Seminární úkol č. 5 Téma: Přirozené právo versus pozitivní právo Úkol č. 1 Přečtěte si Kelsenovo vymezení Ryzí nauky právní Naše ukázka je z práce: Kelsen, H.: Ryzí nauka právní. Metoda a základní pojmy. Orbis Brno - Praha 1933. Kapitola I., str. 7 - 11; Kapitola II., str. 12 - 14; Kapitola V., str. 32 - 35. také viz k tomu Machalová, T.-Rázková, R.: Vybrané texty z dějin právní filosofie. PrF MU Brno 2000, str... I. Právo a příroda § 1. Ryzí nauka právní je teorie pozitivního práva. Jakožto teorie chce svůj předmět výlučně a jedině poznávati. Pokouší se odpověděti na otázku, co je právo a jaké je právo, nikoli však na otázku, jaké právo býti má nebo jaké se má vytvořiti. Jest právní vědou, nikoli právní politikou. Nazývá-li se "ryzí" naukou o právu, jest tomu tak proto, poněvadž se chce omeziti pouze na poznání, vztahující se k právu, a vylučovati z okruhu tohoto poznání vše, co nepřináleží k onomu předmětu, který jest považovati exaktně za právo. Což znamená: Ryzí nauka právní chce oprostiti právní vědu od všech prvků, jež jsou cizí jejímu předmětu. Jest to její základní metodický princip. Tento princip zdá se býti samozřejmostí, než jediný pohled na tradiční právní vědu, jak se byla vyvinula během 19. a 20. století, ukazuje zřetelně, jak je vzdálena tomu, aby odpovídala požadavku metodické ryzosti. Jurisprudence směšovala se zcela nekritickým způsobem s psychologií a biologií, ethikou a theologií. Neexistuje dnes již téměř žádná sociální věda, do jejíž oblasti proniknouti by nepovažovali juristé za přípustné; ba tito juristé dokonce považují za možné, že zdokonalí svůj vědecký názor, přivlastní-li si poznatky jiných disciplín. Tím ovšem zaniká vlastní právní věda úplně. Uveďte základní znaky Ryzí nauky právní: a)…………………………………………………………………………………. b)…………………………………………………………………………………. c)…………………………………………………………………………………. d)………………………………………………………………………………….. e)…………………………………………………………………………………. Úkol č.2 2a) Odlište výroky přirozeně právní (Př) od pozitivně právních (Poz) a) Ústava má 113 článků b) Soudci by měli soudit spravedlivě c) Platí, že každé porušení zákona je potrestáno d) Zákony by měli utvářet spravedlivé a rovné šance e) Výkonem trestu by neměla být ponížená lidská důstojnost Vysvětlete stručně čím se liší přirozenoprávní výroky od pozitivně právních……………………. ……………………………………………………………………………………………… Úkol č. 2b) Odlište deskriptivní věty od normativních vět i) Každý muž musí při vstupu do kostela smeknout ii) Pan Kováč má zaplatit firmě Telecom dluh 1.000 Kč iii) Pan Kováč dluží firmě Telecom 1.000 Kč iv) V šachu se střelcem smí táhnout jen diagonálně v) Pravidla šachu jsou logická a vyžadují soustředění vi) V některých společenstvích je zvykem při vstupu do kostela smeknout klobouk vii) A poranil B nožem na krku a zádech a) které z uvedených vět jsou deskriptivní a proč, zdůvodněte to (D)……………. ……………………………………………………………………………………... b) které jsou normativní věty a proč, zdůvodněte to (N)…………………………. ……………………………………………………………………………………... Úkol č.2c) Uveďte, a) které věty jsou "Sollen" (So) a které "Sein" (Se) i) Když všichni lidé mají rodiče a pan Roháč je člověk, tak pan Roháč má rodiče ii) Když někdo nezaplatí smlouvou stanovený dluh, pak má být na něm dluh oprávněně vymáhán iii) Když základním právem člověka je právo na život a terorista XZ je člověk, tak má právo na život iv) Když někdo úmyslně ohrozí život druhého tím, že se zúčastní rvačky, pak bude potrestán odnětím svobody. b) jaká myšlenková struktura charakterizuje věty „Sollen“…………………… c) jaká myšlenková struktura charakterizuje věty „Sein“………………………