Veřejné finance Fiskální politika Rozpočtová politika n teoretická východiska: klasické finance n zaměření: realizace alokačních a redistribučních záměrů n kompetentní subjekty: ministerstvo financí n vztah k rozpočtu: vyrovnanost je prioritou n vztah k veřejným výdajům: jako suma G+Tr n vztah k veřejným příjmům: daně (TA) G- vládní výdaje na nákup statků a služeb Tr - transfery Fiskální politika n teoretická východiska: keynesiánské finance n zaměření: mikroeko. stabilita a stimulace n kompetentní subjekty: vláda n vztah k rozpočtu: vyrovnanost není prioritou n vztah k veřejným výdajům: pouze G n vztah k veřejným příjmům: tzv. čisté daně (TA-Tr) G- vládní výdaje na nákup statků a služeb Tr - transfery Typy fiskální politiky n Expanzivní n přímé nástroje: zvýšení vládních výdajů n nepřímé nástroje: snížení daní n výsledek: rozpočtový schodek n Restriktivní n přímé nástroje: snížení vládních výdajů n nepřímé nástroje: zvýšení daní n výsledek: rozpočtový přebytek Fiskální opatření n Automatické stabilizátory n působí automaticky, dlouhodobě a proticyklicky, např. progresivní důchodové zdanění n nemají žádné nulové vnitřní zpoždění n Diskrétní opatření n opatření vlády, která mají jednorázový charakter, např. změny v daňových sazbách, zavedení nových daní n mají časová zpoždění Veřejný rozpočet n vyrovnaný n přebytkový n schodkový Prohlubování deficitu: Příjmy Výdaje stagnují rostou rostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy klesají rostou klesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Rozpočtový deficit n je výrazem krátkodobé rozpočtové nerovnováhy n státní rozpočet n běžný rozpočet, u kapitálového se deficit nepřipouští n rozpočty územní samosprávy n mimorozpočtové fondy Členění deficitu dle veřejných financí n Strukturální n strukturální rozpočet propočítává, jaké by byly státní příjmy, výdaje či deficity, kdyby ekonomika fungovala na hladině potenciálního produktu n Cyklický n cyklický rozpočet je rozdíl mezi skutečným a strukturálním rozpočtem n Celkový deficit n = - (hotovostní příjmy -- hotovostní výdaje -- úroky z veřejného dluhu) Členění deficitu n U st. rozpočtu je důležité, zda deficit je: n plánovaný (aktivní) n neplánovaný (pasivní) n krátkodobý n výsledný deficit ročního hospodaření n střednědobý a dlouhodobý deficit Příčiny rozpočtového deficitu n Endogenní faktory n expanzivní charakter fiskální politiky n časové rozložení výdajového šoku n časové rozložení daňového zatížení na více generací n vládní populismus n Exogenní faktory n tempo ekonomického růstu n deprese ve světě n růst cen základních surovin n vývoj úrokové míry n úrok z veřejného dluhu n mimořádné události Důsledky deficitu státního rozpočtu n krátké období - pozitivní n eliminace vlivu exogenních faktorů n financování efektivních veřejných výdajových programů n v krátkém období je obtížné zvýšit daně, stejně jako je obtížné provést škrty ve výdajích n dlouhodobé období - negativní n růst veřejného dluhu n vyvolává inflační tlaky Financování deficitu státního rozpočtu n Dluhové financování n emisí st. dluhopisů n vnitřní dluh n vnější dluh n Peněžní financování n půjčkou od centrální banky, půjčkou ze zahraničí n monetizace dluhu -- tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby n Ze státních aktiv Krytí deficitu n Krátkodobé řešení deficitu: n mimorozpočtovými nenávratnými zdroji n z rezerv n použitím návratných finančních prostředků n Dlouhodobé řešení deficitu: n ze státních finančních aktiv n zvýšením daní Schodek státního rozpočtu Přebytek/deficit (v % HDP) 2004 Bilance vládního sektoru v zemích EU v % HDP Výsledky ankety: Deficit státního rozpočtu Veřejný dluh n Veřejný dluh je souhrn závazků: n státu n jednotlivých článků územní samosprávy n veřejných fondů n veřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou n veřejných podniků Důsledky veřejného dluhu n Rozpočtové n placení úroků z veřejného dluhu zatěžuje veřejné výdaje n vysoké úrokové náklady vedou v mnoha případech ke vzniku deficitu v dalším období n Redistribuční n u vnitřního dluhu je zpravidla nominální hodnota emitovaných státních cenných papírů na krytí dluhu příliš vysoká, nemohou ji nakupovat domácnosti. Prostřednictvím úroků z veřejného dluhu je přerozdělována část finančních prostředků z veřejných rozpočtů ve prospěch bohatých subjektů. n Fiskální n dochází k fiskální nerovnováze -- zvyšováním podílu dluhu na HDP -- zužuje se prostor pro působení stabilizační politiky n Změna struktury portfolia n z portfolia soukromého sektoru se vytlačují ostatní aktiva n Inflace n Přestoupení konvergenčního kritéria n podíl veřejného dluhu na HDP nižší než 60 %. Řešení dluhového problému n využít vlivu pozitivních exogenních faktorů n vyšší tempo eko. růstu než reálná úroková sazba z veřejného dluhu n inflace n zahraniční pomoci n využít vlivu aktivních vládních opatření n přebytek státního rozpočtu n mimořádné jednorázové paušální dávky z kapitálu k umoření dluhu n monetárním řešením n odmítnutí existujícího dluhu, případně úroku Veřejný dluh v ČR n V roce 1993 stát převzal dluh ve výši 164 mld. Kč, z toho: n Vnitřní státní dluh cca 92 mld. Kč (věřitelem se stala ČNB a obchodní banky) n Vnější dluh ve výši zhruba 72 mld. Kč. n 90. léta - nízký podíl tzv. sekuritizace dluhu (tzn. krytý státními cennými papíry). Dnes je plně sekuritizován vnitřní dluh. n Emitování střednědobých státních dluhopisů s dobou splatnosti od 2 do 5 let a výnosem cca 8 % n Většinu státních dluhopisů skupuje bankovní sektor a pojišťovací společnosti. n Podíl veřejného dluhu na HDP se v posledních letech výrazně zvyšuje, podle prognózy vývoje deficitu st. rozpočtu se tento veřejný dluh v nejbližších letech ještě zhorší. Účinné řešení dluhového problému zamezují n nepopulárnost většiny opatření n omezený časový horizont vlády n politické tlaky Fiskální iluze obyvatelstva Struktura a vývoj státního dluhu Struktura a vývoj státního dluhu Státní dluhopisy podle typu instrumentu Úrokové náklady státního dluhu Dluh (% HDP) 2004 Vládní dluh zemí EU v % HDP Tempo růstu veřejného dluhu n Každý občan včetně novorozenců a důchodců dluží přibližně 68 000 Kč! n Orientační částka nárůstu dluhu v současné době činí zhruba 340 Kč za sekundu! http://www.miroslavbenes.cz/cz/index.php?show_page=dluh Koncepce reformy veřejných financí n Hlavní cíl: n snižovat podíl schodku veřejných rozpočtů na HDP při dosahování sociální soudržnosti a kvality veřejných služeb n snížení deficitu státního rozpočtu n Do roku 2008 snížit deficit veřejných financí pod 3 % HDP. n Reforma neusiluje o únosný cílový deficit 1 -- 2 % HDP. n Neexistuje definice konečného cíle. Dílčí cíle reformy veřejných financí n Reforma zdravotního a sociálního zabezpečení n Reforma veřejného sektoru n Snížení pracovníků ve veřejném sektoru n Reforma daní n Stabilizovat daňové kvóty, zjednodušit daně, zefektivnit opatření proti daňovým únikům, posílit daňovou spravedlnost n Místní poplatky (daně) -- především rozšíření okruhu obecních daní, např. daň z reklamy, posílit pravomoce obcí u daně z nemovitostí Dosažení cílů n z 1/3 růstem rozpočtových příjmů n DPH, n spotřební daně, n pojistné n ze 2/3 poklesem rozpočtových výdajů n platy ve veřejném sektoru, n snížení nemocenských dávek, n výdajové škrty Současný stav n Pouze změny v právní úpravě, které neposkytují systémové řešení n Nedostatečné růstové impulsy n jako např. výraznější snížení daní n růst ekonomiky je dán expanzí vývozu s růstovou fází hospodářského cyklu n nedostatečná revize daní a daňových formulářů n správní řád n Mandatorní výdaje -- nepočítá se se škrty n Přetrvává nárůst veřejného dluhu Požadavky ke zkoušce n Forma zkoušky: písemná n Rozsah zkoušky: 8 otázek n Délka zkoušky: 60 minut n Hodnocení: max. 5 bodů /1 otázka, minimální počet bodů nutných k absolvování zkoušky je 24 Děkuji za Vaši pozornost. J