ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE JUDr. Martin Netolický Právnická fakulta MU, 26. října 2007 Základní pojmy • Financování veřejné správy • Rozpočet, rozpočtová soustava • Státní rozpočet, rozpočty územních samosprávných celků • Rozpočtové určení daní Financování veřejné správy = zabezpečení dostatečného množství finančních prostředků na činnost veřejné správy a k plnění jejích úkolů VS = státní správa + samospráva • Spojený model územní veřejné správy • Rozpočet – obecné pojetí • Ekonomický, právní, politický aspekt • Toková veličina • Peněžní fond • Bilance • Finanční plán • Nástroj finanční politiky a nástroj řízení Rozpočet – obecné pojetí • Ekonomický, právní, politický aspekt • Toková veličina • Peněžní fond • Bilance • Finanční plán • Nástroj finanční politiky a nástroj řízení Rozpočtová soustava • Fiskální federalismus = vícestupňové uspořádání rozpočtové soustavy • Vertikální model (centrální x decentralizovaný) • Horizontální model • Struktura vychází z dělby kompetencí mezi jednotlivými stupni veřejné vlády Rozpočtová soustava - členění • Soustava veřejných rozpočtů • Státní rozpočet, • Rozpočty měst a obcí, • Rozpočty krajů, • Rozpočty příspěvkových organizací • Mimorozpočtové fondy • Státní fondy, • Mimorozpočtové fondy územních samosprávných celků Rozpočtová soustava – dle rozpočtových pravidel Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů • Státní rozpočet, • Rozpočty státních fondů, • Řízení státní pokladny a státního dluhu, • Hospodaření s prostředky v Národním fondu, • Rozpočet Fondu národního majetku, • Rozpočet Pozemkového fondu, • Rozpočty zdravotních pojišťoven Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů - rozpočty krajů - Rozpočty měst a obcí, rozpočty statutárních měst, rozpočet hlavního města Prahy a jeho městských částí, - Rozpočty dobrovolných svazků obcí, - Rozpočet Regionálních rad regionů soudržnosti Státní rozpočet = nejvýznamnější rozpočet v soustavě veřejných rozpočtů • Dokument schvalovaný zákonodárným sborem ve formě speciálního zákona, • Předpokládané příjmy a výdaje státu, • Časová omezenost shodná s kalendářním rokem • Centralizovaný peněžní fond • Bilance státu – saldo (rozpočtový schodek, přebytek) • Finanční plán • Právní předpis • Nástroj rozpočtové politiky státu Rozpočty územních samosprávných celků • Decentralizovaný peněžní fond • Účetní bilance • Finanční plán • Důležitý dokument • Ekonomický nástroj obecní příp. krajské politiky • Ústavní zakotvení – čl. 101 odst. 3 Ústavy ČR • Právní úprava – zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 130/2000 Sb., o hlavním městě Praze, zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Vazby mezi státním rozpočtem a územními rozpočty • Dotace • Rozpočtové určení daní ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ • Stát prostřednictvím příslušných zákonů určuje jaké příjmy z celkového výnosu daní budou svěřeny jednotlivým rozpočtům – v ČR zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům, ve znění pozdějších předpisů • Dle mezinárodního třídění dotací lze RUD zařadit mezi neúčelové dotace (záleží pouze na rozhodnutí příslušného celku, jak s přidělenými prostředky naloží) Daňové určení resp. rozpočtové určení daní = do kterého veřejného rozpočtu budou plynout výnosy jednotlivých existujících druhů daní Daňové příjmy – rozhodující část příjmů rozpočtů územních samosprávných celků i státního rozpočtu Proč je rozpočtové určení daní důležité ? • daňové příjmy tvoří rozhodující část rozpočtových příjmů obcí • využití daňových příjmů obcí není účelově vázáno • o užití rozhodují orgány obcí samy • daňové příjmy obcí jsou základem finanční samostatnosti (nezávislosti) obcí na státu Daně podle zákona o RUD • Svěřené daně – výnos příslušné daně určen pouze do určitého druhu veřejného rozpočtu • Sdílené daně – výnos příslušné daně je procentuelně rozdělen do více druhů veřejných rozpočtů (výnos bude sdílen více rozpočty) RUD do roku 2001 - připomenutí ÚVOD • počátek 90. let – obnovení územní samosprávy (zákon č. 367/1990 sb., o obcích) • postupné zvyšování finanční samostatnosti obcí • 1.1.1993 – vznik samostatné ČR – nová soustava daní, vyšší daňové určení ve prospěch obcí (další novely) • k 31.12.2000 – RUD byl součástí zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v ČR (tzv. rozpočtová pravidla republiky) • Kritika tehdejšího RUD : • 10 % výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků odváděné plátcovou pokladnou umístěnou na území obce nebo plátcem daně se sídlem (bydlištěm) na území obce, pokud daň odvádí přímo plátce • Podíl na 20 % celookresního výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků. Každá obec se podílí příslušným procentem stanoveným příslušným OkÚ na uvedeném výnosu, které odpovídalo poměru počtu obyvatel obce a celkového počtu obyvatel okresu) Daňové příjmy vybraných obcí dle RUD v roce 2000 Reforma veřejné správy • 1999 – schválení koncepce reformy veřejné správy VLÁDOU ČR • Komplexní legislativní změny : • nové předpisy organizačního charakteru • zákon č. 128/2000 Sb., o obcích • zákon č. 129/2000 Sb., o krajích,… • nové předpisy financování veřejné správy • zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech… • zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů • zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům Současnost • Právní úprava v zákoně č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům, ve znění pozdějších předpisů • účinnost od 1. ledna 2001 Z důvodové zprávy k návrhu zákona : • zajištění fiskální dostatečnosti jednotlivých úrovní rozpočtů územních samosprávných celků • zajištění spolu s ostatními příjmy pokrytí minimálních potřeb obcí a krajů • stabilizace financování území • odstranění či zmírnění prohlubujících se nedostatků „starého“ systému • Odstranění extrémních rozdílů v úrovni příjmů municipalit Rozpočtové určení daní pro obce - současnost Podíl jednotlivé obce na výnosu daní KRITÉRIA • Počet obyvatel obce • Počet zaměstnanců v obci • Koeficient velikostní kategorie obcí Koeficient velikostních kategorií obcí Daňové příjmy obcí dle RUD 2000, 2001, 2006 Vývoj RUD 2000 – 2006 dle velikostních kategorií Vývoj daňových příjmů obcí 2000 - 2006 Počet obyvatel, daňové příjmy dle velikostních kategorií – skutečnost 2006 Případy na hranicích velikostních kategorií - skutečnost 2006 (5.000 obyvatel) Případy na hranicích velikostních kategorií - skutečnost 2006 (10.000 obyvatel) Příjmy obcí a DSO 2006 (údaje v mil. Kč) Příjmy obcí a DSO 2006 - graf Daňové příjmy obcí a DSO 2006 Příjmy obcí a DSO – předpoklad 2007 (mld. Kč) Vládní návrh zákona • Navrhované změny – výsledek společné pracovní skupiny SMO ČR a MF ČR • Zásadní úpravy současného výpočtu konkrétního podílu každé obce na sdílených daních Kritika současného RUD : • Vysoká váha koeficientů velikostních kategorií při přerozdělování celkových daňových příjmů obcí (jediné kritérium) • Velký rozdíl v koeficientech velikostních kategorií mezi největšími a nejmenšími obcemi • Skokové přechody mezi velikostními kategoriemi Skokové přechody mezi kategoriemi • Kritizovaná rozhraní – 100, 10.000, 100.000 obyvatel • „nakupování občanů“ některých měst při snaze překročit velikostní kategorii Cíle novely RUD • Odstranění problematických oblastí • Snaha zvýšit výdajové možnosti malých obcí Navrhované změny RUD a jejich dopady • Doplnění nových kritérií pro přerozdělení podílu obcí na sdílených daních • Celková výměra obce – váha 3 % • Prostý počet obyvatel – váha 3 % • Úprava stávajícího kritéria – počet obyvatel obce upravený koeficientem velikostní kategorie obcí – váha 94 % • Změna systému přerozdělení sdílených daňových příjmů dle počtu obyvatel upraveného koeficientem velikostní kategorie (váha 94 %) • Zrušení skokových přechodů • Zavedení postupných přechodů mezi velikostními kategoriemi • Snížení počtu velikostních kategorií obcí (ze 14 na 4) • Vynětí 4 největších měst ze systému – Praha, Brno, Ostrava, Plzeň 3. Zvýšení podílu obcí na sdílených daních z 20,59 % na 21,4 % od roku 2008 (+ 4,6 mld. Kč) Výpočet podílu každé obce na sdílených daních • Podíl bude nadále zveřejňován ve vyhlášce MF ČR na základě výpočtu A) 3 % dle prostého počtu obyvatel • Podíl prostého počtu obyvatel obce na celkovém počtu obyvatel ČR B) 3 % dle výměry obce • Podíl výměry katastrálního území obce na celkové výměře ČR C) 94 % dle počtu obyvatel upraveného koeficientem 1.krok : • Nejprve podíl hl. m. Prahy, Brna, Ostravy, Plzně a ostatních obcí ČR Výpočet podílu - pokračování 2.krok : • Jsou definovány intervaly počtu obyvatel a koeficienty postupných přechodů • Násobení počtu obyvatel obce v rámci daného intervalu příslušnými koeficienty postupných přechodů (systém progresivně klouzavý – obdoba dosavadního způsobu výpočtu DPFO) Progresivně klouzavý systém – příklad : Město Česká Třebová – 16.533 obyvatel Násobek města – verze schválená vládou : 300 * 1,000 = 300,00 (5 000 – 300)*1,0640 = 5 000,80 (16 533 – 5 000)*1,3872 = 15 998,58 Celkem = 21 299,38 • verze návrhu - 20 112,16 • verze návrhu - 20 005,57 Dopady nového RUD • Pro zmírnění dopadů nového RUD – navýšení podílu na sdílených daních o 4,6 mld. Kč na vrub SR 2008 • Dle výpočtů má prodělat cca 21 obcí z celkem 6 244 obcí ČR – Kategorie 301 až 1 500 obyvatel – 5 obcí – Kategorie 5 001 až 10 000 obyvatel – 4 obce – Kategorie 10 001 až 20 000 obyvatel – 8 obcí – Kategorie 50 001 až 100 000 obyvatel – 3 obce – Kategorie 100 001 až 150 000 obyvatel – 1 obec • Největší dopad – Město Olomouc (jediné město v kategorii nad 100.001 a více obyvatel) – 149,6 mil. Kč tj. 12,5 % (původně –193,2 mil. Kč) • Velké dopady na obce a města těsně nad nynější spodní hranicí velikostní kategorie • Zisky pro obce a města těsně pod nynější spodní hranicí velikostní kategorie • Velké přínosy pro malé obce – zvýhodnění oproti současnému systému RUD Dopady novely RUD dle velikostních kategorií NEJVĚTŠÍ DOPADY NA OBCE A MĚSTA NEJVĚTŠÍ NÁRŮSTY DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ Připomínky SMO ČR k vládnímu návrhu zákona • Zahrnutí kritéria počtu žáků – váha 7 % (modifikace kritéria počtu obyvatel obce upraveného koeficientem velikostní kategorie na váhu 87 % z 94 %) • Zahrnutí spotřebních a ekologických daní do systému sdílených daní stejně jako ostatních daní (DPH, DPPO, DPFO) – jednotné procento 17,62 % • Princip vytváření koeficientů má být stejný i pro hl.m.Prahu, Ostravu, Brno, Plzeň • Navýšení podílu obcí na sdílených daních o 7 mld. Kč (kompenzace propadu v minulých letech – 2005, 2006) • Navýšení podílu obcí na sdílených daních o dalších 7 mld. Kč (kompenzace snížení příjmů obcí v důsledku snížení sazeb zejm. přímých daní) Pozměňovací návrhy k zákonu o RUD • Rozpočtový výbor PSP – snížit váhu kritéria výměry obce ze 3 % na 2 % • Poslanci – B. Sobotka, R. Martínek (ČSSD) – zahrnutí spotřebních daní mezi sdílené daně – Jednotné procento pro všechny sdílené daně (2008 – 17,85 %, 2009 – 18,5 %, 2010 – 19,2 %) – případně varianta B – zachování současné struktury sdílených daní, navyšování podílu na sdílených daních (2008 – 21,4 %, 2009 – 21,45 %, 2010 – 22,36 %) • Poslanec – Petr Braný (KSČM) – Navýšení podílu na sdílených daních z 20,59 % na 25 % • Poslanec – Jan Swippel (ODS) – Úprava koeficientů postupných přechodů – Zrušení kritéria výměry katastrálního území, prostého počtu obyvatel