Sociální práce s mládeží

Týden 4

Témata

organizace kurzu, vymezení relevantních pojmů, vývojové změny v adolescenci, rizikové chování a jeho etiologie, syndrom rizikového chování, riziková mládež, koncept resilience, rizikové a protektivní činitele, související koncepty (vývojový, sociálně ekologický, zaměřený na potenciál klienta)

Povinná literatura:

1. Punová, M. 2020. Osobnostní dispozice a odolnost sociálního pracovníka. Sociální práce/Sociálna práca, 20(5), s. 88-107.

2. Beníšková, G., Punová, M. 2020. Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím. Sociální práce/Sociálna práca, Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 20(3), s. 69-83.

3. Punová, M. 2019. Posilování odolnosti v praktickém vzdělávání studentů sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, 19(2), s. 5-20.

Doporučená literatura:

Blatný, M. a kol. Problematika rizikového chování, vývoje dětí a dospívajících: hlavní témata a implikace pro další výzkum. Československá psychologie, 6/2005, s. 524-539.

Jedlička, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha, Themis: 2004.

Collins, S. 2008. Statutory Social Workers: Stress, Job, Satisfaction, Coping, Social Support and Individual Differences. British Journal of Social Work, 38, 1173-1193.

Honzák, R. 2015. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad.

Klíma, P. (et al.), (2007). Kontaktní práce. Praha: ČAS.

Labáth, V. a kol. Riziková mládež. Praha, Slon: 2001.

MacDonald, R. (ed.). Youth, The Underclass and Social Exclusion. London and New York, Routledge: 1997.

Macek, P. (1999). Adolescence. Praha: Portál.

Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha, Portál: 2004.

Nosál, I., Čechová, I. (eds.), (2014). Participace a nové přístupy k práci s ohroženými dětmi a rodinami. Brno: Česko-britská, o. p. s.

Pížová, K., Punová, M. 2020. Spolupráce mezi základní školou a OSPOD z pohledu učitelů a sociálních pracovníků. LOGOS POLYTECHNIKOS, 11(2), s. 5-19.

Punová, M. (2015). Práce s mládeží v době nejisté. Sociální pedagogika/Social education, Zlín: Univerzita Tomáše Bati, č. 1, s. 70-84.

Rauchfleisch, U. Doprovázení a terapie delikventů. Brno, Boskovice, Sdružení Podané Ruce, Nakladatelství Albert: 2000.

Reid, H., L., Fielding, A., J. (2007). Providing Support to Young People. London: Routledge.

Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.

Sharland, E. (2006). Young People, Risk Taking and Risk Making: Some Thoughts for Social Work. The British Journal of Social Work, 36, pp. 247-265.

Ward, P., Adams, S., Levermore, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha, Portál: 1997.

Daniel, B., Wassell, S. Adolescence. Assessing and Promoting Resilience in Vulnerable Children 3. London and Philadelphia, Jessica Kingsley Publishers: 2005.

Dimmock, B. (2004). Young People and Family Life: Apocalypse Now or Business as Usual? In: Roche, J., Tucker, S., Thomson, R., Flynn, R. (eds.), (2004). Youth in Society. Contemporary Theory, Policy and Practice. London: SAGE PUBLICATIONS, THE OPEN UNIVERSITY (2. ed.)

Fraser, M. (ed.) Risk and resilience in childhood: An ecological perspective. Washington DC, NASW: 1997.

Garmezy, N., Rutter, M. (eds.) (1988). Stress, Coping, and Development in Children. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Haggerty, R., Sherrod, L. R., Garmezy, N., Rutter, M. (eds.) (1996). Stress, Risk and Resilience in Children and Adolescents. Cambridge: Cambridge University Press.

Jack, G. (2000). Ecological Influences on Parenting and Child Development. The British Journal of Social Work, 30, pp. 703-720.

Kingon, Y., S.; O´Sullivan, A., S. (2001). The Family as a Protective Asset in Adolescent Development. Journal of Holistic Nursing, Vol. 19, No. 2, pp. 102-121.

Koukolík, F., Drtilová, J. (2006). Vzpoura deprivantů. Praha: Galén.

Luthar, S. S. (ed.) (2003). Resilience and Vulnerability. Adaptation in the Context of Childhood Adversities. Cambridge: Cambridge University Press.