Sociální práce s mládeží

Týden 10

Cíl výuky

Studenti se věnují studiu zadané literatury, která rozvíjí tématiku rizikové mládeže, resilience a odolnosti pracovníka. Zároveň se 30. 11. 24 účastní druhé prezenční výuky ve škole.

Témata prezenční výuky

strategie posilování resilience, resilienční model prevence rizikového chování adolescentů, odolnost pracovníka, zadání otázek pro závěrečnou zkoušku

Povinná literatura (podklad k vypracování závěrečné zkoušky):

Punová, M. 2012. Resilience v sociální práci s rizikovou mládeží. Sociální práce/sociálna práca, 2, s. 90-103.

Punová, M. 2012. Konceptuální vymezení resilienční sociální práce s mládeží. Sociální práce/sociálna práca, 4, s. 67-75.

Punová, M. 2014. Resilience aneb příznivý vývoj navzdory nepříznivým okolnostem. In: Punová, M., Navrátilová, J. (a kol.). Praktické vzdělávání v sociální práci optikou resilienčního konceptu. Brno: MUNI PRESS; Centrum praktických a evaluačních studií.

Punová, M. 2015. Práce s mládeží v době nejisté. Sociální pedagogika, 1, s. 70-84.

Punová, M., Navrátil, P., Navrátilová, J. 2020. Capabilities and well-being of child and adolescent social services clients in the Czech Republic. Children and Youth Services Review, London: Elsevier, roč. 117, October, s. 1-9

Punová, M. 2023. Odolnost aneb co chrání děti s uvězněným rodičem před zlým osudem. In J. Navrátilová, P. Navrátil (eds.). Rodičovství za mřížemi: dopady věznění rodiče na dítě. Praha: Karolinum.

Doporučená literatura:

Adamson, C., Beddoe, L., Davys, A. 2012. Building Resilient Practitioners: Definitions and Practititioner Understandings. British Journal of Social Work, 10, 1-20.

Bennett, P., Evans, R., Tattersall, A. 1993. Stress and Coping in Social Workers: a Preliminary Investigation. British Journal of Social Work, 23(1), 31–44.

Coffey, M., Dugdill, L., Tattersall, A. 2004. Stress in Social Services: Mental Well-being, Constraints and Job Satisfaction. British Journal of Social Work, 34(5), 735–746.

Corcoran, J., Nichols-Casebolt, A. Risk and Resilience Ecological Framework for Assessment and Goal Formulation. Child and Adolescent Social Work Journal, Human Sciences Press, Vol. 21/2004, No. 3, pp. 211-234.

Geldard, K., Geldard, D. (2004). Counselling Adolescents. London: SAGE (2. eds.).

Grant, L., Kinman, G. 2014. Developing Resilience for Social Work Practice. London: Palgrave Macmillan.

Harrison, R., Wise, Ch. (eds.) (2005). Working with Young People. London: SAGE.

Jeffs, T., Smith, M. (eds.). Youth work. London, The Macmillan Press LTD: 1987, s. 25-51, 82-113.

Malekoff, A. (2004). Group Work with Adolescents. Principles and Practice. New York: The Guilford Press (2. ed.).

Matoušek, O. a kol. Práce s rizikovou mládeží. Projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha, Portál: 1996.

Meschke, L. L., Patterson, J. M. Resilience as a theoretical basis for substance abuse prevention. The Journal of Primary Prevention, Human Sciences Press,Vol. 23, No. 4, pp. 483-514.

Norman, E. (ed.) (2000). Resiliency enhancement. Putting the Strengths Perspective into Social Work Practice. New York: Columbia University Press (kapitoly 1. a 14.).

Palma-García, M. O., Hombrados-Mendieta, I. 2014. The Development of Resilience in Social Work Students and Professionals. Journal of Social Work, 14(4), 380-397.

Punová, M. Reflexivní posouzení odolnosti sociálního pracovníka. Sociální práce, publicistika k č. 6/2018.

Rauchfleisch, U. Doprovázení a terapie delikventů. Brno, Boskovice, Sdružení Podané Ruce, Nakladatelství Albert: 2000.

Růžičková, J., Punová, M. 2018. Doprovázení členů skautu v obtížných životních situacích. Sociální práce/Sociálna práca, Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 18(2), s. 85-101.

Slezáčková, A. 2012. Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada.

Ungar, M. (2004). Nurturing Hidden Resilience in Troubled Youth. Toronto: University of Toronto Press.