Ke zkoušce z: FSS:PSYn5380 Praktikum ve speciální pedagogice Formát: Zkouška proběhne elektronicky přes odpovědník v ISu. Součástí testu bude 10 otevřených otázek, každá za 10 bodů, max. 100 bodů 90 - 100 – A 80 - 89 – B 70 - 79 – C 60 - 69 – D 50 - 59 – E Méně než 50 – F Zkouška bude časově omezena. Základní zdroje, vše online: 1) ppt, pokud je k dispozici (v ISu) 2) Vítková, M. a kol.: Integrativní školní (speciální) pedagogika (v ISu) 3) Katalog podpůrných opatření: zdroj je dostupný online na adrese http://katalogpo.upol.cz/ a jednotlivá témata níže jsou vždy prolinkována na příslušnou stránku, ale zároveň je .pdf verze katalogu umístěna i v ISu (pro případ, že by si materiály chtěl někdo např. vytisknout). Vysvětlivky: u každého bloku je vždy uvedena osnova, tj. co daná otázka pokrývá a klíčová témata, která se v testu objeví. Dále je pro informaci vložena i příslušná státnicová otázka, aby si studenti mohli zkusit ověřit, zda jejich znalost pokrývá i státnicový okruh. Tematické okruhy: 1. Žáci s tělesným a dalším závažným postižením Osnova: · Vymezení kategorie tělesného postižení · Druhy tělesného postižení · Charakteristika dětské mozkové obrny · Edukace žáků s tělesným postižením Klíčové otázky: 1. Co patří k hlavním znakům u osob s tělesným postižením? 2. Charakterizujte časté typy tělesného postižení, se kterými se může psycholog setkat u žáka ve škole. 3. Charakterizujte dětské formy mozkové obrny. 4. Jmenujte některé znaky vzdělávání žáků s tělesným postižením. 5. Podpůrná opatření a jejich realizace ve škole. Spolupráce školy, školního poradenského zařízení, rodiny a SPC. - Úprava režimu: http://katalogpo.upol.cz/telesne-postizeni-a-zavazna-onemocneni/organizace-vyuky/4-1-1-uprava-rezim u-vyuky-casova-mistni/ - Varianty opatření dle stupňů podpory: http://katalogpo.upol.cz/telesne-postizeni-a-zavazna-onemocneni/modifikace-vyucovacich-metod-a-fore m/4-2-2-individualni-prace-se-zakem-v-prubehu-vyuky/ - Pomůcky dle stupňů podpory: http://katalogpo.upol.cz/telesne-postizeni-a-zavazna-onemocneni/pomucky/4-4-1-didakticke-pomucky-se -zamerenim-na-pomucky-usnadnujici-psani-a-kresleni/ - Videa, odkazy: https://www.youtube.com/watch?v=kOcwOm3dZko (epilepsie) https://www.youtube.com/watch?v=cOfUGUNxEqU Příslušná otázka státnice: Děti a dospívající s tělesným a kombinovaným postižením, nejčastější typy postižení (DMO a její formy, malformace, myopatie, úrazy), a onemocnění (onkologické, neurologické, metabolické). Možnosti vzdělávání žáků s tělesným a kombinovaným postižením, se závažným onemocněním. 2. Žáci s mentálním postižením Osnova · Charakteristika žáka s mentálním postižením · Klasifikace mentální retardace · Možnosti vzdělávání - Současné trendy v edukaci žáků s mentálním postižením · Žáci s Downovým syndromem Klíčové otázky 1. Vymezte termín mentální retardace a její klasifikaci 2. Popište dopad oslabení kognitivního výkonu a mentálního postižení na oblast vzdělávání 3. Diagnostika http://katalogpo.upol.cz/mentalni-postizeni-nebo-oslabeni-kognitivniho-vykonu/2-dopad-oslabeni-kogn itivniho-vykonu-a-mentalniho-postizeni-na-oblast-vzdelavani/2-1-zak-s-oslabenim-kognitivniho-vykonu / 4. Downův syndrom – fyziologická a psychologická specifika, specifika psychologického poradenství pro rodiny s dětmi s mentálním postižením. (Přednáška dr. Pivodová.) 5. Podpůrná opatření a jejich realizace ve škole. Spolupráce školy, školního poradenského zařízení, rodiny a SPC) http://katalogpo.upol.cz/mentalni-postizeni-nebo-oslabeni-kognitivniho-vykonu/organizace-vyuky/4-1- 1-uprava-rezimu-vyuky-casova-mistni-5/ 6. Pomůcky (pro každý stupeň jmenujte nejméně 3) http://katalogpo.upol.cz/mentalni-postizeni-nebo-oslabeni-kognitivniho-vykonu/pomucky/4-4-1-didakti cke-pomucky-5/ Příslušná otázka státnice: Etiologie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů mentální retardace, průběh, prognóza, diagnostika, možnosti vzdělávání, péče. 3. Žáci s poruchami autistického spektra (samostudium) Osnova · Triáda příznaků · Diagnostická kritéria · Problémy v komunikaci · Problémy v sociálních vztazích · Problémy s představivostí · Podpůrná opatření a jejich realizace ve škole. Spolupráce školy, školního poradenského zařízení, rodiny a SPC. Klíčové otázky 1. Vysvětlete pojem pervazivní vývojová porucha. 2. Vyjmenujte triádu příznaků a popište je. 3. Popište diagnostická kritéria autismu. 4. Jmenujte spektrum autistických poruch. 5. Popište problémy s představivostí. 6. Jaké jsou obecné principy práce s jedinci s autismem? 7. Vysvětlete pojem strukturované vyučování. 8. http://katalogpo.upol.cz/poruchy-autistickeho-spektra-nebo-vybrana-psychicka-onemocneni/modifikace- vyucovacich-metod-a-forem/4-2-3-strukturalizace-vyuky-4/ 9. Diagnostické nástroje využívané pro identifikaci těchto dětí. 10. Popište vhodné pomůcky dle stupňů podpory: http://katalogpo.upol.cz/poruchy-autistickeho-spektra-nebo-vybrana-psychicka-onemocneni/pomucky/4-4 -1-didakticke-pomucky-3/ Příslušná otázka státnice: Klasifikace, etiologie a prevalence, komorbidita, symptomatika, diagnostika (srovnání MKN-10 a DSM-V), intervence, možnosti výchovy a vzdělávání (strukturované učení a další přístupy, kritická reflexe rizik a benefitů různých přístupů s ohledem na celkový vývoj dítěte), životní perspektiva. 4. Žáci se zrakovým postižením Osnova: Skupiny žáků: · nevidomí · se zbytky zraku · slabozrací · s poruchami binokulárního vidění Psychodiagnostika Podpůrná opatření a jejich realizace ve škole Klíčové otázky: 1. Vymezte skupiny žáků se zrakovým postižením a stručně tyto skupiny charakterizujte. 2. Psychologická diagnostika – základní metody (přednáška Mgr. Žahour) 3. Výuka, didaktické pomůcky: Didaktické pomůcky dle stupňů podpory, alespoň 3 z každé kategorie: http://katalogpo.upol.cz/zrakove-postizeni-nebo-oslabeni-zrakoveho-vnimani/pomucky/4-4-1-didakticke -pomucky-4/ 4. Výuka - kompenzační pomůcky: http://katalogpo.upol.cz/zrakove-postizeni-nebo-oslabeni-zrakoveho-vnimani/pomucky/4-4-3-reedukacni -a-kompenzacni-pomucky-2/ 5. Podpůrná opatření a jejich realizace ve škole, Spolupráce školy, školního poradenského zařízení, rodiny a SPC) Varianty opatření dle stupňů podpory: http://katalogpo.upol.cz/zrakove-postizeni-nebo-oslabeni-zrakoveho-vnimani/organizace-vyuky/4-1-1-u prava-rezimu-vyuky-casova-mistni-4/ 5. Žáci se sluchovým postižením Osnova: · Vymezení skupiny žáků se sluchovým postižením · Podpůrná opatření a jejich realizace ve škole Klíčové otázky: 1. Vymezte skupinu žáků se sluchovým postižením Základní vymezení: http://katalogpo.upol.cz/sluchove-postizeni-nebo-oslabeni-sluchoveho-vnimani/1-strucne-vymezeni-sl uchoveho-postizeni-a-oslabeni-sluchoveho-vnimani/ 2. Popište možné způsoby úpravy vzdělávání těchto žáků 3. Popište varianty opatření dle stupňů podpory: http://katalogpo.upol.cz/sluchove-postizeni-nebo-oslabeni-sluchoveho-vnimani/modifikace-vyucovacich -metod-a-forem/4-2-1-zpusoby-vyuky-adekvatni-pedagogicke-situaci-7/ 4. Popište kompenzační reedukační pomůcky http://katalogpo.upol.cz/sluchove-postizeni-nebo-oslabeni-sluchoveho-vnimani/pomucky/4-4-3-kompenza cni-pomucky-reedukacni-pomucky-2/ Příslušná otázka státnice: Děti a dospívající se smyslovým postižením, zejména zrakové a sluchové vnímání, kategorie postižení. Podpora, komunikace, raná péče, zahájení školní docházky, zásady výchovy a vzdělávání dětí a žáků se smyslovým postižením. Možnosti a specifika diagnostiky dětí se smyslovým postižením. 6. Žáci s narušenou komunikační schopností · Vymezení, kategorie narušené komunikační schopnosti · Vývoj řeči v normě · Diagnostika · Podpůrná opatření a jejich realizace ve škole Klíčové otázky 1. Vymezte skupinu žáků s narušenou komunikační schopností 2. Jmenujte základní kategorie narušené komunikační schopnosti a popište je http://katalogpo.upol.cz/naruseni-komunikacnich-schopnosti/1-vymezeni-problematiky-naruseni-komunik acnich-schopnosti/ 3. Popište možnosti diagnostiky narušené komunikační schopnosti (přednáška dr. Rejdová) 4. Popište možnosti modifikace vzdělávání dle stupňů podpory: http://katalogpo.upol.cz/naruseni-komunikacnich-schopnosti/modifikace-vyucovacich-metod-a-forem/4-2 -1-zpusoby-vyuky-adekvatni-pedagogicke-situaci-3/ 5. Jmenujte pomůcky (alespoň 3), vhodné pro tyto žáky http://katalogpo.upol.cz/naruseni-komunikacnich-schopnosti/pomucky/4-4-1-didakticke-pomucky-2/ Příslušná otázka státnice: Děti s narušenou komunikační schopností. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. Diagnostika, reedukace, možnosti vzdělávání.