Prezentace činnosti Finančního ředitelství v Brně Finanční ředitelství v Brně nám. Svobody 4 Brno Osnova • organizace ČDS (MF, FŘ, FÚ a hierarchie) • vnitřní organizační struktura ÚFO - klasifikace FÚ, oddělení, vedoucí zaměstnanci, atd. • oblasti práva a jednotlivé právní normy aplikované v činnosti ÚFO, a to nejen v jejich postavení jakožto orgánů veřejné moci - tedy při výkonu jejich pravomoci, ale i jako organizační složky státu • specifika činností jednotlivých organizačních jednotek FÚ a FŘ v Brně se zaměřením na eventuelní uplatnění absolventů právnických fakult Ministerstvo financí ÚFDŘ • odbor 49 - Metodika a výkon DPH a majetkových daní • oddělení 491 - Metodika a výkon DPH • oddělení 492 - Mezinárodní spolupráce při správě DPH • oddělení 493 - Metodika a výkon majetkových daní a daně silniční Další informace a přehled o organizační struktuře ÚFDŘ lze získat na http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/dane_cla.html Finanční ředitelství Vnitřní organizační struktura FŘ v Brně FINANČNÍ ÚŘAD Finanční úřady jsou děleny dle jejich velikosti dělí do pěti skupin : • finanční úřady orientačně se 101 a více zaměstnanci, • finanční úřady orientačně se 61 až 100 zaměstnanci, • finanční úřady orientačně se 41 až 60 zaměstnanci, • finanční úřady orientačně s 26 až 40 zaměstnanci, • finanční úřady orientačně s 25 a méně zaměstnanci. Tomuto dělení odpovídá pak i jejich vnitřní organizační členění. Zjednodušeně lze říci, že “modelový větší“ finanční úřad se vnitřně dělí na útvary • sekretariát a vnitřní správa, • oddělení registrační a evidence daní, • oddělení vyměřovací, • oddělení kontrolní, • oddělení vymáhací, • oddělení majetkových daní a ostatních agend. • oddělení dotací U finančních úřadů určených ředitelem finančního ředitelství se zřizuje oddělení specializované kontroly VEDENÍ FINANČNÍHO ÚŘADU (FINANČNÍHO ŘEDITELSTVÍ) V čele finančního úřadu (finančního ředitelství) stojí ředitel, který dle Organizačního řádu ÚFO zejména jedná jménem finančního úřadu, pokud jednáním nepověří jiného zaměstnance, rozhoduje v daňovém a správním řízení o věcech v působnosti finančního úřadu, pokud rozhodnutím nepověří jiného zaměstnance, zastupuje finanční úřad navenek a činí další úkony převážně organizačního a personálního charakteru. V odůvodněných případech u finančního úřadu, který má určený stav více než 80 zaměstnanců, může ředitel finančního ředitelství na návrh ředitele finančního úřadu zřídit funkci zástupce ředitele finančního úřadu. Zástupce ředitele finančního úřadu zastupuje ředitele finančního úřadu v době jeho nepřítomnosti v plném rozsahu jeho práv, povinností a odpovědnosti. Vedoucí odboru finančního ředitelství stojí v čele odboru finančního ředitelství, kterého do funkce jmenuje a z funkce odvolává ředitel finančního ředitelství. Vedoucí odboru finančního ředitelství řídí činnost odboru daní a koordinuje činnost oddělení do něho začleněných. Za činnost odboru odpovídá řediteli finančního ředitelství, popř. zástupci ředitele finančního ředitelství. V čele oddělení finančního úřadu (FŘ) stojí vedoucí oddělení finančního úřadu (FŘ), kterého do funkce jmenuje a z funkce odvolává ředitel finančního ředitelství na návrh ředitele finančního úřadu (vedoucího odboru FŘ). Vedoucí oddělení v souladu s právními předpisy, pokyny ministerstva, finančního ředitelství a ředitele finančního úřadu, případně jeho zástupce, řídí činnost oddělení. Existence jednotlivých oddělená vyplývá přímo z Organizačního řádu ÚFO, stejně tak jejich označení a náplň činnosti. Oddělní finančních úřadů se dále člení dle potřeby na referáty, kdy platí, že v odůvodněných případech může ředitel finančního ředitelství na návrh ředitele finančního úřadu zřídit v oddělení finančního úřadu referáty a určit jejich název, je-li jejich vytvoření pro řízení činnosti oddělení účelné. Stejně tak se na referáty člení oddělení finančních ředitelství, kde platí, že ředitel finančního ředitelství může v odůvodněných případech, na návrh vedoucího odboru, popřípadě vedoucího oddělení, zřídit v oddělení referáty a určit jejich název. V čele referátu je vedoucí referátu finančního úřadu (FŘ), kterého do funkce zařazuje a z funkce uvolňuje ředitel finančního ředitelství na návrh ředitele finančního úřadu. Vedoucí referátu zřízeného v oddělení finančního úřadu řídí činnost referátu a za jeho činnost odpovídá vedoucímu oddělení. Oblasti práva a právní předpisy v praxi daňové správy nejčastěji využívané (aplikované) § finanční právo – procesní i hmotné, organizační předpisy ČDS, z. o finanční kontrole, z. o státní kontrole, z. o cenách, z.č.254/2004 Sb. § komplexní oblast exekučního řízení – daňová exekuce, mezinárodní vymáhání § předpisy upravující úpadek – insolvenční zákon apod. § spory o náhradu škody vedené dle z.č. 82/1998 Sb. § agenda majetkoprávní na právních základech z.č. 219/2000 Sb., zastupování organizační složky státu v těchto sporech § správní právo - zejména procesní (zásady, sankční systém, stížnosti) § procesní předpisy upravující soudní řízení a zastupování v jednotlivých druzích soudního řízení vedených dle s.ř.s, o.s.ř., trestní řád § trestní právo – daňové trestné činy, trestní řízení – spolupráce s OČTŘ, obecné základy tr. odpověd. § obchodní právo (zejm. závazky a úprava obchodních spol., OR) § pracovní právo – např. FŘ v Brně je jedním z největších zaměstnavatelů v kraji a dále zde existuje nesporný přesah soukromoprávní úpravy obsažené v ZP do např. zdanění závislé činnosti (dále např. problematika švarc systému) § právo občanské a další právní předpisy, “daně zasahují tzv. takřka veškeré oblasti lidského konání Konkrétní specifika činností dle náplně jednotlivých oddělení na FÚ vhodných pro absolventa PrF Sekretariát a vnitřní správa • shromažďuje, popř. vypracovává podklady potřebné pro jednání ředitele, příp. jeho zástupce, • eviduje zvláštní podání (např. stížnosti, oznámení, podněty, petice, zlepšovací návrhy apod.) a podle pokynů ředitele finančního úřadu zabezpečuje jejich vyřízení, • zajišťuje informování veřejnosti o finančním úřadu v rozsahu povinností stanovených zvláštním zákonem (zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů) • zabezpečuje v rozsahu stanoveném ředitelem finančního úřadu právní agendu • zabezpečuje spisovou službu podle spisového a skartačního řádu Oddělení registrační a evidence daní • přijímá podklady a provádí registraci daňových subjektů včetně změn, ověřuje údaje při registraci, případně je doplňuje; k provádění registrace a ověřování údajů při registraci využívá údaje ze základních registrů veřejné správy a on-line přístupu k nim a vydává rozhodnutí v rámci agendy tohoto oddělení, • přijímá oznámení o ukončení činnosti daňového subjektu a na žádost daňového subjektu vydává písemný souhlas s ukončením činnosti • ukládá pokuty za porušení registrační povinnosti daňových subjektů, i za nesplnění dalších povinností v rámci agendy oddělení, • vyřizuje řádné a mimořádné opravné prostředky proti rozhodnutím tímto oddělením vydaným, • shromažďuje a postupuje spis daňového subjektu při změně místní příslušnosti správce daně, Oddělení vyměřovací • vyměřuje daně, včetně dodatečného vyměření daní a vyměřuje příslušenství daní včetně ukládání pokut (zde se jedná v případě právníka o konzultační činnost ve vztahu k aplikaci zejm. procesních předpisů, dokazování, výklad hmotněprávních ustanovení daň. zákonů) • vydává rozhodnutí ve věci posečkání daně, povolování splátek a prominutí daňového nedoplatku a odepsání daně z důvodu nedobytnosti • povoluje nahlédnutí do spisů daňovým subjektům a pořizuje z nich opisy, stejnopisy a výpisy a potvrzení o skutečnostech tam obsažených, • ukládá ve své působnosti záznamní povinnost daňovému subjektu, • předává podněty kontrolnímu oddělení, • provádí ve své působnosti vyhledávací činnost, • provádí ve své působnosti místní šetření, • provádí analytickou činnost v rámci své působnosti, Obecně existuje v rámci dalšího vnitřního členění oddělení na referáty i specializace na jednotlivé druhy daní (DPH, DPFO, DPPO) Oddělení kontrolní • provádí daňové kontroly u daňových subjektů, • provádí kontrolu výroby a oběhu lihu, • provádí kontrolu značení tabákových výrobků, • provádí kontrolu dodržování povinnosti barvení a značkování uhlovodíkových paliv a maziv, • vyhotovuje zprávy o daňových kontrolách, včetně projednání s daňovým subjektem, případně dalšími osobami zúčastněnými na řízení • zpracovává na vyžádání stanoviska pro daňová řízení vedená jinými útvary, • ukládá ve své působnosti záznamní povinnost daňovému subjektu, • provádí ve své působnosti vyhledávací činnost, • provádí ve své působnosti místní šetření, • zajišťuje ve své působnosti mezinárodní spolupráci, včetně prověřování nesrovnalostí v systému výměny informací v rámci EU (VIES). Ředitel finančního úřadu může určit v rámci kontrolního oddělení zaměstnance vykonávajícího analyticko- vyhledávací činnost. • provádí vyhledávací činnost zaměřenou na odhalování neregistrovaných a rizikových daňových subjektů, • shromažďují a vyhodnocují informace získané v rámci analyticko-vyhledávací činnosti, • provádí analytickou činnost podporující efektivitu daňových kontrol, • podílí se na výběru daňových subjektů ke kontrole a sestavování plánu kontrol, • spolupracují v rámci vykonávané agendy s orgány činnými v trestním řízení, celními orgány a s dalšími správními úřady. Oddělení vymáhací • vymáhá daňové nedoplatky všemi formami daňové exekuce nebo žádá soud o provedení exekuce, • ukládá pokuty, • vyřizuje opravné prostředky, které byly podány ve vymáhacím a zajišťovacím řízení • provádí zajištění daňové pohledávky uplatněním zástavního práva, • vyhotovuje zajišťovací příkazy k zajištění úhrady na nesplatnou nebo dosud nestanovenou daň, • provádí pozastavení činnosti daňového subjektu podle rozhodnutí příslušného útvaru, • podává přihlášky daňových pohledávek v rámci insolvenčního řízení, a případná účast ve věřitelských výborech, • připravuje a podává žaloby na neúčinnost právních úkonů (odporování právním úkonům), jiné určovací žaloby, odpor u smlouvy o prodeji podniku, Oddělení majetkových daní a ostatních agend • provádí ve své působnosti daňové kontroly, • vyřizuje řádné a mimořádné opravné prostředky, • vydává rozhodnutí ve věci posečkání daně, povolování splátek a prominutí daňového nedoplatku a odepsání daně z důvodů nedobytnosti, Oddělení dotací • vykonává správu odvodů za porušení rozpočtové • vyřizuje řádné a mimořádné opravné prostředky, • ukládá pokuty, Oddělení specializované kontroly • provádí daňovou kontrolu na základě pověření především u daňových subjektů působících v neobvyklých a specifických oborech podnikání, subjektů u nichž je provedení daňové kontroly odborně a časově extrémně náročné, subjektů s rozvětvenou územní a organizační strukturou, subjektů, u kterých je podezření z rozsáhlých daňových úniků a subjektů propojených v řetězcích a sítích, kde je podezření z rozsáhlých daňových úniků a neoprávněného vylákání nadměrných odpočtů; v těchto případech koordinuje postup finančních úřadů v působnosti finančního ředitelství v souvisejících daňových řízeních, • vyhotovuje zprávy o daňových kontrolách, které po projednání s daňovým subjektem, případně s dalšími osobami zúčastněnými na řízení, předává místně příslušnému finančnímu úřadu k dalšímu řízení • provádí pro účely vydání rozhodnutí o závazném posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami • zpracovává na vyžádání místně příslušného finančního úřadu ve věci kontrol provedených oddělením specializované kontroly stanoviska pro daňová řízení, vedená místně příslušným finančním úřadem, týkající se zejména řádných a mimořádných opravných prostředků, • ukládá pokuty, • provádí ve své působnosti vyhledávací činnost, • provádí ve své působnosti místní šetření Konkrétní specifika činností dle náplně jednotlivých oddělení FŘ v Brně vhodných pro absolventa PrF, a to oddělení zařazených do odboru daní a dotací Oddělení daně z příjmů fyzických osob a daně silniční • správa daně z příjmů fyzických osob, včetně zrušených daní (daně z příjmů obyvatelstva, daně ze mzdy, a daně z literární a umělecké činnosti), • správa daně silniční u fyzických a právnických osob Oddělení daně z příjmů právnických osob • správa daně z příjmů právnických osob, včetně zrušených daní (odvodu ze zisku, odvodu z objemu mezd, důchodové daně, důchodové daně z objemu mezd, zemědělské daně ze zisku, zemědělské daně z objemu mezd a odměn) Oddělení nepřímých daní • správa daně z přidané hodnoty, • správa spotřebních daní v rozsahu stanoveném v § 140 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, Oddělení majetkových daní a ostatních agend • správa daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí, • správa daně z nemovitostí, • správa správních poplatků vyměřovaných a vybíraných územními finančními orgány a správa zrušených majetkových daní a zrušených poplatků, • metodické řízení a usměrňování finančních úřadů při výkonu dozoru nad provozováním loterií a jiných podobných her • kontrola výkonu správy poplatků, které jsou příjmem státního rozpočtu, jsou-li k jejich správě věcně příslušné jiné orgány Oddělení právní a metodiky správy daní ve věcech správy daní zejména : • metodicky řídí finanční úřady v aplikaci obecně závazných právních předpisů v daňovém řízení, • metodicky usměrňuje útvary finančního ředitelství v aplikaci obecně závazných právních předpisů v daňovém řízení, • metodicky řídí a usměrňuje proces vymáhání daňových nedoplatků • metodicky řídí a usměrňuje výkon daňové kontroly na finančních úřadech, • vykonává správu daní ve věcech procesních v rozsahu stanoveném ředitelem finančního ředitelství, • provádí řízení o uložení pokuty za porušení povinnosti mlčenlivosti • zajišťuje právní agendu ve správním soudnictví, v řízení o ústavních stížnostech ve věcech “nedaňové“ agendy zejména : • eviduje zvláštní podání (např. stížnosti, oznámení a podněty, petice, zlepšovací návrhy) a podle pokynů ředitele zabezpečuje jejich vyřízení • organizuje a zabezpečuje styk se sdělovacími prostředky, • zajišťuje informování veřejnosti o finančním ředitelství v rozsahu povinností stanovených zvláštním zákonem, • shromažďuje, popř. vypracovává podklady potřebné pro jednání a rozhodování ředitele a jeho zástupce • zabezpečuje v rozsahu stanoveném ředitelem právní agendu • právně zajišťuje majetkoprávní, právně-konzultační agendu v rámci personálního oddělení a konzultační činnost ve vztahu k dalším oddělením FŘ, vyhodnocuje trestněprávní důsledky daňových řízení, a to včetně soudních řízení, správních řízení apod. • lektorská činnost Oddělení dotací • správa odvodů za porušení rozpočtové kázně Oddělení analyticko - vyhledávací • koordinační činnost při zjišťování daňových úniků • spolupráce s orgány činnými v trestním řízení, celními orgány a s dalšími správními úřady Jednotlivá oddělení finančního ředitelství v rámci správy daní v oblasti své působnosti pak zejména : • řídí metodicky v rozsahu své náplně činnosti finanční úřady, • vyřizují opravné prostředky podané proti rozhodnutí řízených finančních úřadů, včetně přípravy příslušných rozhodnutí finančního ředitelství, • připravují rozhodnutí finančního ředitelství v případech, kdy finanční ředitelství vystupuje v daňovém řízení jako orgán prvního stupně, • připravují rozhodnutí finančního ředitelství o určení místní příslušnosti řízených finančních úřadů ve sporných případech, • připravují v odůvodněných případech rozhodnutí finančního ředitelství o pověření provedením některých úkonů v rámci správy daní, dotací a řízení o přestupcích jiného než místně příslušného finančního úřadu, • zabezpečují obsahově další odbornou průpravu zaměstnanců finančních úřadů