Veřejné finance Daňová soustava 5. přednáška 11. dubna 2008 Daň l povinná l nenávratná l neekvivalentní l pravidelně se opakující l zákonem stanovená platba do veřejného rozpočtu Daňová pravomoc Celková daňová povinnost Daňová kvóta Daňová kvóta v zemích OECD Daňová soustava l důchodové daně l nejmladší daně l obsahují sociální prvky, od kterých je postupně upouštěno l záporná důchodová daň l spotřební daně l nerespektují důchodovou situaci dlužníka l v současné době jsou zařazeny především z fiskálních důvodů – jsou stabilním příjmem l majetkové daně l jsou historicky nejdéle využívaným typem daní l využívají se z důvodu stabilnosti jejich výnosu, ačkoliv výnos je minimální l nerespektují důchodovou situaci poplatníka daně l u majetkových daní je zpravidla nemožný daňový únik Náležitosti daně l zdaňovací období l subjekt daně (poplatník daně, plátce daně) l předmět daně (příjem, majetek, spotřeba výrobků a služeb) l způsob výpočtu základu daně l sazba daně (pevná, procentní – lineární, progresivní, degresivní) l nezdanitelné minimum ze základu daně (např. daň z příjmů FO) l co není předmětem daně l osvobození od daně l slevy na dani l způsob placení daně (jednorázově, zálohami s následným vyrovnáním, splátkami již vyměřené daně ) l splatnost daně l místo výběru daně Lafferova křivka l Vztah mezi mírou zdanění a daňovým výnosem Společné rysy daňových reforem l princip spravedlnosti, efektivnosti daní a jednoduchosti a průhlednosti daňového systému l snižovat daňové zatížení, snížit daňovou kvótu l zároveň zajistit, aby neklesal daňový výnos l snížit intenzitu zdanění podnikové sféry l u individuální důchodové daně snížit počet pásem progrese l posílit využívání nepřímých spotřebních daní l přejít na využívání univerzálních daní l omezit přerozdělování v rozpočtové soustavě l omezovat možnosti daňových úniků a obcházení daňových zákonů Daňové příjmy v ČR l Přímé l z příjmů l DPFO l DPPO l majetkové l z nemovitostí l silniční l dědická l darovací l z převodu nemovitostí l Nepřímé l univerzální l DPH l specifické l spotřební daně l Další platby mající charakter daní Daňové principy l Spravedlnost l Efektivnost l Perfektnost a průhlednost l Daňová jistota Spravedlnost v daňové teorii l schopnost platit daň l každý subjekt by měl přispívat k financování veřejných statků podle své platební schopnosti l užitek ze zdanění l jednotlivec má platit takovou daň, která je rovna užitku ze zdanění v podobě různých veřejných statků, které pro něj stát zabezpečuje Spravedlnost v daňové teorii l Vertikální spravedlnost l poplatník s větší schopností platit daň by měl platit vyšší daň než poplatník s nižší schopností platit daň. l mírně progresivní sazby daně l Horizontální spravedlnost l poplatníci se stejnou schopností platit daň by měli platit stejně velkou daň bez ohledu na pohlaví, rasu, věk Distribuční důsledky daní l Lorenzova křivka l měří rozdělování příjmů před zdaněním a po něm Efektivnost daní l maximalizace daňových výnosů, při pevně daných nákladech (alokační) l efektivnost ve významu minimalizace nákladů při pevně daných daňových výnosech (technická) Daňové břemeno Daňové břemeno = daň + nadměrné daňové břemeno + administrativní náklady l nedistorzní daně l paušální daně - nedochází k substituci, má pouze důchodový efekt (např. DPH) l daně distorzní l snižují disponibilní důchod poplatníků – tzn. způsobují důchodový efekt, ovlivňují i jednání poplatníka a způsobují i substituční efekt. Změnou chování je možné se vyhnout dani, ne však nákladům daně. Důchodový a substituční efekt l Důchodový efekt l má za následek rozpočtové omezení poplatníka l Substituční efekt l změna preferencí poplatníka daně ve vztahu se změnou mezního užitku l způsobuje újmu: l poplatníku daně – ztráta času, pocit menšího užitku z výrobku, finanční ztrátu apod. l státu –vybere menší objem daňového výnosu = nadměrné daňové břemeno škoda privátního sektoru > přínos veřejného sektoru Přímé administrativní náklady l přímo spojené se správou a výběrem daní l jsou snadno zjistitelné l rostou se složitostí daňového systému l současný stav: l ve vyspělých zemích obvykle mezi 0,5 % až 1,5 % l zpráva OECD (2000): ČR 2,5-krát více daňových úředníků než je průměr OECD l zpráva OECD (2005): ČR náklady českého „daňového“ systému jsou 2,5 % Nepřímé administrativní náklady l náklady soukromého sektoru, které souvisejí s vypočtením daňové povinnosti a zaplacením daně l náklady zvané též „vyvolané“ a jako takové hůře vyčíslitelné l několikanásobně vyšší než přímé administrativní náklady l rostou se složitostí daně Daňové úniky l legální l existence děr v daňových zákonech l poplatník se snaží optimalizovat svou ekonomickou aktivitu a daňovou povinnost (přenést své sídlo do „daňového ráje“) l nelegální l porušení zákonů (chtěné i nechtěné), za účelem nižší daňové povinnosti l míra daňových úniků závisí na „zisku“, pravděpodobnosti odhalení a výši trestu Způsoby nelegálních daňových úniků l pašování zboží l Na Slovensku tvořily nelegální cigarety cca 50 % všech prodejů, v Polsku a Maďarsku představuje asi 1/3, v ČR 10 %. l nízká cena celně deklarovaného zboží l např. džíny za 8 Kč l vydávání dováženého či vyváženého zboží za jiné zboží s nižší sazbou l dovoz lulkového a dýmkového tabáku - použití jako cigaretový l dodávka služeb za vyšší ceny než je cena skutečná (Transfer Pricing) Nejvýznamnější daňové úniky v ČR l LTO l odhadovaný nezákonný zisk - 60 mld. Kč l „rumová aféra“ - rum pro vývoz l odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč l „obchody“ s alfafetoproteinem l odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč) Vývoj daňových úniků v ČR Internetové obchody l rok 2004 l dani z příjmů bylo vyměřeno či dodatečně vyměřeno 6,7 mil. Kč, ztráta na dani z příjmů byla snížena o 2,2 mil. Kč l dodatečný výměr pohyboval v řádu desítek milionů Kč l od 1. 9. 2005 l je do klasifikace OKEČ doplněna podtřída 52.61 1 - Maloobchod prostřednictvím internetu l Singapur l pokud hodnota dováženého zboží převýší přibližně 245 eur, je stanovena a vyměřena daň. l Pokud e-mailová adresa zákazníka končí ".sg", pak je považován za singapurský subjekt. l U adres, které nekončí ".sg", bude zákazník vyzván, aby deklaroval, že není singapurským rezidentem. Švarcsystém l Regionální asistenti poslanců a senátorů pracují pro "své" politiky jako živnostníci l Parlament České republiky vyplácí přes 7 mil. Kč/měsíc l Zákon o jednacím řádu l „Kdyby se asistenti stali zaměstnanci parlamentu, zvýšil by se počet úředníků“. Gongol (2005) Biopaliva l Fiktivní evidence l nezdaněný biolíh využít pro výrobu lihovin l Cisterny bez kontroly l společný elektronický systém, který by sledoval pohyb jednotlivých cisteren s biopalivy bude spuštěn v červenci 2009 l chybí celníci, kteří by mohli sledovat, zda je biolíh skutečně "znehodnocován" denaturací Další oblasti vhodné pro daňové úniky l fiktivní nákupy l mobilní telefony l počítačové součástky l kovový i nekovový odpad l např. Tomáš Pitr a a kol. (cca 51 mil. Kč) poskytování reklamních či marketingových služeb l nadhodnocování poskytnutých služeb (únik na přímých daních i DPH) l neoprávněné uplatnění odpočtů daně l zboží nebo služby byly využity pro soukromou spotřebu l uplatnění odpočtu na základě daňového dokladu od neplátce daně l krácení deklarovaného DPH na výstupu l neoprávněné použití nižší sazby DPH Daňový přesun l dopředu l na odběratele, spotřebitele (vyšší prodejní cena) l dozadu l na dodavatele, výrobce (nižší dohodnuté nákupní ceny) l dopředu i dozadu Daňový přesun dopředu Daňový přesun dozadu Výše daňového přesunu l poměrná (částečná) l plná (100 %) l nulová l více než 100 % (např. při monopolní struktuře) Ramseyovo daňové pravidlo l největší daně na co nejméně elastickou nabídku a poptávku Děkuji za Vaši pozornost!