Veřejné finance Daňová soustava Reforma sociálního zabezpečení n Nebude-li stávající důchodový systém změněn, bude jeho deficit dlouhodobě činit 4 -- 5 % HDP ročně n Do roku 2065 by vznikl dluh ve výši 110 % HDP a do roku 2100 až 260 % HDP n Jak zabezpečit, aby náklady reformy nehradila jen jedna generace? n Jak zabezpečit aby transakční náklady reformy byly co nejnižší? Hlavní prvky reformy n oddělit financování důchodového pojištění od státního rozpočtu n posílit význam dobrovolného soukromého pilíře n více zprůhlednit systému dávek sociálního zabezpečení n posílit podíl zásluhových a adresných dávek n zvýšit ochranu dávek sociálního zabezpečení před zneužitím Návrh ČSSD n Zachování průběžného systému (každý občan svůj individuální účet) n Odchod do důchodu 65 let n Administrativní náročnost evidence Zhodnocení: velmi málo solidární Návrh KDU-ČSL n Vytvořit třípilířový systém -- jedinec může ale nemusí využít všechny pilíře tzv. opt-out systém (možnost vyvázat se i z I. pilíře - ze státního penzijního spoření) n 12 % hrubé mzdy -- I. pilíř (shodný se současnou podobou) n 8 % hrubé mzdy -- II. pilíř (fondy) n 8 % nestarobní důchody -- projevem solidarity společnosti n část prostředků z průběžného fondu převést na vlastní kapitálový účet n Financovat dávky také částečně z příjmů ze zvýšených spotřebních daní n Stanoven maximální vyměřovací základ pro odvody do systému (trojnásobek průměrné mzdy) n Odchod do důchodu 65 let Zhodnocení: spoléhání se na stabilitu kapitálového trhu Návrh KSČM n Zachovat průběžné financování ve stávajícím stavu, od roku 2030 odchod do důchodu v 65 letech n Zrušit příspěvek na penzijní připojištění -- prostředky vložit do důchodového systému n Od roku 2020 10 % inkasa spotřebních daní do důchodového systému n Od roku 2040 zvýšit pojistnou sazbu na 32,6 % n Od roku 2060 zvýšit o dalších 0,9 % Zhodnocení: Spoléhání se na dostatek příjmů z příspěvků Návrh ODS n Z průběžného systému financovat rovný důchod ve výši 20 % průměrné mzdy pro všechny, tzv. rovný důchod n Snížení povinné pojistné sazby (blíže zatím nespecifikováno) -- prostor pro soukromé dobrovolné pojištění n Transformační schodek by byl kryt z mimořádných příjmů státního rozpočtu n Odchod do důchodu 65 let Zhodnocení: Spoléhání se na racionalitu obyvatelstva Pravidla důchodového systému n V PAYG systému jsou výnosy závislé na demografickém vývoji a ve FF systému na finančních trzích, míře a způsobu regulace a výše administrativních nákladů. n Ve fondově financovaných systémech hraje významnou roli institucionální prostředí, (míra a způsoby regulace finančních trhů, které zase ovlivňují efektivitu FF systému, jež je vázána na administrativní náklady). n Předpokladem reformy je dlouhodobé strategické rozhodnutí, které musí být učiněno politicky, aby byla zaručena stabilita systému v čase, a tím se umožnilo občanům, aby svá ekonomická rozhodnutí činili dlouhodobě a racionálně. n Reforma důchodového systému musí počítat s probíhajícím procesem stárnutí populace, který bude kulminovat kolem roku 2050. n Je nutné zvyšovat věkovou hranici pro odchod do důchodu. (Zdroj: www.mesec.cz/clanky/ penzijni-reforma-z-pohledu-nezavislych-odborniku/ - 42k - ) Daň n povinná n nenávratná n neekvivalentní n pravidelně se opakující n zákonem stanovená platba do veřejného rozpočtu Daňová pravomoc Celková daňová povinnost Daňová kvóta Daňová kvóta v zemích OECD Daňová soustava n důchodové daně n nejmladší daně n obsahují sociální prvky, od kterých je postupně upouštěno n záporná důchodová daň n spotřební daně n nerespektují důchodovou situaci dlužníka n v současné době jsou zařazeny především z fiskálních důvodů -- jsou stabilním příjmem n majetkové daně n jsou historicky nejdéle využívaným typem daní n využívají se z důvodu stabilnosti jejich výnosu, ačkoliv výnos je minimální n u majetkových daní je zpravidla nemožný daňový únik n nerespektují důchodovou situaci poplatníka daně Náležitosti daně n zdaňovací období n subjekt daně (poplatník daně, plátce daně) n předmět daně (příjem, majetek, spotřeba výrobků a služeb) n způsob výpočtu základu daně n sazba daně (pevná, procentní -- lineární, progresivní, degresivní) n nezdanitelné minimum ze základu daně (např. daň z příjmů FO) n co není předmětem daně n osvobození od daně n slevy na dani n způsob placení daně (jednorázově, zálohami s následným vyrovnáním, splátkami již vyměřené daně ) n splatnost daně n místo výběru daně Lafferova křivka n Vztah mezi mírou zdanění a daňovým výnosem Společné rysy daňových reforem n princip spravedlnosti, efektivnosti daní a jednoduchosti a průhlednosti daňového systému n snižovat daňové zatížení, snížit daňovou kvótu n zároveň zajistit, aby neklesal daňový výnos n snížit intenzitu zdanění podnikové sféry n u individuální důchodové daně snížit počet pásem progrese n posílit využívání nepřímých spotřebních daní n přejít na využívání univerzálních daní n omezit přerozdělování v rozpočtové soustavě n omezovat možnosti daňových úniků a obcházení daňových zákonů Daňové příjmy v ČR n Přímé n z příjmů n DPFO n DPPO n majetkové n z nemovitostí n silniční n dědická n darovací n z převodu nemovitostí n Nepřímé n univerzální n DPH n specifické n spotřební daně n Další platby mající charakter daní Daňové principy n Spravedlnost n Efektivnost n Perfektnost a průhlednost n Daňová jistota Spravedlnost v daňové teorii n schopnost platit daň -- každý subjekt by měl přispívat k financování veřejných statků podle své platební schopnosti n užitek ze zdanění -- jednotlivec má platit takovou daň, která je rovna užitku ze zdanění v podobě různých veřejných statků, které pro něj stát zabezpečuje Spravedlnost v daňové teorii n Vertikální spravedlnost n poplatník s větší schopností platit daň by měl platit vyšší daň než poplatník s nižší schopností platit daň. n mírně progresivní sazby daně n Horizontální spravedlnost n poplatníci se stejnou schopností platit daň by měli platit stejně velkou daň bez ohledu na pohlaví, rasu, věk Distribuční důsledky daní n Lorenzova křivka n měří rozdělování příjmů před zdaněním a po něm Efektivnost daní n maximalizace daňových výnosů, při pevně daných nákladech (alokační) n efektivnost ve významu minimalizace nákladů při pevně daných daňových výnosech (technická) Daňové břemeno Daňové břemeno = daň + nadměrné daňové břemeno + administrativní náklady n nedistorzní daně -- paušální daně - nedochází k substituci, má pouze důchodový efekt (např. DPH) n daně distorzní - snižují disponibilní důchod poplatníků -- tzn. způsobují důchodový efekt, ovlivňují i jednání poplatníka a způsobují i substituční efekt. Změnou chování je možné se vyhnout dani, ne však nákladům daně. Důchodový a substituční efekt n Důchodový efekt n má za následek rozpočtové omezení poplatníka n Substituční efekt n změna preferencí poplatníka daně ve vztahu se změnou mezního užitku n způsobuje újmu: n poplatníku daně -- ztráta času, pocit menšího užitku z výrobku, finanční ztrátu apod. n státu --vybere menší objem daňového výnosu = nadměrné daňové břemeno škoda privátního sektoru > přínos veřejného sektoru Přímé administrativní náklady n přímo spojené se správou a výběrem daní n jsou snadno zjistitelné n rostou se složitostí daňového systému n současný stav: n ve vyspělých zemích obvykle mezi 0,5 % až 1,5 % n zpráva OECD (2000): ČR 2,5-krát více daňových úředníků než je průměr OECD n zpráva OECD (2005): ČR náklady českého "daňového" systému jsou 2,5 % Nepřímé administrativní náklady n náklady soukromého sektoru, které souvisejí s vypočtením daňové povinnosti a zaplacením daně n náklady zvané též "vyvolané" a jako takové hůře vyčíslitelné n několikanásobně vyšší než přímé administrativní náklady n rostou se složitostí daně Daňové úniky n legální n existence děr v daňových zákonech n poplatník se snaží optimalizovat svou ekonomickou aktivitu a daňovou povinnost (přenést své sídlo do "daňového ráje") n nelegální n porušení zákonů (chtěné i nechtěné), za účelem nižší daňové povinnosti n míra daňových úniků závisí na "zisku", pravděpodobnosti odhalení a výši trestu Způsoby nelegálních daňových úniků n pašování zboží n Na Slovensku tvořily nelegální cigarety cca 50 % všech prodejů, v Polsku a Maďarsku představuje asi 1/3, v ČR 10 %. n nízká cena celně deklarovaného zboží n např. džíny za 8 Kč n vydávání dováženého či vyváženého zboží za jiné zboží s nižší sazbou n dovoz lulkového a dýmkového tabáku - použití jako cigaretový n dodávka služeb za vyšší ceny než je cena skutečná (Transfer Pricing) Nejvýznamnější daňové úniky v ČR n LTO n odhadovaný nezákonný zisk - 60 mld. Kč n "rumová aféra" - rum pro vývoz n odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč n "obchody" s alfafetoproteinem n odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč) Vývoj daňových úniků v ČR Daňový přesun n dopředu n na odběratele, spotřebitele (vyšší prodejní cena) n dozadu n na dodavatele, výrobce (nižší dohodnuté nákupní ceny) n dopředu i dozadu Výše daňového přesunu n poměrná (částečná) n plná (100 %) n nulová n více než 100 % (např. při monopolní struktuře) n Ramseyovo daňové pravidlo - největší daně na co nejméně elastickou nabídku a poptávku Děkuji za Vaši pozornost. J