Etiketizační teorie, labelling theory, teorie nálepkování Od 60. let směry, které vychází ze symbolického • Rozdíl mezi konformním a deviantním chováním nezávisí na vnitřním hodnotovém postoji jedince, ALE rozhodující jsou zákonné de fi nice podle nichž je v dané společnosti rozlišováno chování kriminální od chování předepisovaného právními normami. • Zaměřuje se na reakce o fi ciálních instanci sociální kontroly, ty mají ve vztahu ke kriminalitě konstitutivní funkci (policie, státní zástupci, soudy) Od skupin, kde dochází k porušování zákona k procesu, jak je jedinec označen za toho, kdo je kriminálník či delikvent. Pokud někoho soud označí za kriminálníka, společnost pak začne na jedince takto pohlížet. Kosmetička - jsou to hajzi a grázlové The Social Reality of Crime /Sociální realita zločinu 1970 Pokud se nějaká část společnosti nepodílí na vytváření práva, má velkou pravděpodobnost, že její jednání bude označeno za kriminální. Pokud je něčí jednání označeno jako kriminální, vidí sám sebe jako kriminálníka a jedná tak, aby naplnil očekávání, které má v této roli splnit. Podle tohoto autora je tedy zločin sociální realita, která je konstruována. Jak odlišně společnost posuzuje takzvané zločiny bílých límečků a pouliční zločin. Zajímalo ho, proč se na něco pohlíží jako na zločin a na něco nikoli. Richard Quinney, teorie konfliktu Richard Quinney • Ve společnosti jsou nerovnoměrně rozdělené zdroje. • 1. kriminalita je jednání, které je de fi nováno z pozice státu (politiky) • 2. jako kriminalita se označuje jednání lidí, které je vnímáno v rozporu s jednáním lidí, kteří mají moc vytvářet veřejnou politiku • 3. kriminální de fi nice jsou přisuzovány lidmi, kteří mají moc spravovat a prosazovat trestní právo Etiketizační teorie • Odchylné jednání a jednání označované za odchylné • Tradiční kriminologie se ptá: Kdo a jak se stává kriminálním? Za jakých okolností dochází k recidivě? Jak lze kriminalitu kontrolovat? • Interakcionisté se ptají: Kdo je orgány sociální kontroly de fi nován jako deviantní . Za jakých okolností? Jak toto označení působí na jednotlivce. William Chambliss, americký kriminolog a sociolog Chambliss, W. J. (1973). The Saints and the Roughnecks. Society, 11(1), 24–31. středoškoláci, 2 gangy, Saints, Svatí - ze střední třídy, bohatí rodiče, dobré známky, v atletických týmech a v různých studentských výborech, dobrý prospěch, byli milí na policisty, když byli chyceni, Roughnecks (grázl) z chudých rodin nižších tříd. Horší prospěch, a nezáleželo jim tolik na tom, zda budou chyceni. Both groups engaged in deviant behavior—skipping school, fi ghting, and vandalizing property—but su ff ered di ff erent consequences. • zviditelnění a zneviditelnění (pěkné oblečení, pověst, auta, možnost ujet, schopnost komunikovat) • Třída hrála roli • fungovalo sebenaplňující se proroctví Edwin Lemert, americký sociolog primární a sekundární deviace Primární následuje malá reakce a malý vliv na sebevědomí člověka, jednání se nemění, kdo kouří se spolužáky, jako náctiletý, nebude nálepkován jako deviant, dělají to ostatní Sekundární deviace, opakovaně deviant jednání, vyvolané reakcí ostatních na akt primární deviace Adolescent kouří, nikdo jiný nekouří, studenti se mu smějí, vylučují ho z kolektivu, na to reaguje stažením se, kouřením, pitím Etiketizační teorie • Odchylné jednání a jednání označované za odchylné • Tradiční kriminologie se ptá: Kdo a jak se stává kriminálním? Za jakých okolností dochází k recidivě? Jak lze kriminalitu kontrolovat? • Interakcionisté se ptají: Kdo je orgány sociální kontroly de fi nován jako deviantní . Za jakých okolností? Jak toto označení působí na jednotlivce. Teorie kon fl iktu • Zákony jsou jednou z verzí, prosazovanou jedněmi na úkor druhých • Kon fl ikty nejsou výjimky, ani nevyhnutelnost, ale základní společenský fakt • Odkaz k Dahrendorf a Coser, odmítají Marxovo vidění třídního kon fl iktu, které nehrazují jinak de fi novanými kon fl ikty a skupinami, které se neustále mění • Skupiny se snaží dostat ke státní moci a k zákonodárci a ovlivnit dění ve prospěch vlastních zájmů • Mocenské skupiny od sebe odvrací ustavení skutkových podstat, které by je postihovaly imunizace před trestním právem • Důležité se dívat na návrhy přijaté i nepřijaté • Společnost není harmonický celek, ale měnící se kon fl iktní fronty Howard Becker sem take patří E. Goffman prezentace já • Fasáda (maska) – vybavení užívané během výkonu role • 1. scéna (kulisy, nábytek, výzdoba) • osobní fasáda – gender, věk, etnicita, držení těla • 2. vzhled • 3. způsob vystupování • očekáváme koherenci 1,2,3 • dramatizace (výzkum), je vyžadována příjemci • sklon účinkujících nabízet idealizované obrazy a dojmy, zvýrazňování všeobecně přijímaných hodnot • mystifikace - zkreslování skutečnosti – některé tolerované více než jiné (vydávání se za …) • statusově, barvení vlasů, věk • týmovost – jednotlivci spolupracují při hře, prezentaci • (žena demonstruje na večírku podřízenost, která v soukromí není přítomna) • První den u vychovatelky • Od 17.17 do 20:09 • Případně 14:43 extramurální aktivity • Nahrávka z vězení Stigma, 1963 • Tělesný znak prozrazující něco neobvyklého/špatného o statusu člověka (vypálené znamení, useknutá ruka) • Atribut osoby, který ji odlišuje od jiných, • a který ji může učinit skrz naskrz špatnou (první dojem, stereotyp) Typy stigmatu • 1. ošklivosti tělesné • 2. vada charakteru, dominantní nebo nepřirozené vášně • 3. kmenová stigmata rasy, národa nebo náboženství • jiné atributy se stávají neviditelnými • (slepec jako hlupák nebo vizionář) • Hanba – vědomí vady a jejího společenského vnímání • Snaha o nápravu (operace, terapie, terč pro podvodníky, stigma jako věšák pro všechny nedostatky a veškerou nespokojenost) • Hanba a nejistota nevyvěrá ze záhadných a temně tajemných zdrojů, ale z definice situace • (neschopnost mtf zaparkovat auto) • Přehodnocení omezení • Tajit vadu X soustavně ji odkrývat (nalévání polévky) • Zastírání (tmavé brýle u slepců) stigma jako kariéra • spřízněnost s nositeli stejného stigmatu • profesionální reprezentant – intelektuálně propracovaná ideologie vlastního pohledu na svět • Namísto, aby se o svou berli opírali, začnou s ní hrát golf propůjčené stigma • zasvěcení musí nést tíhu stigmatu blízkého a snaží se jeho stigma maskovat • domácí násilí, alkoholismus we believe the person with a stigma is not quite human. go ff man 1963:5 •