Studenti se věnují studiu zadané literatury, která rozvíjí tématiku rizikové mládeže, resilience a odolnosti pracovníka. Zároveň se 30. 11. 24 účastní druhé prezenční výuky ve škole.
Týden 10
Témata prezenční výuky
strategie posilování resilience, resilienční model prevence rizikového chování adolescentů, odolnost pracovníka, zadání otázek pro závěrečnou zkoušku
Povinná literatura (podklad
k vypracování závěrečné zkoušky):
Punová, M. 2012. Resilience
v sociální práci s rizikovou mládeží. Sociální práce/sociálna práca, 2, s. 90-103.
Punová, M. 2012. Konceptuální
vymezení resilienční sociální práce s mládeží. Sociální práce/sociálna práca, 4, s. 67-75.
Punová, M. 2014. Resilience aneb příznivý vývoj navzdory
nepříznivým okolnostem. In: Punová, M., Navrátilová, J. (a kol.). Praktické
vzdělávání v sociální práci optikou resilienčního konceptu.
Brno: MUNI PRESS; Centrum praktických a evaluačních studií.
Punová, M. 2015. Práce s mládeží v době nejisté. Sociální
pedagogika, 1, s. 70-84.
Punová, M., Navrátil, P.,
Navrátilová, J. 2020. Capabilities and well-being of child and adolescent
social services clients in the Czech Republic. Children and Youth Services
Review, London: Elsevier, roč. 117, October, s. 1-9
Punová, M. 2023. Odolnost
aneb co chrání děti s uvězněným rodičem před zlým osudem. In J. Navrátilová, P.
Navrátil (eds.). Rodičovství za mřížemi: dopady věznění rodiče na dítě. Praha:
Karolinum.
Doporučená literatura:
Adamson, C., Beddoe,
L., Davys, A. 2012. Building Resilient Practitioners: Definitions and
Practititioner Understandings. British
Journal of Social Work, 10, 1-20.
Bennett, P., Evans,
R., Tattersall, A. 1993. Stress and Coping in Social Workers: a Preliminary
Investigation. British Journal of Social Work, 23(1), 31–44.
Coffey, M., Dugdill,
L., Tattersall, A. 2004. Stress in Social Services: Mental Well-being,
Constraints and Job Satisfaction. British Journal of Social Work, 34(5),
735–746.
Corcoran, J.,
Nichols-Casebolt, A. Risk and Resilience
Ecological Framework for Assessment and Goal Formulation. Child and
Adolescent Social Work Journal, Human Sciences Press, Vol. 21/2004, No. 3, pp.
211-234.
Geldard, K., Geldard, D.
(2004). Counselling Adolescents. London:
SAGE (2. eds.).
Grant, L., Kinman, G.
2014. Developing Resilience for Social
Work Practice. London: Palgrave Macmillan.
Harrison, R., Wise, Ch. (eds.) (2005). Working with Young People. London: SAGE.
Jeffs, T., Smith, M.
(eds.). Youth work. London, The
Macmillan Press LTD: 1987, s. 25-51, 82-113.
Malekoff, A. (2004). Group Work with Adolescents. Principles and
Practice. New York: The Guilford Press (2. ed.).
Matoušek, O. a kol. Práce s rizikovou mládeží. Projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha, Portál:
1996.
Meschke, L. L., Patterson,
J. M. Resilience as a theoretical basis
for substance abuse prevention. The Journal of Primary Prevention, Human
Sciences Press,Vol. 23, No. 4, pp. 483-514.
Norman, E. (ed.) (2000). Resiliency enhancement. Putting the
Strengths Perspective into Social Work Practice. New York: Columbia
University Press (kapitoly
Palma-García,
M. O., Hombrados-Mendieta, I. 2014. The Development of Resilience in Social
Work Students and Professionals. Journal
of Social Work, 14(4), 380-397.
Punová, M. Reflexivní
posouzení odolnosti sociálního pracovníka. Sociální
práce, publicistika k č. 6/2018.
Rauchfleisch, U. Doprovázení a terapie delikventů. Brno, Boskovice, Sdružení Podané Ruce, Nakladatelství Albert: 2000.
Růžičková, J., Punová, M.
2018. Doprovázení členů skautu v obtížných životních situacích. Sociální
práce/Sociálna práca, Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 18(2),
s. 85-101.
Slezáčková, A. 2012. Průvodce pozitivní psychologií. Praha:
Grada.
Ungar, M. (2004). Nurturing Hidden Resilience in Troubled
Youth. Toronto: University of Toronto Press.