Právo a masová média Kritická právní teorie Role masových médií v právní oblasti * Média – podle některých teorií – neovlivňují jen to, o čem přemýšlíme (agenda setting), ale ovlivňují také to, jak o tom přemýšlet. * Podle některých teorií (např. Stuart Hall) masová média zobrazují ideologie a hodnoty, které odrážejí převažující modenskou strukturu společnosti. * Deformace mediálního obsahu tak ovlivňuje i to, o jakých událostech se bude informovat. * V USA jsou zobrazovány povětšinou pouze zprávy o sporech, které se dotýkají subjektů potýkajících se s veřejným zájmem, či takových sporů, které odrážejí zájem veřejnosti – občanská práva, diskriminace a První dodatek. (např. Larson…) * Právní význam daného sporu není téměř vůbec relevantním měřítkem při rozhodování o uveřejnění a dokonce jsou oblasti, které nemají vůbec nárok na to dostat se do zpravodajství, ačkoli jde o velmi významné případy. * Proč média nezobrazují Nejvyšší soud tak často jako třeba baseball? (soudce Frankfurter) Význam masových médií pro právo * Objevuje se přesvědčení, že veřejnost věří v právo podle toho, jak jej vnímá; a veřejnost vnímá právo podle toho, jak je zobrazováno v médiích (tedy i v masových médiích). * Síla soudních rozhodnutí spočívá na velmi jemných chemických vazbách, které přímo plynou z populárních (všeobecných) znalostí a souhlasu s rozhodnutím. Proto soudy musí vydávat svá rozhodnutí v přijatelném jazyku, který akceptují masová média, která to rozhodnutí rozšíří po světě (soudce Kaufman). Zprávy - selekce * Zprávy jsou konstruovány → média konstruují události * Nejedná se o promyšlený způsob zkreslování skutečnosti ani o věrný způsob zobrazení skutečných událostí, ale spíše o překlad skutečnosti do stereotypů * Faktory ovlivňující, jaký typ trestných činů se stane zprávou: * vážnost (závažnost) události * ironické a neobvyklé okolnosti * dramatický průběh; dramatičnost události * vysoký status osob, kterých se to dotýká * Pro to, aby soudní rozhodnutí bylo zobrazeno ve zpravodajství (alespoň ve zpravodajství), musí být zajímavé a významné, a musí být schopné být představeno příjemci v minutě a půl. * Vylučovány jsou zprávy narušující status quo → OVŠEM: masová média se živí uspokojováním poptávky po informacích, tedy pokud hlad po určitých informacích dosáhne určité míry, budou i tyto informace distribuovány Zobrazování deviace v médiích * obrazy deviace předkládané masovými médii se liší od skutečnosti * média předkládají obrazy mytických postav * existuje velmi malá spojitost mezi mírou informování o typu trestného činu a mírou jeho výskytu ve skutečnosti * Stereotypní proces selekce událostí Zobrazování deviace v médiích * úřední omezení * periodicita publikačního prostředku * dramaturgie – celková kompozice * kulturní omezení * shoda * očekávanost Definice „zločinu“ * oficiální: konstrukce subjekty odpovědnými za kontrolu zločinnosti. * mediální: konstrukce médii a vystihuje selektivní pozornost, jakou média zločinu věnují * veřejná: konstruována laickou veřejností s malou nebo nulovou zkušeností se zločinem. Je závislá na předchozích dvou. Deviace je „společensky vytvořená“ * Howard S. Becker * Pro definici deviace je nutná reakce okolí. * Lidé vynucují svá pravidla na jiných lidech, uplatňujíc je stále více či méně proti jejich vůli a souhlasu. * jednání vedoucí k tvorbě norem * jednání vedoucí k vynucování norem * Normy jsou produktem něčí iniciativy – ZPROSTŘEDKOVATELÉ MORÁLKY Morální panika * Stanley Cohen * Relativně spontánní, neinstitucionální, kolektivní jednání, které se objevuje v situacích, kdy dominantní společenský řád neposkytuje jasnou odpověď na otázku, jak řešit daný problém. * Nejistota je řešena rituálními konfrontacemi mezi deviantními a „oficiálními“ představiteli komunity. * Přepínání míry emocionality * Za deviantní je označováno i chování, které je běžně ignorováno * Morální paniky přicházejí náhle a jsou dočasné Morální panika - znaky * nabývají povahu kampaně, tažení, proti nějaké skupině či jednotlivci * obrací se k lidem, kteří jsou znepokojeni zjevnou destrukcí sociálního řádu a cítí se ohroženi * morální standardy v dané kauze jsou nejasné * část politické a mediální scény dychtí vést kampaň a racionalizuje tento záměr snahou potlačit stav obecného ohrožení * obvykle nechávají skutečné příčiny dané problému nepovšimnuté Morální paniky – reakce na porušení řádu a zákonnosti * do kauzy jsou vtaženi ti, kteří začínají uplatňovat samostatně nebo ve spolupráci s represivními orgány svůj kontrolní tlak * výzvy k posílení kontroly a obavy, aby se situace nevymkla z rukou * návrhy na nové způsoby kontroly Fáze morální paniky * kdosi (cosi) je označen jako ohrožení společenských zájmů či hodnot * toto ohrožení je médii označováno co nejzřetelněji * silně narůstá společenský zájem * objevují se reakce společenských autorit či tvůrců mínění * panika ustupuje nebo ústí do společenské změny * VAROVÁNÍ * DOPAD * INVENTURA * ZPĚTNÝ ÚČINEK INVENTURA * přehánění a zkreslování * každý prohřešek se chápe jako událost, každá událost jako výtržnost a každá výtržnost jako vzbouření * generický plurál * predikce * sebe se naplňující proroctví * symbolizace * slovo se stane symbolem určitého statusu * objekty symbolizují určité slovo * objekty samy se stávají symbolem statusu Právo a populární kultura * Pro to, abychom porozuměli právu v konkrétní společnosti je nutné studovat jeho vztahy ke kultuře a jeho vztahy v rámci kultury (i populární kultury) * Vzhledem k rozšíření práva je pochopitelné, že se mu populární kultura bude věnovat. * Nemůže však být vnímána jako přesně zrcadlo stavu práva * Televizní programy nejsou bezpečné indikátory veřejného mínění o právu a právních institucích. * Všechno, co se zobrazuje, je filtrováno prostřednictvím kulturních a komerčních filtrů, které ovlivňují a deformují obraz. Právo a soap opery * Poskytují velmi dobrý obraz tradičního chápání právní profese. – Mají velmi blízký vztah k tomu, jak je obecně právo pojímáno, jak je obecně vnímán právní systém. * Představují raději právníky z oblasti soukromého práva (občanské a obchodní), než z práva trestního.