Prevence v právu životního prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, PhD. Prameny právní úpravy } Listina základních práva a svobod } Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí } Občanský zákoník §§ 415 an. } Zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon } Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí } Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění } Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií Zákon o životním prostředí } § 17/1 povinnost každého předcházet znečišťování nebo poškozování ŽP } § 17/2 povinnost provádět zhodnocení vlivu činností na ŽP } § 17/3 povinnost zabezpečit plnění podmínek ochrany ŽP u výrobků, látek, technologií } § 18/1 povinnost sledovat působení možné negativní činnosti na ŽP a znát možné důsledky } § 18/2 povinnost poskytovat informace o působení na ŽP } § 19 povinnost zakročovací a ohlašovací v případě zjištění ohrožení nebo poškození ŽP Posuzování vlivů na životní prostředí } Zákon č. 100/2001 Sb. } Zvláštní právní úprava: } Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny } Zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon } Cíl: komplexní odborné posouzení přímých i nepřímých vlivů záměru nebo koncepce na životní prostředí a zdraví před samotným rozhodováním o jejich provedení Předmět posuzování } Záměry: stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 } Koncepce: strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané } Vnitrostátní nebo mezistátní rozměr Subjekty } Příslušný úřad: Ministerstvo životního prostředí (sloupec A) nebo orgán kraje v přenesené působnosti (sloupec B) } Dotčený správní úřad: správní úřad hájící zájmy chráněné zvláštními právními předpisy a Česká inspekce životního prostředí } Dotčený územní samosprávný celek: územní samosprávný celek, jehož správní obvod alespoň zčásti tvoří území, jehož životní prostředí a obyvatelstvo by mohlo být závažně ovlivněno } Oznamovatel: ten, kdo hodlá provést záměr } Předkladatel: ten, kdo předkládá podnět ke zpracování koncepce } Veřejnost: každá fyzická nebo právnická osoba } Občanské sdružení nebo obecně prospěšná společnost (§ 23 odst. 9) } Zpracovávat dokumentaci, posudek a zpracovávat vyhodnocení jsou oprávněny jen fyzické osoby, které jsou držiteli autorizace. Proces posuzování vlivů záměru a koncepce • Oznámení záměru • Zjišťovací řízení • Zpracování dokumentace • Zpracování posudku • Veřejné projednání dokumentace a posudku • Vydání stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí } Oznámení koncepce } Zjišťovací řízení } Zpracování vyhodnocení } Veřejné projednání návrhu koncepce } Vydání stanoviska k návrhu koncepce } Sledování a rozbor vlivů schválené koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví Zásady posuzování vlivů na ŽP } Trvale udržitelného rozvoje } Integrace ochrany ŽP do plánovacích a rozhodovacích procesů } Prevence } Výběru aktivit podléhajících posuzování } Komplexnosti hodnocení } Variantnosti } Včasnosti } Odbornosti } Účasti veřejnosti } Dvoustupňovosti } (ne)závaznosti stanoviska Integrované povolování } Zákon č. 76/2002 Sb. } Cíl: maximální ochrana životního prostředí JAKO CELKU } Integrované povolení: rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, včetně provozu činností přímo spojených s provozem zařízení v místě a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství. } Předmět povolování: Předmět integrovaného povolování } Zařízení: stacionární technická jednotka, ve které probíhá jedna či více průmyslových činností uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu, a jakékoli další s tím přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s průmyslovými činnostmi uvedenými v příloze č. 1 k tomuto zákonu probíhajícími v dotčeném místě a mohly by ovlivnit emise a znečištění, nejde-li o stacionární technickou jednotku používanou k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků a procesů; za zařízení se považuje i stacionární technická jednotka neuvedená v příloze č. 1 k tomuto zákonu, jestliže provozovatel zařízení pro ni požádá o vydání integrovaného povolení Řízení o vydání integrovaného povolení } Podání žádosti o vydání integrovaného povolení provozovatelem } Vyjádření v účastníků řízení (provozovatel, dotčená obec a kraj, občanské sdružení) v příslušných správních úřadů podle zvláštních předpisů v dotčeného státu v odborně způsobilé osoby } Ústní jednání } Rozhodnutí o žádosti (vč. závazných podmínek provozu) } Přezkum plnění závazných podmínek integrovaného povolení po 8 letech Principy integrovaného povolování } Prevence } Včasnosti a průběžné kontroly } Výběru zařízení } Nejlepších dostupných technik } Odbornosti } Informovanosti a účasti veřejnosti } Spolupráce } Komplexnosti Územní plánování a územní řízení } Zákon č. 183/2006 Sb. } Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel území a který uspokojuje potřeby současné generace, aniž by ohrožoval podmínky života generací budoucích. } Koordinace veřejných a soukromých zájmů Úkoly územního plánování } zjišťovat a posuzovat stav území, jeho přírodní, kulturní a civilizační hodnoty, } prověřovat a posuzovat potřebu změn v území, veřejný zájem na jejich provedení, jejich přínosy, problémy, rizika s ohledem například na veřejné zdraví, životní prostředí, geologickou stavbu území, vliv na veřejnou infrastrukturu a na její hospodárné využívání, } vytvářet v území podmínky pro snižování nebezpečí ekologických a přírodních katastrof a pro odstraňování jejich důsledků, a to přírodě blízkým způsobem, ….. Nástroje územního plánování } Územně plánovací podklady v územně analytické podklady - zjišťují a vyhodnocují stav a vývoj území, obsahují mj. limity využití území a rozbor udržitelného rozvoje území v územní studie - ověřují možnosti a podmínky změn v území } Politika územního rozvoje - určuje v daném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v republikových, přeshraničních a mezinárodních souvislostech, zejména s ohledem na udržitelný rozvoj území, a určuje strategii a základní podmínky pro naplňování těchto úkolů } Pořizovatelem Ministerstvo pro místní rozvoj } Schvaluje vláda ve formě sdělení } Závaznost pro nižší nástroje územního plánování } Podléhá vyhodnocení vlivů na trvale udržitelný rozvoj Nástroje územního plánování } Územně plánovací dokumentace } Zásady územního rozvoje - stanoví základní požadavky na účelné a hospodárné uspořádání území kraje, vymezí plochy nebo koridory nadmístního významu a stanoví požadavky na jejich využití, zejména plochy nebo koridory pro veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření, stanoví kritéria pro rozhodování o možných variantách nebo alternativách změn v jejich využití. } Územní plán – stanoví základní koncepci rozvoje území obce, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspořádání (dále jen "urbanistická koncepce"), uspořádání krajiny a koncepci veřejné infrastruktury. } Regulační plán - stanoví podrobné podmínky pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí Územně plánovací dokumentace } Opatření obecné povahy podle správního řádu } Hierarchická závaznost } Pořizovatel: krajský nebo obecní úřad } Schválení zastupitelstvem kraje nebo obce } Účast veřejnosti } Podléhá vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území, resp. na životní prostředí Územní rozhodnutí } „Umisťovat stavby nebo zařízení, jejich změny, měnit jejich vliv na využití území, měnit využití území a chránit důležité zájmy v území lze jen na základě územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak.“ } např. schválení regulační plán, rozhodnutí pozemkového úřadu v rámci pozemkových úprav } Druhy územních rozhodnutí: } o umístění stavby nebo zařízení } o změně využití území } o změně stavby a o změně vlivu stavby na využití území } O ochranném pásmu Územní řízení } Subjekty: } Stavební úřad - rozhodnutí } Dotčené orgány - stanoviska } Účastníci řízení - námitky } Veřejnost – připomínky } Soulad záměru s: } s vydanou územně plánovací dokumentací, } s cíli a úkoly územního plánování, } s obecnými požadavky na využívání území, } s požadavky zvláštních právních předpisů a se stanovisky dotčených orgánů a s ochranou práv a právem chráněných zájmů účastníků řízení. Prevence závažných havárií } Zákon č. 59/2006 Sb. + negativní vymezení } systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek s cílem snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních a v jejich okolí Povinnosti provozovatele objektu nebo zařízení } Seznam nebezpečných látek } Zařazení do skupiny A nebo B krajským úřadem } Provedení analýzy a zhodnocení rizik závažné havárie provozovatelem } Zpracování bezpečnostního programu (sk. A) } Zpracování bezpečnostní zprávy (sk. B) } Sjednání pojištění za škody vzniklé v důsledku závažné havárie } Zpracování plánu fyzické ochrany } Havarijní plánování – vnější a vnitřní havarijní plán