Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. 1. SOCIÁLNÍ DIALOG: Všechny vztahy mezi sociálními partnery při prosazování a ochraně hospodářských a sociálních zájmů zaměstnanců Součinnost mezi sociálními partnery dle ZP (§276 a násl. ZP) n Informování - ust. §278 n Projednání – ust. § 280, ale i např. ust. § 46 a další n Spolurozhodování - např. ust. § 306, odst. 4 n Kontrola – ust. §321 ZP n Rozhodování – ust. §322 odst.2 písm. a) + b) ZP n Tripartita – rámec v ust. § 320 ZP 2. Kolektivní vyjednávání a kolektivní spory Kolektivní smlouvy -právní rámec - ust. §22 ZP Proces uzavírání kolektivní smlouvy - zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů Obsah kolektivní smlouvy – ZP, prováděcí a související předpisy Kolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV n O uzavření kolektivní smlouvy n O plnění kolektivní smlouvy - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV - pokud vznikl individuální nárok - soud 3. Vyjednávání a jeho struktura Proces komunikace mezi sociálními partnery S RELATIVNĚ PROTICHŮDNÝMI ZÁJMY n Průběh lze charakterizovat jako konflikt (řízený) n Cílem je dosažení dohody (konsenzu) sociálního smíru n TRVALE udržitelný konsenz (platný, splnitelný a možný) VŽDY SE SNAŽIT O TRVALE UDRŽITELNOU DOHODU BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU 4. Podmínky pro trvale udržitelný smír Vyjednávání jehož cílem je trvale udržitelný smír předpokládá dodržení: n Právního rámce - právní normy daného právního řádu n Ekonomického rámce - průnikový bod zájmů (na ekonomickém hřbitově nelze vytvořit sociální ráj) Sociálně ekonomické optimum n Naplnění osobního rámce : * Osobní předpoklady vyjednávání znalosti + dovednosti techniky a taktiky, * Rovnováha moci moc – rovnováha - konsenz * Změna názorů – kompromis - konsenz názory vycházejí z postojů - změna názoru = změna postoje 5. Selhání vyjednávání, spor (kolektivní spor) PŘÍČINY: n Pro dohodu není prostor (neexistuje průnikový bod zájmů) n Nemožnost personální (tito partneři se nedohodnou na ničem) n Ujednání jsou právně neplatná (plnění je nevymahatelné) n Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) n Není kdo by plnil (ochrana - přechod práv a povinností) 6. Výsledek a předpoklady vyjednávání: MOŽNÝ VÝSLEDEK VYJEDNÁVÁNÍ: n Poražený - poražený (prohra - prohra), n poražený - vítěz (zárodek budoucího konfliktu) n vítěz - vítěz (WIN - WIN) ZNALOSTI: n právní + ekonomické + další znalosti a informace DOVEDNOST VYJEDNÁVAT -technika, taktika a strategie: n Sebepoznávání, n teorie verbální a neverbální komunikace, empatie,asertivita, feedback - zpětná vazba, n teorie řízeného konfliktu, n teorie týmové práce a další (zkušenosti) 7. Druhy vyjednávání PODLE ZPŮSOBU JEDNÁNÍ: n - Tvrdé x jemné (výsledek x vztah, změna způsobu jednání) PODLE TYPU VYJEDNÁVÁNÍ: n Distribuční (rozdělovací) - zájmy relativně protichůdné - prostor pro vyjednávání malý řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu n Manipulativní (partneři používají svoji moc) řešení: dostat moc do rovnováhy -metody legálního nátlaku n Kooperativní (spolupráce partnerů) 8. Teorie řízeného konfliktu NAPROSTÁ NEGACE - ignorování - negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka n snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - stadium studené války n hrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU n partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce OTEVŘENÝ / TVŮRČÍ / DIALOG MEZI PARTNERY n dialog o problému, věcný dialog - prostor pro konsenz 9. Fáze vyjednávání n Příprava jednání - informace !!! cíle, prioritní zájmy n Vyjednávání - manévrování sbližování pozic n Závěry jednání - konsenz - kolektivní smlouva kontrola plnění smlouvy = prestiž KS příprava pozic pro další vyjednávání 10. Fáze vyjednávání - taktiky FÁZE PŘÍPRAVY JEDNÁNÍ n Získávání informací o možnostech (prioritních zájmech) n Výběr cílů, stanovení náhradních cílů (optimální míra) n Zpracování návrhu n Konzultace s experty n Výběr týmu a určení rolí v něm (teorie týmové práce) n Volba strategie vyjednávání n Výběr místa jednání n Vymezení časového prostoru n Dohoda o pravidlech jednání 11. Fáze vyjednávání - taktiky PRŮBĚH JEDNÁNÍ n Využívat znalosti vyjednávacích technik a prioritních zájmů n Průběžné vyrovnávání moci, dostávat moc do rovnováhy n Měnit postoje protistrany jako klíč ke změně názorů n Využít znalosti teorie řízeného konfliktu - při eskalaci (spirála) obranné taktiky (přerušení jednání) n Taktika opouštění sporných bodů, nastolování pseudoproblémů n Měnit způsob jednání (využívat role členů týmu) n Připravenost měnit strategii - kooperativnost versus umíněnost n Nepřistoupit na přesun řešení problému do osobních soubojů n Formulovat průběžné závěry 12. Fáze vyjednávání - taktiky ZÁVĚR JEDNÁNÍ (konsenz) - kolektivní smlouva n Trvale udržitelný bez zárodků budoucích konfliktů n Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem účastníkům n Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) n Ve dvojjazyčných (vícejazyčných) verzích zakotvit přednost znění n Sjednat způsob realizace a odpovědnost za ni (příp. do přílohy) n Sjednat způsob a termíny kontroly n Hodnocení vyjednávání, prezentovat zásadu win-win n Sebehodnocení, zpětná vazba n Formální zveřejnění, uložení, nahlížení