Veřejné finance 1. přednáška 7. března 2008 Požadavky ke zkoušce l Forma zkoušky: písemná l Rozsah zkoušky: 6 otázek l Délka zkoušky: 30 minut l Hodnocení: max. 5 bodů /1 otázka l Min. počet bodů : 18 Doporučená literatura l Hamerníková, B., Kubátová, K. Veřejné finance - cvičebnice. Praha : Eurolex Bohemia, 2004. l Peková, J. Veřejné finance - úvod do problematiky. 2. vyd. Praha : ASPI, a. s., 2005. l Tomášková, E. Veřejné finance. Brno : Masarykova univerzita, 2006. Osnova přednášek 1 Úvod 2 Rozpočtová soustava 3 Státní rozpočet 4 Sociální zabezpečení 5 Daňová soustava 6 Fiskální politika 1 Přednáška l Pojem veřejné finance, l příčiny selhání trhu a státních zásahů, l netržní činnosti státu, l příčiny selhání státu, l veřejný sektor, l veřejný statek. Pojem veřejné finance l „Pojem sloužící k označení specifických vztahů a operací probíhajících v rámci ekonomického systému mezi autoritami tzv. veřejné správy na straně jedné a ostatními subjekty na straně druhé.“ (Hamerníková, 2002) l „Veřejné finance zkoumají působení finančních nástrojů (např. daní) a veřejných výdajů na individuální chování a rozhodování o alokaci zdrojů. Současně je zkoumána efektivnost využívání finančních nástrojů státních zásahů.“ (Peková, 2005) Teoretická východiska l Fyziokraté – A. R. Turgot l Merkantilisté – J. B. Colbert l Klasická ekonomie – A. Smith l Německá historická škola – A. Wagnerův (Zákon rostoucí státní aktivity) l Neoklasický proud – teorie blahobytu l Keynesiánství – J. M. Keynes (stimulace poptávky) l Neokeynesiánství – P. A. Samuelson (cyklicky vyrovnaný státní rozpočet) l Postkeynesiánství - J. Robinsonová (teorie rozdělování ve vztahu k hospodářskému růstu) l Konzervatismus (stimulace nabídky) Současný pohled na veřejné finance l Má stát přebírat část suverenity racionálně uvažujících a chovajících se subjektů? l Bude stát schopen poskytnout těmto subjektům určité užitky? l Rozsah veřejného sektoru – kolektivismus x individualismus. l Podle toho se rozhoduje: l jak velká část statků se bude rozdělovat l jak velká bude redistribuce důchodů a bohatství l jak velký objem prostředků bude z výše uvedených důvodů odčerpán ze soukromého sektoru do veřejného Tržní selhání l Mikroekonomické příčiny l Makroekonomické příčiny l Mimoekonomické příčiny Mikroekonomické příčiny l Nedokonalá konkurence l Přirozený monopol l Administrativní monopol l Nedostatek informací l Existence veřejných statků l Existence externalit l Pozitivní l Negativní l Reciproční Makroekonomické příčiny l Nedostatečné využívaní zdrojů Hlavní cíle hospodářské politiky: l ekonomický růst l nízká nezaměstnanost l stabilní cenová hladina l stabilní zahraniční politika Magický čtyřúhelník Mimoekonomické příčiny l Zmírnění nerovnosti mezi subjekty l Zvýšení kvality lidského potenciálu l Uchování, příp. zvýšení kvality životního prostředí Netržní činnost státu l Legislativní l Alokační l důsledek mikroekonomických příčin tržního selhání l efektivně alokovat finanční prostředky l Redistribuční l důsledek mikroekonomických příčin tržního selhání l spravedlivě rozdělit finanční prostředky l nepřímo prostřednictvím progresivních daní l vyšším zdaněním některého zboží l přímo prostřednictvím adresných peněžních transferů l Regulační l Stabilizační l důsledek makroekonomických příčin selhání trhu Příčiny selhání státu l obtížnost předvídání důsledků státních zásahů na soukromý sektor l omezené informace potřebné pro rozhodování o určitém typu státního zásahu l realizační zpoždění státního zásahu l obtížnost kontroly činnosti státní správy l byrokratický aparát, jež má snahu se rozpínat l problematický výběr nejvhodnějšího řešení z alternativních návrhů l vliv zájmových skupin na veřejné rozhodování l politický vliv atd. Veřejný sektor (1) l zahrnuje instituce a organizace zabývající se činnostmi, které nejsou předmětem zájmu subjektů soukromého sektoru, nebo redistribucí l jsou úplně či částečně financovány z veřejných prostředků l jsou spjaty s fiskálním systémem a rozpočtovou soustavou Veřejný sektor (2) l Poslání veřejného sektoru: l předcházet důsledkům selhání trhu, l řešit důsledky selhání trhu v ekonomickém růstu a sociálním rozvoji. l Veřejný sektor se zabývá: l vymezením argumentů pro rozvoj a uplatnění ekonomické úlohy státu, l hlavními oblastmi činnosti veřejného sektoru, l analýzou a rozborem specifik výsledných produktů veřejného sektoru, l efektivitou činností institucí ve veřejném sektoru. Některá členění statků l dle charakteru statků l volné statky l ekonomické statky l podle způsobu rozhodování l soukromé statky l veřejné statky l z ekonomického hlediska l čisté soukromé statky l čistě kolektivní statky l smíšené kolektivní statky l fakultativní l přikázaná státem tzv. upřednostněné veřejné statky Veřejné statky l Nejčastější chyby v definování: l Veřejné = veřejná produkce a veřejné financování produkce l Jsou poskytovány zdarma l Veřejný sektor je při produkci veřejných statků vždy neefektivní l Veřejné statky jsou spojeny s: l nerivalitou spotřebitelů l nedostupností preferencí l výskytem „černého pasažéra“ Způsoby zabezpečování veřejných statků l ve veřejném sektoru l veřejnou zakázkou u soukromého sektoru l společná participace veřejného a soukromého sektoru Kritéria pro rozhodování o způsobu zabezpečení veř. statků l Objem vynakládaných finančních prostředků z veřejných rozpočtů l Užitek obyvatel Děkuji za Vaši pozornost. J