Zadání na cvičení č. 2 (skupiny prof. Filipa – CŽV) 1. Pročíst celou Ústavu ČR a LZPS pro seznámení tak, aby byla možná rychlá orientace v textu (bude prověrka). 2. Po prostudování Ústavy ČR a LZPS sestavte přehled 5 problémů, které v nich považujete za dobré nebo špatné řešení určité situace nebo řešení, kterému dosud dobře nerozumíte. 3. Vymezení různých významů pojmu „ústavní právo“ – najít příklady ke každému významu. 4. Najít tři příklady ustanovení z oblasti veřejného práva a tři příklady z oblasti soukromého práva a vysvětlit na základě teorií (viz učebnice), proč tomu tak je. 5. Objasnit význam ústavního práva pro kontinuitu a diskontinuitu vývoje práva v ČR. Vysvětlit pojmy převedení práva a přechodná ustanovení a ukázat na příkladech jejich význam. 6. Vymezit jednotlivé skupiny společenských vztahů, které reguluje ústavní právo (s. 39-43 učebnice) a ke každé skupině najít tři ustanovení v Ústavě ČR nebo LZPS. 7. Najít po třech ustanoveních v Ústavě ČR nebo LZPS, která se vztahují k hmotnému, organizačnímu, procesnímu nebo sankčnímu ústavnímu právu. 8. Najít po třech ustanoveních, která se vztahují k vnějšímu ústavnímu právu a vnitřnímu ústavnímu právu. 9. Najít po třech ustanoveních, která zakotvují otázku ústavněprávní subjektivity, způsobilosti k ústavněprávním úkonům 10. Najít po třech ustanoveních, která charakterizují ústavněprávní úkony (činnost, nečinnost, opomenutí) a ústavněprávní skutečnosti. K tomu si donést nález č. 30/1998 Sb. 11. Nalézt příklad ke každému druhu pramene ústavního práva ČR. 12. Vyložit rozdíl mezi pozitivním a negativním pojetím odpovědnosti a sankcí v ústavním právu a mezi ústavněprávní a ústavněpolitickou odpovědností.