Vnější motivace: Pobídky cukrem a bičem Nedávno mi na schůzku dorazil nový klient. Po chvíli rozhovoru začal popisovat, jak se několik posledních let cítí. Svěřil se mi, že jeho živo. postrádá smysl. Dokonce ho prý několikrát napadlo, že by ho sám dobrovolně ukončil. Zeptal jsem se jej, kolik času ve svém životě věnuje věcem, které doopravdy dělat chce, a naopak kolik těm, které dělat musí a které se od ně] očekávají. Z naší diskuse postupně vyplynulo, že jeho život je říze,! temer výhradně vnější motivací. , jaké máte pocity vy, když musíte dělat něco, v čem nevidtte žádny smysl? Jak se cítíte, pokud věnujete svůj čas věčen,, které dělat musíte, amz byste je dělat chtěli? , . , ., . Nedávné výzkumy ukázaly, že činnosti bez významu pro nas bývají obvykle velmi nepříjemné a demotivující. - Není divu, že je proto odkladáme a cítíme k nim nechuť. Ať už jde o to, učit se ve škole nazpamet nesmy d i , , i ' ,f „ nt-íri iiknlv u kterých vůbec netušíme, sinou básničku nebo vykonávat v prací ukoiv, u y Proč je máme dělat. . . Aby nás přesto někdo přiměl na těchto věcech pracovat, byly'vymyslený nástroje vnější motivace. Odměny a tresty, cukry a b.ce. D.ky tento vnějším stimulům nás okolí přiměje k činnostem, které bychom sam, od sebe nedělali. , „ „ ... .. Vnější motivace má však několik zásadních úskah. Protože člověk nedělá věci, které dělat chce, nevyplavuje se mu v mozku tolik dopaminu. Tato látka kromě naší spokojenost, také výrazně ovlivňuje naši kreativitu. 47 paměť a schopnost se učit.1-" Dalším úskalím je, že nešporo) rou vnější motivace vytváří, je sociálně nakažlivá a lidé ji přenas okolí.1-1 lrlictVÍ' Vnější motivace fungovala například na polích v dooe ^ #p na lodích, kde veslovali otroci, nebo v raných manufakturách. K t nostem totiž nebyla zapotřebí téměř žádná kreativita. Naopak drtivá ^ na úkolů, které řešíme dnes, kreativitu vyžaduje. Potřebujeme nad P my uvažovat, musíme často improvizovat a hledat netradiční řešeni- . Mnoho výzkumu potvrdilo, že použití vnější motivace zhoršuje naS kon v činnostech, které jsou byť jen trochu náročné na přemýšlení a k potřebují kreativní přístup.1 l| Lhostejno, zda k motivaci použijeme cultf' bič.1 11 Pokud totiž očekáváme odměnu a nedostaneme ji, působí to na Aa psychiku stejně jako trest. Pomyslný bič, který nad námi visí, nám často znechucuje to, co de' láme.1"1 Může jím být nesplacená hypotéka, která lidem nedovolí opus**1 nenáviděné zaměstnání. Mohou to být rodiče nutící své děti dělat předem vybraný koníček nebo studovat jimi zvolený obor. Může to být nadřízený v práci, který dává svým lidem řadu úkolů, aniž by jim vysvětlil jejich smysl. Znechucenost způsobená vnějšími stimuly naši prokrastinaci často jen prohlubuje. Jestliže si lidé na vnější motivaci navyknou, přestávají být schopni dělat věci sami od sebe. Když bič zmizí, nedokážou sami sebe motivovat. Studenti se například navyknou učit se kvůli známkám, a když pak po škole tento tlak 48 z™"-í Přestanou se díl bud°»cí iniciativaa n ' V2dětóvat. W . h Mém« klientovi Pak "** biče r m0tÍVaĽe v Mech potlačuje jej'* Sch°Pnost učit l°e ^<"a vnějáíC^^ou schopnj coko,.vP^ Ignáci. n°V««U a jeho celý živo, NespokojenoSt, '^vní dobrou ' °va zabitá kreativita vedly k života ' d«sahu biče tét° kan' rSnn0h° ^2^« 2£ í' «** vnéjlí motivace, a ■ Rad* tot'ž "abízejí »* nih a ^neho nebo i úp,ného úniku. & Vnitřnf mot- v^y^wohlo přivést do jiné do det«iřu. Bvfa ľ' t0 ^ ud-i 9t,°St Ir. d0^*^TL> í0 «*° L^'SiN*; ^ «**»•• a* val 'pdi za *>«>*° t Z bud°« Z Ty a **> «> - ÄcfrC- • S;Ä>5^ které tento cíli sice '11,11 stoj,, dob"é té na, ' Na°Pak vede k ne- °kainuJ' iPročjeirl0. ^ 1 stanovování cílů zapojujeme náš prefrontální kortexM^ Jedná se Cast m°zku, která nám umožňuje v noci snít a která v našich hlavách lid Prec*stavy věcí, které ještě neexistují. Prefrontální kortex nám m na rozdíl od jiných živočichů umožňuje přemýšlet nad naší budúcností. t29i C i . >0 bV yás udělalo spokojenými? Byl by to vysněný partner a dvě ľave děti? Byla by to dostudovaná škola nebo dvojnásob lépe placená Ce- Nebo snad nový dům s bazénem, měsíční dovolená či jiná vysněna věc? ^K)»TCJoř MOTIVACE C/U; A. PttFFfcOMTXUM KOCLTEX VYTVOÔÍ PČ.ED^TA\A) ft\)DOuď ^?oKoíeK»o^ri - cíu Stejně jako m prekonaní kortex dovede veYm* ^ 0 vu cí\e, dokáže také odhadovat pocit spokojenosti, je - ^ dosažení přinést. , ^ ( ý s\ připomínáme, opravdu tunfe J ^. v£ci motivatot. Na rozdíi od vnější motivace hdé motivovaný motwator. vna íumu uu v nejsi mouvace uuc ^^ji protože je dělat opravdu chtějí. Díky tomu na nich doká&° intenzivně jehkož je však jejich přítomný stav odlišný od toho v 7 ^ 5 ním toiik spokojeni. Protože jeM nemají auto, kvůh ^ ce vpřed, tak jim v životě státe něco chybí. Z tohoto důvodu P ne) se 4 ,is°v • kcVV •slC ^ nezažíval tak často výhody spojené s vyplavováním dop^nU spokojenost, kreativitu a schopnost efektivně se učit. ?W4 nebo pozden nch opravdu dosáhnou. V **W ^ wt)^ ^ nou. V takové chvíh se jim vyp rfcové dávka dopaminu a zažijí intenzivní druh radosti joy......Jenže potom přijde něco, s čím jejich prefrontálni kortex nepočta!. Kijde jev známý jako škole udě,ali těžkou zkoušku Zkuste si vybavit, íake to bylo, Kay/p^ n-t* cp Htili "cbo jste v práci dokončili obtížný projekt. Vzpomeňte j jak se cM *H jste /koupili nějakou vytouženou ^^^J^El středně poté? jak byla vaše emoce silná po dvou dnecn. a ) y P(> týdnu? Mx_nst že si člověk na dosažení Hédonická adaptace představuje hodin či maxi- jakéhokoliv cíle až nečekaně rychle ^!.f.fp™ emoce. Pokud «h* dnu již dosažený cíl nevytváří u už p0 lýdnu * - někdy koupili nový automobil, možné va P^0^ * £ )ste ho začali považovat téměř za samozřejmost. Vaše emoce ty lnech nesrovnatelně slabší než první den po koup, ^ 1 kdybychom dosáhli latěk nejvyssich, dostal NO olympijské zlato, po pár týdnech by tyto událost, na « Je-brněly téměř žádný dopad.- Pomalu by se o nas presovalo p si a my bychom upadali v zapomnění. Hédonická adaptace by nas opět hnala v, , M- V jednom výzkumu byla měřena spokojenost u lidkten vyhrab velkou částku vL. Souběžně s tím výzkumme £<™^g£ * lidé, kteří se zrovna ocitli na vozíčku. Stud.e ukázal ze přízně PO Půl roce hodnotily obě skupiny míru své spokojenost, srovnatelné. V V^AVL CLOVE*. ViK CÍL tLMCMLE JVW* lt> Ze naše kort kd jec sPoko - pozitivní emoce bude tak neceKai^ ^p, ex totiž nedokáže předpovědět hédonickou adaptaC '^^O^ ^Qf^ Těšíme-li se na nové auto, náš mozek si dokáže předsta ^v$&0^' nické * možná znovu dosáhnou. W opakuje «• Stanov, J d ^ ^ Sji dos . da,SÍ 3 ** * kolobeh se -o-1 Ce kt iky tf steJná centra v moí 8^ri!l0stem 'C Vede k tkaným ' hra^' Do.,, ° SteJné skupiny patří ú' c«ač Udě, kteří holdují adrenalinovým sportům, muse)í skavu ^0C šícb výšek a dělat extrémnější věci, aby zažívali stejně Vílte \/\dé závislí na pornograhi musí sledovat stále dosáhli stejnébo vzrušení. Stejně 0vých her nebo závise tak lidé é ^otito áCeněJŠÍ nahrávk^ aby °Vaní cíli musí dosaho- vat stále větších cílu. Tím se z nich stávají takzvaní cíloví fetácu Maji sice osáhla majetky, drahá auta i vysněná postavení, ale zažívají jen krátke kamzíky štěstí, často je přepadá deprese - mají všechno kromě dlouhodobé spokojenosti. <«. CtOVEK Sl STAklOVl' DALŠÍ A VETŠl' Cl'L. KOLO&EH se *Acue OPAKOVAT A ou se stAwe di-ovftt fetXkem. m^t.IVni dobrou zprávou této kapitoly bylo, že lze z dosahu biče vnější tern t' Ce UnÍknout- druhou je, že i k vnitřní motivaci cíli existuje al-výho l'Va ^ takzvai™ v^třní motivace cestou - způsob, který spojuje a / lntenzity motivace cíli, ale zároveň obchází hédonickou adaptaci t/Llje tak člověka spokojenějšího s jeho přítomností. Vn|Wn, moť ,ak<>u ■**» ted Ĺ , SP°^,enost Že ^'-5ľ míStn-H ° PrOW—. * m k tak vysoké *J To'»« neS 0 Pr4ce * IT: 4. OtO&kli' VtiE SE ME*AtlŠä\>3E k»A ci'le, Ale aArieäutlE *e uA ce*t\>. POPISUJE CIMK)0£TI, KTEttE fcY ČLOVEK CH TEL ve SVEh ŽIVOTE DĚLAT. dováni dli, délaji vřd pro cíle jaUo Pomocníkem, orientačním bodem, který nám dava 4e míříme správným směrem. . ,em ak, právé milní- Například dopsání této knihy pro mene ^ ^ Jem. Pokud vše dobře dopadne, budu vědét, žtyse letního, co mi zapadá do mé osobní v,*. *j£ ^ ^ naPMl knihu. Píšu proto, abych lidem pomohl lept y 3 Potenciál. .....■, „. .>., ,iikv ní d Oá^itou výhodou, kterou motivace cestou pnjjfcj* ^ okážeme být častěji šťastní v přítomnost.. Kc spoKOJ • % % ot> duO u^Ä -cín.le ^vW» ^TJfJt nechybí ladné cí\e, ani neaw , sobova! bič vnější motivac e neSativ™ emoce, které by nám --i- "«'-ivarrie stav ú *« nás ^ síV 'ak má být. Preľ ,které nam d<> vi* zapadá)!. * DélÄ ^nta 2° a,e "-.ustáváme stát na místě, Pf •ot°' Děláme-lí än'ľUVať;nim rektem i"-iT"T""*"* 51 «>däat chcem Ved0Ucí k o! kupŕedu- ,é to. Diky němu ľľj L""* pt™° spoteľ "aii děláme pře** * -noste* :mk.re«-nej5i aůtT S. VyP,aV«Íe - »*» více UKl 2lfct Tmo ««tVt. S každým .lepšením * ■ P"'-"'vni zpčtnoVazebná smyčka doW 3. DiVf KlEOO^AllTHLMO^TI VlfcE metoicmX*!' hčdouickX adaptace. OEUkOi CLOVEKV) MECH^fcí Cl'l-e, 3E ^POKOSEMEOŠl' V P£ÍTOKKJO£TI. • a "vod proč lidé motivovaní lldi dovést až k naprostému mistrovství- To je u > ^ dk ne_ ^ dosahují věcí, ke kterým by je ani sebevětší bič ai y d°Vedly- v i . umělců či podnikatelů ukáza- Studie neúspěšnějších sportovců, vědců, a ^ ^ ^ ^ la> ^ většina z nich měla něco společného. ^ ^ ^ y.díme vý_ Jlm Přinášely stav označovaný jako/íow. Flow pTiC , m činnost, *Vu a kde zároveň zapojujeme naše silné stran y a ^ ^ děláme, nás pohltí. Přestaneme vnímat tt* ^ dopa_ kter°u zažijeme pouze krátce při dosaženi cle, muze by min^ ve flow dlouhodobé. 61 SK n tet* » ^ovco^wo^t Zmíněné výzku t<*o, v £££ V C6Sté- v pro ^ V Žád"é- P-dmětu, cíli O £», mVld,meopravdoťv. ^o naplftován( nekončíd vi.,e , v S» O ^KTWVJE^Í Leví X ******* WMUll, CUOVEVC fc J výskdky, °braci kasičky způsob myšlení, který J s?Hve S""fa«." Realita je paradoxné *■» W^00***fobe Í Y Přichá-)' výsledky. )ak prohlásil A "splíne * «ícem fc úsp^ Pofcu(J m4te ríUÍ/> co <** kdnoho večer, *ák|a«« thu, Pakovaného v dávk» V ce,,tru B™a a vystoupil ven- v Chví S r" D°d-kÍ ^ ode mé „ab„u ala do jto*» * ^té, J«á, a k()y - ože její..d.. musd zar£gistroV^ S^apoW" D°^j Íredl jSem '^t do auta a vydal *aapsr V0^- Pak ise, ,S6m Ve" a vyfotografoval B***^ u^?:eÍetl Ve sP0 mno« ofi?1 kOMakt» vsunul vše za H*^ *t&*»£SS ^-tavn majitel V02U, který si f* do ve5h'rUr8 , J*"* distingovaný pán mi ídjj °>* Hd, J nemocniCp °P«vené. Jak jsem se do*** w u a dekoval mi za ni- 5* •i • ;.,vh nozitivních emocí. Zažil jsem jsem v tu chvíli zažíval jednu z nejsilnejsich pozitiv «aoci označovanou jako meaning- ^ ^ Prvni Cnnosti, které v našem živote děláme, lze ty, které děláme čistě pro sebe. Patrí sem J W »aše přežití, rozvoj nebo naplněni našich základní )« "bačovat jako fínnorti ego-1.0. Druhým typem )so «4 které neděláme pro sebe, ale které konáme£,^ bačovat jako ä„WSti ego-2.0. A právě ty dokáže ko z*ní emoci meaning představující vedle ,oy a flow trcti jenosti. F. POKUD člověk DEtX MeiOftBCKé EMOCÍ MEAMWt. . , Pr°í je dobré zapojit do osobní vize nesobecké prvky a činnost, ega-*<>í lidé zažívají nejsilnější pozitivní emoce, pokud dělají věci, které Í'né)aký "v^r smysl? z )akého důvodu se nám udem vyvinuly čas" u' které tento typ chování podporují? IP ,0' to W ' vte s\ 0, Pro názornost si predstavme nějakého V^1**'^. P* *d$ tf \ekula, buňka, může to být mravenec, slon nebo ^ , se &2 ^ tento jedinec má nejaký svůj pomyslný potenci , ^ $& síi .-t \třxrvA snaží dostat do chemické vazby, bua tento jedinec má nějaký svůj pomysmy povei *e vat. Mom se snaží dostat do chemické vazby, m a ^ ^ škodlivou bakterii, človék se snaží naplnit svoji os vitoU>ovKT Máme-li mnoho jedinců blízko sebe, dříve „*. m ulv/ao seoe, unvc ~ * vat * . ^ zvaný samoorganizace. 'Jedinci se začnou spontánně sp ) vat e*e společenství, díky kterému se jim daří jejicb potenciál nap 0 " $ néji. Samoorganizace totiž pomáhá vytvářet prostor pro ST?0 ^ zvanou skupinovou synergii. Celek se stává víc než jen p*oS™ jeho částí U + 1 = 3UV , ť0v^ * 4 Tím to ale nekončí. Samoorganizace se objevuje nejenom -dinců, ale také na úrovni skupin. 'Vy se opét dříve či později spo) * <^ společenství, které jim umožní lépe fundovat, k tak se deje pOSW ^ f a dále. Samoorganizace probíhá na všech úrovních od na^oSV* tV°ť' makrosvet. Momy se spojují v molekuly, molekuly v buňky, W 7 organismus, organismy vytvářejí společenství 2. Di'ky £AnooftCAkn*Aci £f OEDIMCJ £POt)|' DO £POLECEto*TVl' OIH ViHOÍIoí UAPtM>vAT 3E0ICH POTEMCML EFEKTIVMEOl. • núsobovala samoorganizace Během vývoje života na planetě Zemi P h jednobuněčných kl*ové zlomy. Stalo se tak napríklad u váleču koul J ,,„ Prv°ků, kteří přestali žít samostatně a začali vy ^ dokázaly výrazně r*mi byly veliké kQule složené ze stovek jedinců, ^ symbolem pře-ef*tivněji pohybovat, lépe fungovaly jako r°, . 1Ídé^Cov^^branu a efekti v„, 5íření Wy»*J Dal^^ÍS - jedinci pwyj, PreiitMedinc Uk^nýsk ' '* etická informace se * K C,>*« mevHrVý S^ jako me« ^ ' °Ui Jejich společenství.1111 Představme si dva kmeny pravěkých lidi lovící mamuta. ^n-kup.n ^upracuje, rozdělí si úlohy, navzájem se chrání a po íe 'ozděli o kořist. Druhý kmen je však skupinou ^M^Tlpo-H. - v souboji s mamute* nastaví krk někdo jiny, kud skupina přesto uspěje, navzájem se poperou o co největš. kus masa. Která skupina má větší šanci, že přežije? 1994 Vědní disciplína označovaná jako team h^™^ dokazu. "dělena Nobelova cena za ekonomii, z mat em ckeho t | ^ * * se jedincům vyplatí spolupracovat a <^^£Ä Skupina *ování jim pak přináší více, než kdyby se choval, ušte obe y ^jící více spolupracujících jedinců má tedy větší šanc. na p.ez.t.. V4. Bl'Kf SKVlPIWOvétiv VrfcŠllV ní větší' ( iMiU KlA pfeílTÍ 4KVWWA MCU'DMl'c/ * VÍCE iPOtUVOACUÍÍa'ch 3EDIWCV. "lean; 1 cl<>m ,v"i ti*, Se má^ P°c't Žízní • I nbl 7 Mno« 5P°dp04 *°*4 ToT d°bjlé vyvinul, i «** »» QeříJ r" kíer 3S eirá emoce meaning. ľa je jedním z nejsilnějších hnacích mo-SpUstil rev^f°S0UVaJ lidstv° v naší historii dále - dokázal svrhnout diktátory, SPole * neb° nastartoval další změny, které přeměnily celý svět. ^° Celém n^ Sm^Sl a ílm vytvářenou sdílenou emoci meaning zažívají lidé SP°lečně f V ^' Pracui1 s 11' snad všechna světová náboženství, prožívají ji teranů y , n ľ pŕi sportovních zápasech nebo ji dokumentují zážitky ve-- válek ^^^anců 6 S Uf>lnovou vi/1 tyta také klíčem k vysokému nasazení za-VlZe> kteroi,Ve Vetsině inspirativních firem, které jsem navštívil. Skupinová Smv |V^°V0 N()rdisk inspirovali zaměstnance k dělání práce pro její ^Sí,u skn ^ VC Své Přednašce „jak velcí vůdci inspirují k akci" popisu-^Moi^ prfc0^ Vlze ledovně: „Najmete-li někoho jen proto, že umí dělat Veřítomu U(*ePrac°vat jen pro vaše peníze. Ale pokud najmete lidi, kteří věříte vy, budou pro vás pracovat s nasazením krve, potu a slz.' ****** ^ ttt hTÍ^ HAOf Jaká Je ted Cllceme-li ta neivhodněÍší motivace? ncenie ] i "^jwnoanejsi motivace.' vhodný dri °*OVat s Prokrastinací a zároveň být spokojení, je dobré zvolit lTlotivaCe jy v tlvace- naznačují výzkumy, neměla by to být ani vnější n<^í moti ,Ceni' ani vrutrm motivace cíli. Jak se ukazuje, k té nejefektiv-sP°uští VeC^e ^stranění bičů a cílů a vytvoření osobní vize, která W^.motivaci cestou. k°u složku nebvIa tak silným motivátorem, kdyby měla pouze sóbec-^ěinnoslj e^a~1,0- Právě činnosti přinášející evoluční dobro - nesobec-ern°cí vůbe ^ 2°' ^°^žou uvolnit emoci meaning, jednu z nejsilnějéích ^íky takt rn°tivači ' ° nastavené motivaci budeme neustále hnáni vpřed silným Žažívat n ma^neten"»> ale zároveň budeme díky emocím ílow a meaning ^Itoittnosť ° P<)/Ítivnicn P°citů a budeme dlouhodobě spokojení v naší ^°kud ^ůie ^ °bIcIopíme ,iclmi> kteří mají podobnou vizi, jako máme Vace, kte t !Se S nimi *PO)it a vytvořit společenství. Skupinová moti- Jak 0s ,dlky tomu vznikne, pak efekt naší osobní vize ještě zesílí. ^St fctoit i VIZÍ vytv°rit? Pokud zatím netušíte, nebojte se, následující PItoJy vám s tím pomůže. N, .,Vás ■ ''Oj. _ V^e oíl Vai*i pozdější W efé Ha °'ť házejí. iní toho co se vám již ve va-% Seznam osobních úspěchů slouží k sepsán fem živote podařilo a za co jste na sebe hrdi. ^ ye svém * analýza motivujících činností mapuje, J*k vytvářejících silnou '^votě dělat. Tyto činnosti rozděluje do ctyi O motivaci. í stavební kámen budou- • Beta-verze osobní vize pomáhá nalézt zakladu ■ nejduležitéjším, ale cí anální vize. jelikož je začátek vytvořeni Viz ^ ^ proces ta^é nejčastěji prokrastinovaným krokem, po ^dání zjednodušit a tím jej skutečně odstarto . • • dklady vypracujte. Jejich Na)děte si jedno volné odpoledne a v klidu si p ^ ^ svůj čas. ^drobný popis naleznete dále v knize. Prace na dopracujete, achejte. Uvalíte, že se postupně k finálni podob A. AMAlý*A 3. AMAťfeA HOTIVXlOl'ďCH ST. í-1-1-1" Z. ^E^UAli P,ň<>ván/ v!ríí',ky bv mělv i • "'a"lé "esef ctností. K čem" r bvc"om í tofi* 4* 'i Sn°St-". které budeme k ~ Kdvsi !T°St a frustrace n0i". a pfesto Pofcud v nějaké činnou ro naplňování vize důležitá- - c stránky jsou nepřítelem flov nemáme dostatečné dovedu r dáVat Pozor- P°kud v nějaké či Phchá2Í úzkost a frustrace * Phst° je Pro naplňování vize dů Kdysi měla našespoW Pletně celé účetnictví za trľľkv íf*"^ * Předlo ztratit ko*' celare zastavěné nekonečny^í V'pomínám si, jak jsem vešel do jeho k**" St°hv 'lah«dně poházených papírů. M**» Z angličtiny S - ^, ^aknesses, O = 0pp< v 1 ^ - °Pportunities, T = 'Ihreats. L 1- - ■ * FLOIV Že pečlivost, která je u něho naprosto d^£^*» jCdnou z potřebných silných P-.s«aUomuniWay ^ o Pr.b.ižně pětj J J. Q jist0 <£ člověk dy neb0 a vrati, nám ho. Nemyslím si, » * -had své schopnosti. Mé t t ^ D"dl* ^ jen, že naprosto ^ vyberu svého Povo,ání ^ ? utvrdila v tom, že by člověk *J ti5 ranky' ' 3 3Vné °S0bnl ™ ^ova. své silní K<)llk času věno™ ... ačie Kolik x v « KiaA Vek mě/ vén ec,)ena „ -v°Ji s/abýc. °S"h-- viZcbby;,i- ***** svľs,ľ "apříWad "-vídal po** - y n«<" »..... S,,ne sfá„ky a jen ™ l ^ P." ľ "aáe ««né ľ°StÍ' Cľ' VýZVU a uk-»va( .směr. ¥ ';yĽh vä»> tato í n0 Phléai "« budeme potř* ,;:rbl,í Ä^o Í' *****S V ** činnostech sice * ■ -y,t' Pří'ežit„J dfyre- iako ľ d°^nos(i '<<> M důvod, M druhi;,_ , 'v'cenež(yiíferíimr "'■ Wi tvorbě vize ;'e pa,í ové*vV,e v* os o0\#e ^ " a; oso WcW* dveře. íedtvou * ara\Ý7.o« a \sWt«e- Pomáhá bojoval s ro *AWk potena&u vybrat jen že o'/ cb co *e všech POÍU,. POTHMOXtX) PAK vede K 3eho c\vv Hecbáváme Av sv více uv^VXe^ 1 ta&u méné spo^etu s ce^ ^ ^ ^Wap\v\oval. , _ \ca7-^ ^--- m. l^Vt-KA V**-*- — " \Y\0 ^xrve se trásXo UxAocVe^ W\ ^Vo po&sfcafcxve. otevřených zadních v" isme si vyi nás a.. den zvažovali, zda se přestěhovat opakovaně by nám to bralo trvalé rozhodnutí, " isme vy že je v 10v.o^- , 0. co v deni zamyslet nad klackľľ CObV Plence. Je užitečné se ?' Často také zjistíme, -e y; klere nám mohou okolnosti házet pod «<*' nám pomůže zmenšit J ~° Žádné významné hrozby nejsou, * vetší jistoty. °bavy. odstráni, strach z budoucnosti a dodat p"* '^kud si nebudete u „ a - k ní kdykoli v budoucnu SWOT ^ JW. ^ M«*J smyšlení se nad j Hlavnfa, smyslemX nalýzy je, že p°« nální osobní vize. Ctyrm' *lastrni významně pomáhá při tvorbě fr Seinám osobních ^ebflypap^Wchů doykudaiiTeneJte Si ^0^^ Stránku důležité životní S3Í h rbUdete mí< nt n m r *"* nimž *> »a sebe hrdí. "a pír I01-. Jděte nľ;;e dVaCet' °P* to chce čas. Dejte si «J VS:^é * na sebe hrdí. fcvXL*** * k t 3 né^PřW °Pét 10 <*« čas. Dejte si * v Ä'* m * W fém J -"é m/sto> ° 37 W***^ 2,1tyt° V^sľPeChy vůbec popr- USpěchň nám E£° Práci na " ^ "a „eni*dokonce přinesl seznal Podívame. * ^ P^^íľ* vizi ^ nadšení a zvýšená sebe- X °'at PoZitiVnř Ľ dŮ'ežitá- Seznam osobních m°CJ Pokaždé, když se do něj Analýza motivujících - ^ věci si přejete J** c'nností Jaké věci si DřejeteTS* ČÍnnostf vé jíst? (aké véci toužíte dlľ Chccte sc vzdělávat, cvičit, ^' chcete dělat pro budován, T *0> abv P° vás M světě něco zůstalo? dělat v rámci ega-2.o? hu s "státními lidmi? jaké činnosti mů**1 Analýza motivujících •■ ní do vaší osobní vize P°«lůže odhalit aktivity, jejichž zap0je' P«> Přehlednost rozděleny ^ Vllit™* motivaci. Tyto činnosti)^ • Ci«nosti přiná- ^do následujících čtyř skupin: «™l dovedností, spor ^ " Se™ I* zahrnout například vzdělává"'' Činnost, vytvarejícP, J^vý životni činek na světě 7.1W—- :. °akaz - r^i- . j-nu (sáze, s- UStane- Může k^ - Odk'y'neho ^^vní odpoc..... - hodno'?* a • S^* « Po nás H** *ch dět, X Do «to skupíš n«*o mv",Vyt,VářeJía' °dkílz ' Cinnosti „ y ""ůžeme „ Z,nkovf (předávání \W 'ečenskJ^^iíc,. naP"Uad zařadit výchovu na- ^We^^^s^vztahy ^ Pracr'° *&*' 0s'«ními °* * 'vorem sp- ř a'e P inf - t° U „ e'"' dále Z °k»'í. M, neSobecké ň *a,ÍL° ''"""stí Z Se^dnat 0nnn.°sti' <*ré neděláme pr" hlub >ícl fun " "eC°" co Pomáhá ostatní ,V^«m. í)°Vaní Věčnosti a celková fit tak, že nale/Aieme skupiny akxi-'""n uvedené oblasti. Napří-zvoj literárních v, 1™ do sebe a ^ ^ ^ ^opadajících do sebe » ^ psaní této knihy mi zapadá do «~- Jedností a zároveň je myškovým o «6*^*** -tkání, a jak věřím, pon^e svy^ , ^ ^ byste se plnění následující tabulky vas c&V # Ke každé oblasti a?-«e na)ít ^ at. ví ^ pro vytvořeni v, dné podoby osobni Pr^c značované jako beta-verze. Během í vixj pr ikládají a prokrastinují začátek >to beta-verzt álně zjednodušuje první W-ok čemuž se výrazně zvyšuje šance, že člove ' také dokončí. ^izky máte svoji prv ä\\£V\ ve svém životě vénoV« ^a-Merze osobni *%xe■ sledním pomocným tvas ) o'/ k }e sestaveni )ep ^ praxe se řem^ *v :. v.,ké ^oVL . > nw^rení osobní W/,e, dW \ a^iC&V™ • VlZl začne pracovat a v budoucn- , m b *ud * vám povede odpovědět na následujíc -rzi vize hotovou. ^Vty mě\a hná\m ^ )&\ * ^nQm\e,\eVonecn^V0^ ř„ * staNcŠx nebo ponv.e ^ na , provoz) Ve^ aU7jC **** OE^OKjUtlEl ^HtfJS?1* ^ovAt CA4 *včho ?IVOTAt oAké *t a * Q°s't s ľľ - v *^ŕ že vize bude na pravidelně prol v toni> JWfeftn^íOfc, , 6 Pr«faoí„;J ;Spí,ř * f/m, že máme S** 'Sfal0*** í*^OOVého<'neT"!''WÍ'«'«onapadá ""''»-•■ ^f"sw. *°Vat ..- -'9'Sen.,.;,,- .. . . ...j na "lliže „., . ""• ze v nou sft**' 6 M^c° taí° knihíl obsahu £*« CS;* «í;»ec;;:^ **** dňVft v MftJ** "osaW0 Z,v<*< /e défet...'. Z* sřavU tfow, který ve* 'ejí naplfl0v^ , S 1 e8a~2.0 - Je-li vize zaměřena, pouze sobecky, nedokáže 0 důvod * V^V°^vat em()ci meaning - pocit životního smyslu. Z to-Vycházející U JC Vhodné do vize zahrnout vedle činností ega-1.0 i činnosti 'a 1esla> pops!j - ^ °" ^dyŽ SV0^ vizi P0P^s«val například vynálezce Niko-^e ^Hťfe Sd ^l*3^01"^' co;seřw učinil, jsem učinil pro lidstvo, pro svět, QUtnéníbudtéenÍ chudých skrze bohaté, kde produkty intelektu, vědy VyVaženost °U Sl°Uéit sP°lečnosti pro zlepšení a zkrásnění života." ^Žená * měUPr°P^enOSt součástí ~ Osobní vize by také měla být vy-Mikož4 ^ Zanrnovat jak náš pracovní, tak i osobní či rodinný určit p^J Clc)vék nemůže všemu věnovat na sto procent, je po-v^e je vhodn°rity a P°měr času věnovaného jednotlivým součástem. ktyjejí e> 0S0Dní vize byla také koherentní. To znamená, že ^ žůstat , d° SCbe ZaPadaJí a )sou v «>uladu. Ve vizi by tak ne-• ^dné části vix ^ásadní rozP°ry, které by znamenaly, že naplňování n °Plnéní vÍ2XeeunernOŽní naplňování části jiné. vi*i při 6 tvítky - Kotvítka jsou fyzické předměty, které nám |Vomládí Sám °flínají'Já osobně mám například prsten, který jsem si 3 g0 ve své yj °Val" Prsten ma speciální tvar, který používám i jako ^°Vna u sebe'* ^ kdyŽ SÍ ^ chci PřiPomenout a nemam PaPír st °''ku sPojitt-°U)Čím prstenem několikrát dokola. Rituál pomáhá sPe r°dinný§Me/VOvlenou věc s myšlenkami vize. Kotvítkem se může eC,flcký sy^k CI zdědčné hodinky, obraz, tapeta počítače, nějaký ol> oblíbená píseň nebo speciální vyzvánění budíku. 10 lak vizi dostat do praxe každodenního života? Můžete si odP°V na následující otázky. 0t. Tvorba a vylepšování vize muie být procesem téměř na C<#1 ^ 1 když se vám vaše vize bude zdát dokonalá, mohou v budoucnu pr')1 unpulzy k jejímu dalšímu zdokonalení 4 bot Vytvoření osobní vize je prvním a základním krokem pro 6l&* U s prokrasttnací. Nejčastějším problémem tohoto nástroje je odkl^"" tvorby. Neprokrastinujte boj proti prokrastinaci. > Naplánujte si tedy ideálně jedno celé volné odpoledne na e pomocných metod a na tvorbu první verze vaší osobní vize. ľe ne ľeTľ ^é si k l~ účelu můžete vytí**** leznete „ na adrese: www.konec-prokrastinace.cz/osobni-vize. *llt ^DELAt PR© to, AWVTE H*l PouiivAu KAiOv' e?5*VAut VEt)0*» K TOM«, AfcViTE VA« VIII POAHDEUffi v.c* SHrnUtí kaP«o-y: Motivace d^hy mmivrCeavľ|m°tÍVaCe' "'m méllě Patinujeme. Ne způsobí stejné na naši spokojenost. ^ vně>ší motivace vytváří ,i , , . ■ které de'at nechce VýsleH k' kvůli kterému člověk děli vé«. Kte v«ného dopaminu