Další poradenské a terapeutické nástroje a techniky V této kapitole nabídneme čtenářům k využití postupy, "J^pii, p°ra^ které se osvědčily nejen v samotné socioterapii, ale i v psycho ^ prot°z ství, koučování a některé z nich i v manažerské praxi. Asi nem ^ všech těchto případech se jedná o práci s lidmi... , zkumu J Pokusili jsme se zde vybrat takové intervence, které podle vy krgtníchte z autorů této knihy nejčastěji přispěly k zásadnímu průlomu v ko peutických a koučovacích případech (M. Bobek, 2003). . list Níže naznačený repertoár tedy můžete považovat za jakýsi ma 0 ných postupů, jakkoliv se některé z nich mohou zdát trochu avantg vážnější. t , oJ.Uj ni^° Používejte je, prosíme, se zvážením vaší zralosti a zkušenosti v ^ automaticky jako spásnou techniku, ale s citem pro člověka a dano 4.1 Mít inspirativní zadání -— V kapitolách 3.3.1 a 3.5 jsme si ^e^l'gUr vh0^ Dobře postavené zadání doká- né dobře postavené zadání, které ter " ^e \ol' že vyjádřit naši víru v klienta a ným způsobem v pravou chvíli přinese, u» fl 40 jeho zdroje. hovor posunout na zcela jinou ur mnohem větší hloubky. "věru v j Dokáže totiž vyjádřit naši víru a au^ ^ ^ enta a jeho zdroje, případně mu nabídnout něco, co pro něj bude vy' nítit tak v něm motivaci. „. eSeni'za Vzpomínáme si na několik případů z terapie a poradenství, kdy P ,QÚci dání mělo — na rozhovor do té doby mdlý, nepodnětný a nikam n energetizující účinek: První příběh: bou, ÍeSt1' Například jedna klientka, která si byla dlouho nejistá sama se J^e-vůbec kdy dokáže vyřešit svou těžkou psychickou i osobní situaci v ^ j^ě nou alkoholismem, odebráním dítěte, bezdomovectvím a depresem > rozkvetla a zajiskřilo jí v očích, když byla terapeutem ubezpečena, 198 »*. h svou situaci naopak do P» v^f "é w sC pod „a »*ttní podobněpostilenítak^"^t^61 . ue„tW«a°Vůí:tstv> sVo ostatní mam'mky pripraví" , „4^.wt°St,í oSy*icW, «.» tet, bude mít veíký o*0S vy**? "LnO" tV<*f„S Cob,itaéhotorhodňoiakoprf na J** pc**» , o^.o*^ *attovalo, protoie to riejtne nase a da 7.äv.sU5 sc^» sledova feWdv, naplánovat -^*^5*^t2*»*^ *tsvŮ)iwotisvédíte.3estnp éoUOUS obeSe> ate co víme, je, fcYflto^, ^ se ^eW^^-^íňspešný návrat do *vota ^ ^o»^< , ; áe se potřebujete o daném tématu ' y rotních zkouškách obstálP Anebo když si v poradenství klient stěžuje, p* Co navrhujete? J* všechno špatně, a čeká uklidňování a min**** Co Jen s tím budeš dělat? n ľ nasLazenŕ Projevující se vodopádem dobře t& Jak tojenom můžeš zvládat? ut* ''^ °d řeraPcuta, jen aby mu mohl vysvěť ' Ze vsechna tato řešení už dávno vyzkouse' Jjadne z nich nefungovalo a že jeho situace je *>" Pochopil, o co mtl jde a ialf J ,,ma' P^Padně že terapeut vlastně vůbec ne-™ta mít, když poradce n w u*'fěŽký' ■ •Jak °áii™ý -=fekt můŽe T°*^ mnuté, o jen " d° ^ poUZe c ^^cKa jsou i neusřál*í ' zkušenosti, kdy se manžeľkľ^T^ nedorozumění, která známe i z vto*1' zel by hned radil, dop„rZ"^rvídataÄ1Si,tóežto*»; tomu mohou znít ieho větv °1 HCh'acholíl « WBL Jak blahodárně nap-e" Prerodu schopen: A/o to Jirf „ Jej'en takového revolučního empatickeh" dobra duše... a podobné (v z ŕ ľ"''f0-ŕCTom můíe* ^dat? Ty pi ta*** bez sebemenšího selhání z-k!-^ I"41 V todiné tyto poznámky ***."dělat něco zcela ópäSh1'' """^ Se « ocení, jak se tnu* a Jen jí dát najevo svou SS£? C° * mU V,astní ~ "echat f íl 4.4 Zaměření na řešení místo na problém Je lepší raději popisovat, kam se chceme dostat, než co všechno je špatně. Už jen tím, o čem a jak mluvíme, si vytváříme svou realitu. Při formulování zakázky v kapitole 3^*5^ viděli, jak je pro výsledný efekt mnohem lep ^ ději popisovat, kam se chceme dostat, r> ^ všechno je špatně. Už jen tím, o čem a jak 111 .g me, si vytváříme svou realitu — když hovoi o problému, realitu problémovou, když o jsme již na cestě k němu (viz kapitola 2.1-8 o J ce a 2.1.9 o konstruktivismu). t Buď můžeme postaru problém jen analyz°v ale v tom případě klientovi moc nepomůžefl16' 202 Netál, ,ekor!nStruktivn,'m^a!ni analýzu si již udělal mnohokrát, a pokud by k něče- už by k b 1 c,lového ctľ!Z ^a^t0^a 2.1.8) rovnou postupovat k žádoucímu řeše- ní P0D,Ucnikačni teoHfn?°hla Vést' už bv k tomu jistě dávno vedli Anebo lze pod Jsti. ílu také za StaVu v budoucnosti, či — pokud se chceme odrazit od Pomoci hledání výjimek a zdrojů (3.2.4.1-2 ). 5'6): -SJf S ob^°u říká Parma blľ m ^nzerv, 6 ° Psiemu problémový ro^ J^eS96" P° důk,^né analýze pro Jen otávámer i"3 t0m P°dobně, jako když veľe6lě dospěj1 JfÄiflio papíru, abychom Jľ^tr nic n^e!1 k Jadru věci. Nejenom, že tam 62, Jako ruliXi ale ce,ý Proces nám byl na to-^ ,,1Cka ^ počátku... p£u ^tneľv^f f °Uma,Í' co u úsPě^ch ný rVaPeni £ *c vedlo k jejich vyřešeni, budeme se kornp0n ní mnohdy sestává ze zcela ji-S Problénľnt' Problém sám — totiž že ře-ii V Jack^ Často Vl°lbec nesouvisí (podrob-hotypu - The So,lItion Focus, 2002) - je a radu (například o kontext výš). Konverzace o problému problémový systém konzervuje. Řešení s problémem často vůbec nesouvisí. la hjí adem nechťje třeba situace, ve které se manželka hněvá na manže-kdy'n- nesch°Pný, nemluvný či cokoliv jiného. K vyřešení problému málo-Vyd,V nSpěje Pikání manžela (a už vůbec ne snaha jej předělat výčitkami, ho ?**T či výhružkami - a prosby fungují jen krátkodobé). Naopak mnoho 1 U?6 2měna náhledu manželky - prostě se rozhodne, ze bude mít svěšela v úctě, ať už je jakýkoliv. Skutečným cílem a dlouhodobým řešením je přece manželem klidný ; Pokojený stav mysli, ke kterému může bez vnější dopomoci směřovat a nikoliv zm/na manželova chovány protože pres sebeleps, analýzu Pric»n jeho nesprávného jednání ho žena stejné nikdy přímo neovlivní. A hle ^ Sfane se zázrak - ne enom že sejí manžel začne znovu jev* jako docela ^zející, ale ono se možná časem začne pomalu měmtijeho reálné cho- vání. Nebo jiný příklad Dítě se v noci samo bojí. Analýzou příčin zjistíte, ze má nějaké nehezké výmínky či záž/tky a k tomu se přidává iracionální strach z bubáků. Cvičení: Jaká řešení byste navrhovali vy? od nep^nm^Ť*j*hé k na,ezení řešen/nepomohla. K odpoutání mace, ke které ternt, V naŠem příPadě snad částečně pomůže pit>Wa-který patří někomSm d°Vede> a sice že nePoneS6 pf° ^ Tou pošle noční stroji 7 V ÍOmt° přÍDadě tomu^ kdo ho kdvsi ^ 7* ní všem, kteří mu dřív* 7 "a jejich Původce a pak také vyjádří odpustená psychicky odpoutá h° ohrožovali, a tím se od těchto věcí tnoz- Konečné řešení vš Ľ ■ bude chránit před sir^ 26 ZCeIa Jiné dimenze - dítě si výmysl/, že v noci °no silné a bubáci se mn ™ ľ°U k°Č,Čku (nebo Plenku) - v tu chvíli je s analýzou příčin onoho ubat !eho! omněte si, že toto řešení už nema Častou zkušeností Z* "ÍC sPolečného. tím je v rozhovoru méně en ľ ^ JC' Že 6'm více k,řent mluví ° ProblénU!' mo fyzicky houstne) a tak Catmosfera beznaděje a bezvýchodnosti přímá problém a opravdu rw T VICe Se sám utvrzuJe v tom, že tedy skutečné A co hííř 1,evi, jak z něj. cí schopnost být S vecľ 1 ?mpavtického terapeuta, který tak stále více ztrá-menzi, která by jej posunul ^ jinak a vnest do rozhovoru novou di-Problému, jeho příčin i mál °ba se Pak motají v začarovaném kruhu Pnun a malo nadějných cest k jejich odstranění. a vytvářet novľmoTnosT1^ Zaměřený na řešení již může rovnou konstruovat Tedy namísto otázek typu: „ ,fg Co všechno je špatně a z jakých důvodů a příčin tento problém vlastne m Co k němu přispělo? Kdy je to nejhorší? Jak z něho ven? ? 204 ^ ^U mU dooP nedělalo žádné po*>,a«» , to, že by nechtěl, ^j^0*" „rape^10 *uje. ,,t>ted°cir!r'by «W co P-**** " Syn občas něco v donTri 3 (P°Sun z bod" 5 na 6). kdyš bude čas od Í™D'32£ UdĚtó' a,e Jen "a vyžádání. U něj b0**» l'a dJ' M;'tl' rii chaosu, 2.3.3 venovanerp4n,m*Äfl6vm«»^^oocnoa..okwy . 3.3.5 zabývající se ^^^A^A* na », aby - *** Týká se to jak kliente" J ,.ealist.ekye" prllis m nejninších možných n^hfili5 velké, ^' věří, ie pro něj o*"*^'*** -T^Jt ně mohly přines, potřeb ,£ ^ , „„, sl snad , , „HKladeOt^rfobib.^501 Kouzelným se rod.ee dého muže, na kte ^ jít nechce. K terapeutovi přRel - , r iak * * doma úmorné fr 7 zkrou^ný a stěžoval si, jak mu rodiěe křivdí,^ uz ™ä od toho neuš Sľ": C° dŕ'V'Jestli si P™, nebo podnájem, «W , Když sejejteraľu enÍ°,tat°Va P'ÍSněnř ^nečně poko,. M ^nfm oboru keram k najen°sm.aci podrobněji, vyprávěl, jak ve s** I". ka T" "^ene, v pekárnách by m" *■ PraC,' "í ..Práce n»„ •.. i a t0 by byio na noiní směny a to by nezvládl, a » tedy ne«'. eo dál. Tato faze končila srdceryvný Povzdechem: „Práce néni." V dalším průběhu rozhovoru pak mladík P°P a znovu zopakoval, že new ľ L ŽC je ce|ý z™' "ebo podnájem. AJe *ľw , by'° ,epäŕ "dělat dříve - zda si hledatP>» neho jistě začali dívat hn»k y d°ma po,ožil na ^1 dva tisíce, rodiče W* tt1 D~ tlhov" , •IPreS!a,Í by ™' udávat a možná, že by* £ ™- Ted s n/m nemh,v/ Zr by se s ním zaŕala zase normálne ba Vat°st- 'aby l° neměla dé u táty, který mu vyčítá jeho nan.co- Na otázku zda b ■ - srĽ říkaj''' C'° se Ptý děrlk"° J"ný P°znal ™«nu, odpověděl, že i k*** I sranda. P ^ aeJe, ze s mm teď nicnení... Pakže by s ním zase byla "Ch™ prácu." "--- vlastne ľW Pa m°hl vzít. A kdyby to ne°í ľSt.e ^ A koneckonců i tu noční že by třese ľČ Z£ není problém obejít i další firmy Naraz -Berou vsude..."--jeho rozhodné F*"* ^ COŽ '"fto -----tód^^ "a otázku, jesth » nebvl* kdvž^maVé' -ak Se ' oko,nř svět najednou změnil, stS Pajedn°u berou vTdí pr<ímCn" k,iemův Post°j. Před chvílí práce stoj, človeka může během de etľm% ÚSmévné' Jak radikálni zvrat v po- jake ľeJakém Čase Jsme se KT™*"1'''jeho pohled na okolnosti. > ke stroprenské firmě a situ "í ' ^ m'adík si skuterně našel práci vné-'a'°- tUaCe doma so uklidnila. A stačilo k tomu tak 208 4.9.2 pro konstruovaní v pm ■a,td,ri M v naší představivost, znovu některé Podobně je možné přehrát si »1*^« J jimi neustále znovu necha-Události z m nulosti a namísto tohoaby^ hon ^ ^ ffi ty vali zraňovat jako nemennou *utecnost,, m jsme h „ s, , ,m losti naší dnešní optikou vyPvreníočí klienta nebo přesedáván/si v ■£ ' PWt0mno" a budou™(!ľoTm'Sty> któré každé Představuje jiný ías ^ »ost) ajmou situaci (problém, neprobiém), jak o Klientovi je um - - ľk™6 "Ce v následující kapitole. Klientov U nĚ Prožít a"a, v"""0 Si reá'- dtit Tnén° Si S^taltisticky reálně prožít a P'° stavy a rolZvl Jedn0ti"é v srn 10t,ÍVé St3Vy a rozdíly mezi nimi fle*** zrfdy mez, nimi. o prožitkovou obdobu práce se škálo" z kapitoly 4,6). D«raz „a uvědom Níže uvedené 3 Pr°Z,Vání v P«tomnOSti Ärt^^S^'^tta* (kapitola 2.2.2 ), ^ pocitům °mn0StÍ' ^louchán,^^si situace tady a teď, tedy nap£ ""•'".která umožní prozkoumat r- ■ _ navoSkL " Vanamy StaVU a te* >e m°Z Situaci, která .,„. - tů j J P°moc' rozličných malých experimen- nratruinévarian^ Pro*««- ternati'nľ"í? k t0mu' aby ™P™"> nějaká al-a teď, je môžnľ teóľč áľ Z"OSt ^voJe nebyla zkoumána jen nroci malýchZne!"avod« » Po- ém " tě " "Ť™™' a,e ^ d° ™*> byt ** veh expenmentů. v v0 ' ' "^f" ("aPř*lad za pomoci předsta--■--.-- v.vost,, posazení se do židle označené daným sta- 210 dělově odpovídá, oľú ?**U v místnosti na místo, které dané variantě mo ^nípsychodramatuapod.). , , si pak klient „navnto» vši9 t0mt0 místě ä v dané experimentální informaci pak vjemy, které tato varianta poskytuje, a na^ zaK směrem- ^ Posuzovat, jak mu vyhovuje a zda se i v reálu vyc. ^-^ —j crhopni vnímat ■ schopni vnímat vlčení: Zkuste si nyní malý přítomné - uvědomovat si jednotlivé - v dany mo. y tuto chv ^ aktuální myšlenky z určitého sebereflexe ^ ^ ^ ^^g, dychám zvřete na chvíli oči a soustřeďte se na ^ něktel-é časti schopni vnímat (tlak podložky, ztu aPod). , chtěla, které vy-atélesnypost^^atn.ednou.ve %ní zkuste mírně pozměnit polohu Jaké to je sí% nějaké signály. Jak se tyto signa y tělo? m0CÍ a pocitu. Co v tuto Po chvíli přepněte své vnímání na a jen na Pozor, neptáme se, na co myslí** chvíli cítíte? Ale Jak jste byli schopni s nějakou tělesnou re i vnímat své emoce' jak se projev ovaly' Měly nějaké spojení akcí? k Sledujte je jakoby z^nad-■ování svých myslený SI ínebo^soupřllom- a pozorován. ^ h mn0žstvi Nyní se pokuste zaměřit n 1 kolotaJí? Je J éřu)1 a jak se p hledu a zvenku. Vynořuji se ne g sleduJte, kan ny téměř žádné? Nechte je P'y ťiuji. 211 Dokážete při sledování svých myšlenek i rozeznat, zda mají nějaký vliv na vaše aktuální tělesné a emocionální prožívání? Možná jste kromě těchto prvků navíc schopni vnímat i nějaké signály z vašeho dU cha, z podvědomí či nevědomí. Co vám v tuto chvíli říká životní moudrost? A I* varn tato zpráva přichází? Ve slovech, pocitech, tělesných vjemech či obra***- Nakonec se zkuste znovu svými smysly náladu na vnější svět a vnímat se zavřený; Z^mť J ZVUky k Vám v tuto chvíli doléhají a jaké tělesné, anod**!* a myšlenkové reakce to ve vás vyvoiává Totéž zkuste s pachy a vůněmi. A nakonec ještě jeden experiment s otevřenýma očima. Zaměřte se na něco & svém okolí a důkladně, zblízka a pomalu si to prohlédněte. Co jste byli schopni vnímat jinak než dříve? Co to ve vás vyvolalo? Jaké poznatky a postřehy si z tohoto cvičení odnášíte do dalšího života? Trochu jsme s, vyzkoušeli, jak to vypadá, když žijeme svůj život existenciálne tady a téct a zakoužíme jej fenomenologicky - tedy s uvědomováním si toho, co je aktuálne obsahem našeho vnímání - bez nutnosti to nějak korigovat, nebo s tím co-kohv aktivního dělat. Toto male cvičení tedy možná o malinko zvýšilo vaši citlivost na uvědomova ní si současného stavu. To budete často potřebovat i při práci s klienty, abys* byli schopni vnímat jemné signály z vaší interakce. 212 - některé - * Ulerié ^Vase vlastní terapeutické postupy za- atecl,"sl^ZlV,toho' co se děje v situaci „tady 1 £ i. v. . ---5 VJ Sen3obsahlmÍ kHenty' Pak i Jim umožní zaměřit V jimi právě zakoušené zkušenosti. raden1|<íladem může být téma' které SÍ d° P°' a sice * ° rozhovoru přinesla jedna klientka, 3 teď' Ze s manželem dostali výpověď z nájmu h°dnnK ľ1^1' rozh°dnout ve věci, ve které již si_. maJí k dispozici u rodičů. pit si 2 nedospěli, a sice zda zůstat pracovat v rý ta^ e Za Prahou dům, anebo se vrátit na Terapeutické postupy zacílené na využití toho, co se s vašimi klienty děje v situaci „tady a teď", jim umožní zaměřit se na obsahy jimi právě zakoušené zkušenosti. deset let k definitivnímu roz-Praze, vzít si hypotéku a kou-rodnou Moravu do bytu, kte- Cvič en' doV' Schválně, jak byste klientce v pot am Pomohli? Navrhněte několik možností radenském rozhovoru v tomto rozho- '------,___■---' I" , v, řpíení přitom pro , sů a mínusů ^dnoúivý^^ celoU Klasický postup rozboru P^3™ 0 tom manžele uvaž ^ ^ «**> případ nelze použít, protože u ^ pr^ p ^ při. dobu, a k rozhodnutí to nevedlo, ud^ fl pratele. m mWí práce, pro Moravu zase ves ěřila že přes analýzu působí klientčině rozhodnuti. ě? Nejprve si ov ' {ce kloní u va- Jak tedy rozhovor vedla P°» a£^tka se cesta nepovede, a pak zjistila, U nás,eduj.ci inter riantě domku za Prahou. Prot ť ksedíš v pohodlném ušáku ve he za dvo roky, Ja Zavři očiapředstavsi ^fryobrá. Jaké to je? svém domku za Prahou. Mas ■ ^ ^ ^ řekla; >No skvěle.« ŕpné situace na chvi i v Klientka se do naznace ^ f. 213 JSe""«'nečněsv SVouPan,! r>ěcollíS.e'" dovom t '"^ ffl«'WJ* V^chno je v pořádku. Za ro- JO-Ja to mám. 7b jsem si vždycky přá/a. No 'et n*dy ,„„ d"c"á wtervenľ roi*°ro, proč tato jedno- d>Wa s n]'n>°žn/,;, do t„tn^P0^"Ce,byía rychléík účinné, tíh ľľ.ľ° Pftf« V op", "f'3; -^dyžja >em « za těch deset 'm m*------sedno„t... Teď jsem si poprvé - — 03 U ne- Přestáv , necopřfff, ~ ~uo ^ . "** »C° P'° »Ä Sedl,0ut:• >ed-/sem si pop- „ Na dňC" "ŽeK afay ľ řeď dě/at c0Ta" °* se pak ne f^nxT d0n*i »d * z« PárT* Udih-iak se smála ze spanr Hezký p-£***l*<*ftal7Vo" váho 2e SV0UPa"''- ««. ***** °"C"°Stř ^Pfedchľ"; Že'?a^Sr'ľa'm'm "tého 21 kaP"olay " v'ast^ jen si reálně prožít stři- Práce s 0ř''^exDp. 2°04) ,1 exPerimenf„ Per,»>entů ,p?d"ěty. hon,ožnoSt,;Mzesrfuace,ady ^P^^^P9Istrií řGŠGní> neZkí-em í!VažuJc 0 ně*oMa variantách v*rlanty mařJednotIlVé jPŮsob ch ° s ^ebuje ujasnit, která cesta či al> ™ůze s ním*?0 -j bude "ejužitečnější cestou menf' kivý m, teraPe"t vymyslet takový expert mat^dr,ot/ivé UmOŽ/lí na v]asř™ kůži prozkou-c varianty. ijedná. 214 ■jí?. Pak h] ^d^'^ Uv°fe které naoPak na jeho tělo (a žaludek) l^naid„ "c- Jednotlivp ajde takovou i°tlivé varianty jednání si přehrává tak dlou-> Ktera nejlépe odpovídá jeho potřebám. •CíiflK ťoil ? i 'které mi01' k íj'uiui psycnuurarnaiu, leuy pienra- o t,n°vat i m k26 v Jednou z náplní tvořivých experimentů. Ty o využití psychodramatu, tedy přehrá- Cej i 1 ^ tvň 0vat i rnn rT "JriJcanou z naplní tvořivých experimentu. Ty Jen,< resHíj ^ Psaní, zachá° da]šl Prvky Podle fantazie terapeuta a situace ^etžtfo, ot,I'vých ne aJeni Se sny a s imaginacemi, „sochání" určité situa- 'vých líběhŮ (íChlckých stavů aJim odpovídajících symbolů, rozví-7' ^ a 27), již výše uvedenou práci se židlemi apod. zdrojů f °tvi» K°nstniL^<-- Cil^ýn^t02nampn řešeníJ'e navíc možné Nevenľ*' uvozeni P"°P°JÍt urči^^í psy-0l,cim a Případ " nejakým vnějším tělesným Pat VýslednVmne ' S,OVním vyhlášením, s žá-% ? mf,že klienľ Jednáním- v Případě potřeby nil* kiaUjetlni od POtrebnou reakci vyvolat pou-jící bičové věty POV,daj,'c{ hlesne polohy, vyřče-»Het llíla§inace rychlým navozením odpovída- ní Ckan.v , V "eurolingvistickém progra-Pitola 2.2.5) *íklad: mai]v,G"tka hovořila o tom, jak je pro ni těžké vyrovnat se s nepříjemný tla Své°d své šéfové. Při popisování jejího problému bylo z profilu vidět, jak °i"eH„i , nrrjí a má svěšená ramena Konstruktivní řešení je možné zakotvit — to znamená propojit vnitřní psychický pocit, navozený nějakým vnějším tělesným projevem a případně i slovním vyhlášením, s žádoucím výsledným jednáním. epříjemnými a Sv>~r ůve šéfové. Při popisování jejího problému oyio z promu vidět, jak se na. Namísto aby terapeut pokračoval v te-d0lJ Tem r°zebírání co by se s tím dalo dělat, všiml si, že při popisování žá-b Clho stavu se klientka na židli narovnala a viditelně propnula páteř, jako /,fe Potahovala Totéž se dělo, kdykoliv použila slova jako „vnitřní svobody 'vnadeehnout se a získat odstup a nadhled", „opřít se o něco" a po- Tei' I adechnout se a získat odstup ,erapeut proto klientku v reflexi seznámil se svým pozorováním a požá-, al J». aby se podle svých slov narovnala, oprela se poradne do opěradla žid-Je> nadechla se a řekla mu, jak se v dané poloze cítí (uvědomění). Klientka SdeJiia, že mnohem lépe - že nabírá energii. Aby byla tato kotva šitější, požádal terapeut klientku, aby si naopak VzPomněla na nějaký obzvlášť povzbudivý maň od někoho jmeho, ze kterého °y mohla načerpat energii, a pak opět zaujala vzpřímenou polohu. Při této 215 upomínce se nvní Pojena určitá tělesniITlT*™°6'mazačala usmřvat' Tím by,a V^ AhY si mohla runlSn >S psychickým posilujícím prožitkem. .. entku, aby si představíš - y ^oušet, požádal nakonec terapeut W zaujala zmíněnou tělesn ^ ^ °pét obdržela nepříjemný mail, ihned g£i Klientka sdělila že Jľľ P°?d ? P°Psaia mu, jak kotva působí. , věci odstup a nabrat en*° Jednod"chý pohyb jí opravdu pomáhá získaj experimenty s třm , J"**" pr° následné kroky. Nyní již zbývalo jen pro** zesílit například hlubš/m J> náro™é situaci nepomůže kotvily b« rukou, siIněA m yChaním- důkladným protažením se včetně pony zídJe. 2dP*n,n, se do opěradla, případně i postavením se * Nílk°necmáklienMrn — ^dující týden a podat o S^**40 kotev Prozkoumat v reálné praxi £ Ve výše uvede ľa"SCh r^íÄnfŕ k°tva Pn pouhém pozorování » a umele a bude fixovat „Ifľ^ polohy- Jindy je možné korvu vytvoří" ' ľSP r0Zené vz"iWých SěSm Z6 *ek, přehřáté moře, nesnesitelné vedro, f* ~~ ^Přiklad zkříženy £2 P'0po^' s "ojakým vědomým fyzickým ukonera Po několikerém opakóv ' "** nebo ^"áčknut/m ušního lalůčku. tovam propojen, dan, ^ doKkem uchaje ch dvořena kotva tfebaXklžľ "áníla,ů«k Pak „Jí**01* * ««««« příště zima, už si neffl^ pnu< snKř.r dôkaze v jejím prožívání zvysif jej střed ľ'' P°CÍt tep,a * ° několik stLipňL' ' UPr0' -,t ceskych sychravých dnů a plískanic. Tentyz PostUp j2evyuž,t C ZaKotverirJakékoliv potřebné reakce organismu-Da se fak například i, ° vypiti skleničky něčeho siS * VÍrtUá,m' Prož*'fc* z vykouření cigarety bych po těchto podpCľÄľ naV°dÍt si odpovídající pocity, aniž s výhodou využít v iS^SSS^m mUSeJ SkUt'Čně S"hnOUt' ^ 216 Nči^ IVn*ho z minulosti mi tato situace připomíná Pr |-j V je gv lostvemu nakonec naT^' V k°Hka PříPadechÍe řešení nějakého současného LilncH- r^_, alezeno v tom, jak klient úspěšně řešil nějakou jinou udá- " iůhr» dřívější úspěšné způso- W v minulosti tfeba i zcela jffl^ způsoby, )** " Vrešem prorocky předznamená a é by •nistě. ,0Víe*d"wSt Se Wafc, ,„ . U°RU myS'enk™é i prakticky piešlapo^ -losti PoZ, ■>' °»ezoí!, Po'l'Práce s fi ■«** -nu 2r:PH^I&° SVo^u2-lÍCÍmÍ "nacemi, které b! , ^ ta/77 ř/rí. ja/í se "a/conec v jedno/n bodě , 0dPovédé/ í ///0/?/a ŕ/° roŽ "d/l0c/oí< nejakou obdobnou si- zdravy. a^ec sfeb^'^ z*"*0st*h a tak se rozhodi zůstat toh m° Vtelí m al> ^pTsľľíl9 Pŕinufí7 ho se ^sriípU ° ?* mu to^y^ornně} > UZÚ a n* *Wadnu se vrátil ^Ata ^ Se «a '-o necíti, obáva av**orv ^ ^jnenat vstup „a nebezpečnou ) znamenat vstup na nebe P x umovou půdu — navíc navzdory svým pocitům. v a\: Nakonec se poradce s odkazem na klientův metaforický příběh zep Jak se jmenuje ta tvá (dnešní) hora? Hora přemožení . A °i odpověděl- w ne mu vwstain v "Hora Přemoženi." A posrup- Unesše už šťastna *, 3 °pust,> beZDJn P^konatsvou pohodlnost "\ezi uPrchJ%f^ ^ nás/ednf^; **>vé ^st/naci ve Franců, kde se SVe Patele s ZltT0^ ml^l^.f konečného určení azk°u> zda by jej chté|j £ Afriky. Před odjezdem obešel Jclk po zhnek života v jeho službě 218 mu z nich kámen, který jim mel ptP učce. Jak ,y a vy Jednomu z autorů také Jrf^J*J ^ své^ 9ru^ tomuto mladému muži, který odvazi^pod porao^ poSUam na náročnou misi, je na něm vyznc ^ pavle> do *e způsobů realizace teď bude, knihu. ■14 Začít nové raději než končit se starým a těžk mÓte Své zkušenosti s tím, jak neodbytný h0 _?° odstranitelný je starý zlozvyk. Čím více se p ^ceme zbavit ; ^ "Wvá Proč neodzbrojit naše bránící se podvědomí tím, ze uděláme pravý opak? Pro většinu lidí bývá snazší začínat nové věci a těžší opouštět staré. Nebojujme proti starému zvyku, ale nahraďme jej raději novým. ""ľi na nás ulpíva-, 0 chceme zbavit, tím urputněn brán{Ci roč tedy toho nevyužít a neodzbroj a za_ se Podvědomí tím, že uděláme pravý čněme se zaměřovat na něco jmen ■ zpraVidla Vycházíme z toho, že pro vet^bem těžší do-ťyvá snazší začínat nové věci a tnnon ^ koncovat nebo opouštět tad^ Proti starému zvyku, ale nahraj energf vým, který pro nás bude na|UK ^ sliy matfiCh,jakéhokolrv 1 emočneystľný, že dokáže po*** ^ ^ vytěsnit ten starý. alkoholismu, «*^ vZnethvo nase zabe Může se to týkat kouřeni,^ _ ^ ien potreby Psychicky nutkavého iedn^^u nebo také drobných každodenních fl»Přfl^f přes vzorce chovaní jinymt. témate^oVat ^propa- ,asto děláme ~J^^^»<^ kouření, spoustu ^dosáh*f£^ nabudy^néVcc^ vůli nikdy nebudou mo; blaStech, PJ ovládaj a vnes^ dají stále hloub i je£Oto| ggSSf^g od po^ in- zcela nového do klientova ,. jineno „ nebo uklidňujícího zážitku (cii o co ^ života apod.) a bude druhých, zbavení se nervoZI.tyarety může to být káva, ca, ci vino, jídlo, stupně moci být náhražkou cig'hvědt tenzivní sportovní výkon , terapeutem.kterému jsme vyčetli, ze Jednou jsmesenasupervizi t Khentovl se několikrát po-„l^-Wlnl nati*"1 r přijal klientovu zakaznu 219 nanovo%á°rnřse stĹ^h^f* Pak SÍ vždy zase jednu zapálil a začal **& Takto postavenv ľ ,6 VÍCe nesP°kojený. k nezdaru ^ k°ntrakt W Podle našeho názoru předem odsou** Cvičení: Proč mysl fte' žeJ*sme dospěli k tomuto zá závěru? A jaké asi řešení \sm CmUnal(0,,ec"w'Wí? Jak bys[0 postupovali vy? atn/ Za^'C &**• *WS^*» skončit s touferfin Mo 4 ^ to teaý'"/'ed"">di„óu c^dOUCnu •* * konce života by "e na ° Znw«-/eš« Ä'0**" a pravdy 2cel°dé fc°ufít- ° formu,ovaná zaitázka 5S^Ä»tjíľk ^ "a kteraké- « by mohla °mto pr,padě fí . to. ^0m v lefletí**W nechci." Toto g ^^^S^?* Pouhé drobné přefor- eni situaci. Základem této Jsem svobodný od závislosti muzu, když chH a> s,ostl a kdyžnechci ' 'enemusím. Každou vteřinou nekouření se zakázka plní. 1 se 220 zakázky je totiž svoboda. Každé nezapálení si tady ^^^zírn případě a Každou vteřinou nekouření se zakázka plni, kdež F zapálení si a* milion vteřin bez cigarety nic neřešilo, protože jediná celé předchozí úsilí zhatila. ., kterou je možné realizo- Je to tedy zakázka začít být svobodný k obojímu ^ podvědomí pak Vat okamžitě. Tím je osten závislosti často zlome • - nenakládá na nerná proti čemu bojovat, cítí-li, že mu zakázka dava neJ nerealistické požadavky. 4.15 Změny kontextů v cast0 Pod nějakým úhlem pohledu je daná věc problémem, ale v jiném světle již jako problém vypadat nemusí. —olo Je pod nějakým úhlem pohledu daná bjc Problémem, ale v jiném světle již jako pro-^ opadat nemusí — naopak z ní mohou vy-at 1 nějaké výhody či pozitivní využití. Zkou-^ ^to různé úhly pohledu, umět je střídat °bjevoVat takové, které budou podnětné k na- ]L le2eni konečného řešení, je podstatou prace s kontexty ííklad patřit následující úhly pohledu, Mezi takové kontexty mohou napni"*. * jednoduchými otázkami které se můžeme klienta v průběhu rozhovoru jed Ptát: Doma, v osobním životě s°učasná role Sám Dříve Minulost Musím Problém Vevnitř Cesta Uprostřed problému Dnes Starý výklad situace Mé chování Jak to mám já V mých očích Jak to chci Co je pravda, skutečnost Co je špatně Co už bylo lepší V práci, v profesním životě Nějaká jiná role (třeba opačná) S jinými Teď Budoucnost Mohu Příležitost Vně Kdybych se podíval shora, z nadhledu S odstupem času Nový výklad situace, nalezení smyslu Mé sebepojetí Jak to má někdo jiný Z pohledu jiných Jak to určitě nechci Co je jen zdání — lež, které jsem uvěřil Co je dobře Co by mohlo být ještě horší 221 zkolttT, °nteXtŮ bychom mohli nepřeberně. Terapeutovy na kTré ' T S'tUaCe a nalezené rozdíy mezi nimi budou zaklade*- na kterém pak muže být vystavěno žádoucí řešení bv'n,tu Í: ZkUStf S' Sami naj" Pár dalífch objevných variant úhlů pohledu, " P°dfe "aS moh|y d° Konverzace přinést něco opravdu nového: které 4.16 dumání polarit skutečnosti muže vé zení rozdílí0,; i K naíe- objevy k S po^ntani]- P^a^es kontexty může být zacházení pr°biérn rnohouí Událost> osobnost, vztah či né> aJe i 2 omř> yt zkoumány nejen z jedné jedi: skutecnOSfi mť"e Strany- Prozkoumání obou pólů lů' a'e i k zaiím íVGSt neJenom k nalezení rozdí-mohou být v n Tyni 3 P°dně^ým objevům, které ^žeme tak ^é Prác^ dále vyiižity n°U či opírán x °bjevit né-M°u potlačova-ffbu> Wsněnn? r? Prož,fl^ ^PO" skvrnu, bytnou voHí^): J^fenost aP°d-, které nám po ^tesnenou 7t ^Ktnoii vodítko k / ,?eílost aPod., které nám póze jako nejdůle*;r i J 5,171 u Postupu. Někdy se uká-Hovoř/ / f°' ° ČCni ne™'u v^' ^t0' ° Čem klient mluVÍ>alG * čeho jei~ naPr^ad H„ " C° VJCh° poPisu ch>'b/: Pnn J a0přli< zebe nt ° tom že ,v « hu pT11^ s^tekDv , ' ' J neC° Zahřálo, můžeme se zeptat, Těchto , Jafeinem, prohlédneme si i nepři- a bař-^tépopjsy jj*vPraxistaá; kdyzje terapeut a' ahy byl schopen zachytit si- 222 v. uze doplnit i odpojí kdy bude užitečné k popisované realitě, problému ***** Protipól. , .. rerapeuta - může se nejpr- ve přes*é pojmenování nemusí nutně byt roh ter, c Khenta • • niu • Fiavě mluv' "*ovo> popis nebo situace pro něj představuje opak toho, °bsahern 5. a palí teprve jej vyzve k podrobnějšímu naplnění tohoto poj k těi Extrave°r^0tÍPÓ1Ům mohou Patnt %ŠíenT n°St P°mocí smyslů doznávání Důraz na prožívání Díonýský typ Kpíkurejec Hegmatíčnost Méněcennost lmpulsívnost uzavřenost Sdílnost Nadšení atd. třeba následující polarity: Introvertovanost Cítění, emoce intuitivnost Důraz na rozsuzování Apollónský typ Stoik Agresivita Sebevědomí Rozvážnost Otevřenost Mlčenlivost Apatičnost 2 Pol PSa° V naáem živ°tě většinou vnímáme a prožíváme jen jednu. Zkuste si na-Uy Pár ^ch vlastností, které charakterizují vaše typické chování (nejen z výše e eného výčtu příkladů). Pak si doplňte i jejich protipól: 223 syslete se nadr/ni . ^ Potlačovaný nebo ne naplno prož/va- vý °Pak ien T ZlVOt ZjíStíte' že ve tf. i něJak#io experimentu vyzkoušet. ' Je možná Potlačeny. p^vá TT1 jedna strana- a,e zárcve"f P'a' JVdn' Pr°típólu vám otevře nové obzory. eprovásběž- K tomuto cvičení se občas vraťte a procvičujte protipolohy toho, co j né. Rozšíříte si tím svůj životní repertoár... Toto cvičení můžete vyzkoušet i v terapii se svými klienty. Ma ve různých uplatnění. 4.17 přerámování Událost zasadíme do jiného rámce, a tím dostane zcela nový smysl. Volíme pro nás užitečnou podobu výkladu namísto té, která nás zraňovala. f-M měn," v,ast"ě také jednou z možnos- Z Pou^ zasadil , Íakou traumatizujlclvdá- Pro nás užZennľyUŽ'Vií naá' schopnosti volit si Z*m>J*kjea™**- U re«e*'' «ž ,sme hovoř* 3 4, na s*Uteťn0sta"U,doifáže ovlivnit náš po-Takové oř - wdenou ť 2rcadJ (kgpjtola 2*3* nebo ' r','edu Když se na sebe podíváte do zrcaa ^ uvidlte v.yota? Pak něco ohromně povzbuzuje ho sl1u pi o Jak ten obraz nazvete, abyva Atd. 418 Vy„žitíexternfch vz„rů a vžívaní se do druhých ' nemá-li ve sve vlast- í ^ěkdy je pro klienta těžké vymýšlet z ničeho f!e^'^e pomoci podívat , lenosti něco, o co by se mohl opřít. V takové situaci 'Jak danou situaci řeší jiní. ^ erapeut se tedy může klienta například zeptat: tady po . ^PŮsobUo L vás někdy něčí jednání tak pozmvmmzpusooc '* Plujeme? Znáte nebo znal jste někoho, komu to jde (slo)- přejete, aby reago- Viděl jste někdy někoho, na koho lidé reagovali tak, jaK. Vah na vás? ? Je pro vás někdo v této věci příkladem či vzorem. Co a jak dotyčný dělal? Někdy pouhé opuštění přemýšlení v první oso- jaké tQ je být e může pomoci najít zcela nové možnosti resem, něUoho, kdo už je dál. Prot°že se jeho pomocí klient elegantně vymam v Z Pozice, kde je hledání řešení pro něj obtizne, a 2ř*usí, jaké to je být v roli někoho, kdo uz je vdané věci dál: 7 i brého přítele, který danou si t u-Když si sám sebe představíte v P°zici™f,\° £~t~ jaké nwžnosti se vám oteví-aci dokáže zvládat lépe, jak se cítíte, co delatejmak, jaK rají?Atd. ■ -hování druhého člověka, může V situaci, kdy si klient ^%°^2"\oXq a vnímat sebe sama zvenku KUt silný náboj to, když se dokaze vzít dojeno °cima protistrany. H Ľ 225 ^^^SSítoľS^ fm něho^cete působit. Jaké asi jednání***' Když se vžijete do jeho ,Z t° m vás neJvíce způsobilo? pozici (tedyjak íhonnfi ľ Y mUSel> neb° naopak nesměl udělat človek ve Co by vd5po4^t?^/elmv, vii j------ „. V kapitole 2.3.3 jsme upozorňoval, na to. že terapie jeM boj o víru -d»věru terapeuta v sílu procesu i víru klienta •^ÄjSSJ na taková vy- Terapeut tedy potřebuje byt béhem rozhovoru obzvláště vy^ Jadrení klienta, která mu mohou indikovat, ze se jiz on zrněna. AHA" efekt či uvědomění Často jsou to výrazy ^^uloľXZy ^ientově životě, když mu s> kHenta, dále vyjádření popisující klicoye P^ odhodlání či rozhodnutí, neco funguje (viz kapitola 4.22) a nakonec i konkrétní ke kterým klient dospěl. Dialog, který se mezi terapeutem a klientem odehrává, tedy nemusí být veden jen v duchu "kdyby, co kdyby a jakoby", ale také v modu. Zmena se deje . •>Změna se děje teď". Dokáže-li terapeut tuto vzac- 227