Příklady č.3 Úkol č.1 Který z uvedených názorů "co je dobrý život" odpovídá vaším představám? a) Dobrý život znamená být šťastným a šťastnými nás může udělat jen to, co způsobuje rozkoš a slast b) Jen jednání založené na uvědomění povinností je cestou k dobrému životu c) Dobrý život může zaručit jen víra v Boha d) Dobrý život může vést člověk jen tehdy, když bude natolik svobodný, že si sám zvolí svůj úděl e) Dobrý život znamená stát se, čím jsem f) Heslem dobrého života je účel světí prostředky Úkol č. 2. a) V běžném jazyce používáme řadu vyjádření. Rozhodněte jaký je rozdíl mezi spojením "přirozené právo" a "přirozenost práva" b) Pokuste se vysvětlit: co je přirozenost člověka? Kriticky analyzujte jednotlivé názory o přirozenosti člověka. Zdůvodněte svůj názor. i) Přirozenost člověka je daná jeho schopností myslet a mluvit ii) Přirozeností člověka je konat jen to, co přináší jemu samému užitek iii) Přirozeností člověka je být svobodnou bytostí iv) Přirozenost člověka je utvářena společensko ekonomickými podmínkami v) Přirozenost člověka je něco, co se nedá vyjádřit, je nepochopitelná vi) Přirozenost člověka je být kulturní bytostí vii) Přirozenost člověka je zbloudilý výsledek evoluce; člověk je oběť chybné mozkové konstrukce c) Jak rozumíte tomu: co je potřeba? Které jsou nutné potřeby člověka? d) Dnes se diskutuje o budoucnosti lidské přirozenosti v souvislosti s genovou manipulaci. Na půdě EU se dokonce navrhoval zákon na právo na nemanipulovatelnost s přirozenou genetickou výbavou. Myslíte, že je nutný takový zákon? Úkol. č.3. a) Vysvětlete jak rozumíte zásadám: - každému, co jeho jest - každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb b) Studentka Daniela, která nemá moc peněz a na studium si přivydělává, jezdí na černo MHD. Má za to, že „vysoké ceny za lístek jsou nespravedlivé“ a ze svého nízkého finančního příjmu si je nemůže dovolit zaplatit. Vysvětlete na základě ukázky v čem se Daniela plete, tzn. v čem je rozdíl mezi distributivní a vyrovnávající spravedlnosti.