ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4. přednáška Eva Tomášková Trh n Subjekty trhu: n Domácnosti n jednotlivci, kteří chtějí uspokojit svou potřebu n Podniky n samostatná výrobně-ekonomická jednotka, sociálně ekonomický a technický systém, jehož primárním cílem je podle klasické verze teorie firmy maximalizace zisku n Stát n sestávající ze všech orgánů státní moci n Všechny subjekty vystupují současně jako: n kupující n prodávající Formy trhu n Založené na: n Zvykovém systému n Příkazovém systému n Tržním systému n Smíšeném systému Typy trhů n Dílčí trh -- prodává se a nakupuje jeden konkrétní produkt n Agregátní trh -- trh všech produktů Tržní mechanismus n Co vyrábět? n Jak vyrábět? n Pro koho vyrábět? Prvky tržního mechanismu n Poptávka n Nabídka n Cena Peníze umožňují směnu, zabezpečují funkčnost tržního mechanismu Formy konkurence n Dokonalá konkurence n Nedokonalá konkurence n Monopolistická konkurence n Oligopol n Monopol Dokonalá konkurence n Podmínky: n Velké množství subjektů n Volný vstup do daného odvětví n Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů n Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence, např. rohlíky, mléko. Monopolistická konkurence n Podmínky: n velký počet podniků v odvětví n diferencovaný produkt a diferencovaná cena n neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví n Řada ostatních firem prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky. Oligopol n Podmínky: n malý počet podniků v odvětví n diferencovaný produkt a diferencovaná cena n existují bariéry vstupu podniků do odvětví n např. mobilní operátoři Monopol n Podmínky: n jediný podnik v odvětví n diferencovaný produkt a diferencovaná cena n existují bariéry vstupu podniků do odvětví n např. ČEZ Monopol n Vznik monopolu: n Koncentrací ekonomické síly n Přírodní monopol n Administrativní monopol n Regulace monopolu: n antitrustové zákony n zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu n daňová politika n možnost převést monopol do státního vlastnictví n cenová regulace Monopson n Podmínky: n existuje pouze jeden kupující n Umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence n např. stát jediný kupující vojenské produkce Způsoby konkurence na straně nabídky n Cenová konkurence n Necenová konkurence n Kvalita produkce n Propagace n Inovace produktu n Rychlá reakce na změny požadavků zákazníků n Četnost prodejen n Prodejní a poprodejní servis Nedokonalosti tržního mechanismu n Existence nedokonalé konkurence n vyvolává cenové deformace n Existence externalit n pozitivní n negativní n reciproční n Existence nezaměstnanosti Poptávka n souhrn všech zamýšlených koupí, jež jsou kupující ochotni za určitou cenu uskutečnit n závislost množství poptávaného produktu na jeho ceně n efektivní koupěschopná poptávka n poptávka uskutečněná v rámci rozpočtového omezení n zákon klesající poptávky Příčiny "poklesu" poptávky (při vyšší ceně produktu) n Důchodový efekt n Substituční efekt n Giffenův efekt -- kombinace důchodového a substitučního efektu, kdy důchodový efekt potlačuje substituční Příčiny změny poptávky n Změny cen substitučního zboží n Změny cen komplementárního zboží n Změny v úrovni důchodů n Změny v preferencích (módní vlivy) n Změny v populaci Nabídka n souhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh n závislost množství nabízeného produktu na jeho ceně n zákon rostoucí nabídky Příčiny "růstu" nabídky (při vyšší ceně produktu) n Ziskový motiv n Poptávkový motiv Příčiny změny nabídky n Změny cen alternativních výrobků n Změny výrobních podmínek n Změny cen výrobních komponent (vstupů) n Vliv technického pokroku n Vliv počasí Posuny n Posuny po křivce nabídky a poptávky n pouze cenové faktory! n Posuny křivek nabídky a poptávky n pouze necenové faktory! Děkuji za Vaši pozornost. J