Veřejné finance Rozpočtová soustava, veřejný rozpočet 3. přednáška 20. března 2007 Rozpočtová soustava l Tři pojetí: l Soustava orgánů a institucí, které se starají o tvorbu, rozdělování, použití a kontrolu hospodaření veřejných peněžních fondů. l Struktura peněžních fondů a vztahů mezi těmito peněžními fondy. l Označuje soubor institucí a orgánů, peněžních fondů, jejich vzájemných vztahů a pravidel fungování. Rozpočtová politika l Procesy odehrávající se v rámci rozpočtové soustavy. l Je realizovaná státem na různých úrovních veřejné správy. l Cílem je zabezpečit veřejné příjmy potřebné k realizaci veřejných výdajů. Struktura rozpočtové soustavy l Závisí na členitosti veřejné správy l Musí být vydefinováno daňové určení Struktura veřejných rozpočtů l Soustava veřejných rozpočtů l nadnárodní rozpočet l ústřední rozpočet l rozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l rozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l Mimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) Soustava veřejných rozpočtů ČR Veřejný rozpočet Každý veřejný rozpočet je: l upraven předpisem, l samostatně sestavován a schvalován, l má vlastní, zákonem stanovenou, příjmovou základnu, která mu zajišťuje částečnou nezávislost. Ekonomické hledisko VR l Veřejný rozpočet: l sdružuje a rozděluje převážně veřejné prostředky k zajištění veřejných statků. l Veřejné prostředky: l byly získány především na základě principů nenávratnosti, neekvivalentnosti a nedobrovolnosti, l rozhoduje se o nich veřejnou volbou, l podléhají veřejné kontrole. l Neefektivnost provázející veřejné rozpočty: l alokační neefektivnost, l neefektivnost z důvodu vracení finančních prostředků. Legislativní hledisko VR l „Pojmem "veřejné rozpočty centrální úrovně" se rozumí státní rozpočet, státní fondy, Fond národního majetku, Pozemkový fond, fondy zdravotních pojišťoven, fondy organizačních složek státu a státní finanční aktiva.“ l „Pojmem "veřejné rozpočty územní úrovně" … rozpočty a fondy obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí.“ § 1 odst. 2, 3 opatření Ministerstva financí č.j. 111/74 200/1997 o rozpočtové skladbě l „Veřejné rozpočty ČR jsou soustavou státního rozpočtu, rozpočtů krajů a municipalit (místní rozpočty), státní mimorozpočtové fondy, privatizační fondy (FNM a Pozemkový fond) a systém veřejného zdravotního pojištění.“ Rozpočtový výhled 2003 – 2006: Koncepce reformy veřejných rozpočtů, Ministerstvo financí 2003 Pohledy na veřejný rozpočet Veřejný rozpočet představuje současně: l peněžní fond, l bilanci, l finanční plán, l nástroj řízení veřejné politiky. Veřejný rozpočet = peněžní fond l tok finančních prostředků l je vytvářen, rozdělován a používán na principu: l nenávratnosti, l neekvivalence, l nedobrovolnosti. l Veřejné příjmy l daně a poplatky l úvěrový příjem l Veřejné výdaje l vládní výdaje a o transfery Veřejný rozpočet = bilance l zahrnuje veškeré běžné a kapitálové příjmy a výdaje, jež jsou postupně přijímány a vydávány l běžná bilance l kapitálová bilance l Po skončení období, na které byl veřejný rozpočet vytvořen, může dojít k: l vyrovnanému rozpočtu, l přebytkovému rozpočtu (převedením do rezerv), l schodkovému rozpočtu (kryje se z položky účetních rezerv). Běžná bilance l je rozhodující částí veřejného rozpočtu, l bilancuje běžné (každoročně se opakující příjmy) a běžné (každoročně se opakující) výdaje, l největší podíl představují tzv. obligatorní (zákonné či mandatorní) výdaje, ve vyspělých zemích tvoří 2/3 rozpočtu, l v dlouhodobém horizontu měla být běžná bilance vyrovnaná, l pokud je běžná bilance pravidelně schodková je nutné zvážit: l výši veřejných výdajů ke krytí potřeb veřejného sektoru, l v rámci veřejných výdajů se zaměřit především na výši mandatorních výdajů, l účinnost fiskální funkce daní, tzn. přezkoumat únosnost daňového zatížení, způsob výběru a správy daní, ztížení daňových úniků atd.). Kapitálová bilance l bilancuje běžně se neopakující (nejčastěji jednorázové) příjmy a běžně se neopakující (nejčastěji jednorázové) výdaje, l díky budoucímu užitku nemusí být příjmy a výdaje kapitálového rozpočtu vyrovnány, l je teoreticky možné je financovat z návratných zdrojů. (Tento přístup je ovšem v posledních letech kritizován.) Veřejný rozpočet = finanční plán l VR jsou sestavovány vždy na jedno rozpočtové období, jež se shoduje se všemi rozpočty rozpočtové soustavy. l Při sestavování VR je možné použít metody: l shora-dolů, l zdola-nahoru, l kombinace přístupů (v ČR) l Vychází se z empirických hodnot l Doplní se o expertní odhady vývoje Kvalita veřejného rozpočtu l Závisí na kvalitě jeho odhadu: l příjmů (daň. výnosů, uživatelských poplatků, správních poplatků, dotací, nedaňových příjmů, nových příjmů), l výdajů (kapitálových a běžných souvisejících se zajišťováním veřejných statků a peněžních transferů), l výdajů na financování nových potřeb, l předpokládané inflace, l nejistot. Řízený výdajový rozpočet l Poslání příslušného stupně veřejné vlády – je založeno na stanovení cílové kvantity a kvality potřeby a hledání finančních zdrojů, které umožní tuto cílenou potřebu zajistit v určitém časovém horizontu dle charakteru potřeby, l z akcentování – ze sestavování rozpočtové prognózy, ze které roční rozpočet vychází, l nepropadávání finančních prostředků. l Mezi přednosti se uvádí zejména: l motivace k úsporám ve výdajích, l možnost využít ušetřené finanční prostředky na realizaci nových aktivit, l zjednodušení procesu rozpočtového plánování, l možnost soustředit se na řešení důležitých úkolů. Veřejný rozpočet = nástroj veřejné politiky l Stabilizační nástroj fiskální politiky: l V případě poklesu výkonnosti ekonomiky může vláda podpořit ekonomický růst zvýšením veřejných výdajů, l v době recese se daňoví poplatníci posouvají do pásem s nižším zdaněním, l v době expanze získávají více zdanitelných prostředků a posouvají se tak do pásem s vyšším zdaněním. Rozpočtové zásady l Zásada každoročního sestavování a schvalování rozpočtu, l zásada reálnosti a pravdivosti rozpočtu, l zásada úplnosti a jednotnosti rozpočtu, l zásada dlouhodobé vyrovnanosti, l zásada efektivnosti a hospodárnosti, l zásada publicity. Rozpočtové zásady upravuje: l Zákon č. 576/1990 Sb. Rozpočtová pravidla republiky a rozpočtová pravidla územních rozpočtů, l Zákon č. 218/2000 Sb. Rozpočtová pravidla republiky, l Vyhláška MF ČR 323/2002 Sb. o rozpočtové skladbě. Rozpočtová skladba jedná se o systematické, jednotné a přehledné třídění, které umožňuje: l zabezpečit jednotnost a přehlednost l analyzovat příjmy a výdaje l zajistit potřebné informace l Třídění příjmů a výdajů respektuje: l zásadu jednotnosti a závaznosti třídění l zásadu dlouhodobé stability třídění l zásadu srozumitelnosti l zásadu kompatibility Rozpočtový proces l Sestavení návrhu (výkonné orgány státní správy), l projednání a schválení (volené orgány státní správy), l plnění, l případné schvalování úprav během rozpočtového období, l kontrola plnění. l průběžná – během rozpočtového období l následná – po skončení rozpočtového období Vývoj veřejných výdajů (v % HDP) 1870 – 1994 Faktory růstu veřejných výdajů l Demografické faktory l Válečné události l Inflace, vyšší nákladovost služeb l Technologické změny l Politické a sociální vlivy l Demonstrační efekt Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1930 Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1990 Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 2030 Děkuji za Vaši pozornost. J