EKONOMIE Nabídka 3. přednáška 18. dubna 2008 Funkce cen l Informační funkce l Zprostředkovatel přenosu informací o potřebách, zálibách, zvyklostech spotřebitelů, výrobních možnostech, zdrojích (neplatí u nedokonalých trhů) l Alokační (regulační) funkce l Odráží změny v preferencích l Převaha nabídky – cenový pokles l Převaha poptávky – cenový vzestup l Stimulační funkce l Diferenciační dopad na výrobce l Omezovací funkce l Pouze někteří spotřebitelé mohou spotřebovávat l Funkce distribuční l Cena je nástrojem distribuce důchodů při směnných transakcích. Nabídka l souhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh l závislost množství nabízeného produktu na jeho ceně l zákon rostoucí nabídky Křivka nabídky Posuny po křivce nabídky Příčiny „růstu“ nabídky (při vyšší ceně produktu) l Ziskový motiv l Poptávkový motiv Změna křivky nabídky Příčiny změny nabídky l Změny výrobních podmínek l Změny cen výrobních komponent (vstupů) l Vliv technického pokroku l Vliv počasí Posuny l Posuny po křivce nabídky a poptávky l pouze cenové faktory! l Posuny křivek nabídky a poptávky l pouze necenové faktory! Cenová pružnost nabídky l cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny E[S] = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) E[S] > 1 => nabídka je pružná (elastická) E[S] = 1 => nabídka je jednotkově pružná (elastická) E[S] < 1 => nabídka je nepružná (neelastická) Cenová pružnost nabídky Faktory ovlivňující pružnost nabídky l rychlost obratu zboží l technologie výrobního procesu l doprava a skladování zboží l časové vlivy l stav výrobních kapacit Cenová reakce podle délky období Způsoby konkurence na straně nabídky l Cenová konkurence l Necenová konkurence l Kvalita produkce l Propagace l Inovace produktu l Rychlá reakce na změny požadavků zákazníků l Četnost prodejen l Prodejní a poprodejní servis Formy konkurence l Dokonalá konkurence l Nedokonalá konkurence l Monopolistická konkurence l Oligopol l Monopol Dokonalá konkurence Podmínky: l Velké množství subjektů l Volný vstup do daného odvětví l Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence, např. rohlíky, mléko. Zisk na dokonale konkurenčním trhu l Pouze krátkodobý jev způsobený: l výrobce snížil náklady l zvýší se tržní cena Efektivnost dokonale konkurenčního trhu l Cena plní všechny funkce l Firma (firmy v daném odvětví) vyrábí takové množství produkce, při kterém dosahuje optima (bod vyrovnání) l Firma (firmy v daném odvětví) minimalizuje náklady na jednotku produkce l Spotřebitelé realizují nejvyšší možnou kombinaci komodit při daných zdrojích a technologii l Platí pravidlo Paretova optima Chování firem l Firma usiluje o snížení nákladů, což ji přináší dodatečný zisk a zároveň ochranu před případným poklesem ceny l Firma usiluje o zvýšení svého tržního podílu, což ji zároveň opětovně chrání před poklesem cen Čím je intenzita konkurenčního prostředí silnější, tím je postavení firem méně stabilní. Posílení postavení firem I. l Kartel l dohoda (většinou tajná) o cenách, rozdělení realizačních trhů, přidělení výrobních kvót l firmy si uchovávají svou samostatnost l firmy si nebudou konkurovat l Syndikát l firmy si uchovávají svou samostatnost l odbyt je realizován prostřednictvím syndikátu Posílení postavení firem II. l Trust l firmy nemají výrobní ani odbytovou samostatnost l jednotná firma založená na kapitálovém spojení l horizontální – spojování firem téhož odvětví l vertikální (kombinát) – spojování firem po výrobní návaznosti l Koncern l formálně nezávislé firmy ovládané prostřednictvím finanční kontroly, např. holding l Konglomerát l Mnohooborová struktura, která nesleduje linii výrobní návaznosti Nedokonalá konkurence l Rozhodující část produkce nabízí několik málo velkých firem l Ostatní firmy odvětví se podřizují tržní a zejména cenové politice dominantních firem l Firmy usilují o vyčlenění specifické poptávky po vlastní produkci – diferenciace produktu, snaha maximálně vyhovět zákazníkovi l Na trhu není produkce volně zastupitelná substituty l Spotřebitelé setrvávají u osvědčené značky – poptávka po produkci firem v daném odvětví není stejná l Poptávka je pod každodenním tlakem reklamy Monopolistická konkurence Podmínky: l velký počet podniků v odvětví l diferencovaný produkt a diferencovaná cena l neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví Řada ostatních firem prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky. Oligopol l Podmínky: l malý počet podniků v odvětví l diferencovaný produkt a diferencovaná cena l existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. mobilní operátoři Monopol l Podmínky: l jediný podnik v odvětví l diferencovaný produkt a diferencovaná cena l existují bariéry vstupu podniků do odvětví l Vznik monopolu: l Koncentrací ekonomické síly l Přírodní monopol l Administrativní monopol např. ČEZ Neefektivnost monopolu l Monopol má tendenci omezovat rozsah nabízené produkce l Rozsah produkce je menší než odpovídá maximalizaci užitku spotřebitelů l Omezení výroby je „kompenzováno“ vyšší cenou l Monopol vytváří bariéry vstupu do odvětví l Monopol svou činností stimuluje stabilizaci tržních poměrů včetně cen Protimonopolní regulace l Regulace monopolu: l antitrustové zákony l zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu l daňová politika l možnost převést monopol do státního vlastnictví l cenová regulace Monopson Podmínky: l existuje pouze jeden kupující l umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence např. stát jediný kupující vojenské produkce Nedokonalosti tržního mechanismu l Existence nedokonalé konkurence l vyvolává cenové deformace l Existence externalit l pozitivní l negativní l Reciproční l Existence nezaměstnanosti Děkuji za Vaši pozornost. J