Doc.JUDr.Soňa Skulová Teze k přednášce reformy veřejné správy 1. Reforma veřejné správy = zásadní, podstatná změna kvality systému veřejné správy. Vztahuje se k organizační i funkční stránce systému veřejné správy a jeho subsystémů a jednotlivých součástí. 2. Počátky a důvody reforem ­ v 60. a 70. letech v rozvinutých zemích. Nejprve snaha o vyšší efektivnost ( ekonomické limity právního státu, kvalita a rozsah veřejných služeb), a debyrokratizaci ( a tím zvýšení pružnosti) veřejné správy. Tyto snahy vedly k širšímu využívání manažerských metod ve veřejné správě (později také zavádění nových metod hodnocení /=evaluace/ veřejné správy). V 80. a 90. letech se objevily nové problémy a témata reforem ­ snaha o větší demokratičnost ­ otevřenost veřejné správy občanům a jejich větší účast na rozhodování (participaci). 3. Obecné poznámky a poznatky o reformách: o jsou vyvolány potřebami a problémy společnosti, o ke svému provedení potřebují politickou podporu (musí být schváleny rozhodujícími místy (vláda ­ koncepce, návrhy řešení) a poté promítnuty do příslušných právních úprav (parlament), o vyžadují provedení analýzy a přípravu reformní koncepce. Jde totiž o náročné a nákladné změny ve velkých společenských systémech, nejde se snadno vracet a brát něco ,,zpět". o reformy veřejné správy nikdy nejsou zcela ukončeny, neboť stále vznikají nové situace, potřeby a požadavky na vyšší kvalitu. A získávají se zkušenosti, jež také vedou k formulování potřeby změn (např. v současnosti akcent na tzv. ,,deregulaci"), o ,,Teorie reforem veřejné správy" je samostatný obor zkoumání, a měl by mít vzhledem ke svému významu pro společnost potřebnou podporu a respekt (,,Používejme vhodných metod, neopakujme stejné chyby, inspirujme se úspěšnými příklady, průběžně vyhodnocujme dosažené výsledky, využívejme zpětné vazby, využívejme nejmodernější modely a metody hodnocení, ...."). 4. Reformy v prostředí ČR po roce 1990: ­ v počátku bez celkové koncepce (přijata až souborem usnesení vlády z r. 1998 a 1999) ­ neměla politickou prioritu, ­ nejprve obnovena místní samospráva (1990), pak (počátek 90.let) základní politické změny v ústavních předpisech, včetně vztahu veřejná moc ­ občan, ­ pod pojmem ,,reforma veřejné správy je znám proces ,,reformy územní správy" z přelomu tisíciletí ( vytvoření krajské samosprávy, zrušení okresních úřadů, vytvoření obcí 3. typu), což je pouze sice důležitá, ale pouze jedna z oblastí reformy veřejné správy. ­ do rámce reformy veřejné správy patřily i další oblasti ­ reforma osobního základu (úřednické zákony), reforma kontroly a finanční kontroly VS, reforma rozpočtové oblasti, reforma kvality veřejných služeb, oblast státní informační politiky, oblast kvality řízení ve veřejné správě,.... Což se odrazilo v řadě nových právních úprav z období 1999 a následujícího. ­ K podstatné proměně veřejné správy přispěly v uvedeném období i další právní úpravy - nový správní řád, soudní řád správní, zákon o Veřejném ochránci práv, zákon o svobodném přístupu k informací, zákon o ochraně osobních údajů, novelizace zákona odpovědnosti za škodu (82/98 Sb.),... ­ Reforma dále pokračuje............. Prameny: Pomahač, R., Vidláková, O.: Veřejná správa, C.H.Beck., Praha, 2000 Článek Vidláková, O.: První desetiletí reformy veřejné správy v České republice, Správní právo č. 1/2001. Webové stránky ministerstva vnitra: http://www.mvcr.cz ... a další zahraniční prameny (zejména www.oecd.org )