MVV012468K Kritická právní teorie

Právo a masová média

Právo a masová média je oblast, která v rámci kurzu bude sledovat způsob uchopení práva a právních institucí (tedy toho, co obvykle řadíme do práva) masovými médii. Dotkneme se tedy některých sociologických přístupů k právu. Právo je v rámci nich chápáno jako systém, který je ovlivňován i jinými systémy (systémy vně práva). A právě jednou skutečností ovlivňující právo jakožto závislou proměnnou je populární kultura (včetně zpravodajství) a obraz práva touto kulturou produkovaný. (Samozřejmé je vzájemné působení těchto proměnných.)

V dominantní části se zaměříme na důvody, proč je informování o právu, respektive o jeho částech zabývajících se deviantními projevy (zejm, trestní právo) pro média tak přitažlivé a jakým způsobem může dojít k pozměnění zobrazovaných skutečností.


Dále se zaměříme na tzv. morální paniky, což je pojem, který do sociologie vnesl Stanley Cohen (zde hovoří o morálních panikách jak vypadaly kdysi, a jak vypadají dnes) a pochopitelně i na způsob, jakým je deviace vytvářena, který popsal Howard S. Becker. Tyto teorie mohou napomoci při pochopení, jak se masová média mohou podílet na vytváření zájmu, který vyústí například až v publikaci normativního právního aktu.

Opominout nelze ani obrazy práva, které nám předkládá populární kultura ve filmech, seriálech atp. Populární hudba je v této oblasti ne příliš přítomná, ale jako určitý příklad lze užít i píseň The Rolling Stones: Sympathy for the Devil, kde je přeci jen - byť v minimální míře - tato reflexe provedena větou "Just as every cop is a criminal", která ale v rámci písně nemá žádný velký význam, zejména vzhledem k právní oblasti - a tak je to bohužel s většinou populárních písní.

Jako text, který může napomoci zodpovězení odpovědníků použijte text: Ethan Katsh: The Supereme Court beat: how television covers the U.S. Supereme Court.

S prezentací přednášky se můžete seznámit zde.