MGR. DANIEL ŽAHOUR ZAHOUR@SSS-OU.CZ Psychodiagnostika zrakově postižených dětí Psychodiagnostika —Školní zralost —Profesní orientace —Změna vzdělávacího programu —Diagnostika SPU, ADHD —Doporučení IVP —Kontrolní vyšetření pro OSSZ —Úroveň konkrétní schopnosti —Klima třídy — Nejčastěji využívané metody – intelekt —WISC III / WAIS III —WPPSI —IDS / IDS-P —Woodcock-Johnson IV —Standfordský Binetův inteligenční test IV —RAVEN – barevný, standardní —Kohsovy kostky —Kresba postavy —Vývojové škály – Bayleyová, Gesell — Nejčastěji využívané metody - SPU —Z. Matějček – zkouška čtení, psaní —J. Novák – matematika —Nová diagnostika ¡Baterie PPP Kohoutova Brno; J. Bednářová – čtení, psaní, matematika, 1. stupeň ZŠ, Brno ¡BDTG 2; Baterie diagnostických testů a gramotnostních dovedností, 2. st. ZŠ, M. Caravolas, J. Volín, NÚV, Praha ¡Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob; P. Cimlerová, IPPP Praha ¡Teiresiás Brno; P. Cimlerová – DysTest pro poslední ročník SŠ a VŠ Specifické metody pro ZP —Specifika WISC III ¡Litva - výzkum Ingrid Gabrialavičiute (2010) – porovnání litevských nevidomých a slabozrakých dětí s holandskými normami – vhodnost ITVIC v Litvě ¡ ¡verbální škála WISC-III - validní nástroj pro měření inteligence u nevidomých dětí nebo dětí se zbytky zraku ÷pouze skóry slovního porozumění a koncentrovanosti nejsou zcela validní ÷subtest porozumění navrhuje z celkového skóre vyloučit ÷nadprůměrná sluchová krátkodobá paměť u nevidomých dětí ¡ ¡Nejvýznamnější prediktory verbálních schopností - vzdělání rodičů a místo bydliště ¡ ¡Verbální inteligence je nejlepším prediktorem hmatových výkonů — ITVIC —Intelligence Test for Visually Impaired Children (ITVIC) / R. Dekker, P.J.D. Drenth, J.N. Zaal, Bartiméus Centre, Netherlands,1989 (Lacková, 2006) — —Teoretická východiska testu jsou založena na Thurstonově teorii inteligence (1938) —155 osob vyučovaných v Braillu, 6-16 let —Administrace testu je individuální a trvá cca 3 hodiny pro celý test nebo ve zkrácené verzi cca 1,5 hodiny —ITVIC existuje v holandštině, němčině a angličtině — — — — ITVIC —2 typy věkových norem ¡a) normy pro děti vyučované pouze v Braillu ¡b) oddělené normy pro dvě skupiny dětí se zbytky zraku —Nejprve se určí úroveň visu dítěte při použití 7 barevných karet a 10 bílých karet s černými body – úplná nevidomost / zbytky zraku do 10% —Pokud je u dítěte úroveň visu lepší než do 10%, není vhodné jej testovat skrze ITVIC; je lepší využít zvětšené formy testů pro zdravou populaci (např. WISC-III) —13 subtestů: 5 verbálních, 2 jsou přejaty z WISC-III a 8 neverbálních – hmatových —Výstupem testu je potom výsledek verbální škály, haptické škály a celkové standardní skóre postihující úroveň všeobecných intelektových schopností — —ITVIC již není na trhu dostupný (Holandsko - Bartiméus) (http://www.bartimeus.nl; info@bartimeus.nl; 3500,- Euro) — ITVIC —A) Verbální subtesty: — —1. Slovník – převzato z WISC-III —2. Opakování čísel – převzato z WISC-III —3. Učení se jmen – diagnostika asociativní paměti skrze rozpoznávání 14 dřevěných objektů, které nesou jména ¡objekty si dítě dvakrát ohmatá, následně má jejich jména vybavovat —4. Verbální analogie – diagnostika induktivního myšlení, paměti ¡analogie jsou uvedeny v Braillu ¡subtest se používá od věku 7,5 let —5. Fluence / plynulost – dítě má jmenovat předměty související se zadanou otázkou po dobu jedné minuty — ITVIC —B) Hmatové subtesty: — —1. Vyřazování – vybírá 1 ze 4 geometrických figur, která mezi ostatní nepatří —2. Figurální analogie – diagnostika paměti, percepce, pozornosti, induktivního myšlení ¡obsahují 4 taktilní geometrické figury, které zkoumaná osoba přiřazuje, A:B = C:D —3. Percepce objektů – diagnostika přesné percepce, paměti ¡vybírá 1 ze 4 alternativ, která je totožná se vzorem ¡subtest se používá do věku 8 let —4. Percepce figur – diagnostika prostorové představivosti, paměti ¡reprodukují se vzory ze 4/6 koček —5. Kostky – diagnostika prostorové představivosti, motorických dovedností a paměti —6. Geometrické skládanky – diagnostika motorické zručnosti, rychlosti, přesnosti práce, prostorových vztahů ¡vyplňuje prostor na podložce plochými geometrickými tvary, má využít všechny části , měří se čas —7. Mapa Ulice – diagnostika statického a dynamického vnímání prostoru, prostorové představivosti, paměti, práce s mentálními reprezentacemi ¡hmatem zjistí, co je na ulici, následně odpovídá na otázky examinátora týkající se pozice objektů —8. Mapa domu – diagnostika schopnosti prostorových reprezentací, paměti ¡otázky se týkají mapování statických, dynamických a prostorových vztahů Další testy pro osoby se ZP - nedostupné —Performance Scale for Adult Blind —Plan-of-Search Test —Haptic Matrices Intelligence Assessment —Haptic Intelligence Scale for the Adult Blind —Vocational Intelligence Scale for the Adult Blind —Stanford-Ohwaki-Kohs Tactile Block Design Intelligence Test for the Blind —The Raven Progressive Matrices for Presentation to the Blind —The Tactile TONI — Diagnostika nevidomé dospělé populace —CTB - Cognitive Test for the Blind / Dial et al., 1990 ¡292 osob se zrakovým postižením ¡věk 18-69 let ¡celkové, verbální a performační standardní skóry ¡10 subtestů: ÷5 verbálních - auditivní analýza, bezprostřední vybavování čísel, porozumění řeči a paměť, učení písmen a čísel, slovník ÷5 performačních - hmatové učení, hmatová paměť, rozpoznávání hmatové paměti, vybavení vzoru, analýza prostoru CTB – ukázky (Dial, 2015) Haptic Category Learning CTB – ukázky (Dial, 2015) Haptic Category Learning CTB – ukázky (Dial, 2015) Haptic Category Learning CTB – ukázky (Dial, 2015) Category Memory CTB – ukázky (Dial, 2015) Haptic Memory Recognition CTB – ukázky (Dial, 2015) Pattern Recall CTB – ukázky (Dial, 2015) Spatial Analysis CTB – ukázky (Dial, 2015) Spatial Analysis Diagnostika nevidomé dospělé populace —Test B101 DV-a / Baton, Thiébaut, 2011 ¡Úprava testu Raymonda Bonnardela ¡Manipulační test praktické a konkrétní inteligence ¡Koreluje s fluidní inteligencí ¡279 osob ¡Věk 16-59 ¡Vizuální, vizuálně-haptické, haptické provedení ¡Podobnost s Kohsovými kostkami ¡ —Teiresiás – zkoušky prostorové představivosti pro dospělé nevidomé osoby ¡CTB, B101, verbální škála WAIS-III – validizační kritéria — Zdroje —Gabrialavičiute, I. (2010). Intellectual Abilities of Blind and Partially Sighted Children. [online; cit. 2014-01-10]. Dostupné z: http://www.synsraad.dk/psychology/2010-ab/Intellectual%20abilities%20-%20Ingrida%20Gabrialaviciute. pdf. —Dial, J., Mezger, C., Gray, S., Massey, T., Chan, F., & Hull, J. ( 1990). Manual: Comprehensive Vocational Evaluation System. Dallas, TX: McCarron-Dial —Dial, J. (2015). The Comprehensive Vocational Evaluation System for Individuals with Visual Impairment/Blindness (CVES). [online; cit. 2015-04-26]. Dostupné z: http://www.jackdial.com/clinic/cves/indexcvesdescrpt5.htm. —Lacková, E. (2006). Diagnostika intelektu zrakovo postihnutých detí testovou batériou ITVIC. [online; cit. 2014-01-10]. Dostupné z: http://katpsych.truni.sk/konferencie/absolvent2006/lackova.htm. — — — — — Děkuji za vaši pozornost —www.sss-ou.cz — —www.tyflocentrum.cz —www.sons.cz —www.ranapece.cz —www.teiresias.muni.cz —www.spc-info.upol.cz —www.nuv.cz/ramps/spz-jihomoravsky-kraj —