Rozpočtová soustava Fyziokraté: "Stát nemá zasahovat do hospodářství." Merkantilisté: "Potřeba aktivních státních zásahů na podporu průmyslu a obchodu." Klasická politická ekonomie: "Státní zásahy škodí ekonomice." 19. stol. Alokační funkce Efektivní alokace Redistribuční funkce (Wagnerův zákon tzv. zákon rostoucí státní aktivity) Neoklasický proud: Teorie mezního užitku - efektivní alokace zdrojů Teorie ekonomie blahobytu - paretovská efektivnost, přičemž daně jsou přijímány jako "oběť" státní aktivity Začátek 20. stol.: Stabilizační funkce veřejných financí (teorie cyklicky vyrovnaného st. rozpočtu) Teorie kompenzační úlohy st. rozpočtu (kompenzace tendencí k depresi, deficit využívat k růstu agregátní poptávky) Monetaristé: Kritika stabilizační funkce veřejných financí -- deficit st. rozpočtu vede k vysoké inflaci Rozpočtová soustava ˙ nadnárodní rozpočet (např. EU) ˙ ústřední rozpočet (federální, státní rozpočet -- podle státoprávního uspořádání) ˙ rozpočty územní samosprávy dle jejího členění, např. rozpočty obcí a vyšších stupňů územní samosprávy (krajů) ˙ rozpočty veřejných podniků a neziskových organizací ve veřejném sektoru (např. příspěvkové organizace zřizované státem, obcemi či kraji) ˙ mimorozpočtové fondy na centralizované i decentralizované úrovni, které jsou většinou účelové (např. v některých zemích fond sociálního zabezpečení). Zpravidla každý státní mimorozpočtový fond je zřizován samostatným zákonem. Veřejný rozpočet ˙ je důležitým nástrojem každé veřejné vlády pro financování jejích potřeb a úkolů ˙ má institucionální charakter ˙ nástroj financování cíleně naprogramovaných potřeb ˙ Rozpočtová pravidla republiky a rozpočtová pravidla územních rozpočtů a) peněžní fond - je vytvářen, rozdělován a používán na principu nenávratnosti neekvivalence a nedobrovolnosti b) finanční plán Kvalita rozpočtu závisí na kvalitě jeho odhadu: - příjmů, zejména daň. výnosů, uživatelských poplatků, správních poplatků, dotací, nedaňových příjmů, nových příjmů - výdajů -- kapitálových a běžných souvisejících se zajišťováním veřejných statků, ale i peněžních transferů - výdajů na financování nových potřeb - předpokládané inflace a jejího vlivu na příjmy a výdaje - nejistot Pojetí řízeného výdajového rozpočtu vychází z: - poslání příslušného stupně veřejné vlády -- je založeno na stanovení cílové kvantity a kvality potřeby a hledání finančních zdrojů, které umožní tuto cílenou potřebu zajistit v určitém časovém horizontu dle charakteru potřeby - z akcentování -- ze sestavování rozpočtové prognózy, ze které roční rozpočet vychází - maximální využití zásady neúčelovosti mezi příjmy a výdaji - nepropadávání finančních prostředků -- i tzv. nevyužitých dotací apod. a možnosti jejich převádění do dalšího roku. Mezi přednosti se uvádí zejména: - motivace k úsporám ve výdajích - možnost využít ušetřené finanční prostředky na realizaci nových aktivit - zjednodušení procesu rozpočtového plánování - možnost soustředit se na řešení důležitých úkolů c) nástroj veřejné politiky -- nástroj rozpočtové a stabilizační politiky d) Bilance - bilancuje běžné a kapitálové příjmy a výdaje - běžná bilance pokud je pravidelně schodkový (jako např. v ČR) je nutné přehodnotit: - únosnost výše veřejných výdajů (vyvíjet tlak na vyšší hospodárnost) - výši mandatorních výdajů (sociální transfery -- největší část) - účinnost fiskální funkce daní, tzn. únosné daňové zatížení a jeho vliv na daňový výnos, ale i způsob správy a výběru, ztížení daňových úniků apod. - kapitálová bilance možné financovat z návratných zdrojů ˙ Krátkodobý deficit - vydávají se krátkodobé státní pokladniční poukázky se splatností do 1 roku. ˙ Deficit veřejných rozpočtů - používá se střednědobé či dlouhodobé návratné finanční prostředky (st. dluhopisy, komunální obligace). ˙ V praxi je nutné sledovat vývoj nejenom státního rozpočtu, ale všech rozpočtů. Rozpočtové zásady ˙ zásada každoročního sestavování a schvalování rozpočtu ˙ zásada reálnosti a pravdivosti rozpočtu ˙ zásada úplnosti a jednotnosti rozpočtu ˙ zásada dlouhodobé vyrovnanosti ˙ zásada efektivnosti a hospodárnosti ˙ zásada publicity Rozpočtová skladba jedná se o systematické, jednotné a přehledné třídění, které umožňuje: - zabezpečit jednotnost a přehlednost - analyzovat příjmy a výdaje - zajistit potřebné informace Třídění příjmů a výdajů proto respektuje: - zásadu jednotnosti a závaznosti třídění - zásadu dlouhodobé stability třídění - zásadu srozumitelnosti - zásadu kompatibility Rozpočtový proces ˙ sestavení návrhu ˙ projednání a schválení ˙ plnění ˙ případné schvalování úprav během rozpočtového období ˙ kontrola plnění - průběžná -- během rozpočtového období - následná -- po skončení rozpočtového období