Psychometrika: měření v psychologii

Týden 8: Teorie zobecnitelnosti | 12. 11. 2024

Setkání se zaměřuje na teorii zobecnitelnosti (Generalizability Theory, GT) jako rozšíření klasické testové teorie. Očekávána je konceptuální znalost modelu, schopnost sestavit adekvátní design G-studie i D-studie a odhadnout chybu měření/reliabilitu pro konkrétní (jednoduchý) design.

Stručný obsah

  • Konceptuální východiska GT. Souvislosti s CTT, předpoklady.
  • 1, 2, n-fasetový design. Odlišnosti termínu faseta od jiných oblastí psychometriky :
  • Prostor zobecnění (universe of generalization), ideální/obecný skór (universe score).
  • G-studie, D-studie. Absolutní vs. relativní design a faseta, smíšený design. 
  • Náhodné a pevné efekty v D-studii, souvislost s CTT odhady reliability.
  • Využití ANOVA a smíšeného lineárního modelu (linear mixed model, LMM) pro odhad rozptylových komponent. Výhody a nevýhody obou přístupů.
  • Absolutní a relativní chyba. Postup jejich odhadu pro různé D-studie.
  • Koeficient zobecnitelnosti (generalizability coef.) a spolehlivosti (dependability coef.) a jejich interpretace.
  • Využití teorie zobecnitelnosti v praxi: vývoj testu, odhad chyby měření, chyba odhadu skupinových skórů, další praktické aplikace. 
  • Další předpoklady a omezený: skryté (hidden) a vnořené (nested) fasety. 
  • Praktická ukázka: hodnocení bakalářských prací jako přijímací zkouška do NMGR PSY na FSS MU.


Výpočty v prezentaci
Podrobný postup všech výpočtů, které se objevily v prezentaci.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2024/PSYn4790/um/videa/PSYn4790_2024_P08_GT.video5




Studijní zdroje

Povinné

Vyberte si jeden z následujících dvou zdrojů. Oba se hodně překrývají, ale každý má své výhody a nevýhody. Furr (2018) je rozvleklejší, kostrbatý, místy nejednoznačný, ale možná jednodušší pro porozumění, pokud si nejste moc jistí - neobsahuje moc matematiky. Doporučuji pro začátečníky. Shavelson a Webb (2005) jsou mnohem přímočařejší, lépe anotuje rovnice, ale může být náročnější na čtení - doporučuji spíše pro pokročilé.

  1. Shavelson, R. J., & Webb, N. M. (2005). Generalizability theory. In J.L. Green, G. Camilli, G. & P. B. Elmore (Eds.), Complementary Methods for Research in Education (3rd ed., 599–612). Washington, DC: AERA.
  2. Furr, R. M. (2014). Psychometrics : An Introduction. Sage. Strany 569608.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2024/PSYn4790/um/literatura/shavelson2005.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2024/PSYn4790/um/literatura/furr.pdf

Doplňující a rozšiřující zdroje

  1. Velmi čtivý úvod do GT včetně jednoduchého úvodu s motivy, k čemu to celé je. Může jít o alternativu k povinné literatuře.
    Briesch, A. M., Swaminathan, H., Welsh, M., & Chafouleas, S. M. (2014). Generalizability theory : A practical guide to study design , implementation , and interpretation. Journal of School Psychology, 52(1), 13–35. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.11.008
  2. Implementace do R:
    Christopher T. Moore (2016).
    gtheory: Apply Generalizability Theory with R. R package version 0.1.2.
    (Tento balíček ale moc nedoporučuji, má určité nevýhody a chyby.)
  3. Kompletní přehled GT (doporučuji, pokud chcete s GT v budoucnu pracovat, nejkomplexnější a nejlepší zdroj):
    Brennan, R. L. (c2001). Generalizability theory. Springer. 
    (K vypůjčení v kanc. 2.47. Pozor, knížka je zastaralá po statistické stránce, zcela chybí odhad prostřednictvím maximum-likelihood estimátoru a smíšeného lineárního modelu, jinak je ale perfektní a po konceptuální stránce vyčerpávající. Brennan byl přímým Cronbachovým spolupracovníkem.)
  4. Úvod do teorie včetně jednoduché implementace do R a řady příkladů:
    Desjardins, C. D., & Bulut, O. (2018). 
    Handbook of educational measurement and psychometrics using R. CRC Press, Taylor & Francis Group. Strany 5573.
    (Součástí jsou skripty v nepublikovaném balíčku hemp.)
  5. Ilustrace GT na hodnocení bakalářských prací pro účely přijímacího řízení na naší fakultě. GT je zmíněna okrajově v on-line appendixu a pro vyvážení přísnosti hodnotitelů byl využit multifasetový Raschův model, jde nicméně o příbuzný model ke GT. Může posloužit jako ilustrace postupu. Podrobněji se o této studii budeme bavit na přednášce o shodě posuzovatelů.
    Cígler, H., Ježek, S., Širůček, J., & Lacinová, L. (2022). Hodnocení bakalářských prací jako přijímací kritérium do navazujícího magisterského studia: psychometrická kazuistika. Studia paedagogica, 27(1), 93-124. https://dx.doi.org/10.5817/SP2022-1-4 
  6. Podrobné srovnání koeficientu alfa (a tedy CTT pojetí reliability tak, jak ji kodifikoval Lord s Novickem) a pojetí zobecnitelnosti v rámci GT. Je to sice těžší čtení, ale pro konceptuální pochopení může být užitečné:
    Ellis, J. L. (2021). A Test Can Have Multiple Reliabilities. Psychometrika, 86(4), 869–876. https://doi.org/10.1007/s11336-021-09800-2 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2024/PSYn4790/um/literatura/desjardins2018.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2024/PSYn4790/um/literatura/briesch2014.pdf
Teorie zobecnitelnosti v R: skript a data
Skript a data pro ilustraci teorie zobecnitelnosti v R. Data pocházejí z přijímací zkoušky do NMGR psychologie FSS MU do podzimního semestru 2020 (hodnocení bakalářských prací). Celkem 18 různých hodnotitelů hodnotilo v 11 kritériích 97 bakalářských prací uchazečů o studium; každou posuzovali právě dva náhodně vybraní hodnotitelé.
Workshop GT Praha 2019
Data z workshopu o GT na Pedf a MFF UK v Praze, 2019, v rámci kurzu Seminář z Psychometrie.
Hodnocení bakalářských prací jako přijímací kritérium do navazujícího magisterského studia: psychometrická kazuistika
Cígler, H., Ježek, S., Širůček, J., & Lacinová, L. (2022). Hodnocení bakalářských prací jako přijímací kritérium do navazujícího magisterského studia: psychometrická kazuistika. Studia paedagogica, 27(1), 93-124. https://dx.doi.org/10.5817/SP2022-1-4
Hodnocení bakalářských prací jako přijímací kritérium do navazujícího magisterského studia: Psychometrická kazuistika (on-line supplement)
Cígler, H., Ježek, S., Širůček, J., & Lacinová, L. (2021, October 14). Hodnocení bakalářských prací jako přijímací kritérium do navazujícího magisterského studia: Psychometrická kazuistika. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/QX5U7


Průběžná příprava: 13.–18. 11. 2024