Jak se žije s Downovým syndromem? LENKA PIVODOVÁ, PH.D. Kde se vzal Downův syndrom? •Trizomie 21. chromozmu •Genetická náhoda •Na 700 – 1000 dětí jedno dítě s DS, na 1500 se 1 dítě s DS narodí Jak ovlivňuje Downův syndrom vývoj dítěte? •Disharmonie organismu a odlišný a pomalejší vývoj buněk i celého jedince •Typické rysy •Zdravotní komplikace - srdeční vady, zhoršená funkce štítné žlázy, respirační nemoci, snížená imunita, poruchy zraku a sluchu, další zdravotní komplikace Jak ovlivňuje Downův syndrom vývoj dítětě? •Hypermobilita •Hypotonie – komplikace vývoje hrubé i jemné motoriky •Mentální postižení Mentální postižení lehká MR (IQ mezi 50 a 70 body) střední MR (IQ mezi 35 a 50 body) výjimkou jsou na jedné straně případy těžké či dokonce hluboké mentální retardace (IQ 20 až 35 či nižší), na druhé straně IQ na hranici normálního pásma (kolem 80 bodů). https://www.respekt.cz/tydenik/2022/47/kdo-zabil-dorotu-s?fbclid=IwAR1yCrWXUjWBtzYjL3h7DQcoGWy8gRAj KEbdaT2DoM_-pKnEI4S64ZYmfG4 https://video.aktualne.cz/dvtv/tresnak-lide-s-mentalnim-postizenim-zazivaji-tyrani-smrt-dor/r~1ad34 c7c6b2111edba63ac1f6b220ee8/ Jak si představit mentální postižení? https://www.divadloaldente.cz/nas-vyzkum/test-vyzkum/ Výborně!!! ???!!! Když se dítě s DS narodí... •Věděli jsme to? Nevěděli jsme to? Např.: příběh Sáry: Down Syndrom | Sárinka (*2017) •První reakce rodičů •Reakce odborníků •Reakce okolí •Co dál? - vyhledávání dostupných informací, vyšetření vad, smíření, hledání podpory Jak vychovávat dítě s DS? •Vývoj vcelku normální, ale zdlouhavější, stojí rodiče a okolí více sil •každý pokrok je výsledkem intenzivního cvičení a/nebo cíleného výchovného vedení •výchova a učení dítěte s DS náročnější a vyžaduje trpělivost a specifický přístup •Náročnější motorický vývoj a vývoj řeči •V oblasti emocionální a sociální předčí snadno vrstevníky •Velmi záleží na stimulaci a podpůrném prostředí Jak stimulovat vývoj dětí s DS? •Děti do 4 let nácvik správného dýchání, rozvoj hrubé motoriky (Vojtova metoda, správný sed, nácvik chůze) •Předškolní děti (4 -7 let) logopedie, nácvik čtení, Feuersteinova metoda •Školní děti (6-17 let) Logopedie, osvojení čtení, psaní, počítání •Dospělí - práce , osamostatňování se, chráněné bydlení zapojují se aktivně do rodinného života, praktikují různé sporty, hrají na hudební nástroje, mohou si osvojit tanec a řadu dalších dovedností Organizace pro rodiny s DS •http://www.usmevy.cz/ •https://downsyndrom.cz/ Tvorba dětí a dospělých s DS •Psaní textů, knih, divadelních her.. Např.: Milan Kosmák: https://www.youtube.com/watch?v=J0cCqp-R7qs&fbclid=IwAR0qtEBwSfPf1EZ6Q_T4EQVjB90PQBIIig48WtPw3FQxk RU6lP5lg-RQl5s •Herectví Např.: Mám upův syndrom, autor Pavel Čadek, hrají herci s DS https://www.youtube.com/watch?v=QeEEMf9Aqco Divadlo •Divadlo Aldente http://www.divadloaldente.cz/ Nejsme down! — 90’ ČT24: Dokument ČT - Nejsme Down! — iVysílání — Česká televize (ceskatelevize.cz) •Zahraničí: VB: Blue Apple http://blueappletheatre.com/ Švédsko: Moompsteatern https://moomsteatern.com/ Proč divadlo? •V čem divadlo může hercům pomoci? " Už bych chtěl hrát divadlo a hlavně bych chtěl být zase v televizi to je hezký. A taky chci z toho být slavný a pro holky abych nějakou holku měl. To je ten pravý pocit." •Ovlivňují heci diváky? Tzn. Lidé s DS společnost? •Ovlivňují diváci herce? Tzn. společnost lidé s DS •Projekt TAČR https://www.divadloaldente.cz/nas-vyzkum/test-vyzkum/ Specifika poradenství pro rodiny s DS •Přijetí nového člena rodiny •Náročnost výchovy "Rodiče dětí s DS se musí udržovat v dobré psychické i fyzické kondici." •"Boj s větrnými mlýny." - byrokracie, předsudky •Sourozenci •Partnerství - rodičovství