Poptávka Ing. Dagmar Palatová dagmar.palatova@law.muni.cz Poptávka na trhu výrobků a služeb • na trhu výrobků a služeb se střetává nabídka (= firmy) a poptávka (= spotřebitelé) • změna cen na trzích výrobků a služeb vede v důsledku ke změnám v alokaci zdrojů Rovnováha spotřebitele • spotřebitel: w maximalizace užitku w oběť v podobě peněžního vydání spojeného s koupí • užitečnost ovlivňuje rozhodování spotřebitele o tom, jak vynaloží důchod • spotřebitel nakupuje různé statky, často opakovaně => celková a mezní užitečnost • spotřebitel je v rovnováze, jestliže nemohl zvolit výhodnější koupi souboru statků Indiferenční křivky Indiferenční křivky • IC = kombinace spotřeby, které poskytují stejný užitek • síť IC se nazývá indiferenční mapa • IC se nikdy neprotínají Linie příjmu (rozpočtové omezení) Indiferenční křivky Poptávka • funkční závislost mezi dvěma proměnnými – množstvím produkce a cenou produkce Máte rádi banány? Individuální poptávka po banánech Individuální poptávka po banánech Celková poptávka po banánech Celková poptávka po banánech Křivka poptávky Poptávka • poptávka vyjadřuje ochotu nakupovat při různých cenách statku různá množství statku • závislost poptávaného množství statku na ceně statku • zákon klesající poptávky Posun po křivce poptávky Změna poptávky • tj. posun poptávkové křivky • může být způsobena několika faktory w změnou nominálního důchodu w změnou ceny jiných zboží w substitutů w komplementů w změna preferencí (módní vlivy) w změna v populaci Změna poptávky Cenová pružnost poptávky • se změnou ceny se poptávané množství mění nepřímo úměrně • intenzita, s níž se mění množství v závislosti na ceně, je u různých zboží různá • cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny Cenová pružnost poptávky e[D] = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) e[D] > 1 => poptávka je pružná (elastická) e[D] = 1 => poptávka je jednotkově pružná (elastická) e[D] < 1 => poptávka je nepružná (neelastická) Cenová pružnost poptávky Cenová pružnost poptávky • ovlivněno: w postavením ve spotřebním koši w existence substitutů w vývoj očekávání spotřebitelů