Týden 4
Témata
organizace kurzu, vymezení relevantních pojmů, vývojové změny v adolescenci, rizikové chování a jeho etiologie, syndrom rizikového chování, riziková mládež, koncept resilience, rizikové a protektivní činitele, související koncepty (vývojový, sociálně ekologický, zaměřený na potenciál klienta)
Povinná literatura:
1. Punová, M. 2020.
Osobnostní dispozice a odolnost sociálního pracovníka. Sociální práce/Sociálna práca, 20(5), s. 88-107.
2. Beníšková, G., Punová,
M. 2020. Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k
zátěžovým situacím. Sociální práce/Sociálna práca, Brno: Asociace
vzdělavatelů v sociální práci, 20(3), s. 69-83.
3. Punová, M. 2019.
Posilování odolnosti v praktickém vzdělávání studentů sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, 19(2), s.
5-20.
Doporučená
literatura:
Blatný, M. a kol. Problematika rizikového chování, vývoje dětí a dospívajících: hlavní témata a implikace pro další výzkum. Československá
psychologie, 6/2005, s. 524-539.
Jedlička, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy
na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha,
Themis: 2004.
Collins,
S. 2008. Statutory Social Workers: Stress, Job, Satisfaction, Coping, Social
Support and Individual Differences. British
Journal of Social Work, 38, 1173-1193.
Honzák,
R. 2015. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad.
Klíma, P. (et al.),
(2007). Kontaktní práce. Praha: ČAS.
Labáth, V. a kol. Riziková mládež. Praha,
Slon: 2001.
MacDonald, R. (ed.). Youth, The Underclass and Social Exclusion.
London and New York, Routledge: 1997.
Macek, P. (1999). Adolescence. Praha: Portál.
Matoušek, O., Kroftová, A.
Mládež a
delikvence. Praha, Portál: 2004.
Nosál, I., Čechová, I.
(eds.), (2014). Participace a nové přístupy k práci s ohroženými dětmi a rodinami. Brno: Česko-britská, o. p.
s.
Pížová, K., Punová, M. 2020. Spolupráce mezi základní školou
a OSPOD z pohledu učitelů a sociálních pracovníků. LOGOS POLYTECHNIKOS, 11(2),
s. 5-19.
Punová, M. (2015). Práce s
mládeží v době nejisté. Sociální pedagogika/Social education, Zlín:
Univerzita Tomáše Bati, č. 1, s. 70-84.
Rauchfleisch, U. Doprovázení a terapie delikventů. Brno, Boskovice, Sdružení Podané Ruce, Nakladatelství Albert: 2000.
Reid, H., L., Fielding,
A., J. (2007). Providing Support to Young
People. London: Routledge.
Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
Sharland, E. (2006). Young
People, Risk Taking and Risk Making: Some Thoughts for Social Work. The
British Journal of Social Work, 36, pp. 247-265.
Ward, P., Adams, S.,
Levermore, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha, Portál: 1997.
Daniel, B., Wassell, S. Adolescence. Assessing and Promoting
Resilience in Vulnerable Children 3. London and Philadelphia, Jessica
Kingsley Publishers: 2005.
Dimmock, B. (2004). Young People and Family Life: Apocalypse Now
or Business as Usual? In: Roche, J., Tucker, S., Thomson, R., Flynn, R.
(eds.), (2004). Youth in Society.
Contemporary Theory, Policy and Practice. London: SAGE PUBLICATIONS, THE
OPEN UNIVERSITY (2. ed.)
Fraser, M. (ed.) Risk and resilience in childhood: An
ecological perspective. Washington DC, NASW: 1997.
Garmezy, N., Rutter, M.
(eds.) (1988). Stress, Coping, and
Development in Children. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Haggerty, R., Sherrod, L.
R., Garmezy, N., Rutter, M. (eds.) (1996). Stress,
Risk and Resilience in Children and Adolescents. Cambridge: Cambridge
University Press.
Jack, G. (2000). Ecological
Influences on Parenting and Child Development. The British Journal of
Social Work, 30, pp. 703-720.
Kingon, Y., S.; O´Sullivan, A., S. (2001). The Family as a Protective Asset in
Adolescent Development. Journal of Holistic Nursing, Vol. 19, No. 2, pp.
102-121.
Koukolík, F., Drtilová, J.
(2006). Vzpoura deprivantů. Praha: Galén.
Luthar, S. S. (ed.)
(2003). Resilience and Vulnerability.
Adaptation in the Context of Childhood Adversities. Cambridge: Cambridge
University Press.