Veřejný sektor ve smíšené ekonomice Poslání veřejného sektoru: a) předcházet důsledkům selhání trhu b) řešit důsledky selhání trhu v ekonomickém růstu a sociálním rozvoji. Úkol veřejného sektoru: a) zajistit potřebné veřejné statky b) vytvářet podmínky pro fungování soukromého sektoru. Úkol veřejných financí: - zabezpečení potřebných finančních prostředků a zajištění efektivnosti jejich použití - profinancování různých transferů - stimulace ekonomických subjektů k určitému chování Veřejný sektor se zabývá: a) vymezení argumentů pro rozvoj a uplatnění ekonomické úlohy státu b) hlavní oblasti činnosti veřejného sektoru c) analýza a rozbor specifik výsledných produktů veřejného sektoru d) efektivita činností institucí ve veřejném sektoru Specifika veřejného sektoru: a) způsob financování veřejných institucí (veřejnými prostředky) b) charakter vlastnictví těchto institucí c) způsob rozhodování a specifikum managementu těchto organizací d) specifický způsob poskytování produktů tohoto sektoru spotřebitelům e) zaměření jeho činnosti a aktivit na realizaci cílů a produkcí, které nejsou předmětem zájmu soukromého sektoru Velikost a strukturu veřejného sektoru ovlivňují různé faktory: a) faktory ekonomické b) faktory historické a geopolitické c) faktory demografické d) faktory kulturně náboženské e) faktory politické veřejné statky - z institucionálního hlediska a) čistě tržní statky b) čistě netržní statky c) polotržní statky - podle způsobu rozhodování a financování a) soukromé statky b) veřejné statky - z ekonomického hlediska a) čisté soukromé statky b) čistě kolektivní statky c) smíšené kolektivní statky ˙ fakultativní ˙ přikázaná státem tzv. upřednostněné veřejné statky Způsoby zabezpečování veřejných statků a) ve veřejném sektoru b) veřejnou zakázkou u soukromého sektoru c) společná participace veřejného a soukromého sektoru Specifika veřejného sektoru a) nelze vždy použít velikost zisku jako kritérium úspěšnosti b) objektivní potřeby a výsledky veřejného sektoru se obtížně definují c) efektivnost vložených prostředků se projevuje se značným časovým zpožděním, často je obtížně měřitelná a vyjádřitelná d) projevuje se přirozená tendence k neefektivnosti (narůstání úřednického aparátu) e) snaha výkonných orgánů a administrativních pracovníků maximalizovat svůj užitek f) neprofesionalita rozhodování o alokaci zdrojů