Etika a normativní teorie médií

Alternativní média

V této hodině se podíváme na alternatnivní média (AM), která zaujímají různá postavení vůči médiím mainstreamu. Na tato různá postavení se zaměřímě.

Rámcová osnova

  • KW AM
  • Jak fungují AM?
  • Problematika názvosloví AM
  • Radikální a liberální přístup AM
  • Aktivita: modelové situace
  • Pauza
  • Case study: skautský časopis Roverský kmen


Povinná četba

Blogový příspěvek THE STATE OF COMMUNITY MEDIA IN THE CZECH REPUBLIC od Karolíny Šimkové:



Doplňující zdroje

Vzhůru do studia AM:

  • Atton, C. (2002). Alternative media. SAGE Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781446220153
  • Harcup, T. (2012). Alternative Journalism, Alternative Voices (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203077214
  • Gergely Gosztonyi. (2010). Past, Present, and Future of the Hungarian Community Radio Movement. In Understanding community media (s. 297–307). SAGE Publications, Inc.
    • Case study o komunitních rádiích v Maďarsku
  • Schwarzenegger, C. (2023). Understanding the Users of Alternative News Media—Media Epistemologies, News Consumption, and Media Practices. Digital Journalism11(5), 853–871. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.2000454


Přehledová kniha komunitních médií:

Knihu jsem nenašel online, je dostupná fyzicky v knihovně FSS.

Škripcová, L., & Mistrík, M. (2021). Komunitné médiá (1.). Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave.


Kdo se AM věnuje:

Výzkumníci a výzkumnice např. N. Carpentier, Ch. Atton, C. Rodriguez.