Příklady č.3 Úkol č.1 Příklady některých eristických technik, které ovlivnily rozvoj starověkého právního myšlení: 1. - onus probandi - břímě důkazu, tato technika pronikla do římského práva; označuje povinnost předložit důkaz a zároveň pravidlo, která z protivných stran je povinna dokázat tvrzení důležitá pro danou záležitost; na tom je vystavěn např. důkaz principu presumpce (domněnky) tzn. v evropské tradici jde o důkaz, kdy dokazuje ten, kdo něco tvrdí, ne ten, kdo popírá; Např. v občanském právu procesním, v situaci, kdy jedna ze stran má něco ve vlastnictví a druhá si na to dělá nárok, se přijímá předpoklad, že držitel vlastnictví je držitelem legálním. Pokud ten, kdo uplatňuje nárok nedokáže, že je tomu jinak- tedy vyvrátí presumpci - bude stávající držitel považován za právoplatného vlastníka; Podobně presumpce neviny,- vinu musí dokázat ten, kdo tvrdí, že XY je vinný, pokud to nedokáže XY je nevinný 2. retorsio argumenti- porážka protivníka jeho vlastní zbraní využitím jeho argumentů pro vlastní účely: Příklad 1. A: Je to ještě dítě, je třeba být k němu shovívavý B: Vlastně proto, že je ještě dítětem, je potřeba jej potrestat, aby v něm jeho špatné návyky nezakořenily Příklad 2. A: Bohužel, nemůžeme v tomto roce koupit nový generátor - musíme šetřit B: Vlastně proto, že musíme šetřit, musíme koupit nový, výkonný generátor Příklad 3, který zmiňuje Aristoteles. "Jistá kněžka nechce, aby její syn promluvil na shromáždění lidu a zdůvodňuje to takto: "budeš-li říkat pravdu, budou tě nenávidět lidé, budeš-li říkat nepravdu- bohové". Na to by bylo možno odpověď: naopak, musíš promluvit na shromáždění, protože když budeš říkat pravdu, budou tě milovat bohové, a jestliže nepravdu- lidé." Úkol č.2 Který z uvedených názorů "co je dobrý život" odpovídá vaším představám? a) Dobrý život znamená být šťastným a šťastnými nás může udělat jen to, co způsobuje rozkoš a slast b) Jen jednání založené na uvědomění povinností je cestou k dobrému životu c) Dobrý život může zaručit jen víra v Boha d) Dobrý život může vést člověk jen tehdy, když bude natolik svobodný, že si sám zvolí svůj úděl e) Dobrý život znamená stát se, čím jsem f) Heslem dobrého života je účel světí prostředky Úkol č. 3. a) V běžném jazyce používáme řadu vyjádření. Rozhodněte jaký je rozdíl mezi spojením "přirozené právo" a "přirozenost práva" b) Pokuste se vysvětlit: co je přirozenost člověka? Kriticky analyzujte jednotlivé názory o přirozenosti člověka. Zdůvodněte svůj názor. i) Přirozenost člověka je daná jeho schopností myslet a mluvit ii) Přirozeností člověka je konat jen to, co přináší jemu samému užitek iii) Přirozeností člověka je být svobodnou bytostí iv) Přirozenost člověka je utvářena společensko ekonomickými podmínkami v) Přirozenost člověka je něco, co se nedá vyjádřit, je nepochopitelná vi) Přirozenost člověka je být kulturní bytostí vii) Přirozenost člověka je zbloudilý výsledek evoluce; člověk je oběť chybné mozkové konstrukce c) Jak rozumíte tomu: co je potřeba? Které jsou nutné potřeby člověka? d) Porozumět otázce přirozenosti člověka a přirozeným právům by nám měl pomoct následující případ: Věc Petrovic proti Rakousku Ke skutkovému stavu Stěžovatelem je rakouský státní příslušník, pan A. Petrovic. V únoru 1989 se jeho ženě narodilo dítě. Krátce po porodu nastoupila zpět do práce, zatímco její manžel se vzal rodičovskou dovolenou, aby se mohl o dítě starat. V dubnu 1989 požádal pracovní úřad o poskytnutí příspěvku na rodičovskou dovolenou. Jeho žádost byla zamítnuta s odůvodněním, že podle zákona mají na tento příspěvek nárok pouze ženy. V srpnu 1989 pan Petrovic podal proti tomuto rozhodnutí stížnost k Ústavnímu soudu s tím, že je v rozporu s principem rovnosti a rovněž s čl. 8 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Ústavní soud 12.12.1991 rozhodl, že se stížností nebude zabývat, jelikož vzhledem k jeho judikatuře nemá dostatečnou naději na úspěch. a) Uveďte, jaký problém představuje tento případ. b) Pokuste se dát odpověď na tyto otázky: i) bylo rozhodnutí Ústavního soudu spravedlivé? ii) Pokud ne, která práva p. Petrovice nebyla respektována? c) Pokuste se odhalit (pojmenovat) příčinu diskriminace p. Petrovice. Úkol č.4 Pokuste se vysvětlit: a) co je práce? b) jaký je rozdíl mezi činnosti a práci?