Krizová intervence Mgr. Hana Vidlák Kanisová 08. 11. 2023 Obsah přednášky •Pojem krize •→ definice, typy krizí • •Krizová intervence •→ formy, východiska, cíle, požadavky na pracovníka, fáze • •Sebevražedná tématika •→ mýty, krizová intervence v suicidální krizi • •Co si představíte pod pojmem krize, krizová situace? •Práce ve dvojicích 1.Zažili jste někoho v krizi? 2.Jak to vypadalo? 3.Co se dělo? (průběh i intervence) •Vaše zkušenosti s krizovou intervencí (teorie, profesní praxe) Krize •důsledek střetu s překážkou – subjektivně ohrožující situace s velkým dynamickým nábojem, potenciálem změny -spouštěče: ztráta, změna, volba •prvně pokus o zvládnutí, ale nefungují naše klasické vyrovnávací strategie à zranitelnost, zmatek, ztráta kontroly •krizi provází výrazné emoční, fyziologické i behaviorální změny („normální reakce na nenormální situaci“!!!) •krize jako nebezpečí a zároveň příležitost Typologie krizí 1.situační krize (témata ztráty nebo její hrozby, změny, složité rozhodování atd.) 2.tranzitorní krize (z očekávaných životních změn) 3.krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu 4.krize zrání (vývojové) 5.krize v kontextu psychopatologie 6.neodkladné krizové stavy (psychiatrické neodkladnosti) Není nutné procházet – spíše říct, že se může jednat o vícero zdrojů krize Krizová intervence •práce s klientem v situaci, kterou subjektivně prožívá jako zátěžovou, ohrožující a nepříznivou •řešení klientova problému a překonávání konkrétních překážek •snaha -zpřehlednit a strukturovat klientovo prožívání -zastavit ohrožující či jiné kontraproduktivní tendence v jeho chování •pracuje s tím, co bezprostředně souvisí s krizovou situací (x terapie) •podpora kompetencí klienta -aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní síly a využít potenciál přirozených zdrojů a vztahů Formy KI •ambulantní • •telefonická • •terénní • •hospitalizace • •v přirozeném prostředí klienta • Východiska a principy •okamžitá a snadná dosažitelnost pomoci •individuální charakter •časová ohraničenost krizového stavu •zaměření na bezprostřední minulost i budoucnost •těžiště práce - řešení problému •malé kroky v procesu řešení •zaměření na systém •posilování kompetence klienta •zázemí týmu •kontinuita (zajištění návazných služeb) Cíle KI •zajištění bezpečí, stabilizace klienta •zorientování v situaci, správný odhad problému •pomoc s vyjádřením emocí a usnadnění prožívání •poskytnutí informací •hledání zdrojů podpory •podpora kompetencí a sebedůvěry klienta •stanovení priorit •hledání účelných řešení problému Krizový intervent •„Nástrojem“ KI je samotná osoba krizového interventa: 1.osobnost 2.znalosti 3.schopnosti 4.nastavení Fáze KI 1.Úvodní 2.Práce s klientem a jeho příběhem 3.Závěrečná • •4 Fáze pomoci: 1.Zklidni sám sebe 2.(Rozhlédni se) 3.Rozmysli se 4.Reaguj – práce s emocemi, parafrázování, vracení k tématu, komentování procesu, kladení vhodných otázek Úvodní •přivítání klienta – představení sebe, pracoviště •první odhad situace, akutnost, domluva s týmem, organizační a personální zajištění •zajištění bezpečí a základních potřeb klienta •informace v jednoduché formě – kdo se klientovi bude věnovat, časový rámec, anonymita, bezplatnost aj. Práce s příběhem •formulace problému klientem •mapování -co se stalo, co krizi předcházelo, „poslední kapka“ -určení, kdo je v krizi nebo jiném akutním ohrožení -vyrovnávací strategie a (před)krizové fungování -katastrofický scénář/mapování reálných rizik •klientovo očekávání a zakázka •otázka na sebevražedné myšlenky •dohoda s klientem o bezprostředních krocích a jejich realizaci Závěrečná •shrnutí setkání •ověření, s čím klient odchází, reflexe případných změn na začátku a po setkání •reflexe emocí, ocenění klienta •dohoda o další spolupráci nebo ukončení •předání písemných informací - o dalším setkání, kontaktech na organizaci, návazných službách aj. Specifika u obětí TČ •Oznamovací povinnost a povinnost překazit (viz právní semináře) -Týká se jen minima klientů •Zákon o obětech TČ a zvlášť zranitelných obětech, zákon na ochranu před domácím násilím (viz právní semináře) -na co mají oběti nárok (např. důvěrník u výslechu, vykázání u DN apod.) •Většina obětí nemá zájem řešit to přes policii -Pouze edukujeme o možnostech, nenutíme •Mapujeme (ale nevyslýcháme) – nejen informace, ale i pocity! -Jak jí*mu v tom je, jak dlouho se to děje, jaké formy, jak se to proměňuje, jakou pomoc už vyhledal*a/zvažoval*a, jak reagují blízcí, zda jsou přítomny děti, co očekává od nás… •Neopomenout klienty, kteří prožívají krizi tiše a naoko se ovládají a mají vše pod kontrolou •Práce s pocity viny a bezmoci, vymezení se vůči násilí, doprovázení při procesu řešení -netlačit na změnu nebo odchod, spíše zvědomovat rizika - Pár tipů na závěr •Máte více času, než si myslíte •Základem spolupráce je dobře navázaný kontakt - investujte do něj •Pozor na přehnané nároky na sebe i klienta •Nepřebírejte za klienta více kompetencí, než je nutné •Ať už klient udělá cokoliv, neberte si to osobně •I když po vás chce klient radu či řešení, nemusí to vymýšlet za něj – můžete mu pomoci, aby to našel sám •Nezůstávejte na to sami, zvláště když máte pocit, že to nezvládáte Nácvik •Nácvik ve trojicích 1.Mluvčí – přichází s příběhem 2.Pracovník – poskytuje KI 3.Pozorovatel – všímá si, zapisuje, dává ZV • •Společná reflexe Viz modelovka nachystaná Sebevražední klienti jako strašák? Mýty o sebevraždách •Člověku v tísni lze myšlenku na sebevraždu „podsunout“ hovorem o ní. •Ten, kdo o sebevraždě mluví, ji nikdy neuskuteční. •Člověku, který chce spáchat sebevraždu, nemůžeme nijak pomoct. •Sebevražda je záležitostí slabošských, duševně nemocných, divných lidí, je dědičná… •…apod. Jaké znáte vy? • •Diplomová práce - https://theses.cz/id/ul52m9/STAG87874.pdf • KI v suicidální krizi •Identifikace a pojmenování problému -po „naznačení“ od přímý dotaz na sebevražedné myšlenky, po jejich potvrzení otázka na sebevražedný plán •Prostor pro vyjádření emocí -ujištění a potvrzení, že může plně vyjádřit i „negativní“ emoce •Potvrzení kompetence klienta -neupírat právo na rozhodnutí sebevraždu spáchat, nehodnotit •Hledání alternativních řešení a zdrojů pomoci -očekávání od smrti → zjištění ústředního problému, kontrakt o odložení •Dohoda o konkrétních krocích -vedeme klienta k písemnému záznamu, vyhledáme mu případné kontakty na návazné služby apod. • • Zdroje •Online příručka Krizová intervence pro soc. pracovníky - https://www.velkyvuz-sever.cz/downloads/krizova-intervence-pro-socialni-pracovniky.pdf • •Krizová intervence (D. Vodáčková a kol., 2002, 2007, Portál, Praha) •Krizová intervence pro praxi (N. Špaténková a kol., 2004, Grada Publishing, Praha) •Telefonická krizová intervence – Linka důvěry (D. Knoppová a kolektiv, 1996, Remedium Praha) •Krizová intervence v kazuistikách (Vodáčková, Brož, 2015, Portál) •Terénní krizová práce (B. Baštecká, 2005, Grada) •Lidský vztah jako součást profese (K. Kopřiva, 1994, Hestia – Nadace pro rodinu) •Probouzení tygra. Léčení traumatu ( P.A. Levine, A. Fredericková, 2002, Pro Familia) •REMEDIUM Praha – doporučená literatura: www.remedium.cz/download/vzdelavaci-programy/doporucene_literatura_z_oblasti_krizove_intervence.pdf • •Kurzy krizové intervence – Déčko Liberec (celá ČR), Remedium apod. •