Záruky zákonnosti ve veřejné správě lVymezení: l- souhrn právních prostředků určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení l- zachování zákonnosti je jedním z předpokladů právní jistoty Záruky zákonnosti l- systém l1. zrušení, změna a sistace vadných právních aktů l2. kontrola veřejné správy l3. právo na informace ve veřejné správě l4. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností l5. přímé donucení ke splnění povinnosti Záruky zákonnosti ve veřejné správě lVztahují se jak k vnitřní činnosti, tak i k činnosti vnější. Zrušení, změna a sistace vadných PA lPři činnost orgánů VS může docházet k chybám l- náprava vad – presumpce správnost lNPA lIPA NPA lZrušení – orgán, který jej vydal nebo Ústavní soud lZměna- orgán, který jej vydal lSistace – NPA orgánů územní samosprávy IPA lVady skutkové a vady právní lSystém opravných prostředků lŘádné – odvolání a rozklad lMimořádné – obnova řízení a přezkum rozhodnutí Nicotné právní akty lPA není v důsledku určité závažné vady právním aktem, tj. není způsobilý vyvolat právní účinky lDůvody: l1. věcná nepříslušnost - § 77 s.ř. l - prohlašuje nadřízený správní orgán lPř. SJS 461/1999 nicotnost l2. absolutní nedostatek formy – SJS 631/2000 (uložení povinnosti dopisem či ústně) l3. neexistující subjekt – povinnost uložena obchodnímu jménu – SJS 49/1994 l4. neurčitost, nesmyslnost či vydání rozhodnutí na základě NPA, který ještě není účinný nicotnost lVyslovuje soud - § 65 odst. 1 s.ř.s. l - § 68 písm. c) l„žaloba je nepřípustná tehdy, je-li jediným důvodem tvrzená nicotnost, nedomáhal-li se žalobce vyslovení nicotnosti v řízení před SO“ (odvolací řízení či přezkumné řízení) KONTROLA lDruh společenského řízení lSložka jednotlivých činností lPředmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost lDělení: lA) správní l - kontrolují subjekty VS l1. nadřízenost a podřízenost l2. mimo hierarchické vazby KONTROLA lB) vnější kontrola lKontroluje jiný subjekt než orgán VS l1) zákonodárné a zastupitelské sbory l2) soudy l3) NKÚ l4)Správní orgány (státní kontrola) l5) veřejný ochránce práv l6) občané (petice, stížnosti) Petice lZ latinského petitio – žádost lVymezení: lKvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru Ústavněprávní zakotvení lČl. 18 LZPS lKategorie práv politických l„ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“. Omezení petičního práva l - Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. l l - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou. Právní úprava lZák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním lOprávněná osoba: FO a PO, pokud je to v souladu s cíli jejich činnosti lAdresát: státní orgány a orgány územní samosprávy Vyřízení lPísemná forma lJde o návrh více osob – petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) lShromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) l- uvádí se jméno, příjmení a bydliště l- k podpisu nesmí být nikdo nucen l- nutno se seznámit s textem petice l- z petice musí být zřejmé, kdo ji podává Vyřízení lPovinnost petici přijmout lPovinnost ji vyřídit do 30 dnů lPosuzuje obsah a zda není nepřípustná lNelze podat odvolání! Stížnost lPodání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele l§ 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád lStížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu lForma: písemná nebo ústní lLhůta k vyřízení: 60 dnů lMožnost obrany u nadřízeného správního orgánu Veřejný ochránce práv lZák. č. 349/1999 Sb lIniciativní kontrolní orgán lMonokratický a volený lPROCES volby l1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) l2. Volba PS l3 VO – 6 let Nezávislost a nestrannost l1. Ne PS ani PH l2. neslučitelnost funkcí l3. trestně právní imunita l4. mlčenlivost l5 obrana Vazby na PS l1. volba a odpovědnost l2. informace l3. záruky nezávisloti l4. účast na jednání l5. podněty k legisl. Procesu l6. ekonomický faktor Činnost lHlídá korektnost veřejné správy lMěřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy lZahajuje šetření na podnět lVydává doporučení k nápravě 106/1999 Sb lSvobodný přístup k informacím lČl. 17 odst. 5 lPrincip otevřenosti lSubsidiární právní předpis Povinné subjekty lZdůrazněna povinnost poskytovat informace lStátní orgány, orgány územní samosprávy lVeřejné instituce žadatel lFyzická nebo právnická osoba lNezkoumá se vztah k informaci Informace lDvě kategorie l1. zveřejňované l2. poskytované na žádost 1. Zveřejňované informace lV sídle úřadoven a dálkovým přístupem lVýčet v §5 lPř. Způsob založení, organizační struktura, typy řízení, opravné prostředky, právní předpisy, sazebník úhrad, výroční zpráva 2. žádost lFormy: ústně, písemně lA) ústně – vyřizovány neformálním způsobem lB) písemně – formalizovaný postup lLhůta: 15 dnů žádost lUrčení informace lKdo ji má k dispozici lZda nepatří mezi informace zveřejňované lIdentifikace osoby žadatele Vyřízení žádosti l1. odložení – chybí podstatný údaj l - informace nespadá do působnosti povinného subjektu (vyrozumí do 3 dnů) l2. odmítnutí – žádost je nesrozumitelná, pak doplnění do 30 dnů, jinak odmítnout l3. Poskytnutí inf. – ne správní řízení Pokr. l4. neposkytnutí inf.- forma správního řízení l5. nečinnost- obrana fomrou stížnosti Obrana lOpravné prostředky lOdvolání (správní řád), stížnost lNe mimořádné opravné prostředky Hrazení nákladů lVyhledání informace lPořízení kopie lTechnické nosiče lOdeslání informace lVyhotovuje se sazebník – součást zveřejňovaných informací Výroční zpráva lDo 1. 3. lNáleží mezi zveřejňované informace lA) počet podaných žádostí lB) počet odvolání lC) opis rozhodnutí soudu lD) sankce za nedodržení Výjimky lOchrana obchodního tajemství (§ 17 zák. 513/1991) lOchrana utajovaných informacíOchrana majetkových poměrů lVnitřní pokyny, nehotová řízení, rozhodovací činnost soudů apod. Nedostatky lVrchnostenský postoj lPocit soukromí kanceláře lCena informace lZpochybňování odbornosti žadatele lNezvyk na veřejnost úřední činnosti lZneužívání obchodního tajemství Nedostatky lNeformalizované vyřizování žádost lProcesní překážky (vnucování formulářů lPosuzování důvodů žadatele lZneužití institutu povinnosti mlčenlivosti