Self managment Time managment ING. MGR. ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ FSS, PODZIM 2024 Podmínky nutné k ukončení předmětu 1. minimálně 9 x účast na semináři, 2. do určeného data zpracovat v rozsahu ½ normostrany textu (cca 900 znaků a mezer) ✓ témata, která student považuje v daném semináři za nejdůležitější, nejvíce ho zajímají a co od nich očekává - do 1. 10. 2024 ✓ vlastní cíl, kterého chce student ve vztahu k sebeřízení a řízení času dosáhnout – do 6. 10. 2024 ✓ zhodnocení dosahování vlastního stanoveného cíle - do 3. 11. 2023 ✓ zhodnocení toho, jak se studentovi podařilo vlastní cíl naplnit a jak předmět splnil očekávání stanovená na začátku semestru - do 20. 12. 2024 ✓ Zkouška – prosinec/leden, 3 termíny Struktura předmětu Emoční inteligence – porozumění sobě, druhým, schopnost motivovat sám sebe a orientovat se ve vlastních pocitech a v pocitech druhých. Time managment – stanovování cílů, jejich naplňování. Koučink – nástroj práce s druhými i sám se sebou. Prostředek napomáhající dosahování vlastního rozvoje a stanovených cílů. Literatura k blokům Emoční inteligence: GOLEMAN, Daniel. 1997. Emoční inteligence. Columbus. Praha. HASSON, G. 2015. Emoční inteligence. Grada. Praha. Time managment: PACOVSKÝ, Petr. Člověk a čas : time management IV. generace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 259 s. LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace. 2013. Jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil Publishing. Koučink: NEENAN, Michael. PALMER, Stephen. 2015. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi. Motiv Press. Brno. Sebepoznání Přijetí sama sebe Sebehodnocení Sebekontrola Práce na sobě Dosahování cílů Sebeřízení Znát své plusy i minusy Přijímat sám sebe Věřit si Uznat chybu Ovládat emoce Udržet klid Reagovat racionálně Stanovit si cíle Mít motivaci Pracovat se stresem Umět se přizpůsobit Plánovat, organizovat, vytrvat Cvičení - úspěch v životě? - obecná definice - co pro vás konkrétně znamená „BÝT ÚSPĚŠNÝ“? - spíš dosažení cíle nebo určitý stav mysli - co potřebujete k tomu, abyste cíle dosáhli Společně zformulujte závěr na papír. Inteligence x vzdělání x úspěšnost v životě obecná inteligence – komplex kognitivních dispozic k řešení praktických a teoretických problémů – souvislost se vzděláním, s odborností x životní úspěšnost a spokojenost – k řešení problémů týkajících se vztahů – jiný typ inteligence – neexistuje vysoká korelace mezi inteligencí obecnou a sociální (jaké další aspekty vedou k dosažení životní úspěšnosti kromě jakékoli inteligence?) Inteligence x vzdělání x úspěšnost v životě Emoční inteligence je komplexní schopnost používat emoce jako informace o dané situaci a na základě jejich poznání účelně jednat. Do určité míry mají všichni lidé, ale EI je více využívají. Lze se je naučit. emoční inteligence Emoční inteligence P. Salovey, J. D. Mayer (1990) – poprvé použili pojem emoční inteligence v článku Emotional Intelligence roku 1990. Nebyli první, kdo se otázkou inteligence jiné než kognitivní zabývali. Do té doby byla realizováno řada výzkumů zaměřených na schopnost zpracovat emoce a přizpůsobit se jim. Pojem sociální inteligence už v roce 1920 použil americký psycholog Thorndike E. L. D. Goleman (1995) – popularizace emoční inteligence, který tento koncept přiblížil laické veřejnosti. Chápe ji jako úspěšné zvládání mezilidských vztahů, které předpokládá i úspěšné sebeovládání a sebemotivaci Modely emoční inteligence Model schopností Původní Salovey a Mayer 1990 Přepracovaný model Salovey a Mayer 1997 Smíšené modely Bar - On Goleman Petrides a Furnham Schopnost je definována jako schopnost něco dělat, zatímco dovednost lze definovat jako schopnost dělat něco dobře. Čtyři dominantní přístupy k EI Rozdíl v rozsahu konceptualizací a ve způsobu měření 1. model emoční inteligence zaměřený na schopnosti - Mayer, Salovey a Caruso měřící metoda MSCEIT 2. modelu emoční a sociální inteligence zaměřený na sociální kompetence - BarOn - měřící metoda EQ-i 3. modelu emoční a sociální inteligence jako soubor osobnostních rysů (EI schopnostní a vlastnostní – rysová) - Petrides a Furnham - měřící nástroj se nazývá TEIQue 4. modelu emoční inteligence jako soubor specifických kompetencí (model vůdcovské kompetence) - Goleman - měřící metoda ECI a ECI2 Modely EI – modely schopností Salovey, Mayer – původní model, model schopností Posouzení a vyjádření emocí – k sobě a k ostatním Kontrola emocí - k sobě a k ostatním Využití emocí adaptivním způsobem (podrobeno kritice) Salovey, Mayer – přepracovaný model, model schopností 4 větve, v každé 4 reprezentativní schopnosti, které jsou měřitelné 1. Vnímání, posuzování a vyjadřování emocí 2. Emoční podpora myšlení 3. Porozumění emocím 4. Regulace emocí Modely EI – smíšené modely Bar-Onův model – nejvíce pozornosti ve vědecké literatuře, podpořen empiricky porozumění sobě i ostatním, dovednost vycházet s ostatními lidmi a adaptovat se na náhlé změny prostředí. Přišel také s pojmem emoční kvocient. Zaměřuje se spíše na emoční a sociální funkce pocitů. Výcvikem a terapií je podle něj možné úroveň emoční-sociální inteligence v průběhu života zvyšovat. EI nesouvisí jen s emocemi Jde o rozmanitou skupinu charakteristik, které mají vliv na úspěch v životě Dimenze (5) a podškály (15) 1. interpersonální 2. intrapersonální 3. adaptabilita 4. zvládání stresu 5. obecná nálada Složky EI dle Daniela Golemana Pojal koncept emoční inteligence široce a rozdělil celý její prostor do pěti základních složek. • Znalost vlastních emocí: „vědomé rozpoznání citu v okamžiku jeho vzniku“ • Zvládání emocí: schopnost „nakládat se svými city tak, aby odpovídaly situaci“ • Schopnost sám sebe motivovat: snaha zapojovat vlastní city tak, aby nás rozvíjely • Vnímavost k emocím jiných lidí: schopnost vcítit se do druhého člověka, empatie • Umění mezilidských vztahů: schopnost přizpůsobit své jednání emocím druhých lidí Definice EI Emoční inteligence je schopnost identifikovat a vyjadřovat emoce, asimilovat emoce do myšlení, rozumět jim a pomocí emocí dokázat i zdůvodňovat a regulovat emoce v sobě a ostatních lidech. podle Mayera a Saloveye, 1997 Rizika EI Zneužití emoční inteligence • morální užívání EI • spojení EI a etiky Př. zneužití osamělosti 1. úkol do 1. 10. 2024 – co považujete v daném semináři za nejdůležitější; téma, které vás nejvíce zajímá a co od nich očekáváte. ½ normostrany – tj. cca 900 znaků včetně mezer Práci je třeba do daného termínu vložit do odevzdávárny. Literatura k prostudování k 1 seminář SCHULZE, Ralf a Richard D. ROBERTS. Emoční inteligence. Přehled základních přístupů a aplikací. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80- 7367-229-4. str. 53 -71 NAKONEČNÝ, Milan. 2000. Lidské emoce. Academia. Praha. Str. 191 - 192 Děkuji za pozornost MGR. ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ, 1. SEMINÁŘ