude práce vrácena k přepracování. Bez ústní obhajoby nezíská práce žádné body. Přepracované práce mohou získat maximálně 15 bodů.
Odkaz na KDM tabulku: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1P9GNpPK3z_HuafEJ3J_EfnKiSq6naZgJjKYYHBLFXvo/edit?usp=sharing
Termín odevzdání: 20. 12.
2024
Zkouška
Předmět je zakončen písemnou zkouškou s maximem 35b.
Zkouší se v rozsahu a struktuře látky, který je vymezen níže
uvedenými okruhy v sylabu a upřesněnými tuto interaktivní osnovou.
Závěrečné
hodnocení
Při maximálním počtu bodů 60 (35 + 25) jsou intervaly pro hodnocení
následující: A: 60-52, B: 51-48, C: 47-43, D: 42-39, E: 38-35, F: 34 a méně