Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky 3. přednáška Veřejný správa l záměrné činnosti a úkoly vykonávané na jednotlivých vládních úrovních k zajišťování veřejných statků l instituce, které tuto činnost vykonávají l státní instituce vykonávají veřejnou správu přímo l ostatní instituce pouze odvozeně, např. územní samospráva Decentralizace x dekoncentrace Veřejný sektor (1) l zahrnuje instituce a organizace zabývající se činnostmi, které nejsou předmětem zájmu subjektů soukromého sektoru, nebo redistribucí l jsou úplně či částečně financovány z veřejných prostředků l jsou spjaty s fiskálním systémem a rozpočtovou soustavou Veřejný sektor (2) l Poslání veřejného sektoru: l předcházet důsledkům selhání trhu, l řešit důsledky selhání trhu v ekonomickém růstu a sociálním rozvoji. l Veřejný sektor se zabývá: l vymezením argumentů pro rozvoj a uplatnění ekonomické úlohy státu, l hlavními oblastmi činnosti veřejného sektoru, l analýzou a rozborem specifik výsledných produktů veřejného sektoru, l efektivitou činností institucí ve veřejném sektoru. Veřejný sektor x veřejné finance l Úkol veřejného sektoru: l zajistit potřebné veřejné statky, l vytvářet podmínky pro fungování soukromého sektoru. l Úkol veřejných financí: l zabezpečení potřebných finančních prostředků a zajištění efektivnosti jejich použití, l profinancování různých transferů, l stimulace ekonomických subjektů k určitému chování. Specifika veřejného sektoru (1) l způsob financování veřejných institucí (veřejnými prostředky) l charakter vlastnictví těchto institucí l způsob rozhodování a specifikum managementu těchto organizací l specifický způsob poskytování produktů tohoto sektoru spotřebitelům l zaměření jeho činnosti a aktivit na realizaci cílů a produkcí, které nejsou předmětem zájmu soukromého sektoru l způsob kontroly činnosti veřejného sektoru Specifika veřejného sektoru (2) l nelze vždy použít velikost zisku jako kritérium úspěšnosti l objektivní potřeby a výsledky veřejného sektoru se obtížně definují l efektivnost vložených prostředků se projevuje se značným časovým zpožděním, často je obtížně měřitelná a vyjádřitelná l projevuje se přirozená tendence k neefektivnosti (narůstání úřednického aparátu) l snaha výkonných orgánů a administrativních pracovníků maximalizovat svůj užitek l „neprofesionalita“ rozhodování o alokaci zdrojů Velikost a struktura veřejného sektoru l Velikost a strukturu veřejného sektoru ovlivňují: l faktory ekonomické l bariéry výkonnosti l bariéry spotřeby l bariéry výběru daní l faktory historické a geopolitické l státní paternalismus x liberalismus l přírodní podmínky l faktory demografické l růst populace l změny ve věkové a sociální struktuře l změny preferencí l faktory kulturně náboženské l faktory politické l kvantita a kvalita veřejných statků l Podíl veřejných výdajů na veřejný sektor k HDP. (v ČR 46 %) Efektivnost veřejného sektoru l Efektivnost l z dostupných zdrojů je získán maximální množství statků a maximální užitek l ekonomika se nachází na hranici užitkových možností l Paretovské pojetí efektivnosti Dělení statků l dle charakteru statků l volné statky l ekonomické statky l z institucionálního hlediska l čistě tržní statky l čistě netržní statky l polotržní statky l podle způsobu rozhodování a financování l soukromé statky l veřejné statky l z ekonomického hlediska l čisté soukromé statky l čistě kolektivní statky l smíšené kolektivní statky l fakultativní l přikázaná státem tzv. upřednostněné veřejné statky Veřejné statky l Nejčastější chyby v definování: l Veřejné = veřejná produkce a veřejné financování produkce l Jsou poskytovány zdarma l Veřejný sektor je při produkci veřejných statků vždy neefektivní l Veřejné statky jsou spojeny s: l nerivalitou spotřebitelů l nedostupností preferencí l výskytem „černého pasažéra“ Čistě kolektivní statky Specifika čistě kolektivních statků: l Spotřeba i kvalita jsou nedělitelné nedělitelnost nelze určit podíl jednotlivce na spotřebě statku, nelze vyloučit jednotlivce ze spotřeby, snížení kvality při nadspotřebě. Komplikace nedělitelných statků l Selhání efektivní alokace statků l Vytlačení soukromého sektoru l Stanovení objemu a struktury statků l Rozdělení produkčních nákladů Smíšené kolektivní statky l spotřeba je dělitelná mezi jednotlivce l lze vyloučit jednotlivce ze spotřeby l „černý pasažér“ – transakční náklady l kvalita je však nedělitelná l Spotřeba smíšených kolektivních statků: l fakultativní l přikázaná státem (tzv. upřednostněné veřejné statky) Přetížení smíšených statků l přídělový systém l modifikovaná cena (uživatelský poplatek) l uživatelský poplatek < náklady l uživatelský poplatek = náklady l uživatelský poplatek > náklady Způsoby zabezpečování veřejných statků l ve veřejném sektoru l veřejnou zakázkou u soukromého sektoru l společná participace veřejného a soukromého sektoru Kritéria pro rozhodování o způsobu zabezpečení veř. statků l Objem vynakládaných finančních prostředků z veřejných rozpočtů l Užitek obyvatel Děkuji za Vaši pozornost. J