EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška Tržní mechanismus l Co vyrábět? l Jak vyrábět? l Pro koho vyrábět? Prvky tržního mechanismu l Poptávka l Nabídka l Cena Peníze umožňují směnu, zabezpečují funkčnost tržního mechanismu l změna cen na trzích výrobků a služeb vede v důsledku ke změnám v alokaci zdrojů Rovnováha spotřebitele l spotřebitel: l maximalizace užitku l oběť v podobě peněžního vydání spojeného s koupí l užitečnost ovlivňuje rozhodování spotřebitele o tom, jak vynaloží důchod l spotřebitel nakupuje různé statky, často opakovaně => celková a mezní užitečnost l spotřebitel je v rovnováze, jestliže nemohl zvolit výhodnější koupi souboru statků Indiferenční analýza l Porovnává užitečnost l spotřebitel rozhoduje, která kombinace spotřeby je pro něj nejužitečnější, méně užitečná a která mu přináší stejný užitek l Je-li užitek u dvou produktů stejný (substituty), pak je jedno, kterou kombinaci spotřeby zvolí l Kombinace stejného užitku leží na tzv. indiferenční křivce Indiferenční křivky (IC) Indiferenční křivky l IC = kombinace spotřeby, které poskytují stejný užitek l síť IC se nazývá indiferenční mapa l IC se nikdy neprotínají Linie příjmu l rozpočtové omezení l tečna k indiferenční křivce l všechny dostupné kombinace spotřeby produktu A a B l kombinace, které leží na linii znamenají, že spotřebitel vydává celý svůj disponibilní důchod l pozice v linii příjmu – spotřebitel vydává celý svůj disponibilní důchod l pozice nad linií příjmu – nedostupná l pozice pod linií příjmu – poskytuje nižší užitek Linie příjmu Linie příjmu Poptávka I l souhrn všech zamýšlených koupí, jež jsou kupující ochotni za určitou cenu uskutečnit l závislost množství poptávaného produktu na jeho ceně l efektivní koupěschopná poptávka l poptávka uskutečněná v rámci rozpočtového omezení l zákon klesající poptávky Poptávka II l závislost mezi dvěma proměnnými l množství produkce l cena produkce Individuální poptávka po banánech Individuální poptávka po banánech Celková poptávka po banánech Celková poptávka po banánech Křivka poptávky Příčiny „poklesu“ poptávky (při vyšší ceně produktu) l Důchodový efekt l Substituční efekt l Giffenův efekt – kombinace důchodového a substitučního efektu, kdy důchodový efekt potlačuje substituční Posun po křivce poptávky Příčiny změny poptávky l Změny cen substitučního zboží l Změny cen komplementárního zboží l Změny v úrovni důchodů l Změny v preferencích (módní vlivy) l Změny v populaci Změna poptávky Cenová pružnost poptávky I l se změnou ceny se poptávané množství mění nepřímo úměrně l intenzita, s níž se mění množství v závislosti na ceně, je u různých zboží různá l cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny Cenová pružnost poptávky II e[D] = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) e[D] > 1 => poptávka je pružná (elastická) e[D] = 1 => poptávka je jednotkově pružná (elastická) e[D] < 1 => poptávka je nepružná (neelastická) Cenová pružnost poptávky III Cenová pružnost poptávky IV l ovlivněno: l postavením ve spotřebním koši l existence substitutů l vývoj očekávání spotřebitelů Děkuji za Vaši pozornost. J