Historie Světové obchodní organizace byla ve stručnosti nastíněna výše. Nebudeme se k ní proto již vracet a zaměříme se výhradně na právní regulaci mezinárodního obchodu. Popis bude vycházet ze systematiky smluv WTO.
Struktura, funkce, cíle a principy WTO
Světová obchodní organizace je mezivládní mezinárodní organizací. Má právní subjektivitu a jak už napovídá předchozí věta, je postavena na odlišných výstavbových principech než Evropské společenství. Členské státy Světové obchodní organizace na ni nepřenesly výkon ani části svých pravomocí. Smlouvy uzavřené na půdě WTO zavazují jen ty státy, které k nim přistoupily a totéž platí analogicky i pro přijaté změny těchto smluv. Tím samozřejmě není dotčen způsob přijímání vnitřních rozhodnutí WTO, kde je sice upřednostňováno rozhodování cestou konsenzu, ale rozhodnutí mohou být přijímána též většinově. Každý člen má právě jeden hlas s výjimkou Evropského společenství, které disponují počtem hlasů, rovnajícím se počtu jejich členských států.
Struktura WTO je tvořena hlavními orgány, vedlejší a pomocné orgány, výbory a dalšími orgány zřizovanými jednolitými vícestrannými dohodami.
Hlavní orgány jsou:
Vedlejší orgány jsou:
Výbory zřizuje Konference ministrů a patří tam zejména:
Činnosti WTO jsou zajišťovány po materiální a administrativní stránce Sekretariátem, v jehož čele stojí Generální ředitel jmenovaný Konferencí ministrů. Generální ředitel i sekretariát jsou nezávislí a při plnění svých úkolů nesmí požadovat ani přijímat instrukce žádné vlády ani žádného úřadu mimo WTO.
Funkcí Světové obchodní organizace je zejména:
Cílem WTO je přispět ke zvýšení zaměstnanosti, životní úrovně, prosperitě, zvýšení výroby a obchodu, to vše při zohlednění potřeby ochrany životního prostředí a pomoci nejzaostalejších států.
Preambule Dohody o zřízení Světové obchodní organizace stanoví: uznávajíce, že by jejich vztahy v obchodní a ekonomické oblasti měly být zaměřeny na zvýšení životní úrovně, dosažení plné zaměstnanosti a vyšší a stále rostoucí úrovně reálného důchodu a efektivní poptávky a na zvýšení výroby a obchodu zbožím a službami, což umožní optimální využití světových zdrojů v souladu s cílem trvalého rozvoje, majíce v úmyslu zároveň ochraňovat a zachovávat životní prostředí a rozvíjet prostředky k tomu určené tak, aby to bylo slučitelné s jejich potřebami a zájmy, vztahujícími se k různým úrovním ekonomického rozvoje, vedeny přáním přispět k realizaci těchto cílů uzavřením dohod, které budou, na základě reciprocity a vzájemných výhod, zaměřeny na podstatné snížení celních sazeb a ostatních překážek obchodu a na odstranění diskriminačního zacházení v mezinárodních obchodních vztazích, rozhodnuty vytvořit komplexní, životaschopnější a trvalejší mnohostranný obchodní systém, zahrnující Všeobecnou dohodu o clech a obchodu, výsledky snah o liberalizaci obchodu dosažené v minulosti a všechny výsledky Uruguayského kola mnohostranných obchodních jednání, odhodlány zachovávat základní principy a podporovat uskutečňování cílů, které rozvíjejí tento mnohostranný obchodní systém, |
Světová obchodní organizace při dosahování shora uvedených cílů vychází z následujících principů:
Prostředkem k dosahování cílů WTO jsou mezinárodní smlouvy uzavírané na jeho půdě. Tyto smlouvy ideově vychází se shora uvedených principů a postaveny jsou na základě reciprocity a vzájemných výhod. Tyto smlouvy lze dělit na dvě velké skupiny:
Rozdíl spočívá ve skutečnosti, že mnohostranné dohody jsou závazné pro všechny členy Světové obchodní organizace. Vícestranné dohody naproti tomu zakládají povinnosti nebo práva pouze pro ty členy, kteří je přijali.
Mnohostranné dohody |
Vícestranné dohody |
Všeobecná dohoda o clech a obchodu 1994 |
Dohoda o obchodu civilními letadly |
Dohoda o zemědělství |
Dohoda o vládních zakázkách |
Dohoda o uplatňování sanitárních a fytosanitárních opatření |
Mezinárodní dohoda o obchodu hovězím masem |
Dohoda o textilu a ošacení |
Mezinárodní dohoda o obchodu mléčnými výrobky |
Dohoda o technických překážkách obchodu |
Rozhodnutí o opatřeních ve prospěch nejméně rozvinutých zemí |
Dohoda o obchodních aspektech investičních opatření |
|
Dohoda o provádění článku VI Všeobecné dohody o clech a obchodu 1994 | |
Dohoda o provádění článku VII Všeobecné dohody o clech a obchodu 1994 | |
Dohoda o kontrole před odesláním | |
Dohoda o pravidlech původu | |
Dohoda o dovozním licenčním řízení | |
Dohoda o subvencích a vyrovnávacích opatřeních | |
Dohoda o ochranných opatřeních | |
Všeobecná dohoda o obchodu službami | |
Dohoda o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví | |
Ujednání o pravidlech a řízení při řešení sporů | |
Mechanismus přezkoumávání obchodní politiky |
Uvedený systém je poměrně komplikovaný už sám o sobě. Právní regulace mezinárodního obchodu je navíc znepřehledněna množství výhrad a rozdílnou úrovní převzatých závazků ze strany jednotlivých členů. S ohledem na zaměření těchto skript zmíníme a to jen orientačně nejvýznamnější mnohostranné dohody.