Všeobecný management Obsah: * Všeobecný management -- druhý pilíř SM * Všeobecný management -- z pohledu všeobecného a celostního * Manažerské komponenty * Všeobecný management -- nabídka na trhu ČR * Závěr 2. Všeobecný management z pohledu všeobecného a celostního (Prof. I. Vágner -- učebnice MU, Právnická fakulta, edice učebnic č.347) 3. Manažerské komponenty 3.1. Okolní prostředí -- každý objekt managementu je ve vzájemné interakci s okolním prostředím Příklady: -Využít příležitosti -- odhalit hrozby -Konkurenceschopnost -Marketing 3. Manažerské komponenty 3.2. Plánování -- klíčová a výchozí aktivita všech typů managementu - vědomá lidská činnost, jejíž účelem je stavět mosty mezi tím, kde jsme a tím, kam se chceme dostat Příklady: - Řízení podle výkonnosti (MBO, SMART cíle) - Benchmarking - Balanced scorecard 3. Manažerské komponenty 3.3. Organizování -- cílevědomá činnost jednotlivce respektive OJ, jejímž účelem je vytvoření nezbytných předpokladů k zahájení realizace plánů Příklady: - Týmová práce - Projektové řízení s vertikální organizační strukturou (MATRIX systém) - Hospodaření s časem, kvadrant II. - Centralizace, decentralizace odpovědnosti - Klastr 3. Manažerské komponenty 3.4. Manažerské procesy -- základ filozofie managementu, způsob koordinace všech manažerských aktivit - zabezpečuje, aby výkon poslání OJ probíhal plynule a efektivně Příklady: - EVA - Zavedení informačního systému (SAP...) 3. Manažerské komponenty 3.5. Lidské zdroje, lidské způsobilosti -- jsou to nejdůležitější zdroje z hlediska výkonu poslání OJ a také z hlediska rozvoje OJ Příklady: - Znalosti + akce = způsobilost /Baťa/ - Celoživotní vzdělávání = osobní odpovědnost - Výchova talentů - Vize -- cíle- hodnocení -- odměňování -- osobní rozvoj 3. Manažerské komponenty 3.6. Kultura OJ -- spojuje všechny manažerské komponenty Příklady: - Integrita TOP vedení - Vize -- strategické cíle -- etický kodex -- podnikový manuál 3. Manažerské komponenty 3.7. Rozhodování -- přímo ovlivňuje všechny interní manažerské komponenty Příklady: - Podnikový právník -- člen TOP vedení OJ - Co delegovat, co nedelegovat - Rozdílný vývoj křivek úsilí a výsledek 3. Manažerské komponenty 3.8. Kontrolování -- včasné, objektivní a hospodárné zjištění reality, přijetí doporučení, jak odchylky odstranit Příklady: - Kontrolní funkce (odchylky od plánu, měřitelnost) - Preventivní funkce (transparentnost, důvěra) - Eliminační funkce (opatření z minulých kontrol, které v budoucnosti omezí vznik nežádoucích situací) 3. Manažerské komponenty 3.9. Komunikace a informační systémy -- moderní management je založen především na umění práce s informacemi a na kvalitě komunikace Příklady: - Úloha TOP vedení -- optimální paradigma v OJ - Komunikace (úloha naslouchání) - Zavedení informačního systému v OJ -- osobní růst zaměstnanců a rozvoj OJ 4. Všeobecný management -- nabídka na trhu ČR -Knihy, odborné časopisy -Trénink v OJ (odpovědnost TOP vedení) -Outdoor trénink 5. Závěr -Osobní management + všeobecný management = dva pilíře systému managementu -Kvalita systému managementu -- odpovědnost TOP vedení OJ