Self managment Time managment ING. MGR. ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ FSS, PODZIM 2024 Mít všech pět pohromadě Zakotvení v pěti smyslech Motivace z latinského slovesa movere, což znamená hýbati, pohybovati. Je obecným označením pro všechny vnitřní podněty, které člověka vedou k určitému jednání. Za každým lidským činem hledáme příčinu, důvod, který způsobil takovou reakci. V zaměření motivace se uplatňuje osobnost jedince, jeho hierarchie hodnot i dosavadní zkušenosti, schopnosti a dovednosti. Motivující může být i hněv, strach, úzkost, bolest aj…. Motivací je tedy člověk „popoháněn“ k tomu, aby byl v životě spokojen. Funkčnost vnější motivace STRACH Z TRESTU NADĚJE NA ODMĚNU ➢ Diplom ➢ Dobrá známka ➢ Odměna ➢ Zvýšení mzdy ➢ Kapesné ➢ Křik ➢ Výčitky ➢ Fyzický trest ➢ Pokuta ➢ Vyloučení ze školy Výchova x Seberozvoj „Maminka říkala…“ „Já chci…“ „V naší rodině se nikdo…“ „Pro mě je důležité…“ Soulad nebo nesoulad ? Nejsem otrokem představ svých rodičů? Nevylévám s vaničkou i dítě ? Maslowova teorie potřeb Fyziologické potřeby (potřeba tepla, vzduchu, spánku, potravy, vyměšování) Potřeba bezpečí (potřeba jistoty, ochrany, zázemí, obydlí) Potřeba lásky (potřeba k někomu patřit, někam patřit, být milován) Potřeba uznání (potřeba být uznáván, kladně hodnocen, dosahovat úspěchů) Potřeba seberealizace (potřeba využít získané vědomosti a uplatnit je v zaměstnání, v dalším vzdělávání, při dosahovaní vyššího postavení) První čtyři kategorie jsou Maslowem označeny za nedostatkové potřeby, ostatní jako růstové. Alfred Adler 1870 - 1937 Byl žákem a spolupracovníkem Freuda, odklonil se, odmítl jednostranné určení lidské psychiky sexuálními pudy, kladl důraz spíše na společenské vztahy. • Naplnění citu sounáležitosti • Vhodné a nevhodné cíle chování • Životní scénář • Nelogický životní scénář • Možnosti ovlivnění nevhodných cílů chování ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ Východiska ▪ chování je výsledek našich individuálních potřeb ▪ chování a naše volby jsou výsledkem našich vlastních interpretací našeho světa – velmi subjektivní ▪ všechny bytosti mají potřebu někam patřit a být přijímány („někdo mě má rád, někdo mi rozumí, někomu na mě záleží“) ▪ respekt k ostatním a přijímání jejich odlišností ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ Teorie motivace jako vize. Dosažení cíle jako motivace - joy X Naplňování vize jako vnitřní motivace - flow ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ Cvičení: Chci Nechci Chtěl/a bych Musím STUDIUM Předpoklady zdravého seberozvoje • Sebepoznání a sebepřijetí • Znalost vlastních potřeb, přání • Sebedůvěra Sebedůvěra 1. Z dětství si neseme více nebo méně negativních postojů k sobě – tzv. jádrových schémat formované určitými zkušenostmi (srov. Praško, 2007) 2. Pokřivené zrcadlo brání v pohledu na naši pravdivou podobu. (kognitivní omyly – zkreslení ve vnímání a v interpretacích) 3. Jádrová schémata jsou příčinou vytváření podmíněných pravidel, která je kompenzují 4. Jakmile je podmínečné pravidlo narušeno, rozjíždí se bludný kruh malé sebedůvěry – vliv na emoce, chování (špatně se cítím, špatně se chovám) 5. Změna – uvědomění si svých schémat a pravidel, jejich vyhodnocení, nastavení nových, vědomé naplňování Sebedůvěra Moje plusy + Moje mínusy = JÁ Přístup k životu – horizontální x vertikální (srovnej Adler 2021) Život tady a teď – MINULOST + BUDOUCNOST = NEZMĚNÍM Reálný pohled na sebe - PŘECENĚNÍ z hlediska roku, PODCENĚNÍ z hlediska deseti let Můj recept na úspěch Vzpomeňte si na jeden úspěch ve svém životě. Co jste k dosažení potřebovali? Díky jakým svým schopnostem, dovednostem, talentům… jste toho dosáhli? Co jste museli zvládnout? Co jste se díky tomu naučili? Čeho jste se museli vzdát? Co jste získali? Co bylo nejtěžší? Narodil ses jako originál,… …., neumírej jako kopie Děkuji za pozornost ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ, 3. SEMINÁŘ