Právo Evropské unie JUDr. David Sehnálek, Ph.D. david@sehnalek.cz Informace k pInformace k přředmedměětutu * Knihy: ­ Týč, V. úvod do mezinárodního a evropského práva, MU, 2007. 100 s ­ TÝČ, V. Základy práva Evropské unie pro ekonomy - 5. aktualizované vydání, LINDE Praha, 2006, 288 s., ISBN: 80-7201-631-8 ­ TICHÝ, L. Evropské právo, 3. vydání. Praha : C.H. Beck, 2006. 879 s. ISBN 071794309 ­ CRAIG, P., de BÚRCA, G.: EU Law - Text, cases and materials, Oxford UP, Oxford 2007 * Internet: ­ www.europa.eu ­ www.curia.eu ­ www.eurlex.eu ­ www.euroskop.cz ­ http://isap.vlada.cz/ Zápatí prezentace 2 Struktura pStruktura přřednednášáškyky 1. Podmínky a historie evropské integrace 2. Princip nadstátnosti jako specifikum ES a jeho projevy 3. Evropská unie a Evropské společenství 1. pojem 2. vývoj 3. právní povaha 4. vzájemný vztah Zápatí prezentace 3 Vícevrstevná integrace * 50. a 60. léta - vznik řady MO ­ NATO ­ Rada Evropy ­ Varšavský pakt ­ RVHP ­ ES ­ ESVO * Cíle a úkoly ­ hospodářské ­ politicko-bezpečnostní ­ kulturní a sociální ES ­ odlišná (nadstátní) koncepce integrace!!! ­ 1. ESUO - 23. července 1952 (tzv. Pařížská smlouva, 50 let) ­ 2. EHS + EUROATOM (ESAE) - 1. ledna 1958 (tzv. Římské smlouvy) Zápatí prezentace 4 Mezivládní vs. nadstátní MO Mezivládní (tradiční, klasické) MO spolupráce * prim hraje stát, * státy vzájemně rovné => zásadně jednomyslnost při rozhodování * žádné nařizovací pravomoci ­ stát není MO podřízen Nadstátní (nadnárodní, supranacionální) MO integrace * omezení svrchovanosti a přenos některých pravomocí z čl. st. na nový subjekt ­ ES, kt. disponuje pravomocí náležející jinak jen státům (tj. mocí nadstátní); * ES disponuje (přenesenou) mocí: ­ Zákonodárnou, výkonnou a soudní Projevy nadstátnosti * Většinové rozhodování + vzájemně nerovné postavení čl. států * Finanční nezávislost * Přímo použitelné, přednostně aplikovatelné právo (subordinační charakter, zavazuje stát i jednotlivce) OT: Je stát po vstupu do ES definitivně ztracen? Zápatí prezentace 5 ES Členský stát A Členský stát B Jednotlivec státu A Jednotlivec státu B Členský stát A Jednotlivec státu B Jednotlivec státu A MO Členský stát B Jednotlivec státu A Jednotlivec státu B Vývoj ES - územní expanze * 1952 + 1958 ­ Francie, Německo, Itálie, Belgie, Nizozemí a Lucembursko * 1973 ­ VB, Dánsko, Irsko; * 1982 ­ Řecko * 1986 ­ Španělsko a Portugalsko * 1995 ­ Finsko, Švédsko, Rakousko * 2004 - Česko, Estonsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovensko a Slovinsko; * 2007 ­ Rumunsko, Bulharsko; * ? ­ Chorvatsko a Turecko Zápatí prezentace 8 Vývoj ES ­ kvalita spolupráce * 50. léta ­ počátek integrace, vytváření společného trhu a celní unie ­ Pařížská a Římské smlouvy * 60. léta ­ krize (tzv. Lucemburský kompromis) ­ Slučovací smlouva * 70. léta ­ stagnace (ropná krize...) * 80. léta ­ nový impulz - JEA (1. červenec 1987) * 90. léta ­ 1993 ­ vznik EU - Maastrichtská smlouva ­ 1997 ­ Amsterodamská smlouva ­ 2001 ­ Niceská smlouva ­ Smlouva o Ústavě pro Evropu ­ ? ­ Lisabonská smlouva (tzv. reformní smlouva) * pozn. nenechte se mást dvojími daty Zápatí prezentace 9 Zmatení pojmů? - EU, ES vs. EU * 3 ES ­ mezinárodní organizace * EU ­ není MO! pouze zastřešující entitou bez pr. subjektivity * EU ­ pilířová struktura ­ 1. (komunitární) pilíř: 3 (2) ES ­ 2. pilíř: společná zahraniční a bezpečnostní politika ­ 3. pilíř: vnitřní bezpečnost a justice * 1. pilíř nadstátní vs. 2. a 3. pilíř ­ mezivládní * ,,maastrichtský chrám" * vejce Zápatí prezentace 10 Lisabonská smlouva * stálý předseda Evropské rady * ,,ministr zahraničních věcí" * snížení počtu Komisařů * rozšíření hlasování spolurozhodovací procedurou * zrušení pilířovité struktury * vystoupení z EU * občanská iniciativa * Listina základních práv Pravomoci ES * Pravomoci jsou pouze přenesené, rozsah určují členské státy * čl. 5 SES: Společenství jedná v mezích pravomocí svěřených mu touto smlouvou a cílů v ní stanovených. * Limitovaná pravomoc: výkonná + legislativní + soudní * Cíle Společenství jsou obsaženy v čl. 2 SES a patří mezi ně: ­ podpora vyváženého rozvoje hospodářských činností v celém Společenství; trvalý a neinflační hospodářský růst; vysoká úroveň zaměstnanosti a sociální ochrany; zvyšování životní úrovně a kvality života; hospodářská a sociální soudržnost; * Věcná působnost zejména: ­ problematika cel a kvantitativních omezení dovozu a vývozu; ­ společná obchodní politika navenek; ­ společná politika v zemědělství a rybolovu; ­ zajištění řádného fungování hospodářské soutěže; ­ společná politika v oblasti dopravy; ­ vnitřní trh ­ 4 svobody (volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu); ­ politika v oblasti životního prostředí; ­ ochrana spotřebitele; Zápatí prezentace 12 Dělení pravomocí ES * Dle zachycení ve Smlouvě 1. Výslovné (explicitní) 2. Implicitní 3. Subsidiární * Dle míry zapojení ES a čl. st. 1. Výlučné 2. Nevýlučné 1. (konkurující vs. paralelní) * Mimo oblast pravomocí: ­ Školství, kultura, zdravotnictví Principy ovládající výkon P. * Princip subsidiarity * Princip proporcionality Čl. 5 SES: * Společenství jedná v mezích pravomocí svěřených mu touto smlouvou a cílů v ní stanovených. * V oblastech, které nespadají do jeho výlučné působnosti, vyvíjí v souladu se zásadou subsidiarity Společenství činnost jen tehdy a potud, pokud cíle navrhované činnosti nemohou být uspokojivě dosaženy členskými státy a mohou být z důvodů rozsahu či účinků navrhované činnosti lépe dosaženy Společenstvím. * Činnost Společenství nepřekročí rámec toho, co je nezbytné pro dosažení cílů této smlouvy. Povaha ES/EU * 3 ES ­ MO, s právní subjektivitou ­ Vnitrostátní i mezinárodněprávní * EU ­ nikoliv! * Proč?: * Čl. 281 SES: Společenství má právní subjektivitu. * čl. 282 SES: Společenství má v každém z členských států nejširší způsobilost k právům a k právním úkonům, jakou jejich právo přiznává právnickým osobám; Společenství může zejména nabývat a zcizovat movitý i nemovitý majetek a vystupovat před soudem. Pro tento účel je zastupováno Komisí. * Čl. 288 SES: Smluvní odpovědnost Společenství se řídí právem rozhodným pro příslušnou smlouvu. V případě mimosmluvní odpovědnosti nahradí Společenství v souladu s obecnými zásadami společnými právním řádům členských států škody způsobené jeho orgány nebo jeho zaměstnanci při výkonu jejich funkcí.