Kapitola Z Modely emoční inteligence Aljoscha C. Neubauer // Harald ľreudenthaler Institute of Psychology University of Graz, Rakousko souhrn fE115, m ^Ä^-lň Koncept emoční inteligence (El s«»T . s|ozkv které m regu,a e sledních letech obrovskoo P°P"la*"pr j ou: posouzen, a ijg™ dm |et pozde,, formulovali Peter Salovey a John Wfafc z těchto sloW Mu;frfácí emocí a využití emocí [s dalším de'e.n'73kpfedstavni řtf HEIS). Modely tito autuři mudihkovali původ", V rz. P -m emocn, 9 ||kovanvm| Emoffana/ Intdligence Scate [HultifaMo jsou os ,e v Ry s 0. a měření, která navrhl Mayer «nS^'pehiedu modelu E V lem (vyvinutym modely schopností v oblastí ELV'WP' modE|) a ry ym ™ fl vnímana věišími smíšenými modely E10*tu ^rf****^ Kromě "Tľ," Petridesem a Furnhamem). Slovo * ti a dala* V rozdl|y tyka|la iako soubor [zčásti již dobře známych (y „kázány U " vení mDdelu vání konceptuálních rozdílů mez, otázky CV*1 se přístupů k měření. A konečne schopností a smíšených modelů. 53 2.1 Úvod Lidská iiilcli^ciicc !)•,(,-, k'"'^"kHm,. S......',„ teorePŮcMU,álnlch rozdflfl k ""Jíastěji studovaný* testů kognitivních s.........„ ,U. fkl;» V a empiricky prokázaná užiteenos & Hun er, 1998). Nókt,,,- | , u dokumentovány (např. Scbmi* Í "»',"........>d" tvrdí, že .lwlf- *> IflJ. oonr-ku.l úzký koncept- v práci, není pMifdoSlUvní ilně predikuje «** I,','^otě (Brody i 92 '7 rdikát0re™ úspěšného fungov^ vání pouze na kognitivní i JeSi P°dl« tohoto názoru nezávisí toto M*» genci-.ale spg na relativné novém (a r......:' se) konstruktu emoční i,„ Cose^favýv7etóh^hg"nCe(E,»' ' myutnTn-k^ I'"""-!'"'-' částečně vysledovat k agence ěS^ŠT '"<"> "> 'n »í Vi" k"ih" /;""""""'/ "'"'""'""n ""•>■ V v, '^|s "O). Ta " 1 '"teligence: Proé může být <■"'<' laděných knih " '""'"vský zájemf. v mnoha zemích stala be**» konc7pM^^s,0Pis«ckých a„win'!?.doprová«....."•'„„,,, pop^. Pedání je , ^ "y*"«'<' zjednodušuj^ významný zbívaífí? ^T*8* zivotniST' intel«^e. Vzhledem k ^ aprionSSÍ P°.dfl ma O. I k "'''h P°uz« * 20%, Goleman tvrdí, » ***ti*U$&^ "'■> na S ^manová tvrzení založena *J a"*>b„,,si ikciU- ""^"""vou v, i, yd' aktech. *lá se i přesto Prav ^ této knize , ; ,"' t"Surove" vídv v r " nad ran»* kognitivní I«»"f2j védecké I 1 záfo vědeckěVs^'e.man<>vě knize nepatrně, P"df «etoe studie XovaV?11" akad«n 4 ""','!'' Nedávno se v přehle^ sPÍs oež že v , ř**Pta»W? u ^akademických knih obj<*' ^ných módění "n^,i",oda »C„ ' 7adonaUza<* vaUdizaci a o* .\ 1995; May,.,- g, Sall ? Bar"On, igq?8*0' co El Je. bylo navržen., m* K ""Klely lze klasil , T , . ' atd,.,clv"" Poměyrně^yeí' IW0; W«isig„or. 1998). I 2l"»<»b; viz u4,;-''i '""'"o* ,?¥J odd«ených skupin, ledjří*? "oslí May,,,, a s-1 "thall,r * N, ' M:tV",-, Salovey & Caruso, 2««»* tilk význan, u^iuT"''ÍM" «*i»U i s výjimkou modelu n"si""'1 cha™ k , ;;',st"'k'« «■„.£ ,k ;i r"/í" *«"..:,u, "'"'lly ^dy , ' ; kr s °W«dem na navržené nosí" "•"nítifch schop„ostíeIy Sd'""'"«t e '';'>" El spoléhají na sebepPP'^ Tat0 kaPi»la n,i, - "a výkonové metody a Mayera (l0). an. na vztahujících sc k emocím. navr/.c' M ,„.,,. existenci koherentní oblasti emoční u™ h 2.Z.2 Kritika a reakce na ni cc.É Kntma a «««« ■■- - ,iM;l„ maj( mezi k«n- Obé vétve modelu EI90 (posouzení . vyH■ míst(, TřoU včlev však strukty,^ byla /řásu krituována ptoffl pozornost a < ^ -lloxihi ita plánovaní . .pí <■*'»< , , vnlííl-„njusuosl.cle mu *a,zeleva\o« chologických konstruktů jak 1 ftjCován / | V Neubauer objasňoval, úlohu EL Navu n()V()ll formou inteligence ivi/ vyvolává otázky, zda j<- vůbec ^ loyor, 2001)....... ^ R1 smvsluolně & Freudenthaler, 2««2\VV...A.,Vivrdí Mayer a SíiIí se HI významně blíži aai»u« k^-- f pouze novou 'V''""-"^ y klm; Maye7a Salovey (1993], tvnu z*M p^márně^emocn inteligence, protože se h ^ » )rob,,„,fl. " v ditu ve vztahu ke jsou součást, osobná as"m z nl,ování emočních informaci, fcanismy, které mohou byt zakiau . 1 bráljako ?ouhrn Docházejí tím tedy také k ^^ostŕ a nadání, ale jako inteligenci, která sociálně kýžených osobnostních ^f*^^cí. V jistém smyslu tak tento obohacuje zpracování určitého d uhu 111 _ ^ vý/kumu aby výklad představuje první vynie/en < .{ ,„0dely lil-rozhodl mezi modely schopnosti a srn. 57 UVQD v,.......,„„,,!"' H**era » Salm,, (19,7) ' iv,,|.v< i a oalovev nřnriotrt -i. . "'I'1'""'1 E" (zde jako EI97) k7 přePracovanou a vylepšenou koncep; schoj.....sta odlišuje......| khisi.u ,!' "",l"'""lisnň vymezuje lil jako duševní !;'''""•^tory eysenckovskéhrPpNC,?lněB,nočních osobnostních vlastností. Z'1'"/ •■''"""'.v n........vynechává I, ™, vlastnos« Velké pětky a mnoho dalších "í obrf ku 2. i a zahrnuje novou oM» V,H"V """'"i" ' ''"ku I W> (W*» ^?Př<>">Went0 emotích (M l f'víU'h,,jfcÍ!i v EI97 autoři denijUJI , f1"'11 .....gií) vfitví ■!v^ x ÍKS Iz'' ES?tíělit do ,-i.vř tříd, aspetóí "s,l!;:!';: z"l""".....ni1'1" " ''"T,' '">""""• Tyto Sl0žk s JJJ''obsahuje zákhchn dov,'dnosli v, v/la " k schopnosti rozlišova m, i s':l'"»""«'i identifikovat emoce n *"b" v*í(l'"'""í Pocitů 1 v ' h;n"?n,i' ""Příkla,! ěestné versus """ jsou ezbytaym předpokladem hÍ5 Tyl" z;ik'<"l"í vstupní procetf Větev II 10-k 1'"»' "én u (M"lv ' í" dování emočních infor»* '"I''"'"""'""'' Z" Sil'"vey. Gamso & Sitarenios, 200«; ■ .ivrhuje různě sTi včetně abstrakt scnopnost označovat emo™ "mocích. Mez tvlo složkv patWJ8* Větev wZ2yšlenáf ; ? '"""^ ""Mnbnd pí-lnalv «"* .....••••• ^:zcí)T^ena s<*°p"°* ó, o' I!'' ," s,'h»Pnn ob' f "'"'llaz"'" k emočnímu a Intel**0. 3^^rMs,»^tt,v^,M'kroéUejšídovednost, od lovánfm . ~ k(' ■s"|a)piHK,i ,(.vi"'i pocitům - jak příjemným. «" Wan ,!(,rZ'tiV,ll'd' «»> • ",nr - by ^"vnfch ía f U',,,l'"h^ faktorů véetné n.oliva""' ' IM \rk ™:h»P«>. Pocí;^'lJ« ^a rozpoznal a vyrovná ' y • 2(,(» I; Mayer a kol., 20^fŠně zvliWat a vyrovnávat se S n""1 r n 2 MIMII'l Y I MľlľNI IN 11 I I h I NI I °BRAZEKZ.Z Model emoční Inteligenci Meyere e Selowyi t reku 1997 Vnímáni, posuzováni a vyjadřováni emoci i Srŕiopnost Identifikovat fmnce ve vlastních 'Vrtkých stavech, Pocitech.) myšlenkách. Schopnost Identifikoval emoce druhých lílJI v kresbŕ, v umŕnl atd. prostřednictvím (Bzyka, zvuku, vzhledu a chování. Silmpnust správnŕ vyj.idinv.il eiinii ľ ,i vyjadřovat potřeby VZtahU|ÍCl se k temlo podtOm. Schopnosl rozlisoval lllľ.-l splavným a nesprávným řl cestným a nei eslnýni vyiadiiivannn eiinii i Emoční podpora myšlení Emoce usnadňuji myšleni směřováním Pozornosti k dôležitým informacím Emoce jsou dostatečně jasné a dostupné, lze je používat jako pomůcky k usuzování o pocitech a vybavováni pocitu. Změny nálad mění pohled jednotlivce z optimistického v pesimistický, podporují schopnost vidět věci z různých Úhlů. _l Umocní stavy v různé míře podporují konkrétní přístupy k problémům, jako např štěstí usnadňuje induktivní usuzování a tvořivost. Schopnost označovat emoce a rozpoznávat vztahy mezi slovy a emocemi, jako je vztah mezi tím mít někoho rád a milovat někoho. Schopnost interpretovat významy emocí ve vztazích, např. že smutek často doprovází ztrátu. Schopnost porozumět sloiitým pocitům: současné pocity lásky a nenávisti nebo směsice, jako je úcta kombinovaná se strachem a překvapením. Schopnost rozeznávat pravděpodobné přechody mezi emocemi, jako je přechod od hněvu ke spokojenosti nebo od hoěvu k hanbě. Promyšlená regu.ace emocí podporující emocnía intelektový růst Schopnost zůstat otevřený pocitům, a fo příjemným 1 nepříjemným. Schopnost promyšleně se poddat emoci oebo získat od ní odstup podle toho, jakou má informační či užitnou hodnotu. Schopnost promyšleně sledovat emoce ve vztahu k sobě i k ostatním, uvědomovat si, nakolik jsou jasné, typické, vlivně či rozumné. Schopnost zvládat vlastní emoce a emoce ostatních zmirňováním negativních emocí a posilováním pozitivních, aniž by docházelo k vytěsňování či zveličování informací, které možná nesou. 59 t UVUD 2.3.1 Jak blízko k sobě mají El a standardní kritéria inteligenC • Mayer a jeho kolegové v sérii nedávných prací (napr. Mayer & Sal e'ptu8#" Mayer a kol., 1999, 2000a, 2001) tvrdí, že jejich přepracovaná kon^^ zace nyní splňuje důležitá kritéria, která jednoznačně radi El mezi y n«í-inteligence. Kritéria, k»«M-;í citují, se týkají koncepce, korelace a vyv . sledujících pasážích stručně tato kritéria vyložíme. Koncepční kritérium. Autoři tvrdí, že El se skládá z nuly pojmově soU^?6^teré duševních schopností a poukazují na různé stránky uvažování o emo »j,l(M-é lze jasno odlišit od osobnostních vlastností a nadání. Navíc vetve • navrhli, zahrnují procesy, které jsou všeobecně povazovány za ustf ^ayn^ systému inteligence. Patří sem abstraktní porozumění či usuzování ja ^g^b rysy systému, na němž se podílí několik dalších funkcí: zpracováni _ gOOD' informací, /pracování znalostí a meta/pracování (Mayer a kol., 20 ' ' ^ ye Podle Mayera a Saloveye tak může být El použita jako soubor schop vztahu k emocím, které mají jasně definované výkonovú komponen . • Korelační kritérium. Mayer a kol. uvádějí, že lil popisuje soubor složek;ouj- ^ schopností, mezi nimiž je poměrně úzký vzájomný vztah a kteró in,irn?0iigonť° s dalšími druhy inteligence. Mírnó korelace naznačují, že nova, in |()ľ0m patří do oblasti inteligence a že se od již definovaných a měřeny1■ ^yia liší. Toto zjištění je důležité proto, že kdyby byly korelace příliš ^P^poJ6** by tu možnost, že nová inteligence se dostatečně neliší od tradiční inteligence. měla W Vývojové kritérium. Jestliže se El řídí tradičním modelem inteligent e, * ^e so měnit s věkem a se zkušenostmi, /a tímto účelem model Mayera a 2 9tjrji předpokládá, že hladina El jednotlivce by se měla s věkem a se /kuMoUboľU zvyšovat. Mayer a Salovey předpokládají, že \\\ je spíš odrazem ^( k(.cíni získaných dovedností, které se rozvíjejí zkušeností a sociálními inter (viz Davies, Stankov & Hoberts, 1998; Schaic, 2001), než vrozených kých dovedností. Navíc třetí větev (porozumění emocím) odráží Přf ^ayer zpracování emocí s ohledem na získaný základ emočního poznání (ví a kol., 2001). Na základě těchto tvrzení bychom mohli čekat, Že El lí zvlášť blízký vztah ke krystalické inteligenci. 2.3.2 Qperacionalizace a konceptuálni validizace -it p°u/,L' Mayer a Salovey (1997) tvrdí, že existenci El mohou ukázat a do*a ^ocí*11 psychometrické výkonové testy navržených schopností ve vztahu -J^ /\by které umožňují rozlišovat mezi správnými a nesprávnými odp°v ' BQ I Mllllf I Y I Míl TN I IN I I I II.I NI I . moření, kterou toto tvrzení naznačuje, vyvinuli zaplnil] mezeru v metodácn mi , lu(vUhívm-v Scale (Vícefaktorovou Mayer a kol. (1999) 12 výkonových úkolů, které škálu emoční inteligence; MEIS) skládající mají měřit čtyři větve EI97: v, k , které měří schopnost identifikovat emoce 1. Větev I se skládá ze čtyř testů, Ktei-e ve tvářích, v hudbě, v (?^*!/mídímôflt schopnost asimilovat emoce 2. Větev II obsahuje dva úkoly, Kteire do procesů vnímáni avk(^^hnřinotfcfch schopnost, uvažovat o emocích 3. Větev III se skládá ze čtyř ukolfl noanoi a rozumět jim. ci-hnnnosl respondentů zvládal, své vlastni 4. Větev IV měří dvěma úkoly schopno. emoce a emoce ostatních. .. . inteligence, kdo lze obvyklo celkem snadno Na rozdíl od oblasti kognitivní mwh^ v přfp.ldo omoví nká/alo, žo určit správnost odpovědi / nl,'(lls 'Mr,hrws & Roberts, 2001). V současno je to složitější (diskuse viz Zeidner, < době se sledují Iři přístupy: vi-í nrlnovědie skórována podle poměru účastníků, L Skupinový konsenzus: každá odpoví j ~ ......^ kteřf odpověděli stnlocím, zvládání emocí), vnímaní emocí, asimilace m"01 i - ^ ^ (od f () (j<) r _ Q.49), Jelikož korelace těchto tri taxioi .1.,,^.,,, 7 získali iedinv obcemi prov( fakto Etoberts, Zeidner a MattneYL? T Na rozdíl od zjištění Mayera a kol. byly vnímání, porozumění, zvládan^ližně r()Vnoměrně třemi získanými faktory. Ivě subškály asimilace syceny prw ěnf mygiení a jednání představuje 0|); test emoíni Inteligence; MSCIi • ''" MSCElTjson vyuzta dvano*?6'' ?alove* Caruso & Siíarenios, 2003). senzu, kterýje za|(JZ(,n ™» »■hjp, skórování a) kritériu,,, obecného konsenzu odborníků, kiertH ""' 201)0 úíasinfku.:l "» kriwíril" i Society „I Resi!ilI.d, ,„ J; «to<«» překvapivé vysoký korolačn. •■■k vsak npoz,,rňojí ZeľdTer t l'1^ kon" ^ela jiného, a Ink není **** k. '• s'2(,ř(»- lceptu-jakoje El, který by je spojoval" .. N<» závěr této í<«h i,_______ . j 1 zaver iói x '■»"■>,, M;'V'^van, pozitivních postoiů) v roce 2000 Bar-On oř i 1 J ' delu EITato Pozměněna přoP™<»vanou konceptualizaci tohoto tno-ľ,lloím'a sociální inteUgfin^Ce?tUalÍ2ace' kte™ autoři nazvali „modelem rémitG komPonentami iZ? ' °?sahuJe deset komponent původního modelu-ľmpatie« ínterPersonálnív^iľ e?Cta' vôdom'' vlastních omočí, asertivita, tování nudity, flexibilita ľ ľ' tolerance vůči stresu, ovládání impulzů, tf-m?d<1>u hoaktualiy'•, • 11 p,robtómú. Dalších pět komponent původního a štěstí) so nyní považuie :!;;'u,/ílvis,»«U sociální odpovědnost, optimismus ««' Skálami líQ-i a měřením dobr v , ľlalälV" «ÄS ZJiSlf",f na faktorové anály ň od , °VSk,;m faktorovZt T'" P'"""^ na izolovanost faktoru M studie 2). Dalž Xi ■ iako v pčtiľaktorov ľiíí ' *H a "sob, ,,ľ "v""n v^'k»" mnohoíetoou kolinearrt "frnéaž vysoké korelaľeTÄ^' D*wda a llart (20001 záznamy 1*""«- stejné jak , , '/« * neuroticismem, extraverzí, vlídný symptomatol,,,,!,- „ L.,Í7Í" ""Salivní korel,......ir, , ...,.........r „„maticko' I MIHU l Y I MIHNI IN (I I II.I NI l Skladě těchto /.jištění, především vzhledem jnivm-zí a sebeovládánún). Na/. « fc Äyfi že EQ-j můžeme k vysoké korelaci s „/.kosi. N , nrlimlidsimi. / velké části považovat za mů u laosi 2.4.2 Omezení a kritické otázky ■ • 7Ahrnuie nejen duševní schopnosti ve vztahu Bar-Onova konceptualizace » dQVedn0Stj (např. asertivltu) a rysy, které k emocím, ale také širší soci'' se týkají osobnostních rysů (např. nejsou definované jako schopnos rgtéstí optimismus). Existují tedy i ná-ovládání impulzů) a chromekyon ''-^„á ]1(\m- /(.,,|a na.,„,stě (viz Neubauer zory, že pojem emoční in te^f!Ce, gj^v které Bar-On navrhuje, skutečně & Freudenthaler, 2002). Ne e m hreudenthalcr, zuwsj. - , k emo{mfm procesům (např. nošení aji přinejlepším pouze nepruny '^jrukl tedy ,10inůžc být emoční. Další problémů či testování reality). « > k(o|.(, s(1 (ykajr pľ0ferovanýeh složky neoznačuji schopnost, ;/Unr 0(ípově(ln()st), a konstrukt tedy nezpůsobů chování jedince ,napt* S(..ldatelj zabývajícími se inteligencí panuje může být inteligencí. I kdy/ nie/i < ^ dikovat kromě inteligence další značná shoda v tom, že úspěcn uhlasí s klasifikací těchto rysů jako vlastnosti, většina z nich duia/i úvodního) konceptu lil Saloveye a Ma-složek inteligence. Kritika 000 . 20()i) pjatí () to více pro Bar-Onův model, yera (např. Weber & Westmeyei < . fW(moční konstrukty označovat za Lze-li schopnosti a vlastnosti a í■ ■ .n6) hranice takových psychologických emoční inteligenci, kde se nae'ia/* ho|()gj0 osobnosti jednoduše doménou konstruktů? Je tedy pak celá oblast psy emoční inteligence? 2.5 Konceptuálni přístupy k emoční inteligenci v prostředí organizaci •, .ntinlizaci lil, která zahrnovala čtyři shluky Boyatzis a kol. (2000) navrhli kom- < ^..^ uv6domení a sociální do-scbopností(tj.sebeuvědomem,s-J'0 ' ' dv()U dimenzích. zejména a) selľ vodnosti), které se navzájem oam j ,a(.c fii řízení (viz také Goleman, versus druhý a b) n>zpc)znanij<; ' ' r_()nova smíšenóho modelu obsahují 1998, 2001). Podobně jako v pi'pa . nty> které se neomezují výlučně tyto čtyři shluky kompetenci ru/n sebeuv8domônO. ale vztahují na schopnosti ve vztahu k ^1,,(''(u4'( např. vůdcovství, zvládání konfliktů se spíš k širším sociálním doveda motivačním konstruktům (napr. rozvoj druhých lidí) nebo k ^b iciativa, cílevědomost)^ Empirické analýzy sebevědomí, orientace na ^y]}^oU takzvaného Dotazníku emočních schop-navržené konceptualizace El m G5 úvod ností (určeného ke zhodnor< - organizace práce; viz také Qt navrhovaných složek schopností z hlediska zjiStění a nepodařilo se iim nnt Pí°la Pérez a koL) Přinesly nekonzistentní také iMatthews, ZeidnaA nu U Qavrhovanou strukturu schopností (viz co se týče vliv., EIna - ' 2002)-a Higgs (2000) další relativná11V-Vkon v organizaci, představili Dulewicz ,owicz a llerbert (nanř D.,i« •' °/sa,,,ý konceptuální přístup. Několik let Du-íden«fikaci schopností vTx ; Dulewicz& Herbert, 1999) pracovali a vyvinuli Dotazník pracoval ,!,íljí vztah k "spěchu v rámci organizace, 1 k;"'),;os,i 1:1 Ki-vnm.a^ ľ M EI) bvl° klasifikováno do šesti shluků ^dnost a asertivita enlrfľUS ÚSpôch' odoln°st, vliv a přizpůsobivost * ,M'I|,;U|* dalších exisiuiú- i T m"sus íntegrita, vůdcovství) Podobně jako nostiEQ ,-elai.ivně rozsahy^!E5?l,ých modelů E1 postihují vybrané schop-J2?^0) chování. Aby v ■ k ľi ""^ indiv^lních rysů hodnot a Ion" vahditu tří různých typů ^^ m,,'»'; cestovat prediktiVni/přírůstkoVOU t n .ako kombin,tce , MsTsU' ^ -úhrnné skóry škál EQ, IQ a M°' s dlouhodobým manažersS schoPn°stí eq + iq a En + [q + mq korelovány že IK^J^r1- S ™m násobnéirľ£esní anaW ; dvo" sloučených škáhí ffľ S^pností (eq, [Q, mq hodnocené oddě^ě fc^8 Postupu v í+ IQ' EQ + ,(^ + s« významně podíloji n* Z šter rľ * ľ>rngaľ2aCÍ Děhem Sed^ ^ °dP°ľ 10 kombľn kaZOm PWrflXv/vľ r'1'1"- ,)(kII<' ,)ul"wi<^ « Hi^JsoU tato k0mb^van, různých typť Í^ E1, stejně jako postulované dřin"'*1' ' l,Srh°Pn»stípři predikci úspěchu. 26 Obecná diskuse Tři *' j I^S^^Ä F a Mayera konečně **** 1....v,' , I (,"l,!1"<'"»vu p,,,,, ;, k,'"ky Jdoucí k íyvinutí pwnW*^ »g ; .....byla. ,,,zvfři I ^.ᙫ-v8decká tvrzeni o II, i když sama Sjg* íeňôväné aS? diskusi „ tomto k(,llslrllki.i. V p.*'*1" "baceno v té. ľ dVěmasm^ SrÄ * '-'-'išování mezi dvéma rů*< mod«fyschCn^ (V|)y modelů bývalí označovány rflg* Zdt'™<> modely p," " ^ smíšenémodely El (Mayer í v"lh«lynu hovoří,, lil výlučně 'jak" ° k(,nSt I M U [] I ( Y 1 MllfNl IN I N IM NI i El jako schopnosti, modely druhého typu umožňuj/ mnohom širší kombinaci různých (zčásti starších a zavedených) osobnostních rysů pod spoločným ná zvmi Fl. Petrides a Furnham (2001) s onledem ňä různě1 přístupy k měřeni Fl žaíaraznují konceptuálni rozlišování mezi rysovou II & Hl jako schopnosti či způsobem zpracováni informaci. Autoři navrhují, že přístup zaměřený na rysy řadí El do osobnosti, včetně různých dispozic chovania schopností sebehodnocení, které by měly být měřeny sebepopisnými testy. Vezmeme-li v úvahu, že inteligence a osobnost představují nezávislé konstrukty, měla by se rysová El vztahovat výlučně k rozměrům osobnosti, a ne ke kognitivní inteligenci. Petrides a Furnham navrhují svůj formální rysový model El jako rámující vodítko integrace a systematízace výzkumu různých aspektů lil obsažených v existujících smíšených modelech. Naproti lomu El jako schopnost je vnímaná jako kognitivně-emoční schopnost, která patří mezi schopnosti, jež by měly hýl měřeny výkonovými testy, lil jako schopnost by tedy měla míl vztah primárně ke složkám kognitivní inteligenci', když mezi modely schopností a smíšenými modely El (nebo rysovými loiíely El) existují zásadní rozdíly, co se týče koneeptualizn.ee a opera-ionalizace, tyto modely se vzájemně nevylučují, ale spíš se ve složkách vztahujících se k emocím vzájemně doplňují (viz Ciarrochi a. kol., 2000; Petrides ív Furnham, 2001). Téměř všechny existující koncepty a nástroje lil pokrývají alespoň čtyři oblasti vztahující se k emocím, které jsou výsledkem faktorové kombinace; dvou dimenzí seli'versus druhý a rozpoznám/uvědomění versus regu Ince/říze ní: a) rozpoznání či uvědomění si vlastních emocí, b) rozpoznání či uvědomění si emocí druhých lidí, c) regulace či řízení vlastních emocí a d) regulace či řízení emocí druhých lidí. I když sebepopisné metody možná jsou při měření schopností vztahujících se k emocím ovlivněny osobnostními vlastnostmi, někteří autoři (napr. Mayer a kol., 2000b; Neubauer & Freudenthaler, 2001) se domnívají, že mají /é kladné stránky, a neměly by být zcela ignorovány. Mohou a) poskytnout ílevantní informace o vnitrních procesech a zkušenostech, které nelze mě- "•'lh' L hnrfnne.ftTiť validiív vvkoiwtvvch 2. I m< cion yer své relevantní mlormmw ........ řit výkonovými testy, b) mohou být použity k hodnoceni validity výkonových testů a c) mohou přímo či nepřímo přispět k predikci životního úspěchu. 3. V současné době probíhá diskuse o tom, zda je vhodné používat pojem šené modely či rysové modely lil. Zastánci modelu schopností, lil pro smisene m<>u< . ;lfl y ()blasli kognitivní inteligence, jsou toho stejně jako vetsinn 0í ' (.e b mfíl bý, vyhrazen výlučně pro výkonově názoru, že pojem iiHeji g . konstrukty (někteří teoretici dokonce tvrdí, že orientované psy""10^'' ()U/0 pojmem pro koncept klasické kognitivní inteligence by mela ioy ^ ' účinnost (emotionnl self-efficacy) pro schopnost pro první & emoem druhý konstrukt. 67 4. i v oblasti konceptů El jako schopnosti clošlo k určitému Ppj^teratura mezení subfaktorů, které by měly být zahrnuty do oblasti b s\0/.ky .iak° na téma vývoje modľlu a novější empirická data naznačují, ^^ono^0 vnímání emocí a řízení/regulace emocí lze operacionalizoyatve oS^atjiíco testech a lze je jasně prokázat faktorovou analýzou. Užiteřn0 ^ podp°ra složek, kterou naznačili Mayer a Salovey (1997), zejména em^{0k stttd& myšlení a porozumení emocím ajejic/i anaiijfza, zpochybnilo n ^ ^ ^iilS) současné postavení těchto faktorů (alespoň jejich operaciona i je nejednoznačné. mnoho otá" 5. ,le zřejmé, že v posledních dvaceti letech zaznělo na adresu ■ j^et6 zek. Na mnohé /. nich upozorňuje zvláštní vydání sborníku ŕJfW s|)(,riiík11-/.koumá El. Zde jsou některá z podnětných témat uvedených v t ázka ^ a) Snad nejdůležitější otázkou týkající se nového konceptu El je cSisU1' vergentní a diskriminační validity, .lak zapadá El do přem^H^ty, i>ľ; jících psychologických konstruktů? Co se týče konvergentní ^tecp^. Čité korelace se složkami kognitivních schopností stejně J^j^mU1* osobnostními vlastnostmi již byly prokázány. Co se týče dis .u^tíi>n; validity, je třeba klást si otázku: Jaký vztah má El k dalším k0*a? Ja* jako jsou například moudrost, sociální inteligence, odolno5 tvrdí Schaie (2001), čekáme na důkaz, že MEIS a MSCED noduše výkonovými testy zavedených osw*~~ Z pohledu l/arda, osvícena zda se El není1'-1 / MHU! I Y I M11 ľ N I IN II M dl NI I d) /ojíněna, s ohledem na otázky, které vyplýval /. vetvi II a III modelu EI97 poznamenali Zeidner a koľ (2001), že ve skutečnosti je možná velkáčásl emočního asociálního poznám Implicitní a procesní. Tvrdí, že lidé získávají emoční a sociální dovednosti (zejména neverbální), které ie často obtížné verbalizovat. Člověk může mít skvělé akademické poznatky o emocích, aniž by se v sociálních interakcích choval emočně inteligentně V takovéto případe by současným metodám hodnocení mohla unikal řada významných implicitních složek El. Komplexním problémem v oblasti Bije• D^rta^ «P»Iohlivýrh psychontótrfc-kýeh nástrojů Stale /bývá určit, zda MEIS a MSUd .jeeme dostupne nástroje, modelu EI97, skutečně reprezentují tutoschopnost .nebo zda. p(Hi/. ul)ŕľid kognitivní inteligence. Od počátku se výzkum H) po mnoha o» trokturáU» psychometrickou rostou, a tak je v něm silný důraz kladou hologickýcP aspekty, přičemž výzkum vývojových aspektů, biologických, psy biopSycho-a sociologických korelátů se objevil až pozdéji. Například v pí 0bjevUy logických korelátů so první snahy vysvětlit IQ z biologického nw ^ ^0to p0-až v sedmdesátých letech 20.století (Neubauer & Fink, 200b). llU,si hledu má El před sebou ještě, dlouhou cestu. Na straně vstupu lí mgly být konstrukt lépe propojen s psychologií emocí nebo v m byt z j.um by být nastaveny biologické koreláty; behaviorálně-geneucky y ^gtupů zhodnotit otázku vlivu přírody versus výchovy; a tak dále. Co se ^ \;\. Ja» (účinku), musí badatelé /koumat psychologické i sociologické kul'()(jp0vcd^1 upozornili Matthews a kol. (2002), měl by takový výzkum Poino;L výSledk^,n na některé důležité otázky: „Je El fundamentální schopnosti? Je ' • základních psychologických faktorů?" (s. r>:* 1). k 0h*°t Tyto otázky směřují snad k nejklíčovějšímu tématu: vzhlea ^ u>()ľii ské rozmanitosti existujících psychologických konstruktů a za psy('^°' zůstává otevřená otázka, zda El skutečně popisuje novou smyslup oZna^ logickou charakteristiku lidských bytostí, neho zdaje to pouze nov ^pat existujících konstruktů. V podobném duchu bychom mohli ta k ^^péSw jako pokus o obnovení zájmu o příbuzný, ale historicky poneku ^„kcP1? koncept sociální inteligence. Jakmile bude vztah mezi těmito dv i^žka**1?' objasněn a integrující snahy vymezí hranice mezi El ajejínu P° v;ic1(inú"n měly by všechny další snahy směřovat k vyvinutí reUabUníc i vali(l»ta výkonových nástrojů měření El. Pokud se u nich prokáže přírůst J^mo^1' nad rámec zavedených konstruktů, jak z oblasti schopností, ta pak se prokáže užitná hodnota konceptu El. LITERATURA Bar-On, U. (1997). Baron Emotional Quotienl Inventory (EQ-i): ľechnical manua • Canada: Multi-Health Systems. , rmotia*1* Bar-On, 15. (2000). Emotional and sociál inteliigence: Insights from the Emotlona ;///(/(,„(r--inventory. In R. Bar-On & .1.1). A. Parker (Eds.), The handboo* o/emotiona/ w ^gflpfi 77/con/. depelopment, assessment, and appfication al home, schooí, and m " (pp. 363-388). Sun Francisco: Jossey-Bass. . sSi0n ^ Bar-On, R., Brown, J.M., Kirkcaldy, B.D., 8, Thomé, E.P. (2000). Emotional e*pr® mventort implications for oceupational stress; An application of the Emotional Quotien (EQ-i). Pcr.sořin/tí/y and Individual DijOTerences, 2S, 1107-1118. . „;1i Boyatzis, R.E., Goleman, I)., 8. Uher, k.s. (2000). Clustering competence in emo intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory. In R- Barmgnť. & J.D.A.Parker (Eds.), ľhe handboo* o/emotional inteHiaence: rheory, 3£2). S;llí assessment, and application a( home, schooí, and in the loorfcplace (pp-34á Francisco: Jossey-Bass. <' M II II I I Y I Mlll'NI IN I I I Mil Nl I Brody, N. (\l)tr>). Intelligence (2nd ed.). London: Academic Press. Ciarrochi, J., Chan, A. Y. c, & Caputi, P. (2000). A n-iiiral rvaluaiion ol ihr emotional Intelligent construct. Personality and Individual Differences, 28, 539 561 Ciarrochi, J., Doane F, P., & Anderson, S. (2002). Emotional Intelligence i.....lorates the relationship between stress and mental health, Personality and Individual Differences, 32, 197-209. Cooper, l(. K.. «x, Sawaf, A. 11007). Executive BQ: Emotional intelligence in leadership and organizations. New York: Grosset/Putnam, Davies, M. Stankov, \..,& Roberts, R.D. (1998). Emotional Intelligence: In search of an elusive construct. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 989 1015. Dawda I)., & Hart S. D. (2000). Assessing emotional intelligence: Reliability and validity of the Bar-On Emotional Quotient inventory (EQ-i) in university students. Personality and Individual Differences, 28, 797-812. Dulewicz, S.V. (1998). Personal Competency Framework Manual. Windsor, I IK: ASE. Dulewicz, S.V., & Herbert, P. .I.A. (1999). Predicting advancement to senior management from competencies and personality data: A 7-year follow-up study. British Journal of Management, 10, 13-22. Dulewicz, S.V.,