Základy ekonomie Teorie firmy (modely) Funkce cen n Informační funkce n Zprostředkovatel přenosu informací o potřebách, zálibách, zvyklostech spotřebitelů, výrobních možnostech, zdrojích (neplatí u nedokonalých trhů) n Alokační (regulační) funkce n Odráží změny v preferencích n Převaha nabídky -- cenový pokles n Převaha poptávky -- cenový vzestup n Stimulační funkce n Diferenciační dopad na výrobce n Omezovací funkce n Pouze někteří spotřebitelé mohou spotřebovávat n Funkce distribuční n Cena je nástrojem distribuce důchodů při směnných transakcích. Dokonalá konkurence n Podmínky: n Velké množství subjektů n Volný vstup do daného odvětví n Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů Tržní poptávka Poptávka po produkci jedné firmy Rovnováha firmy krátké období n Firma může měnit pouze variabilní náklady n Mezní příjem z každé další jednotky je stejný n Mezní náklady z každé další jednotky vzrůstají n MR = MC Rovnováha firmy krátké období Náklady, příjmy a zisk firmy krátké období Složky příjmu při rovnováze firmy n Úhrada vložených spotřebovaných prostředků n Důchody vynaloženým výrobním faktorům n Mzdy (výrobní faktor práce) n Úrok (výrobní faktor kapitál) n Rentu (výrobní faktor půda) n Odměnu za podstoupené riziko podnikání Rovnováha firmy dlouhé období n Rovnováha je závislá na rovnováze odvětví jako celku n Cena je závislá na změně nabídky výrobců odvětví a poptávky po jejich produkci n Spotřebitel nepreferuje jednoho výrobce před jiným, ale výrobci mohou mít rozdílné náklady n P = AC = AR n neexistuje motivace ke vstupu dodatečných výrobců n neexistuje motivace k ukončení činnosti výrobců působících v daném odvětví Rovnováha firmy dlouhé období Rovnováha firmy dlouhé období Zisk na dokonale konkurenčním trhu n Pouze krátkodobý jev způsobený: n výrobce snížil náklady n zvýší se tržní cena Rovnováha firmy dlouhé období Cenová reakce podle délky období Bod ukončení činnosti Nabídková křivka firmy Efektivnost dokonale konkurenčního trhu n Cena plní všechny funkce n Firma (firmy v daném odvětví) vyrábí takové množství produkce, při kterém dosahuje optima (bod vyrovnání) n Firma (firmy v daném odvětví) minimalizuje náklady na jednotku produkce n Spotřebitelé realizují nejvyšší možnou kombinaci komodit při daných zdrojích a technologii n Platí pravidlo Paretova optima Efektivnost dokonale konkurenčního trhu Chování firem n Firma usiluje o snížení nákladů, což ji přináší dodatečný zisk a zároveň ochranu před případným poklesem ceny n Firma usiluje o zvýšení svého tržního podílu, což ji zároveň opětovně chrání před poklesem cen Čím je intenzita konkurenčního prostředí silnější, tím je postavení firem méně stabilní. Posílení postavení firem n Kartel n dohoda (většinou tajná) o cenách, rozdělení realizačních trhů, přidělení výrobních kvót n firmy si uchovávají svou samostatnost n firmy si nebudou konkurovat n Syndikát n firmy si uchovávají svou samostatnost n odbyt je realizován prostřednictvím syndikátu n Trust n firmy nemají výrobní ani odbytovou samostatnost n jednotná firma založená na kapitálovém spojení n horizontální -- spojování firem téhož odvětví n vertikální (kombinát) -- spojování firem po výrobní návaznosti n Koncern n formálně nezávislé firmy ovládané prostřednictvím finanční kontroly, např. holding n Konglomerát n Mnohooborová struktura, která nesleduje linii výrobní návaznosti Nedokonalá konkurence n Rozhodující část produkce nabízí několik málo velkých firem n Ostatní firmy odvětví se podřizují tržní a zejména cenové politice dominantních firem n Firmy usilují o vyčlenění specifické poptávky po vlastní produkci -- diferenciace produktu, snaha maximálně vyhovět zákazníkovi n Na trhu není produkce volně zastupitelná substituty n Spotřebitelé setrvávají u osvědčené značky -- poptávka po produkci firem v daném odvětví není stejná n Poptávka je pod každodenním tlakem reklamy Monopol n Monopol vyvíjí tlak na poptávku, aby ta se podřizovala nabídce (u DK opačně) n Specifika monopolu: n MR je klesající (vyjdeme-li z úrovně poptávky, monopol je schopen realizovat větší množství produkce pouze za nižší cenu) n AR také s rostoucím množstvím produkce také klesá n AR = D n Rovnováha E je taktéž v bodě MC = MR Monopolní cena a zisk Neefektivnost monopolu n Monopol má tendenci omezovat rozsah nabízené produkce -- rozsah je nižší než v bodě minimalizace nákladů na jednotku produkce (MC = AC) n Rozsah produkce je menší než odpovídá maximalizaci užitku spotřebitelů (D = MC) n Omezení výroby je "kompenzováno" vyšší cenou n Monopol vytváří bariéry vstupu do odvětví n Monopol svou činností stimuluje stabilizaci tržních poměrů včetně cen Neefektivnost monopolu Protimonopolní regulace n Regulace monopolu: n antitrustové zákony n zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu n daňová politika n možnost převést monopol do státního vlastnictví n cenová regulace Dopad dodatečně uvalené daně Cenová regulace n Administrativní stanovení ceny ji zbavuje tržního charakteru (ideál AC = D) n Ztráta motivace n Cena neplní své funkce n Vstup do odvětví není omezen -- cena by neměla být regulována (oslabuje zájem ostatních firem vstoupit do odvětví) n Vstup do odvětví je omezen -- je možné cenu regulovat, ale při regulaci je nutné přihlédnout ke všem okolnostem Cenová regulace monopolu Cena a zisk u oligopolu Situace u monopolistické konkurence n Situace podobná dokonalé konkurenci n Nejsou však minimalizovány průměrné náklady (AC > MC) n P > MC n Čím více jsou potlačeny důvody preference výrobce, tím více se P blíží AC Cena u monopolistické konkurence Děkuji za Vaši pozornost. J