ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška Nabídka l souhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh l závislost množství nabízeného produktu na jeho ceně l zákon rostoucí nabídky Křivka nabídky Posuny po křivce nabídky Příčiny „růstu“ nabídky (při vyšší ceně produktu) l Ziskový motiv l Poptávkový motiv Příčiny změny nabídky l Změny cen alternativních výrobků l Změny výrobních podmínek l Změny cen výrobních komponent (vstupů) l Vliv technického pokroku l Vliv počasí Změna křivky nabídky Posuny l Posuny po křivce nabídky a poptávky l pouze cenové faktory! l Posuny křivek nabídky a poptávky l pouze necenové faktory! Cenová pružnost nabídky l cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny E[S] = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) E[S] > 1 => poptávka je pružná (elastická) E[S] = 1 => poptávka je jednotkově pružná (elastická) E[S] < 1 => poptávka je nepružná (neelastická) Faktory ovlivňující pružnost nabídky l rychlost obratu zboží l technologie výrobního procesu l doprava a skladování zboží l časové vlivy l stav výrobních kapacit Cenová pružnost nabídky Způsoby konkurence na straně nabídky l Cenová konkurence l Necenová konkurence l Kvalita produkce l Propagace l Inovace produktu l Rychlá reakce na změny požadavků zákazníků l Četnost prodejen l Prodejní a poprodejní servis Formy konkurence l Dokonalá konkurence l Nedokonalá konkurence l Monopolistická konkurence l Oligopol l Monopol Dokonalá konkurence Podmínky: l Velké množství subjektů l Volný vstup do daného odvětví l Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence, např. rohlíky, mléko. Monopolistická konkurence Podmínky: l velký počet podniků v odvětví l diferencovaný produkt a diferencovaná cena l neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví Řada ostatních firem prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky. Oligopol l Podmínky: l malý počet podniků v odvětví l diferencovaný produkt a diferencovaná cena l existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. mobilní operátoři Monopol l Podmínky: l jediný podnik v odvětví l diferencovaný produkt a diferencovaná cena l existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. ČEZ Monopol l Vznik monopolu: l Koncentrací ekonomické síly l Přírodní monopol l Administrativní monopol l Regulace monopolu: l antitrustové zákony l zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu l daňová politika l možnost převést monopol do státního vlastnictví l cenová regulace Monopson Podmínky: l existuje pouze jeden kupující l umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence např. stát jediný kupující vojenské produkce Nedokonalosti tržního mechanismu l Existence nedokonalé konkurence l vyvolává cenové deformace l Existence externalit l pozitivní l negativní l reciproční l Existence nezaměstnanosti Děkuji za Vaši pozornost. J