Adobe Systems Metodologie závěrečné práce I (cíle a průběh předmětu metodologie) Ondřej Hora Markéta Horáková Adobe Systems Organizace kurzu Přednášky, konzultace: 1. setkání: jaký je proces psaní DP a jak se stanoví cíle. 2. setkání: jak psát diplomovou práci. 3. setkání (volitelné): individuální konzultace s garantem (4.-8.11.2024). + Individuální konzultace s vedoucími práce. Adobe Systems Význam tohoto předmětu • Vědět, jak psát diplomovou práci ̶ • Znát očekávání o procesu a výsledku. ̶ • Znát časový plán a časové milníky. ̶ • Mít vedoucího diplomové práce. ̶ • Stanovit cíle diplomové práce. ̶ • Mít zadání diplomové práce. • A začít psát… ̶ Adobe Systems Předměty diplomové práce Předměty spojené s psaním diplomové práce: • Metodologie: stanovení cílů práce, základní vhled do problému, určení zadání diplomové práce • Konceptualizace: zpracování teoretické a metodologické části diplomové práce • Diplomový seminář: dokončení diplomové práce (formální náležitosti) • Předměty praxe: zejména mgr., ale možné i v rámci bc. studia, využití pro provedení výzkumu Adobe Systems Předměty diplomové práce Uzavření studia Klid na dipl. práci Adobe Systems Jak postupovat při tvorbě závěrečné práce • Současný zápis předmětů je riziko (nedoporučujeme) • • Pozor na předčasný zápis předmětů (např. Diplomový seminář) • Nepřeskakovat žádné fáze • Předjímat kroky, plánovat (projekt, cíle, sběr dat) • • Aktivní přístup ke spolupráci • • Odhad časových možností svých i vedoucího (vnitřní termíny předmětů) • • Vnímat klíčovou roli vedoucího + učitel předmětu. • • • ̶ Adobe Systems Obsah předmětu a požadavky na ukončení • účast na přednáškách a seminářích (vhled do očekávání) • nalezení vedoucího diplomové práce • úvodní ústní konzultace • usazení záměru závěrečné práce • vyplnění záměru projektu pro cíle práce • ústní či písemná konzultace cílů práce s vedoucím • schválení cílů, zápočet z předmětu dává vedoucí práce • zadání práce do IS • případné problémy řešit s vyučujícími předmětu Adobe Systems Nalezení vedoucího závěrečné práce • Kdo muže být vedoucím závěrečné práce? • • Volba tématu z navržených témat (sekce Rozpisy v rámci předmětu Metodologie, zde témata všech vyučujících, přihlásit se k tématu, vyučující buď téma schválí nebo zamítne – nutno osobně konzultovat s vyučujícím) • ̶Kdy mohu navrhnout vlastní téma závěrečné práce? • •Neotálet s volbou vedoucího • •Zápis názvu práce (zpřesněného tématu práce) a jména dohodnutého vedoucího do sdílené tabulky • •Co když nemohu najít vedoucího ZP? Adobe Systems Navržená témata závěrečných prací Metodologie závěrečné práce: Rozpisy témat – Témata bakalářských/magisterských prací – jednotlivá témata jednotlivých vyučujících • •Bakaláři https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?balik=520997;obdobi=9723;fakulta=1423;kod=VPLb1280;predmet=1638 344 •Magistři • https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?balik=522085;obdobi=9723;fakulta=1423;kod=VPLn4598;predmet=1638 361 • • • • Adobe Systems Téma a vedoucí práce • podívat se do předmětu Metodologie, do rozpisů témat závěrečných prací a vybrat téma, které mě zajímá • • zapsat se k tématu (obvykle 1 téma = 1 student) • •počkat na reakci vyučujícího, který téma nabídl/vede • •pokud potvrdí moji volbu, osobně ho kontaktuji (mailem, telefonicky, návštěvou) a upřesňuji téma • •pokud zamítne moji volbu, pokračuji od bodu 1 (jiné téma, jiný vyučující) • •po osobní domluvě s vedoucím práce zanesu jméno vedoucího do sdílené tabulky v předmětu Metodologie • •pracuji na záměru DP dle zadání (ve spolupráci s vedoucím práce) • •po odevzdání finální verze záměru DP vloží vedoucí práce moje téma do Isu včetně stručného zadání práce (vychází z mnou zpracovaného záměru DP) • • • • Adobe Systems Termíny pro jednotlivé úkoly - - - - - - - - Úkol Termín Nalezení vedoucího diplomové práce (Úvodní konzultace) 1. 11. 2024 Zapsání tématu a vedoucího do tabulky 10. 11. 2024 Odevzdání první verze projektu 22. 11. 2024 Př. druhé verze projektu 22. 12. 2024 Př. třetí verze projektu 14. 2. 2025 Zavedení názvu a zadání práce do IS 14. 2. 2025 Adobe Systems Proces spolupráce s vedoucím ZP Jak má vedoucí práce poskytovat zpětnou vazbu v průběhu psaní práce? • Podrobně jako příloha 1 sylabu předmětu • Způsoby spolupráce (individuální). • Způsoby komunikace s vedoucím. • Konzultace literatury. • Vedoucí čte každou část textu pouze jednou (zpětná vazba + dotazy) • Jak uděluje vedoucí hodnocení v předmětech? •Co dělat, když vedoucí práce nereaguje? Adobe Systems Odkaz na sdílený disk pro zápis tématu a vedoucího ZP • https://ucnmuni-my.sharepoint.com/:x:/g/personal/65285_muni_cz/EeYpRs9BSYdAu5TX33u773MBJVc4GzEwecnt sxOK6Q-uwg?e=du5eu9 • •Student uvede své UČO, jméno a jméno domluveného vedoucího práce. • • • Adobe Systems Záměr projektu pro stanovení cílů diplomové práce Student zpracovává cíle práce do záměru projektu v textovém editoru. Celkově cca 2-5 stran (500–1250 slov). Obsahuje tři části: A)téma a problém, B)současný stav poznání C)cíle práce (hlavní výzkumná otázka) • obsahově vhodně naplnit jednotlivé části, • v přiměřeném rozsahu, • respektovat návodné body. Stále jeden dokument (může být dopracováván). Adobe Systems Záměr projektu (část 1): problém Rozsah: minimálně 200 slov. •Student definuje téma, popíše a vysvětlí sociální či organizační problém (nebo výzkumný problém). (vztah mezi sociálním problémem a výzkumným problémem). •Zdůvodní jeho význam, relevanci a legitimitu. Např. závažnost, důsledky, rozsah, naléhavost, užitečnost, nutnost poznání. •Definuje oblast a perspektivu řešení. Adobe Systems Záměr projektu (část 2): současný stav poznání Rozsah: minimálně 200 slov. •Naznačí teoretická východiska pro poznání problému. •Provede krátkou diskuzi vzhledem ke stavu poznání (co se o tom ví). •Může zahrnovat rovinu opatření. •Může uvést osobní stanovisko nebo pozici vzhledem k problému. •Pokud je to možné stanovit, uvede, čeho by bylo vhodné dosáhnout. •Uvede, jaké typy poznatků by mohlo být prospěšné získat. •Vedoucí práce může žádat doplnění oborové relevance. Adobe Systems Záměr projektu (část 3): cíle Rozsah: minimálně 100 slov. •Uvede poznávací cíl (hlavní výzkumnou otázku). •Napíše minimálně jeden odstavec, ve kterém vysvětlí význam výsledné podoby poznávacího cíle (co je smyslem navržené výzkumné otázky a jaký bude přínos/přidaná hodnota vytvořené práce). Vedoucí práce posoudí srozumitelnost cíle. •Naznačí, jak by chtěl provést výzkum. (design a metody). Vedoucí práce posoudí proveditelnost výzkumu. Pozor: objednávka vs. zadání cílů ZP Adobe Systems Zadání ZP do IS •Je nezbytné •Vedoucí vychází z textu záměru práce • •Název práce (český, anglický) • •Co bude podstatou výzkumu + náznak postupu, metody • •Musí uvést cíl práce • •Základní literatura • •Student je vyrozuměn • •Student potvrzuje, že rozumí a souhlasí. Adobe Systems Příklad 1 •Téma: Uplatnění lidí s nízkou kvalifikací na trhu práce • •Problém: Lidé s nejvýše základním vzděláním jsou častěji nezaměstnaní nebo ekonomicky neaktivní (data), heterogenní skupina (kombi znevýhodnění), působí spíše na sekundárním trhu práce, rovněž do opatření APZ se dostávají sporadicky (motivace) • •Poznání: 4 složky konceptu zaměstnatelnosti – problémy v oblasti HC, SC, adaptability, kariérové identity a aktuální situace na TP (popsat, doložit daty) • •Poznávací cíl (HVO): Jaká je zaměstnatelnost osob s nízkou kvalifikací na vybraném lokálním trhu práce? Adobe Systems Příklad 2 •Téma: Nábor a udržení dobrovolníků v organizacích poskytujících sociální služby různým skupinám klientů • •Problém: vysoká poptávka po sociálních službách pro různé cílové skupiny klientů a současně omezené personální kapacity poskytovatelů (náročné pracovní podmínky) – řešení pomocí dobrovolnictví • •Poznání: koncept dobrovolnictví – heterogenní skupina s odlišnou motivací a kapacitami, rovněž management dobrovolníků (jejich nábor a personální práce s nimi) se v organizacích liší (personální strategie v neziskovém sek.) • •Poznávací cíl (HVO): Jaké personální strategie využívají vybrané neziskové organizace poskytující různé typy sociálních služeb ve vybraném městě ČR vůči dobrovolnictví a dobrovolníkům? Adobe Systems Příklad 3 •Téma: Opatření work-life balance ve vybrané organizaci veřejné správy • •Problém: možnost sladit pracovní a rodinné povinnosti patří k často diskutovaným, organizace (jak soukromé, tak veřejné) mají obvykle nastavena některá opatření pro WLB, otázkou však je, nakolik odpovídají potřebám zaměstnanců-rodičů • •Poznání: koncept WLB, význam genderu v placené (TP) a neplacené (péče o děti) práci, sendvičová generace, nabídka opatření WLB u zaměstnavatelů, potřeby rodičů, specifika veřejného sektoru jako zaměstnavatele • •Poznávací cíl (HVO): Jak zaměstnanci ve vybrané organizaci veřejné správy hodnotí opatření na podporu sladění práce a rodiny v této organizaci ve vazbě na potřeby zaměstnanců s pečovatelskými závazky? Adobe Systems zápatí prezentace 22 Ukázka výsledku (obhájená diplomová práce) Kde hledat závěrečné práce: https://is.muni.cz/thesis/ Bakalářská práce: Závěrečná práce: Vojtěch Indra: Spolupráce, participace a inovace: předpoklady a bariéry pro co-creation ve veřejné správě (muni.cz) Magisterská práce: Závěrečná práce: Bc. Lucie Nováková: Vliv vnějších aktérů na společenskou odpovědnost firmy v sociálním pilíři (muni.cz)