Přednáška č. 4 Aristotelovo pojetí spravedlnosti Aristotelés (384-322 př.n.l.), žák Platóna, Systematik, 4 příčiny- látka, forma, pohyb, účel- teleologický pohyb Socha- žula je látka, která byla zpracovaná na základě ideje- formy, spojení formy a látky vedlo ke změně žuly na umělecký kus- sochy, to byl účel celého pohybu, proměna žuly v sochu; Etika Nikomachova- 5. kniha O spravedlnosti Kritika Platonova pojetí dobrého života Pro Aristotela je dobrý život není přirozenou daností ale schopností učinit to cílem našeho jednání; - je to schopnost, kterou si každý z nás musí v sobě vypěstovat- to je přirozené; - konat dobro je pak vlastností, kterou každý získává z uváženého rozhodnutí Aristotelův pojem spravedlnosti: Jako první se pokouší vymezit pojem spravedlnost; Aristoteles vymezuje pole, kterého se spravedlnost dotýká; 1. Předmětem Aristotelových úvah o spravedlnosti je lidské jednání: "Co se týče spravedlnosti a nespravedlnosti, musíme uvažovat o tom, jakých jednání se týká, jakou středností je spravedlnost a čeho středem je právo." - jakého jednání se týká - čeho je středem - kdy je středem právo 2. Spravedlivé jednání je projevem nejvyšší ctnosti člověka- Spravedlnost je ctnost, tudíž dokonalá schopnost, která se projevuje ve vztahu k druhému, je to sociální ctnost 3. Její základní vlastností je nalézt vhodný střed, který je nutné správně vystihnout - Spravedlnost - střed a střed představuje rovnost Rovnost garantuje zákon Tzn. spravedlivé -zákonné rovné Nespravedlnost pak představuje krajnost; - nespravedlivé jednání je synonymem nezákonného, nerovného jednání 4. Aristoteles nás upozorňuje na různé představy o spravedlnosti A) spravedlnost jako poslušnost k míře zákonů se nazývá celá (obecná) spravedlnost: obecná spravedlnost, tzn. jako taková: i) předpokládá chování podle základních ctností; ii) zakazuje špatné jednání iii) předpokládá udržovat tuto zdatnost pro blaho obce b) Spravedlnost jako rovnost, která se projevuje v různých formám jednání: částečná spravedlnost (Při výkladu částečné spravedlnosti používá Aristoteles matematické výrazy např. měření pro zisk (ztrátu), stanovení středu (náprava) mezi ztrátou a ziskem, úměra) Na základě toho, zda používá: i) aritmetickou úměru tak mluví o výměnné spravedlnosti ii) geometrickou úměru tak mluví o rozdělovací (distributivní) spravedlnosti 5. Co je spravedlnost a spravedlivé se nalezne spíše "negativním" způsobem; kdy zakoušíme bezpráví. Porušení rovnosti nastává: a) když je narušen vztah mezi něčím nebo vzhledem k někomu; (tzn. mezi polis a občanem) - v této souvislosti pak nalezení úměrnosti charakterizuje distributivní spravedlnost; jejím kritériem je "každému, co jeho jest" b) když nastává nějaká ztráta, újma; pro její narovnání je nutné stanovení středu, co je úkolem soudce; on určuje střed a stanovuje rovnost - jde o spravedlnost vyrovnávající, nebo opravná (Aristoteles soudil, že "opravná spravedlnost" nekopíruje povahu újmy,(křivdy), ale "vyžaduje, aby viník trpěl víc, než způsobil".) 6. Opravná spravedlnost vede k uplatnění zákona jako stanovitele středu; Střed, rovnováha zde není stanovena přirozenou povahou věcí ale zákonem; Aristoteles tak ukazuje, že existují různé druhy práva, které se liší jako povahou činností: - hospodářské- nebo obchodní, a občanské tak uplatněním zákona: v tomto ohledu mluví o přirozeném zákonu (FYSIKON) a "smluvním" stanoveném zákonu (NOMIKON) - Principy přirozeného práva mají vždy stejnou platnost, jsou neměnné, vyjadřují pravou (přirozenou) uspořádanost věcí atd. - Stanovené zákony vycházejí ze zkušenosti, která by neměla odporovat přirozeným zákonům, tyto zákony však proto nejsou dokonalé a tak Aristoteles mluví také o slušnosti (EPIKIA) jako formě práva, která pomáhá opravovat zákon 7. právem je pro Aristotela také slušnost jako vhodnost, přiměřenost, která má opravit zákonné právo Jaké je zdůvodnění pro EPIKIA? - zákony jsou obecné a nevyjadřují v úplnosti skutečnosti v polis - všechno nemůže být popsáno - možné popisy jsou nevyčerpatelné - v zákonech jsou mezery (odvozování a uplatnění na konkrétní případy je problematické) EPIKIA je tedy možností vložit "něco" do mezer: a) v duchu zákona a zákonodárce b) přihlédnutí k liteře zákona (výklad) Aristoteles svým pojetím spravedlnosti ukazuje, že a) řád je neredukovatelný na zákon v smyslu právního zákona; řád je zde to, co zákon umožňuje a dává mu smysl b) teoreticky není možná úplná aplikace zákona na každý případ c) konkrétní případy nejsou vždy převoditelné na "vzor" (zákon) d) neznáme všechna "pravidla" řídící naše myšlení a jednání Shrnutí: Starověké právní myšlení charakterizuje: a) představa přirozeného řádu, který není nějakým slepým řádem, ale je to řád, o jehož "rozumnosti" a "správnosti" se dovídáme prostřednictvím zákonů: přirozených a stanovených b) přirozený zákon již nereguluje jen přírodu, ale také polis, která je stále součásti přírody c) kromě přirozených zákonů, které jsou věčné, neměnitelné se zde mluví i o stanovených zákonech, které vycházejí a doplňují přirozené zákony; d) Pro Platóna a Aristotela je spravedlnost a právo veřejnou záležitostí; jeho dodržování si vyžaduje úctu k zákonům, tzn. mít morální ctnosti. e) Morálka je zde nutnou podmínkou existence práva a spravedlnost je především morální ctností.